Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Yükseköğretimin Geleceği: Covid-19'un Öğretim, Araştırma ve Uluslararasılaşma Konularındaki Etkileri

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 249 - 259, 27.11.2020
https://doi.org/10.2399/yod.20.005000

Öz

Çin Halk Cumhuriyeti'nin Vuhan kentinde 2019 yılı sonunda ortaya çıkan ve kısa zamanda bir pandemiye dönüşen Covid-19 salgını, birçok toplumsal problemi de beraberinde getirmiştir. Bu salgının yükseköğretim alanında da kısa ve uzun süreli bazı etkilerinin olacağı açıktır. Mevcut çalışma, yükseköğretimin farklı boyutlarında ortaya çıkacak bu etkilerin neler olabileceğini, konu ile ilgili son dönemde yapılan yayınlar çerçevesinde tartışmayı amaçlamaktadır. Ancak çok farklı konulardaki gelişmeleri tek bir çalışmaya sığdırmanın zorlukları nedeniyle çalışmada, daha çok Covid-19 sürecinin yükseköğretimde öğretim, araştırma ve uluslararasılaşma üzerine etkilerine odaklanılmıştır. Odaklanılan konularda yapılan mevcut tartışmalar çerçevesinde, Türkiye yükseköğretim sistemine yönelik bazı tespit ve öneriler de ortaya konulmuştur.

Kaynakça

  • Altbach, P. G., & de Wit, H. (2020). Postpandemic outlook for higher education is bleakest for the poorest. International Higher Education, 102, 3–5.
  • Amemado, D. (2020). COVID-19: An unexpected and unusual driver to online education. International Higher Education, 102, 12–14.
  • Arık, B. M. (2020). Türkiye’de koronavirüsün eğitime etkileri – IV | Dijital uçurum uzaktan eğitimi nasıl etkiliyor? Eğitim Reformu Girişimi. 29 Ağustos 2020 tarihinde <https://www.egitimreformugirisimi.org/ koronavirusun-egitime-etkileri-iv-dijital-ucurum-uzaktan-egitimi-nasil-etkiliyor/> adresinden erişildi.
  • Baker, S. (2020). How could the coronavirus crisis change research spending? 23 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.timeshighereducation.com/news/how-could-coronavirus-crisis-change-research-spending> adresinden erişildi.
  • Cantwell, B., & Kauppinen, I. (Eds.). (2014). Academic capitalism in the age of globalization. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
  • Coughlan, S. (2020). Coronavirus: Online students face full tuition fees. 8 Haziran 2020 tarihinde <https://www.bbc.com/news/education-52506283> adresinden erişildi.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
  • de Wit, H. (2020). Business model of internationalisation is falling apart. 28 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200519133420380> adresinden erişildi.
  • Dennis, M. (2020). How will higher education have changed after COVID-19? 8 Haziran 2020 tarihinde <https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200324065639773> adresinden erişildi.
  • Donavant, B. W. (2009). The new, modern practice of adult education: Online instruction in a continuing professional education setting. Adult Education Quarterly, 59(3), 227–245.
  • Durrani, A. (2020). What Fall 2020 international students should know. 5 Haziran 2020 tarihinde <https://www.usnews.com/education/best-colleges/articles/things-incoming-international-students-should-know> adresinden erişildi.
  • Emil, S. (2020). Hocam, Güz 2020 döneminde üniversiteler açılacak mı? 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.gazeteduvar.com.tr/forum/2020/05/29/hocam-guz-2020-doneminde-universiteler-acilacak-mi/> adresinden erişildi.
  • Eren, E. (2020). Yeni Tip Koronavirüs’ün Türk eğitim politikaları uygulamalarına etkisi: Milli Eğitim Bakanlığının ve Yükseköğretim Kurulunun yeni düzenlemeleri. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 153–162.
  • Ergin, S. (2020, 13 Mayıs). Normalleşmeye geçerken Bilim Kurulu’nun işlevi. Hürriyet. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/sedat-ergin/normallesmeye-gecerken-bilim-kurulunun-islevi-41516001> adresinden erişildi.
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 125–133.
  • European Commission (2020). Coronavirus: Commission launches data sharing platform for researchers. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_680> adresinden erişildi.
  • Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P., & Trow, M. (1994). The new production of knowledge: The dynamics of science and research in contemporary societies. London, UK: Sage.
  • Gök, E., & Gümüş, S. (2018). International student recruitment efforts of Turkish universities: Rationales and strategies. In A. W. Wiseman (Ed.), Annual Review of Comparative and International Education 2017 (Vol 34, pp. 231–235). Bingley: Emerald Publishing Limited.
  • Haleem, A., Javaid, M., Vaishya, R., & Deshmukh, S. G. (2020). Areas of academic research with the impact of COVID-19. American Journal of Emergency Medicine, 38(7), 1524–1526.
  • Ho, S. S. (2020). Real-time video teaching can improve classroom teaching. 27 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.universityworldnews.com/post. php?story=20200410135834115> adresinden erişildi.
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. 4 Haziran tarihinde <https://bit.ly/3b0Nzx7> adresinden erişildi.
  • IATA (2020). Slow recovery needs confidence boosting measures. 27 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.iata.org/en/pressroom/pr/2020-04-21-01/> adresinden erişildi.
  • ICC (2020). Covid-19 pandemic: Lessons for international research collaboration and information exchange. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://iccwbo.org/content/uploads/sites/3/2020/04/icc-statement-rd-collaboration.pdf> adresinden erişildi.
  • Ilieva, J., & Raimo, V. (2020). Challenges of student recruitment in the age of COVID-19. 8 Haziran 2020 tarihinde https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200327082653290 adresinden erişildi.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192.
  • Kondakci, Y., Bedenlier, S., & Zawacki-Richter, O. (2018). Social network analysis of international student mobility: uncovering the rise of regional hubs. Higher Education, 75(3), 517–535.
  • Krumsvik, R. J. (2008). From digital divides to digital inequality – The emerging digital inequality in the Norwegian Unitarian School. Online Submission, 5(9), 1–17.
  • Lau, J., Yang, B., & Dasgupta, R. (2020). Will the coronavirus make online education go viral? 22 Mayıs 2020 tairihinde <https://www.timeshighereducation.com/features/will-coronavirus-make-online-education-go-viral> adresinden erişildi.
  • Le, T. T., Andreadakis, Z., Kumar, A., Román, R. G., Tollefsen, S., Saville, M., & Mayhew, S. (2020). The COVID-19 vaccine development landscape. Nature Reviews Drug Discovery, 19(5), 305–306.
  • Li, C., & Lalani, F. (2020). The COVID-19 pandemic has changed education forever. This is how. World Economic Forum. 20 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.weforum.org/agenda/2020/04/coronavirus-education-global-covid19-online-digital-learning/> adresinden erişildi.
  • Linney, S. (2020). How is the spread of the Coronavirus impacting higher education institutions? 27 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.qs.com/how-is-the-spread-of-the-coronavirus-impacting-higher-education-institutions/> adresinden erişildi.
  • Marinoni, G., & van’t Land, H. (2020). The impact of the Coronavirus on global higher education. International Higher Education, 102, 7–9.
  • Means, B., Bakia, M., & Murphy, R. (2014). Learning online: What research tells us about whether, when and how. New York: Routledge.
  • MEB (2020). “Uzaktan Eğitim” Bakan Selçuk’un verdiği dersle başladı. 20 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.meb.gov.tr/uzaktan-egitim-bakan-selcukun-verdigi-dersle-basladi/haber/20578/tr> adresinden erişildi.
  • Mitchell, N. (2020). COVID-19 crisis will change HE forever, IHEF hears. 9 Haziran 2020 tarihinde <https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200325235602611> adresinden erişildi.
  • Moore, M. G. (1973). Toward a theory of independent learning and teaching. The Journal of Higher Education, 44(9), 661–679.
  • Nicola, M., Alsafi, Z., Sohrabi, C., Kerwan, A., Al-Jabir, A., Iosifidis, C., … Agha, R. (2020). The socio-economic implications of the coronavirus and COVID-19 pandemic: A review. International Journal of Surgery, 78, 185–193.
  • OECD (2020). Why open science is critical to combatting COVID-19. 29 Mayıs 2020 tarihinde <http://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/why-open-science-is-critical-to-combatting-covid-19-cd6ab2f9/> adresinden erişildi.
  • Ortaş, İ. (2020). Salgın, tarım ve gıda güvencesi. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://sarkac.org/2020/05/salgin-tarim-ve-gida-guvencesi/> adresinden erişildi.
  • Ozer, M. (2020a). Educational policy actions by the Ministry of National Education in the times of COVID-19 pandemic in Turkey. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124–1129.
  • Ozer, M. (2020b). The contribution of the strengthened capacity of vocational education and training system in Turkey to the fight against Covid-19. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 134–140.
  • Ozer, M. (2020c). Vocational education and training as “a friend in need” during Coronavirus pandemic in Turkey. Bartın University Journal of Faculty of Education, 9(2), 1–7.
  • Passy, J., & Keshner, A. (2020). Harvard and other major universities still charging full tuition as classes go online amid coronavirus outbreak. 8 Haziran 2020 tarihinde <https://www.marketwatch.com/story/a-lot-of-colleges-simply-cant-afford-to-give-refunds-major-universities-holding-online-classes-due-to-coronavirus-are-still-charging-full-tuition-2020-03-13> adresinden erişildi.
  • Perrotta, C. (2020). Coronavirus quarantine could spark an online learning boom. 27 Mayıs 2020 tarihinde <https://theconversation.com/coronavirus-quarantine-could-spark-an-online-learning-boom-132180> adresinden erişildi.
  • Robinson, L., Wiborg, O., & Schulz, J. (2018). Interlocking inequalities: Digital stratification meets academic stratification. American Behavioral Scientist, 62(9), 1251–1272.
  • Roche, T. (2017). Assessing the role of digital literacy in English for academic purposes university pathway programs. Journal of Academic Language & Learning, 11(1), A71–A87.
  • Roy, A., Newman, A., Ellenberger, T., & Pyman, A. (2019). Outcomes of international student mobility programs: a systematic review and agenda for future research. Studies in Higher Education, 44(9), 1630–1644.
  • Sağlık Bakanlığı (2020). Mücadelemizdeki ortak payda insan sağlığıdır. 30 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.saglik.gov.tr/TR,64935/mucadelemizdeki-ortak-payda-insan-sagligidir.html> adresinden erişildi.
  • Salman, U. A. (2020). Türkiye’de koronavirüsün eğitime etkileri – V. Dijital uçurumu öğrenciler anlatıyor. Eğitim Reformu Girişimi. 29 Ağustos 2020 tarihinde <https://www.egitimreformugirisimi.org/turkiyede-koronavirusun-egitime-etkisi-v-dijital-ucurumu-ogrenciler-anlatiyor/> adresinden erişildi.
  • Simonson, M., Schlosser, C., & Orellana, A. (2011). Distance education research: A review of the literature. Journal of Computing in Higher Education, 23(2–3), 124.
  • Studyportals (2020a). The impact of COVID-19 on student plans. 27 Mayıs 2020 tarihinde <https://studyportals.com/blog/the-impact-of-covid-19-on-student-plans/> adresinden erişildi.
  • Studyportals (2020b). The impact of COVID-19 on international student perceptions. 22 Mayıs 2020 tarihinde <https://studyportals.com/blog/the-impact-of-covid-19-on-international-students-perceptions/> adresinden erişildi.
  • Studyportals (2020c). An outlook for International Student Recruitment. COVID-19 Report: April 2020. 27 Mayıs 2020 tarihinde <https://studyportals. com/intelligence/covid-19-report-an-outlook-for-international-student-recruitment/> adresinden erişildi.
  • TUSEB (2020). Aktif çağrı listesi. 30 Mayıs 2020 tarihinde <https://tbys.tuseb.gov.tr/#/aktifcagrilistesidispanel> adresinden erişildi.
  • TÜBİTAK (2020a). TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal, Koronavirüs’ün genetik karakterizasyonunun gelecek hafta çıkarılacağını bildirdi. 30 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.tubitak.gov.tr/tr/haber/tubitak-baskani-prof-dr-hasan-mandal-koronavirusun-genetik-karakterizasyonunun-gelecek-hafta> adresinden erişildi.
  • TÜBİTAK (2020b). COVID-19 salgınına ilişkin ARDEB 1001 kapsamında özel çağrı açıldı. 30 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.tubitak.gov.tr/tr/duyuru/covid-19-salginina-iliskin-ardeb-1001-programi-kapsaminda-ozel-cagri-acildi> adresinden erişildi.
  • UNCTAD (2020). Why the global science community must come and stay together beyond the coronavirus pandemic. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://unctad.org/en/pages/newsdetails.aspx?OriginalVersionID=2357> adresinden erişildi.
  • UNESCO (2020a). COVID-19 impact on education. 20 Mayıs 2020 tarihinde <https://en.unesco.org/covid19/educationresponse> adresinden erişildi.
  • UNESCO (2020b). COVID-19 open science and reinforced cooperation. 22 Mayıs 2020 tarihinde <https://en.unesco.org/covid19/sciencesresponse> adresinden erişildi. Üstün, Ç., & Özçiftçi, S. (2020). COVID-19 pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: Bir değerlendirme çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25(Özel Sayı 1), 142–153.
  • Vigdor, J. L., & Ladd, H. F. (2010). Scaling the digital divide: Home computer technology and student achievement. NBER Working Paper No. 16078.
  • Warschauer, M., Knobel, M., & Stone, L. (2004). Technology and equity in schooling: Deconstructing the digital divide. Educational Policy, 18(4), 562–588.
  • Witze, A. (2020). The universities will never be the same after coronavirus crisis. Nature, 582(7811), 162–164.
  • YÖK (2020a). YÖK Başkanı Saraç üniversitelerde verilecek olan uzaktan eğitime ilişkin açıklama yaptı. 20 Mayıs 2020 tarihinde <https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/03-uzaktan-egitime-iliskin-alinan-karar.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020b). Koronavirüs (Covid-19) Bilgilendirme notu: 1. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/02-coronavirus-bilgilendirme-notu-1.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020c). Uzaktan eğitim ile YKS’nin ertelenmesine yönelik açıklama. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/04-uzaktan-egitim-ve-yks-ertelenmesine-iliskin.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020d). Öğretmen adayı öğrencilerin uygulama çalışmalarına telafi şansı. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/06-uygulama-calismalarina-telafi-sansi.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020e). Hemşirelik programlarındaki son sınıf öğrencileri için alınan yeni karar. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/08-hemsirelik-uygulama-egitimi-karari.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020f). Diş Hekimliği ve Eczacılık programlarında mezuniyet aşamasında bulunan öğrencilere ilişkin alınan yeni kararlar. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/09-dis-hekimligi-ve-eczacilik-alinan-karar.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020g). YÖK’ten salgın sürecinde doktor adaylarının mezuniyetlerini kolaylaştıracak yeni karar. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/13-doktor-adaylarinin-mezuniyetine-iliskin-karar.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020h). 15 Haziran 2020 tarihi itibariyle üniversitelerde akademik takvime dönülmesi kararına ilişkin açıklama. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/17-akademik-takvime-donulmesine-iliskin.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020i). YÖK’ten üniversitelerdeki sinavlarin yüz yüze gerçekleştirilmeyeceğine ilişkin karar. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.yok.gov.tr/ Sayfalar/Haberler/2020/yok-ten-sinavlara-iliskin-karar.aspx> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020j). YÖK, üniversitelerde dijital ortamda gerçekleştirilebilecek sınavların temel ilkelerini açıkladı. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-dijital-sinavlarin-temel-ilkeleri.aspx> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020k). Üniversite öğrencilerine ücretsiz 6 GB’lık “Uzaktan Eğitime Destek” kotası. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/14-uzaktan-egitime-6-gb-destek-kotasi.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020l). YÖK’ten üniversitelerdeki uzaktan öğretime yönelik değerlendirme. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/uzaktan-egitime-yonelik-degerlendirme.aspx> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020m). YÖK’ten küresel salgın ile mücadele kapsamında yeni düzenlemeler - 1. 9 Haziran 2020 tarihinde <https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/kuresel-salgin-surecinde-yapisal-duzenlemeler.aspx> adresinden erişildi.
  • Yuan, L., & Powell, S. (2013). MOOCs and open education: Implications for higher education. A white paper. Centre for Educational Technology and Interoperability Standards. JISC CETIS
  • Zhao, Y., Lei, J., Yan, B., Lai, C., & Tan, S. (2005). What makes the difference: A practical analysis of research on the effectiveness of distance education. Teachers College Record, 107(8), 1836–1884.
  • Ziguras, C. (2020). Will foreign students start degrees if they can’t travel? University World News. 9 Haziran 2020 tarihinde <https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200522093217902> adresinden erişildi.
  • Zubaşcu, F. (2020). How research funding agencies are coping with COVID-19: The case of Slovenia. Science Business. 22 Mayıs 2020 tarihinde <https://sciencebusiness.net/covid-19/news/how-research-funding-agencies-are-coping-covid-19-case-slovenia> adresinden erişildi.

The Future of Higher Education: The Effects of Covid-19 on Teaching, Research and Internationalization

Yıl 2020, Cilt: 10 Sayı: 3, 249 - 259, 27.11.2020
https://doi.org/10.2399/yod.20.005000

Öz

Covid-19, which emerged in Wuhan, China at the end of 2019 and has turned into a pandemic in a short time, has brought many social problems. It is clear that it will also have some short and long term effects in the field of higher education. Based on the recent publications, the current study aims to discuss what these effects will be in different dimensions of higher education. However, due to the difficulties of covering so many different pandemic-related developments within a single study, the current study focuses more on the effects of the Covid-19 process on teaching, research and internationalization in higher education. Based on the recent discussions on these focal themes, recommendations are made specifically for the Turkish higher education system.

Kaynakça

  • Altbach, P. G., & de Wit, H. (2020). Postpandemic outlook for higher education is bleakest for the poorest. International Higher Education, 102, 3–5.
  • Amemado, D. (2020). COVID-19: An unexpected and unusual driver to online education. International Higher Education, 102, 12–14.
  • Arık, B. M. (2020). Türkiye’de koronavirüsün eğitime etkileri – IV | Dijital uçurum uzaktan eğitimi nasıl etkiliyor? Eğitim Reformu Girişimi. 29 Ağustos 2020 tarihinde <https://www.egitimreformugirisimi.org/ koronavirusun-egitime-etkileri-iv-dijital-ucurum-uzaktan-egitimi-nasil-etkiliyor/> adresinden erişildi.
  • Baker, S. (2020). How could the coronavirus crisis change research spending? 23 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.timeshighereducation.com/news/how-could-coronavirus-crisis-change-research-spending> adresinden erişildi.
  • Cantwell, B., & Kauppinen, I. (Eds.). (2014). Academic capitalism in the age of globalization. Baltimore, MD: Johns Hopkins University Press.
  • Coughlan, S. (2020). Coronavirus: Online students face full tuition fees. 8 Haziran 2020 tarihinde <https://www.bbc.com/news/education-52506283> adresinden erişildi.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Ankara: Yükseköğretim Kurulu.
  • de Wit, H. (2020). Business model of internationalisation is falling apart. 28 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200519133420380> adresinden erişildi.
  • Dennis, M. (2020). How will higher education have changed after COVID-19? 8 Haziran 2020 tarihinde <https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200324065639773> adresinden erişildi.
  • Donavant, B. W. (2009). The new, modern practice of adult education: Online instruction in a continuing professional education setting. Adult Education Quarterly, 59(3), 227–245.
  • Durrani, A. (2020). What Fall 2020 international students should know. 5 Haziran 2020 tarihinde <https://www.usnews.com/education/best-colleges/articles/things-incoming-international-students-should-know> adresinden erişildi.
  • Emil, S. (2020). Hocam, Güz 2020 döneminde üniversiteler açılacak mı? 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.gazeteduvar.com.tr/forum/2020/05/29/hocam-guz-2020-doneminde-universiteler-acilacak-mi/> adresinden erişildi.
  • Eren, E. (2020). Yeni Tip Koronavirüs’ün Türk eğitim politikaları uygulamalarına etkisi: Milli Eğitim Bakanlığının ve Yükseköğretim Kurulunun yeni düzenlemeleri. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 153–162.
  • Ergin, S. (2020, 13 Mayıs). Normalleşmeye geçerken Bilim Kurulu’nun işlevi. Hürriyet. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.hurriyet.com.tr/yazarlar/sedat-ergin/normallesmeye-gecerken-bilim-kurulunun-islevi-41516001> adresinden erişildi.
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 125–133.
  • European Commission (2020). Coronavirus: Commission launches data sharing platform for researchers. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/IP_20_680> adresinden erişildi.
  • Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P., & Trow, M. (1994). The new production of knowledge: The dynamics of science and research in contemporary societies. London, UK: Sage.
  • Gök, E., & Gümüş, S. (2018). International student recruitment efforts of Turkish universities: Rationales and strategies. In A. W. Wiseman (Ed.), Annual Review of Comparative and International Education 2017 (Vol 34, pp. 231–235). Bingley: Emerald Publishing Limited.
  • Haleem, A., Javaid, M., Vaishya, R., & Deshmukh, S. G. (2020). Areas of academic research with the impact of COVID-19. American Journal of Emergency Medicine, 38(7), 1524–1526.
  • Ho, S. S. (2020). Real-time video teaching can improve classroom teaching. 27 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.universityworldnews.com/post. php?story=20200410135834115> adresinden erişildi.
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review. 4 Haziran tarihinde <https://bit.ly/3b0Nzx7> adresinden erişildi.
  • IATA (2020). Slow recovery needs confidence boosting measures. 27 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.iata.org/en/pressroom/pr/2020-04-21-01/> adresinden erişildi.
  • ICC (2020). Covid-19 pandemic: Lessons for international research collaboration and information exchange. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://iccwbo.org/content/uploads/sites/3/2020/04/icc-statement-rd-collaboration.pdf> adresinden erişildi.
  • Ilieva, J., & Raimo, V. (2020). Challenges of student recruitment in the age of COVID-19. 8 Haziran 2020 tarihinde https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200327082653290 adresinden erişildi.
  • Karadağ, E., & Yücel, C. (2020). Yeni tip koronavirüs pandemisi döneminde üniversitelerde uzaktan eğitim: Lisans öğrencileri kapsamında bir değerlendirme çalışması. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 181–192.
  • Kondakci, Y., Bedenlier, S., & Zawacki-Richter, O. (2018). Social network analysis of international student mobility: uncovering the rise of regional hubs. Higher Education, 75(3), 517–535.
  • Krumsvik, R. J. (2008). From digital divides to digital inequality – The emerging digital inequality in the Norwegian Unitarian School. Online Submission, 5(9), 1–17.
  • Lau, J., Yang, B., & Dasgupta, R. (2020). Will the coronavirus make online education go viral? 22 Mayıs 2020 tairihinde <https://www.timeshighereducation.com/features/will-coronavirus-make-online-education-go-viral> adresinden erişildi.
  • Le, T. T., Andreadakis, Z., Kumar, A., Román, R. G., Tollefsen, S., Saville, M., & Mayhew, S. (2020). The COVID-19 vaccine development landscape. Nature Reviews Drug Discovery, 19(5), 305–306.
  • Li, C., & Lalani, F. (2020). The COVID-19 pandemic has changed education forever. This is how. World Economic Forum. 20 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.weforum.org/agenda/2020/04/coronavirus-education-global-covid19-online-digital-learning/> adresinden erişildi.
  • Linney, S. (2020). How is the spread of the Coronavirus impacting higher education institutions? 27 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.qs.com/how-is-the-spread-of-the-coronavirus-impacting-higher-education-institutions/> adresinden erişildi.
  • Marinoni, G., & van’t Land, H. (2020). The impact of the Coronavirus on global higher education. International Higher Education, 102, 7–9.
  • Means, B., Bakia, M., & Murphy, R. (2014). Learning online: What research tells us about whether, when and how. New York: Routledge.
  • MEB (2020). “Uzaktan Eğitim” Bakan Selçuk’un verdiği dersle başladı. 20 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.meb.gov.tr/uzaktan-egitim-bakan-selcukun-verdigi-dersle-basladi/haber/20578/tr> adresinden erişildi.
  • Mitchell, N. (2020). COVID-19 crisis will change HE forever, IHEF hears. 9 Haziran 2020 tarihinde <https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200325235602611> adresinden erişildi.
  • Moore, M. G. (1973). Toward a theory of independent learning and teaching. The Journal of Higher Education, 44(9), 661–679.
  • Nicola, M., Alsafi, Z., Sohrabi, C., Kerwan, A., Al-Jabir, A., Iosifidis, C., … Agha, R. (2020). The socio-economic implications of the coronavirus and COVID-19 pandemic: A review. International Journal of Surgery, 78, 185–193.
  • OECD (2020). Why open science is critical to combatting COVID-19. 29 Mayıs 2020 tarihinde <http://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/why-open-science-is-critical-to-combatting-covid-19-cd6ab2f9/> adresinden erişildi.
  • Ortaş, İ. (2020). Salgın, tarım ve gıda güvencesi. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://sarkac.org/2020/05/salgin-tarim-ve-gida-guvencesi/> adresinden erişildi.
  • Ozer, M. (2020a). Educational policy actions by the Ministry of National Education in the times of COVID-19 pandemic in Turkey. Kastamonu Education Journal, 28(3), 1124–1129.
  • Ozer, M. (2020b). The contribution of the strengthened capacity of vocational education and training system in Turkey to the fight against Covid-19. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 134–140.
  • Ozer, M. (2020c). Vocational education and training as “a friend in need” during Coronavirus pandemic in Turkey. Bartın University Journal of Faculty of Education, 9(2), 1–7.
  • Passy, J., & Keshner, A. (2020). Harvard and other major universities still charging full tuition as classes go online amid coronavirus outbreak. 8 Haziran 2020 tarihinde <https://www.marketwatch.com/story/a-lot-of-colleges-simply-cant-afford-to-give-refunds-major-universities-holding-online-classes-due-to-coronavirus-are-still-charging-full-tuition-2020-03-13> adresinden erişildi.
  • Perrotta, C. (2020). Coronavirus quarantine could spark an online learning boom. 27 Mayıs 2020 tarihinde <https://theconversation.com/coronavirus-quarantine-could-spark-an-online-learning-boom-132180> adresinden erişildi.
  • Robinson, L., Wiborg, O., & Schulz, J. (2018). Interlocking inequalities: Digital stratification meets academic stratification. American Behavioral Scientist, 62(9), 1251–1272.
  • Roche, T. (2017). Assessing the role of digital literacy in English for academic purposes university pathway programs. Journal of Academic Language & Learning, 11(1), A71–A87.
  • Roy, A., Newman, A., Ellenberger, T., & Pyman, A. (2019). Outcomes of international student mobility programs: a systematic review and agenda for future research. Studies in Higher Education, 44(9), 1630–1644.
  • Sağlık Bakanlığı (2020). Mücadelemizdeki ortak payda insan sağlığıdır. 30 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.saglik.gov.tr/TR,64935/mucadelemizdeki-ortak-payda-insan-sagligidir.html> adresinden erişildi.
  • Salman, U. A. (2020). Türkiye’de koronavirüsün eğitime etkileri – V. Dijital uçurumu öğrenciler anlatıyor. Eğitim Reformu Girişimi. 29 Ağustos 2020 tarihinde <https://www.egitimreformugirisimi.org/turkiyede-koronavirusun-egitime-etkisi-v-dijital-ucurumu-ogrenciler-anlatiyor/> adresinden erişildi.
  • Simonson, M., Schlosser, C., & Orellana, A. (2011). Distance education research: A review of the literature. Journal of Computing in Higher Education, 23(2–3), 124.
  • Studyportals (2020a). The impact of COVID-19 on student plans. 27 Mayıs 2020 tarihinde <https://studyportals.com/blog/the-impact-of-covid-19-on-student-plans/> adresinden erişildi.
  • Studyportals (2020b). The impact of COVID-19 on international student perceptions. 22 Mayıs 2020 tarihinde <https://studyportals.com/blog/the-impact-of-covid-19-on-international-students-perceptions/> adresinden erişildi.
  • Studyportals (2020c). An outlook for International Student Recruitment. COVID-19 Report: April 2020. 27 Mayıs 2020 tarihinde <https://studyportals. com/intelligence/covid-19-report-an-outlook-for-international-student-recruitment/> adresinden erişildi.
  • TUSEB (2020). Aktif çağrı listesi. 30 Mayıs 2020 tarihinde <https://tbys.tuseb.gov.tr/#/aktifcagrilistesidispanel> adresinden erişildi.
  • TÜBİTAK (2020a). TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Hasan Mandal, Koronavirüs’ün genetik karakterizasyonunun gelecek hafta çıkarılacağını bildirdi. 30 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.tubitak.gov.tr/tr/haber/tubitak-baskani-prof-dr-hasan-mandal-koronavirusun-genetik-karakterizasyonunun-gelecek-hafta> adresinden erişildi.
  • TÜBİTAK (2020b). COVID-19 salgınına ilişkin ARDEB 1001 kapsamında özel çağrı açıldı. 30 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.tubitak.gov.tr/tr/duyuru/covid-19-salginina-iliskin-ardeb-1001-programi-kapsaminda-ozel-cagri-acildi> adresinden erişildi.
  • UNCTAD (2020). Why the global science community must come and stay together beyond the coronavirus pandemic. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://unctad.org/en/pages/newsdetails.aspx?OriginalVersionID=2357> adresinden erişildi.
  • UNESCO (2020a). COVID-19 impact on education. 20 Mayıs 2020 tarihinde <https://en.unesco.org/covid19/educationresponse> adresinden erişildi.
  • UNESCO (2020b). COVID-19 open science and reinforced cooperation. 22 Mayıs 2020 tarihinde <https://en.unesco.org/covid19/sciencesresponse> adresinden erişildi. Üstün, Ç., & Özçiftçi, S. (2020). COVID-19 pandemisinin sosyal yaşam ve etik düzlem üzerine etkileri: Bir değerlendirme çalışması. Anadolu Kliniği Tıp Bilimleri Dergisi, 25(Özel Sayı 1), 142–153.
  • Vigdor, J. L., & Ladd, H. F. (2010). Scaling the digital divide: Home computer technology and student achievement. NBER Working Paper No. 16078.
  • Warschauer, M., Knobel, M., & Stone, L. (2004). Technology and equity in schooling: Deconstructing the digital divide. Educational Policy, 18(4), 562–588.
  • Witze, A. (2020). The universities will never be the same after coronavirus crisis. Nature, 582(7811), 162–164.
  • YÖK (2020a). YÖK Başkanı Saraç üniversitelerde verilecek olan uzaktan eğitime ilişkin açıklama yaptı. 20 Mayıs 2020 tarihinde <https://covid19.yok.gov.tr/Documents/alinan-kararlar/03-uzaktan-egitime-iliskin-alinan-karar.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020b). Koronavirüs (Covid-19) Bilgilendirme notu: 1. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/02-coronavirus-bilgilendirme-notu-1.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020c). Uzaktan eğitim ile YKS’nin ertelenmesine yönelik açıklama. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/04-uzaktan-egitim-ve-yks-ertelenmesine-iliskin.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020d). Öğretmen adayı öğrencilerin uygulama çalışmalarına telafi şansı. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/06-uygulama-calismalarina-telafi-sansi.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020e). Hemşirelik programlarındaki son sınıf öğrencileri için alınan yeni karar. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/08-hemsirelik-uygulama-egitimi-karari.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020f). Diş Hekimliği ve Eczacılık programlarında mezuniyet aşamasında bulunan öğrencilere ilişkin alınan yeni kararlar. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/09-dis-hekimligi-ve-eczacilik-alinan-karar.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020g). YÖK’ten salgın sürecinde doktor adaylarının mezuniyetlerini kolaylaştıracak yeni karar. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/13-doktor-adaylarinin-mezuniyetine-iliskin-karar.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020h). 15 Haziran 2020 tarihi itibariyle üniversitelerde akademik takvime dönülmesi kararına ilişkin açıklama. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/17-akademik-takvime-donulmesine-iliskin.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020i). YÖK’ten üniversitelerdeki sinavlarin yüz yüze gerçekleştirilmeyeceğine ilişkin karar. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.yok.gov.tr/ Sayfalar/Haberler/2020/yok-ten-sinavlara-iliskin-karar.aspx> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020j). YÖK, üniversitelerde dijital ortamda gerçekleştirilebilecek sınavların temel ilkelerini açıkladı. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/universitelerde-dijital-sinavlarin-temel-ilkeleri.aspx> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020k). Üniversite öğrencilerine ücretsiz 6 GB’lık “Uzaktan Eğitime Destek” kotası. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://basin.yok.gov.tr/AciklamaBelgeleri/2020/14-uzaktan-egitime-6-gb-destek-kotasi.pdf> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020l). YÖK’ten üniversitelerdeki uzaktan öğretime yönelik değerlendirme. 29 Mayıs 2020 tarihinde <https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/uzaktan-egitime-yonelik-degerlendirme.aspx> adresinden erişildi.
  • YÖK (2020m). YÖK’ten küresel salgın ile mücadele kapsamında yeni düzenlemeler - 1. 9 Haziran 2020 tarihinde <https://www.yok.gov.tr/Sayfalar/Haberler/2020/kuresel-salgin-surecinde-yapisal-duzenlemeler.aspx> adresinden erişildi.
  • Yuan, L., & Powell, S. (2013). MOOCs and open education: Implications for higher education. A white paper. Centre for Educational Technology and Interoperability Standards. JISC CETIS
  • Zhao, Y., Lei, J., Yan, B., Lai, C., & Tan, S. (2005). What makes the difference: A practical analysis of research on the effectiveness of distance education. Teachers College Record, 107(8), 1836–1884.
  • Ziguras, C. (2020). Will foreign students start degrees if they can’t travel? University World News. 9 Haziran 2020 tarihinde <https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20200522093217902> adresinden erişildi.
  • Zubaşcu, F. (2020). How research funding agencies are coping with COVID-19: The case of Slovenia. Science Business. 22 Mayıs 2020 tarihinde <https://sciencebusiness.net/covid-19/news/how-research-funding-agencies-are-coping-covid-19-case-slovenia> adresinden erişildi.
Toplam 79 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Derleme
Yazarlar

Alper Çalıkoğlu 0000-0002-7526-3740

Sedat Gümüş Bu kişi benim 0000-0003-0453-3341

Yayımlanma Tarihi 27 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Çalıkoğlu, A., & Gümüş, S. (2020). Yükseköğretimin Geleceği: Covid-19’un Öğretim, Araştırma ve Uluslararasılaşma Konularındaki Etkileri. Yükseköğretim Dergisi, 10(3), 249-259. https://doi.org/10.2399/yod.20.005000

Cited By








Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.