Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan Eğitim Hakkında Dijital Paylaşımlar: Ekşi Sözlük Örneği Üzerinden Türkiye'deki Tartışmaların Analizi

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 175 - 188, 31.12.2024
https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1545042

Öz

Türkiye’nin önde gelen çevrimiçi forumlarından Ekşi Sözlük’te, “Uzaktan Eğitim” ile ilgili duyguları ve tematik kaygıları araştırmayı konu edinen bu çalışma, uzaktan eğitimin, özellikle Covid-19 pandemisinde zorunlu yaygın kullanımının fırsat mı sorun mu olarak algılandığı sorusu merkezinde, Türkiye’de uzaktan eğitime dair algının nasıl olduğuna cevap bulmaya çalışmaktadır. Nitel analiz yöntemlerinden duygu analizi ve tematik içerik analizini kullanan araştırma, uzaktan eğitim tartışmalarında hâkim olan duyguları ortaya çıkarmayı ve temalar önermeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma için veriler, “Uzaktan Eğitim” başlığı altındaki bütün girdileri kapsamaktadır. Girdiler, Python algoritması kullanılarak Ekşi Sözlük’ten toplanmış ve 412 girdiden oluşan veri kümesi elde edilmiştir. Elde edilen girdilerin tarih aralığının ise 2003’ten 2023’e kadar olan yirmi yıllık bir zaman dilimi olduğu görülmüştür. Dolayısıyla veri seti, söz konusu başlık altındaki girdilerin tamamını kapsar niteliktedir. Girdiler, Atlas. ti nitel analiz yazılımı kullanılarak analiz edilmiş ve uzaktan eğitime yönelik kullanıcı duygularının ve tematik yönelimlerin ayrıntılı şekilde araştırılmasına olanak sağlamıştır. Bulgular, verimsizlik, düşük öğretmen kalitesi, teknolojik zorluklar ve eşitsizlik gibi konulara yöneltilen önemli eleştirilerle birlikte, uzaktan eğitime yönelik olumsuz duyguların baskın olduğunu ortaya koymaktadır. Olumlu duygular ise uzaktan eğitimin potansiyel faydalarını vurgulayarak karmaşık ve nüanslı bir kamu algısına işaret etmektedir. Bu çalışma, Ekşi Sözlük kullanıcıları tarafından algılanan zorluklara ve fırsatlara ilişkin iç görüler sunarak Türkiye’de uzaktan eğitime yönelik kamuoyu tutumlarının anlaşılmasına katkıda bulunmaktadır.

Kaynakça

  • Akgün Özbek, E. (2022). Öğrenmede dijital dönüşüm. İçinde T. V. Yüzer & M. Kesim (Ed.), Açık ve uzaktan öğrenmenin dijital dönüşüm boyutu . Pegem Akademi.
  • Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Sage.
  • Bozkurt, A. (2015). Kitlesel açık çevrimiçi dersler (Massive Open Online Courses—MOOCs) ve sayısal bilgi çağında yaşam boyu öğrenme fırsatı. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(1), 56-81.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Çivril, H., & Özkul, A. E. (2021). Investigation of the factors affecting open and distance education learners’ intentions to use a virtual laboratory. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 22(2), 143-165.
  • Demiray, U., & İşman, A. (2001). History of distance education. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 88-108.
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 125-133.
  • Guest, G., MacQueen, K. M., & Namey, E. E. (2012). Applied thematic analysis. Sage.
  • Jervis, L., & Drake, D. (2014). Ethnographic approaches to qualitative research. L. Jervis (Ed.), Ethnographic approaches to qualitative research (ss. 314-317). Sage.
  • Joffe, H., & Yardley, L. (2004). Content and thematic analysis. İçinde D. Marks & L. Yardley (Ed.), Research methods for clinical and health psychology (ss. 56-68). Sage.
  • Karakaş, H., & Sayan, İ. (2023). Üniversite öğrencilerinin Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitim ortamlarının kullanımına ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6, 116-124.
  • Kazaz, M. (Ed.). (2020). Ulusal uzaktan öğretim çalıştay kitabı. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Rektörlük Basımevi.
  • Kırık, A. M. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara Üniversitesi İletişim Dergisi, 21, 73-94.
  • Kruse, S., Edge, K., & Schechter, C. (2023). Guest editorial: Organizing schools for the future: Innovative conceptualizations of schools as organizations. Journal of Educational.
  • Lowenthal, P. (2022). Synchronous tools for interaction and collaboration.
  • Mohajan, H. K. (2018). Qualitative research methodology in social sciences and related subjects. Journal of Economic Development, Environment and People, 7(1), 23-48.
  • Nizam, F. (2004). Eğitim-öğretimde kitle iletişim araçlarının kullanım olanakları ve avantajları. KATÜ Akademik Bilişim, 1-17.
  • Nowel, N. S., White, D. E., Norris, J. M., & Moules, N. J. (2017). Thematic analysis: Striving to meet the trustworthiness criteria. International Journal of Qualitative Methods, 16(1).
  • Odabaş, H. (2004). İnternet tabanlı uzaktan öğrenim modelinin bilgi hizmetlerine yönelik yüksek öğretim programlarında kullanımı. Saga of Librarianship International Symposium Proceedings Book.
  • Parlakkılıç, A., & Mertoğlu, S. (2020). Blended distance education during Covid-19: Evaluation of Turkey’s K12 applications. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 49-61.
  • Prabowo, R., & Thelwall, M. (2009). Sentiment analysis: A combined approach. Journal of Informetrics, 2(3), 143-157.
  • Pręgowska, A., Masztalerz, K., Garlińska, M., & Osial, M. (2021). A worldwide journey through distance education—From the post office to virtual, augmented and mixed realities, and education during the COVID-19 pandemic. Education Sciences, 11(3), 118.
  • Prinsloo, P. (2022). Learning analytics in open, distance, and digital education. Handbook of Open, Distance, and Digital Education (pp. 1-16).
  • Smith, N., Caldwell, H., Richards, M., & Bandara, A. (2017). A comparison of MOOC development and delivery approaches. International Journal of Information and Learning Technology, 34(2), 152-164.
  • Telli, G. S., & Altun, D. (2020). Coronavirus (COVID-19) pandemisi döneminde çevrimiçi öğrenme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(2), 90-107.
  • Urdan, T. A., & Weggen, C. C. (2000). Why e-learning. İçinde Corporate e-learning: Exploring a new frontier (ss. 3-11).
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Wijaya, A., & Asmi, A. (2022). Learning media based on local history in improving the quality of distance learning. Journal of Education Research and Evaluation, 6(4), 748-758.
  • Yağmurkara, Ü. (2019). Türkiye’de Uzaktan Eğitim: Uzaktan Eğitim Çalıştayı Bildiri Kitabı (E. Avcı & A. Bilgiç, Ed.; 2. Baskı, ss. 10-21). Sürekli Eğitim Merkezi Komutanlığı Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi Yayınları.

Digital Sharing about Distance Education: An Analysis of the Debates in Türkiye through the Example of Ekşi Sözlük

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 3, 175 - 188, 31.12.2024
https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1545042

Öz

This study, which aims to investigate the emotions and thematic concerns about “Distance Education” in Ekşi Sözlük, one of the leading online forums in Turkey, tries to answer the question of whether the mandatory widespread use of distance education, especially during the Covid-19 pandemic, is perceived as an opportunity or a problem. Using sentiment analysis and thematic content analysis from qualitative analysis methods, the research aims to reveal the dominant emotions in distance education discussions and to suggest themes. The data for this study includes all inputs under the heading “Distance Education”. The entries were collected from Ekşi Sözlük using a Python algorithm, resulting in a dataset of 412 entries. It was observed that the date range of the obtained entries was 2003-2023. Therefore, the dataset covers all the entries under this heading. The inputs were analyzed using Atlas.ti qualitative analysis software, which allowed for a detailed exploration of user sentiments and thematic orientations towards distance education. The findings reveal a predominance of negative sentiments towards distance education, with significant criticism directed at issues such as inefficiency, low teacher quality, technological difficulties and inequality. Positive sentiments, on the other hand, emphasize the potential benefits of distance education, indicating a complex and nuanced public perception. This study contributes to the understanding of public attitudes towards distance education in Turkey by providing insights into the challenges and opportunities perceived by Ekşi Sözlük users.

Kaynakça

  • Akgün Özbek, E. (2022). Öğrenmede dijital dönüşüm. İçinde T. V. Yüzer & M. Kesim (Ed.), Açık ve uzaktan öğrenmenin dijital dönüşüm boyutu . Pegem Akademi.
  • Boyatzis, R. E. (1998). Transforming qualitative information: Thematic analysis and code development. Sage.
  • Bozkurt, A. (2015). Kitlesel açık çevrimiçi dersler (Massive Open Online Courses—MOOCs) ve sayısal bilgi çağında yaşam boyu öğrenme fırsatı. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 1(1), 56-81.
  • Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) pandemisi ve pedagojik yansımaları: Türkiye’de açık ve uzaktan eğitim uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(2), 11-53.
  • Çivril, H., & Özkul, A. E. (2021). Investigation of the factors affecting open and distance education learners’ intentions to use a virtual laboratory. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 22(2), 143-165.
  • Demiray, U., & İşman, A. (2001). History of distance education. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 88-108.
  • Erkut, E. (2020). Covid-19 sonrası yükseköğretim. Yükseköğretim Dergisi, 10(2), 125-133.
  • Guest, G., MacQueen, K. M., & Namey, E. E. (2012). Applied thematic analysis. Sage.
  • Jervis, L., & Drake, D. (2014). Ethnographic approaches to qualitative research. L. Jervis (Ed.), Ethnographic approaches to qualitative research (ss. 314-317). Sage.
  • Joffe, H., & Yardley, L. (2004). Content and thematic analysis. İçinde D. Marks & L. Yardley (Ed.), Research methods for clinical and health psychology (ss. 56-68). Sage.
  • Karakaş, H., & Sayan, İ. (2023). Üniversite öğrencilerinin Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitim ortamlarının kullanımına ilişkin tutumlarının belirlenmesi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 6, 116-124.
  • Kazaz, M. (Ed.). (2020). Ulusal uzaktan öğretim çalıştay kitabı. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Rektörlük Basımevi.
  • Kırık, A. M. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara Üniversitesi İletişim Dergisi, 21, 73-94.
  • Kruse, S., Edge, K., & Schechter, C. (2023). Guest editorial: Organizing schools for the future: Innovative conceptualizations of schools as organizations. Journal of Educational.
  • Lowenthal, P. (2022). Synchronous tools for interaction and collaboration.
  • Mohajan, H. K. (2018). Qualitative research methodology in social sciences and related subjects. Journal of Economic Development, Environment and People, 7(1), 23-48.
  • Nizam, F. (2004). Eğitim-öğretimde kitle iletişim araçlarının kullanım olanakları ve avantajları. KATÜ Akademik Bilişim, 1-17.
  • Nowel, N. S., White, D. E., Norris, J. M., & Moules, N. J. (2017). Thematic analysis: Striving to meet the trustworthiness criteria. International Journal of Qualitative Methods, 16(1).
  • Odabaş, H. (2004). İnternet tabanlı uzaktan öğrenim modelinin bilgi hizmetlerine yönelik yüksek öğretim programlarında kullanımı. Saga of Librarianship International Symposium Proceedings Book.
  • Parlakkılıç, A., & Mertoğlu, S. (2020). Blended distance education during Covid-19: Evaluation of Turkey’s K12 applications. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 49-61.
  • Prabowo, R., & Thelwall, M. (2009). Sentiment analysis: A combined approach. Journal of Informetrics, 2(3), 143-157.
  • Pręgowska, A., Masztalerz, K., Garlińska, M., & Osial, M. (2021). A worldwide journey through distance education—From the post office to virtual, augmented and mixed realities, and education during the COVID-19 pandemic. Education Sciences, 11(3), 118.
  • Prinsloo, P. (2022). Learning analytics in open, distance, and digital education. Handbook of Open, Distance, and Digital Education (pp. 1-16).
  • Smith, N., Caldwell, H., Richards, M., & Bandara, A. (2017). A comparison of MOOC development and delivery approaches. International Journal of Information and Learning Technology, 34(2), 152-164.
  • Telli, G. S., & Altun, D. (2020). Coronavirus (COVID-19) pandemisi döneminde çevrimiçi öğrenme. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 4(2), 90-107.
  • Urdan, T. A., & Weggen, C. C. (2000). Why e-learning. İçinde Corporate e-learning: Exploring a new frontier (ss. 3-11).
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Wijaya, A., & Asmi, A. (2022). Learning media based on local history in improving the quality of distance learning. Journal of Education Research and Evaluation, 6(4), 748-758.
  • Yağmurkara, Ü. (2019). Türkiye’de Uzaktan Eğitim: Uzaktan Eğitim Çalıştayı Bildiri Kitabı (E. Avcı & A. Bilgiç, Ed.; 2. Baskı, ss. 10-21). Sürekli Eğitim Merkezi Komutanlığı Jandarma ve Sahil Güvenlik Akademisi Yayınları.
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Elif Pınar Kılınç 0000-0002-9743-861X

Burak Gökalp 0000-0002-0652-5903

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 7 Eylül 2024
Kabul Tarihi 3 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Kılınç, E. P., & Gökalp, B. (2024). Uzaktan Eğitim Hakkında Dijital Paylaşımlar: Ekşi Sözlük Örneği Üzerinden Türkiye’deki Tartışmaların Analizi. Yükseköğretim Dergisi, 14(3), 175-188. https://doi.org/10.53478/yuksekogretim.1545042

Yükseköğretim Dergisi, bünyesinde yayınlanan yazıların fikirlerine resmen katılmaz, basılı ve çevrimiçi sürümlerinde yayınladığı hiçbir ürün veya servis reklamı için güvence vermez. Yayınlanan yazıların bilimsel ve yasal sorumlulukları yazarlarına aittir. Yazılarla birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. unsurların özgün olması ya da daha önce yayınlanmış iseler derginin hem basılı hem de elektronik sürümünde yayınlanabilmesi için telif hakkı sahibinin yazılı onayının bulunması gerekir. Yazarlar yazılarının bütün yayın haklarını derginin yayıncısı Türkiye Bilimler Akademisi'ne (TÜBA) devrettiklerini kabul ederler. Yayınlanan içeriğin (yazı ve görsel unsurlar) telif hakları dergiye ait olur. Dergide yayınlanması uygun görülen yazılar için telif ya da başka adlar altında hiçbir ücret ödenmez ve baskı masrafı alınmaz; ancak ayrı baskı talepleri ücret karşılığı yerine getirilir.

TÜBA, yazarlardan devraldığı ve derginin çevrimiçi (online) sürümünde yayımladığı içerikle ilgili telif haklarından, bilimsel içeriğe evrensel açık erişimin (open access) desteklenmesi ve geliştirilmesine katkıda bulunmak amacıyla, bilinen standartlarda kaynak olarak gösterilmesi koşuluyla, ticari kullanım amacı ve içerik değişikliği dışında kalan tüm kullanım (çevrimiçi bağlantı verme, kopyalama, baskı alma, herhangi bir fiziksel ortamda çoğaltma ve dağıtma vb.) haklarını (ilgili içerikte tersi belirtilmediği sürece) Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported (CC BY-NC-ND4.0) Lisansı aracılığıyla bedelsiz kullanıma sunmaktadır. İçeriğin ticari amaçlı kullanımı için TÜBA'dan yazılı izin alınması gereklidir.