Bu çalışma, İstanbul’daki Yükseköğretim kurumlarında çalışan genç araştırmacıların ChatGPT’nin gelecekteki kullanımına ilişkin görüşlerini araştırmaktadır. Bu çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplamak üzere fen bilimleri, sosyal bilimler ve sağlık bilimleri alanından faaliyet gösteren 20 genç araştırmacıyla derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler, tematik analiz yöntemi ile analiz edilmiş ve beş ana tema ortaya çıkmıştır. Bunlar: Gelecek beklentileri, etik uygulamalar, ChatGPT’nin eğitim ve araştırmaya entegrasyonu, ChatGPT’den kaynaklanan gelecekteki endişeler ve ChatGPT kullanımından elde edilen faydalardır. Bulgular, ChatGPT’nin gelecekte kullanımının kaçınılmaz olacağını göstermekte ve kullanımını teşvik etmek için gerekli adımları vurgulamaktadır. Bu adımlar bir süreç çerçevesinde sunulmaktadır. Süreç çerçevesinde ne yapmalıyız ve nasıl yapmalıyız sorularına odaklanılmıştır. Bu doğrultuda ChatGPT’nin etik ve etkili kullanılması hakkında hem öğrencilere hem de akademisyenlere eğitim verilmesi gerektiği görülmüştür. Bu eğitimlerden sonra ChatGPT’nin eğitim ve öğretime çeşitli kullanım rehberleri ve uygulama yönergeleri ile entegre edilmesi gerekmektedir. Sonuç olarak bu araştırma, ChatGPT gibi yapay zeka araçlarının Yükseköğretimde etik, etkili ve uygun şekilde kullanımını teşvik etmek için neler yapılabileceğine dair değerli görüşler sunmaktadır.
Yapay Zeka (YZ) ChatGPT ChatGPT’nin Geleceği Yükseköğretim Genç Araştırmacılar
Bu makalede araştırma ve yayın etiğine bağlı kalınmıştır. Kişisel Verilerin Korunması Kanunu’na ve fikir sanat eserleri için geçerli telif hakları düzenlemelerine uyulmuştur. Herhangi bir çıkar çakışması bulunmamaktadır. Etik Kurul onayı Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Etik Kurulu’ndan 16.07.2024 tarih ve 2024.07 toplantı numarası ile alınmıştır.
Bu çalışma herhangi bir resmi, ticari ya da kâr amacı gütmeyen organizasyondan fon desteği almamıştır.
This study investigates the perspectives of young researchers employed in higher educational institutions in Istanbul regarding the future use of ChatGPT. Qualitative research methodology was used in this study. To gather information, in-depth interviews were conducted with 20 young researchers from the fields of science and engineering, social sciences, and health sciences. The obtained data was analyzed using thematic analysis, which uncovered five main themes: future expectations, ethical practices, integration of ChatGPT into education and research, future concerns arising from ChatGPT, and benefits achieved from ChatGPT usage. The findings indicate that the employment of ChatGPT will be unavoidable in the future, and the discussion emphasizes the necessary steps for fostering its utilization. These steps are presented in a process framework. The process framework focuses on what actions to take and how to implement them. Accordingly, it has been identified that both students and academics need to be trained on the ethical and effective use of ChatGPT. After these trainings, ChatGPT should be integrated into education and teaching with various usage guides and application instructions. This research offers valuable insights into what can be done to promote the ethical, effective, and proper utilization of AI tools like ChatGPT in higher education.
Artificial Intelligence (AI) ChatGPT Future of ChatGPT Higher Education Young Researchers
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 20 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 2 |
Yayıncı
Vedat Dalokay Caddesi No: 112 Çankaya 06670 ANKARA
(+90) (212) 513 48 24
tuba-her@tuba.gov.tr
Yükseköğretim Dergisi / TÜBA Higher Education Research/Review (TÜBA-HER), dergide yayımlanan makalelerde ifade edilen görüşleri resmî olarak benimsememekte ve derginin basılı ya da çevrim içi sürümlerinde yer alan herhangi bir ürün veya hizmet reklamı konusunda garanti vermemektedir. Yayımlanan makalelerin bilimsel ve hukuki sorumluluğu yazar(lar)a aittir.
Makalelerle birlikte gönderilen resim, şekil, tablo vb. materyaller özgün olmalı ya da daha önce yayımlanmışlarsa, hem basılı hem de çevrim içi sürümlerde yayımlanmak üzere eser sahibinden alınmış yazılı izinle birlikte sunulmalıdır. Yazar(lar), dergide yayımlanan çalışmalarının telif hakkını saklı tutar. Makale dergide yayımlandığında, mali haklar ve umuma iletim hakları, işleme, çoğaltma, temsil, basım, yayın ve dağıtım hakları TÜBA’ya devredilecektir. Yayımlanan tüm içeriklerin (metin ve görsel materyaller) telif hakları dergiye aittir. Dergide yayımlanmak üzere kabul edilen makaleler için telif hakkı ya da başka bir ad altında ödeme yapılmaz ve yazar(lar)dan makale işlem ücreti alınmaz; ancak yeniden baskı (reprint) talepleri yazarın sorumluluğundadır.
Bilimsel bilgi ve araştırmalara küresel açık erişimi teşvik etmek amacıyla TÜBA, çevrim içi olarak yayımlanan tüm içeriklerin (aksi belirtilmedikçe) okuyucular, araştırmacılar ve kurumlar tarafından serbestçe kullanılmasına izin vermektedir. Bu kullanım, eserin kaynağının belirtilmesi koşuluyla ve ticari amaç dışında, herhangi bir değişiklik yapılmaksızın Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0) Uluslararası Lisansı kapsamında mümkündür. Ticari kullanım için lütfen yayıncı ile iletişime geçiniz.