Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye'de "Yerel Diplomasi Yönetimi"ne Dair Bir Araştırma

Yıl 2021, , 28 - 49, 29.06.2021
https://doi.org/10.48118/yykentcevre.918406

Öz

Kentler, ulusal sınırların ötesindeki eylemleriyle küreselleşeme sürecinde birer aktör olarak öne çıkmaktadırlar. Bu durum, kentsel girişimciliğin yerel ötesi sınırlarda yeniden tanımlanmasıyla birer siyasal aktör olarak yerel yönetimlerin kurumsal kapasitesini etkilemekte, bir dereceye kadar “hareket etme” gücünü artırmaktadır.
Bu çalışmanın amacı, yerel diplomasi yönetiminin/kurumsallaşmasının belediye bünyesinde söz konusu yerel diplomasi faaliyetlerinin dış ilişkiler birimi ve personel yapıları bağlamında araştırılarak ortaya konulmasını içermektedir. Araştırma kapsamına Türkiye’de dış ilişkiler birimi bulunan belediyeler dâhil edilmiştir. Araştırma neticesinde elde edilen bulgular, belediyelerin ilgili kurumsal web sayfalarının taranması ve dış ilişkiler birimi bulunan belediyelerde ilgili birim personelleri ile yapılan görüşmeler neticesinde elde edilmiştir.
Kent yönetimlerinin uluslararası ilişkilerine dair politikalarını yönetecek ve yürütecek birimlerin kurulmasıyla yerel diplomatik faaliyetler, zaman içinde öğrenme sürecinden geçerek, yönetimsel bağlamda daha profesyonel bir yapıya kavuşmaktadır. Kent yönetimlerinin uluslararası ilişkilerine dair politikalarını yürütecek birimlerin, ofislerin kurulması başka bir ifadeyle yerel yönetimlerin uluslararası ilişkilerinin profesyonelleşmesi, “yerel diplomasinin yönetimi/kurumsallaşması” kavramıyla ifade edilebilir. Türkiye’de ‘yerel diplomasi yönetiminin/kurumsallaşmasının’ gelişimi yerel süreçlerin yansıması olduğu kadar ulusal politikaların da etki ettiği bir alandır. Belirli dönemlerdeki içsel ve dışsal değişimler yerel diplomasi yönetimine yön vermektedir.

Kaynakça

  • Acuto, Michele, Hugo Decrame, Juliana Kerr, Ian Klaus, Sam Tabort ve Noah J. Toly (2008), “Towards City Diplomacy: Assesing Capacity in Select Global Cities”, Chicago Council on Global Affairs, 1-12.
  • Akman, Çiğdem (2017), "Türkiye'de Yerel Yönetimlerin Uluslararası Kuruluşlara Üyelikleri Üzerine Bir Değerlendirme", Suleyman Demirel University Journal of Faculty of Economics & Administrative Sciences, 22(2), 485-510.
  • Bache, Ian ve Matthew Flinders, (2004), “Themes ve Issues in Multi-level Governance”, Bache, Ian ve Matthew Flinders (Ed.), Multi-level Governance, Oxford University Press. United States, New York.
  • Berse, Kristoffe (2019), “International Local Cooperation”, Farazmve, Ali (Ed.), Global Encyclopedia of Public Administration Public Policy ve Governance.
  • Bontenbal, Marike C. (2009), Strengthening Urban Governance in the South Through City Cooperation: Towards an Analytical Frame Work, Habitat International, 33(2), 181-189.
  • Bontenbal, Marike ve Paul van Lindert (2006), Decentralized International Cooperation: North-South Municipal Partnerships, Development Matters: Geographical Studies on Development Processes ve Policies, 301-314.
  • Bontenbal, Marike ve Paul van Lindert (2009), Transnational City to City Cooperation: Issues Arising From Theory ve Practice, Habitat International, 33, 131-133.
  • Buis, Hans (2009), The Role of Local Government Assocations in Increasing the Effectiveness of City-to-City Cooperation, Habitat International, 33(2), 190-194.
  • Church, Verew ve Peter Reid (1996), Urban Power International Networks ve Competition: The Example Cross-Border Cooperation, Urban Studies, 33(8), 1297-1318.
  • Clarke, Michael ve John Stewart, (1994), The Local Authority ve the New Community Governance, Local Government Studies, 20(2), 163-176.
  • Curtis, Simon ve Michele Acuto, (2018), The Foreign Policy of Cities, The RUSI Journal, 163(6), 8-17.
  • Çukurova Belediyesi Stratejik Planı (2015-2019), http://www.sp.gov.tr/upload/xSPStratejikPlan/files/tLNM8+2015_2019_STRATEJIK_PLAN.pdf, (30.10.2020).
  • Çukurova Belediyesi Stratejik Planı (2020-2024), https://www.cukurova.bel.tr/depo/stratejikplan.pdf, (30.10.2020).
  • Daoudov, Murat (2013), Bağcılar Belediyesi’nde Uluslararası İlişkilerin Yönetiminin Bağcılar Perspektifi, Recep Bozlağan (Ed.), ISBN: 978-605-86860-9-0.
  • Demirtaş, Birgül (2016), Türkiye’de Yerel Yönetimlerin Dış İlişkilerinin Analizi: Merkez-Çevre Etkileşimini Yeniden Düşünmek, Uluslararası İlişkiler, 13(52), 151-173.
  • DiMaggio, Paul J. ve Walter W. Powell (1983), The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism ve Collective Rationality in Organizational Fields, DiMaggio, Paul J. ve Walter W. Powell (Ed.), American Sociological Review.
  • Dommergues, Pierre (1992), The Strategies for International Cooperation, Ekistics, 7-12.
  • Duchacek, Ivo D. (1984), The International Dimension of Subnational Self Government, Publius: The Journal of Federalism, 14(4), 15-31.
  • Erdoğan, Seven (2020), Dönüşen Diplomasinin Yeni Yüzü: Paradiplomasi, Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 24(3), 495-509.
  • Ersavaş Kavanoz, Suna (2020), Karmaşık Sorunlar ve Kentler Arası İş Birlikeri, Babaoğlu, Cenay, Levent Memiş ve Oğuzhan Erdoğan (Ed.), Yerel Yönetimlerde Teknoloji ve Katılım, Orion Kitabevi, Ankara.
  • Ersavaş Kavanoz, Suna ve Nisa Erdem (2019), Kü-Yerel Süreçte Kent Girişimciliği Bağlamında Kardeş Kent: Trabzon-Zigetvar Örneği, International Journal of Political Science ve Urban Studies, 7(1), 191-208.
  • Glocal Forum (2003), “Glocalization, Research study ve policy recommendations”, CERFE/Glocal Forum/Think Tank on Glocalization, Rome (Italy), https://proyectoallas.net/wp-content/uploads/2018/01/Glocalization.-Research-Study-ve-Policy-Recommendations.pdf, (17.06.2020).
  • Hall, Stuart (1998), Yerel ve Küresel: Küreselleşme ve Etnisite (The Local ve Global: Globalization ve Ethnicity), Tuncel, S. Hakan (Çev.), Küreselleşme ve Dünya Sistemi, Bilim ve Sanat Yayınları, Ankara.
  • Husson, Bernve ve Christophe Mestre (2017), “The Unstoppable Internatıonalısatıon of Cıtıes ve Regıons, Issues - Trends – Prospects”, CIEDEL, https://www.ciedel.org/wp-content/uploads/2018/10/the-unstoppable-internationalisation-of-cities-ve-regions-web.pdf, (11.12.2017).
  • Jessop, Bob (2005), Hegemonya, Post-Fordizm ve Küreselleşme Ekseninde Kapitalist Devlet, Yarar, Betül ve Alev Özkazanç (Ed.), İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Keating, Michael (1999), Regions ve International Affairs: Motives, Opportunities ve Strategies, Regional & Federal Studies, 9(1), 1-16.
  • Lefevre, Christian, ve Ernesto d'Albergo (2007), Why Cities are Looking Abroad ve How They Go Abroad It, Environment ve Policy, 25, 317-326.
  • Lilleker, Darren G., ve Negrine Ralph (2002), Professionalization: of What? Since When? By Whom?, Harvard International Journal of Press/Politics, 7(4), 98-103.
  • Lyotard, Jean François (2019), Postmodern Durum, Birkan, İsmet (Çev.), 3. Baskı, Ankara, BilgeSu Yayınları.
  • Milani, Carlos R. S. ve Maria C. M. Riberio, (2011), International Relations ve Paradiplomacy of Brazilian Cities: Crafting the Concept of Local International Management, BAR-Brazilian Administration Review, 8(1), 21-36.
  • Ökmen, Mustafa ve Kadri Canan (2009), Avrupa Birliği’ne Üyelik Sürecinde Türk Kamu Yönetimi, Yönetim ve Ekonomi, 16(1), 139-171.
  • Öktem, M. Kemal, Volkan Göçoğlu ve Şebnem Tunç, (2016), Kardeş Şehir Uygulamalarının Yerel Politika Transferine Etkisi: Alanya-Gladbeck Araştırması, Çağdaş Yerel Yönetimler Dergisi, 25(4), 49-86.
  • Robertson, Rolve (1995), Globalization: Social Theory ve Global Culture, London: Sage Publication.
  • Robertson, Rolve (2012), Globalization or Glocalization?. Journal of International Communication, 18 (2), 191-208.
  • Sezer, Özcan ve Tuğçe Bayram (2014), Yerel Yönetimler Arası İşbirliğini Geliştirmede Yerel Ağların Önemi: Balkan Ülkeleri Yerel Yönetimleri ile İşbirliğini Geliştirme Potansiyeli, 1. Karadeniz ve Balkan Ekonomik ve Politik Araştırmalar Sempozyumu, Eylül, Zonguldak, Türkiye.
  • Silvestre, Hugo C., Rui Cunha Marques, Brian Dollery ve Aldenisio Moraes Correia (2020), Is Cooperation Cost Reducing? An Analysis of Public–Public Partnerships ve İnter-Municipal Cooperation in Brazilian Local Government, Local Government Studies. 46(1), 68-90.
  • Şahin, Savaş Z. ve Emrah Söylemez (2014), Türk Belediyelerinin Küresel Kardeş Kent Ağlarındaki Farklılaşmalar ve Benzerlikler, KBAM Kentsel ve Bölgesel Araştırmalar Ağı 5.
  • Kentsel ve Bölgesel Araştırmalar Sempozyumu Bildiriler Kitabı, Ankara
  • T.C. İçişleri Bakanlığı (2019), https://www.e-e-cisleri.gov.tr/Anasayfa/MulkiIdariBolumleri.aspx, (10.09.2020).
  • T.C. Kartal Belediye Başkanlığı 8. Dönem 2. Toplantı Yılı Temmuz Ayı Toplantıları’nın 2. Bileşimine Ait Meclis Kararı (2020).
  • https://www.kartal.bel.tr/tr/dosyalar/Mudurlukler/SGM/SGM-DIM-Yonetmelik.pdf, (13.09.2020).
  • Türkiye Belediyeler Birliği (TBB), https://www.tbb.gov.tr/birligimiz/kurulus-ve-gorev/, (13.09.2020).
  • Türkiye Belediyeler Birliği, http://www.yereldiplomasi.gov.tr/, (10.09.2020).
  • Türkiye Cumhuriyeti Anayasası (1982), Sayı: 17863, Resmî Gazete: 09.11.1982.
  • Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), Merkezi Dağıtım Sistemi, https://biruni.tuik.gov.tr/medas/?kn=95&locale=tr, (10.09.2020).
  • UCLG (2012), Policy Paper: Development Cooperation ve Local Government, https://www.uclg.org/sites/default/files/DCCD_C.7_ENG_Policy_Paper_1.pdf, (06.03.2020).
  • Zeren, Halim E. ve Ece Aktulun (2018), Yönetişim Çerçevesinde Ortaklıklar ve Belediyelerin Kardeş Şehir İlişkileri: Ankara Büyükşehir Belediyesi Örneği, ASSAM Uluslararası Hakemli Dergi, 5(11), 1-14.
  • 5216 Sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu (2004), Sayı: 25531, Resmî Gazete: 23.07.2004.
  • 5393 Sayılı Belediye Kanunu (2005), Sayı: 25874, Resmî Gazete: 13.07.2015.
  • 6360 Sayılı On Dört İlde Büyükşehir Belediyesi ve Yirmi Yedi İlçe Kurulması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun (2012), Sayı: 28489, Resmî Gazete: 06.12.2012.
  • Adana Büyükşehir Belediyesi ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Altınordu Büyükşehir İlçe Belediyesi (Ordu) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Ankara Büyükşehir Belediyesi ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Antalya Büyükşehir Belediyesi ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Bornova Büyükşehir İlçe Belediyesi (İzmir) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Bursa Büyükşehir Belediyesi ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Canik Büyükşehir İlçe Belediyesi (Samsun) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Çankaya Büyükşehir İlçe Belediyesi (Ankara) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Çubuk Büyükşehir İlçe Belediyesi (Ankara) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Çukurova Büyükşehir İlçe Belediyesi (Adana) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Erzurum Büyükşehir Belediyesi ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Esenyurt Büyükşehir İlçe Belediyesi (İstanbul) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Fındıklı İlçe Belediyesi (Rize) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Gaziantep Büyükşehir Belediyesi ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Gebze Büyükşehir İlçe Belediyesi (Kocaeli) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Gölcük Büyükşehir İlçe Belediyesi (Kocaeli) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Havran Büyükşehir İlçe Belediyesi (Balıkesir) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • İzmir Büyükşehir Belediyesi ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Kartal Büyükşehir İlçe Belediyesi (İstanbul) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Keçiören Büyükşehir İlçe Belediyesi (Ankara) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Kırşehir Belediyesi ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Kocaeli Büyükşehir Belediyesi ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Konya Büyükşehir Belediyesi ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Kozan Büyükşehir İlçe Belediyesi (Adana) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Kula Büyükşehir İlçe Belediyesi (Manisa) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Kuşadası Büyükşehir İlçe Belediyesi (Aydın) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Malatya Büyükşehir Belediyesi ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Maltepe Büyükşehir İlçe Belediyesi (İstanbul) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Muratpaşa Büyükşehir İlçe Belediyesi (Antalya) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Ordu Büyükşehir Belediyesi ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Sarıçam Büyükşehir İlçe Belediyesi (Adana) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Seferihisar Büyükşehir İlçe Belediyesi (İzmir) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Selçuklu Büyükşehir İlçe Belediyesi (Konya) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Seyhan Büyükşehir İlçe Belediyesi (Adana) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Sincan Büyükşehir İlçe Belediyesi (Ankara) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Tarsus Büyükşehir İlçe Belediyesi (Mersin) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Tekirdağ Büyükşehir Belediyesi ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Tepebaşı Büyükşehir İlçe Belediyesi (Eskişehir) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
  • Yüreğir Büyükşehir İlçe Belediyesi (Adana) ile 01.07.2020-31.08.2020 tarihleri arasında yapılan görüşme.
Toplam 91 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Kentsel Politika
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Nisa Erdem 0000-0001-8258-9338

Suna Ersavaş Kavanoz 0000-0003-1162-2537

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Erdem, N., & Ersavaş Kavanoz, S. (2021). Türkiye’de "Yerel Diplomasi Yönetimi"ne Dair Bir Araştırma. Kent Ve Çevre Araştırmaları Dergisi, 3(1), 28-49. https://doi.org/10.48118/yykentcevre.918406
AMA Erdem N, Ersavaş Kavanoz S. Türkiye’de "Yerel Diplomasi Yönetimi"ne Dair Bir Araştırma. Kent ve Çevre Araştırmaları Dergisi. Haziran 2021;3(1):28-49. doi:10.48118/yykentcevre.918406
Chicago Erdem, Nisa, ve Suna Ersavaş Kavanoz. “Türkiye’de ‘Yerel Diplomasi Yönetimi’ne Dair Bir Araştırma”. Kent Ve Çevre Araştırmaları Dergisi 3, sy. 1 (Haziran 2021): 28-49. https://doi.org/10.48118/yykentcevre.918406.
EndNote Erdem N, Ersavaş Kavanoz S (01 Haziran 2021) Türkiye’de "Yerel Diplomasi Yönetimi"ne Dair Bir Araştırma. Kent ve Çevre Araştırmaları Dergisi 3 1 28–49.
IEEE N. Erdem ve S. Ersavaş Kavanoz, “Türkiye’de ‘Yerel Diplomasi Yönetimi’ne Dair Bir Araştırma”, Kent ve Çevre Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 1, ss. 28–49, 2021, doi: 10.48118/yykentcevre.918406.
ISNAD Erdem, Nisa - Ersavaş Kavanoz, Suna. “Türkiye’de ‘Yerel Diplomasi Yönetimi’ne Dair Bir Araştırma”. Kent ve Çevre Araştırmaları Dergisi 3/1 (Haziran 2021), 28-49. https://doi.org/10.48118/yykentcevre.918406.
JAMA Erdem N, Ersavaş Kavanoz S. Türkiye’de "Yerel Diplomasi Yönetimi"ne Dair Bir Araştırma. Kent ve Çevre Araştırmaları Dergisi. 2021;3:28–49.
MLA Erdem, Nisa ve Suna Ersavaş Kavanoz. “Türkiye’de ‘Yerel Diplomasi Yönetimi’ne Dair Bir Araştırma”. Kent Ve Çevre Araştırmaları Dergisi, c. 3, sy. 1, 2021, ss. 28-49, doi:10.48118/yykentcevre.918406.
Vancouver Erdem N, Ersavaş Kavanoz S. Türkiye’de "Yerel Diplomasi Yönetimi"ne Dair Bir Araştırma. Kent ve Çevre Araştırmaları Dergisi. 2021;3(1):28-49.