Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Digital Stories on Listening Skills and Motivation to Learn Turkish in Teaching Turkish as a Foreign Language

Yıl 2022, , 247 - 268, 15.08.2022
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1075557

Öz

In this research, it was aimed to examine whether digital stories affect the listening skills and motivation of learning Turkish in undergraduate students learning Turkish as a foreign language in Belarus. The explanatory sequential design was used in this research, which was conducted with the mixed method. The sample of the research consisted of 15 experiments learning Turkish as a foreign language at the Faculty of Translation and Interpretation of Minsk State Linguistic University in Belarus; It consists of 30 students at the A2 level, including 15 controls. The data of this research, which had an 8-week implementation period, were collected with the "Listening Achievement Test" developed by Tozlu (2017), the "Motivation Scale for Learning Turkish as a Foreign Language" developed by Sevim (2019), and the "Semi-Structured Interview Form" prepared by the researcher. Mann Whitney U test, t-Test, and two-way analysis of variance (ANOVA) were used in the quantitative data analysis of the study; Qualitative data analysis was done with content analysis. In the quantitative results of the study, it was determined that the experimental group students trained with digital stories performed better in listening skills than the control group trained with the current program. In addition, at the end of the application, it was determined that the motivation of the experimental group students learn Turkish increased positively compared to the control group students. According to the qualitative results of the research, students; stated that they found listening activities enjoyable, useful and instructive thanks to the digital stories used in Turkish lessons, they liked to listen, they learned Turkish culture, their knowledge of Turkish increased, they learned more Turkish words, and listening to Turkish conversations on video had a positive effect on their pronunciation.

Kaynakça

  • Abidin, J. Z., Pour Mohammadi, M., Souriyavongsa, T., Tiang, C., & Kim, N. (2011). Improving listening comprehension among Malay preschool children using digital stories. International Journal of Humanities and Social Science, 1(14), 159-164.
  • Akdamar, N. S. (2021). Effects of dıgıtal storytellıng on lıstenıng skılls of foreıgn language learners of englısh and theır attıtudes towards dıgıtal storytellıng. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Aktaş, E., & Uzuner-Yurt, S. (2017). Effects of digital story on academic achievement, learning motivation and retention among university students. International Journal of Higher Education, 6(1), 180-196. http://dx.doi.org/10.5430/ijhe.v6n1p180
  • Altunkaya, H., & Uyan Ö. (2020). Dinleme üstbiliş stratejisi öğretiminin yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinlediğini anlama becerisine etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 68-87. http://dx.doi.org/10.30703/cije.536924
  • Aydın, E. (2019). Yabancılara Türkçe öğretiminde dijital hikâye anlatımının yaratıcı yazma becerisine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Aydın, E., & Erol, S. (2021). Türkçe öğretiminde dijital hikâye anlatımı. İ. Erdem & S. Erol, (Ed.) İçinde, Türkçe eğitiminde yeni yönelimler (2. Baskı) (ss. 81-100). Eğiten Kitap Yayınları.
  • Baki, Y. (2015). Dijital öykülerin altıncı sınıf öğrencilerinin yazma sürecine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Banaszewski, T. (2002). Digital storytelling finds its place in the classroom. Multimedia schools, 9(1), 32-35.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayınları.
  • Ciğerci, F. M. (2015). İlkokul dördüncü sınıf Türkçe dersinde dinleme becerilerinin geliştirilmesinde dijital hikâyelerin kullanılması. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. M. Bütün. & S. B. Demir (Çev.). Siyasal Kitapevi
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. Y. Dede. & S.B. Demir, (Çev.). Anı Yayınları.
  • Demirkol, S. (2021). Dijital öykü çalışmalarının dil becerilerine yansımaları. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Dogan, B. & Robin, B. (2008). Implementation of digital storytelling in the classroom by teachers trained in a digital storytelling workshop. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, 1, 902-907.
  • Hung C. M., Huang I., & Hwang, G. J. (2014). Effects of digital game-based learning on students’ self-efficacy, motivation, anxiety, and achievements in learning mathematics. Journal of Computers in Education, 1(2-3): 151-166. https://link.springer.com/article/10.1007/s40692-014-0008-8
  • Jakes, D. (2006). Standards Proof Your digital storytelling Efforts. Tech Learning.
  • Juvrianto, C. J., Atmowardoyo, H., & Weda, S. (2018). The Use of digital storytelling in teaching listening comprehension. ELT Worldwide: Journal of English Language Teaching, 5(1), 1-10.
  • Kahraman, Ö. (2013). Dijital hikâyecilik metoduyla hazırlanan öğretim materyallerinin öğrenme döngüsü giriş aşamasında kullanılmasının fizik dersi başarısı ve motivasyonu düzeyine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Karalök, F. S. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dijital öykü kullanımının okuma motivasyonuna etkisi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Kurudayıoğlu, M., & Bal, M. (2014). Ana dili eğitiminde dijital hikâye anlatımlarının kullanımı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 74–95.
  • Lundsteen, S. W. (1979) Listening: ıts ımpact at all levels on reading and other language arts (Revised ed.). Urbana, Illinois: ERIC clearinghouse on reading and communication skills; National Council of Teachers of English. 179.
  • Male, H., & Pardede, R. I. (2019). Using storytelling technique to ımprove students’ listening skill performance-a case study in Indonesia, English Education Department Collegiate Forum (EED CF) 2015-2018.
  • Nam, C. W. (2017). The effects of digital storytelling on student achievement, social presence, and attitude in online collaborative learning environments. Interactive Learning Environments, 25(3), 412-427. https://doi.org/10.1080/10494820.2015.1135173
  • Nurjanah. S. (2019). Using digital storytelling to ımprove students’ listening ability (a pre-experimental research at the eighth grade of MTs Syekh Yusuf sungguminasa in the academic year 2018/2019). A Thesis of English Education Department. Faculty of Teacher Training and Education. Muhammadiyah University.
  • Ozan Leylum, Ş., Odabaşı, H. F., & Kabakçı Yurdakul, I. (2017). Eğitim ortamlarında durum çalışmasının önemi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi-Journal of Qualitative Research in Education, 5(3), 369-385. https://doi.org/10,14689/issn.2148-2624,1.5c3s16m
  • Özbay, M. (2005). Bir dil becerisi olarak dinleme eğitimi. Akçağ Yayınları.
  • Palangngan, S. T., Atmowardoyo, H., & Weda, S. (2016). English listening lesson library online (elllo) as a supporting media in learning listening. ELT Worldwide: Journal of English Language Teaching, 3(1), 51-62. https://doi.org/10.26858/eltww.v3i1.1880
  • Pürbudak A, & Usta E. (2019). Bellek destekli strateji yöntemiyle hazırlanmış dijital öykünün yabancı dil dersi tutumuna etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 95-114. https://doi.org/10.30855/gjes.2019.05.02.006
  • Ramirez Verdugo, D., & Alonso Belmonte, I. (2007). Using digital stories to improve listening comprehension with Spanish young learners of English. Language Learning & Technology, 11(1), 87-101. http://llt.msu.edu/vol11num1/ramirez/
  • Robin, B. (2006) The educational uses of digital storytelling. Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, 1, 709-716.
  • Sadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4), 487–506. https://doi.org/10.1007/s11423-008-9091-8
  • Sandaran, S. C., & Kia, L. C. (2013). The use of digital stories for listening comprehension among primary Chinese medium school pupils: Some preliminary findings. Sains Humanika, 65(2). http://www.jurnalteknologi.utm.my/index.php/jurnalteknologi/article/view/2358
  • Sevim, O. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye yönelik motivasyon: bir ölçek geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (65), 567-586. http://dx.doi.org/10.14222/Turkiyat4170
  • Tabak G (2017). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dijital öykü kullanımı. [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Tabieh, A. A., Al-Hileh, M. M., Afifa, H. M. J. A., & Abuzagha, H. Y. (2021). The effect of using digital storytelling on developing active listening and creative thinking skills. European Journal of Educational Research, 10(1), 13-21. https://doi.org/10.12973/eu-jer.10.1.133
  • Tanrıkulu, F. (2020). The effect of L2 listening texts adapted to the digital story on the listening lesson. Turkish Online Journal of Distance Education, 21(1), 1-18. https://doi.org/10.17718/tojde.674382
  • Theune, M., Linssen, J., & Alofs, T. (2013). Acting, playing, or talking about the story: An annotation scheme for communication during interactive digital storytelling. In Interactive Storytelling (ss. 132–143). Cham: Springer International
  • Tozlu, E. (2017). The development of a lıstenıng test for learners of Turkısh as a foreıgn language. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Boğaziçi Üniversitesi.
  • Treasure, J. (2011). Five ways to listen better [Video file]. Available online at: http://www.ted.com/talks/julian_treasure_5_ways_to_listen_better.html
  • Tsou, W., Wang, W., & Tzeng, Y. (2006). Applying a multimedia storytelling website in foreign language learning. Computers & Education, 47(1): 17–28.
  • Tunç, Ö. A. (2016). Dijital teknolojiler bağlamında dijital öyküleme yaklaşımının güzel sanatlar eğitimine enterasyonu. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Ungan S (2009) Dinleme eğitimi. A. Kırkkılıç & H. Akyol (Ed.) İçinde, İlköğretimde Türkçe öğretimi (ss. 135-160). Pegem Akademi.
  • Van Scoter, J., Ellis, D., & Railsback, J. (2001). Technology in early childhood education: Finding the balance. Portland, OR: Northwest Educational Technology Consortium.
  • Yang, Y., & Wu, W. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking, and learning motivation: A year-long experimental study. Computers & Education, 59, 339-352. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.12.012
  • Yangın, B. (2002). Kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi. Dersal Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yoon, T. (2013). Are you digitized? Ways to provide motivation for ELLs using digital storytelling. International Journal of Research Studies in Educational Technology, 2(1), 1-10. https://www.learntechlib.org/p/49787/.
  • Zamruddyn, H. (2020). The use of dıgıtal story tellıng to ımprove students’lıstenıng comprehensıon. Jurnal Pendidikan Edutama

Dijital Hikâyelerin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Lisans Öğrencilerinin Dinleme Becerisine ve Türkçe Öğrenme Motivasyonlarına Etkisi

Yıl 2022, , 247 - 268, 15.08.2022
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1075557

Öz

Bu araştırmada, dijital hikâyelerin Belarus’ta yabancı dil olarak Türkçe öğrenen lisans öğrencilerinin dinleme becerisine ve Türkçe öğrenme motivasyonlarına etkisinin olup olmadığı incelenmek istenmiştir. Karma yöntemle yapılan bu araştırmada açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Belarus Minsk Devlet Dil Bilim Üniversitesi Mütercim Tercümanlık Fakültesinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen 15 deney; 15 kontrol olmak üzere A2 seviyesinde 30 öğrenci oluşturmaktadır. 8 hafta uygulama sürecinin olduğu bu araştırmanın verileri, Tozlu (2017) tarafından geliştirilen “Dinleme Başarı Testi” ve Sevim (2019) tarafından geliştirilen “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği” ve araştırmacı tarafından hazırlanan “Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu” ile toplanmıştır. Araştırmanın nicel veri analizinde Mann Whitney U testi, t-Testi ve iki yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmış; nitel veri analizi ise içerik analizi ile yapılmıştır. Araştırmanın nicel sonuçlarında, dijital hikâyelerle eğitim gören deney grubu öğrencilerinin dinleme becerilerinde mevcut programla eğitim gören kontrol grubuna göre daha iyi başarı gösterdikleri tespit edilmiştir. Ayrıca uygulama sonunda deney grubu öğrencilerinin kontrol grubu öğrencilerine göre Türkçe öğrenme motivasyonlarının olumlu anlamda arttığı tespit edilmiştir. Araştırmanın nitel sonuçlarına göre ise öğrenciler; Türkçe derslerinde kullanılan dijital hikâyeler sayesinde dinleme etkinliklerini keyifli, faydalı ve öğretici bulduklarını, dinlemeyi sevdiklerini, Türk kültürünü öğrendiklerini, Türkçe bilgilerinin arttığını, daha fazla Türkçe kelime öğrendiklerini, Türkçe konuşmaları videodan dinlemenin telaffuzlarına olumlu etkisi olduğunu ifade etmiştir.

Kaynakça

  • Abidin, J. Z., Pour Mohammadi, M., Souriyavongsa, T., Tiang, C., & Kim, N. (2011). Improving listening comprehension among Malay preschool children using digital stories. International Journal of Humanities and Social Science, 1(14), 159-164.
  • Akdamar, N. S. (2021). Effects of dıgıtal storytellıng on lıstenıng skılls of foreıgn language learners of englısh and theır attıtudes towards dıgıtal storytellıng. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Başkent Üniversitesi.
  • Aktaş, E., & Uzuner-Yurt, S. (2017). Effects of digital story on academic achievement, learning motivation and retention among university students. International Journal of Higher Education, 6(1), 180-196. http://dx.doi.org/10.5430/ijhe.v6n1p180
  • Altunkaya, H., & Uyan Ö. (2020). Dinleme üstbiliş stratejisi öğretiminin yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin dinlediğini anlama becerisine etkisi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 9(1), 68-87. http://dx.doi.org/10.30703/cije.536924
  • Aydın, E. (2019). Yabancılara Türkçe öğretiminde dijital hikâye anlatımının yaratıcı yazma becerisine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Aydın, E., & Erol, S. (2021). Türkçe öğretiminde dijital hikâye anlatımı. İ. Erdem & S. Erol, (Ed.) İçinde, Türkçe eğitiminde yeni yönelimler (2. Baskı) (ss. 81-100). Eğiten Kitap Yayınları.
  • Baki, Y. (2015). Dijital öykülerin altıncı sınıf öğrencilerinin yazma sürecine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Atatürk Üniversitesi.
  • Banaszewski, T. (2002). Digital storytelling finds its place in the classroom. Multimedia schools, 9(1), 32-35.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can, A. (2018). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi Yayınları.
  • Ciğerci, F. M. (2015). İlkokul dördüncü sınıf Türkçe dersinde dinleme becerilerinin geliştirilmesinde dijital hikâyelerin kullanılması. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Anadolu Üniversitesi.
  • Creswell, J. W. (2014). Nitel araştırma yöntemleri beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. M. Bütün. & S. B. Demir (Çev.). Siyasal Kitapevi
  • Creswell, J. W., & Plano Clark, V. L. (2015). Karma yöntem araştırmaları: Tasarımı ve yürütülmesi. Y. Dede. & S.B. Demir, (Çev.). Anı Yayınları.
  • Demirkol, S. (2021). Dijital öykü çalışmalarının dil becerilerine yansımaları. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi.
  • Dogan, B. & Robin, B. (2008). Implementation of digital storytelling in the classroom by teachers trained in a digital storytelling workshop. In Society for Information Technology & Teacher Education International Conference, 1, 902-907.
  • Hung C. M., Huang I., & Hwang, G. J. (2014). Effects of digital game-based learning on students’ self-efficacy, motivation, anxiety, and achievements in learning mathematics. Journal of Computers in Education, 1(2-3): 151-166. https://link.springer.com/article/10.1007/s40692-014-0008-8
  • Jakes, D. (2006). Standards Proof Your digital storytelling Efforts. Tech Learning.
  • Juvrianto, C. J., Atmowardoyo, H., & Weda, S. (2018). The Use of digital storytelling in teaching listening comprehension. ELT Worldwide: Journal of English Language Teaching, 5(1), 1-10.
  • Kahraman, Ö. (2013). Dijital hikâyecilik metoduyla hazırlanan öğretim materyallerinin öğrenme döngüsü giriş aşamasında kullanılmasının fizik dersi başarısı ve motivasyonu düzeyine etkisi. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Balıkesir Üniversitesi.
  • Karalök, F. S. (2020). Yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dijital öykü kullanımının okuma motivasyonuna etkisi. [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Kurudayıoğlu, M., & Bal, M. (2014). Ana dili eğitiminde dijital hikâye anlatımlarının kullanımı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 74–95.
  • Lundsteen, S. W. (1979) Listening: ıts ımpact at all levels on reading and other language arts (Revised ed.). Urbana, Illinois: ERIC clearinghouse on reading and communication skills; National Council of Teachers of English. 179.
  • Male, H., & Pardede, R. I. (2019). Using storytelling technique to ımprove students’ listening skill performance-a case study in Indonesia, English Education Department Collegiate Forum (EED CF) 2015-2018.
  • Nam, C. W. (2017). The effects of digital storytelling on student achievement, social presence, and attitude in online collaborative learning environments. Interactive Learning Environments, 25(3), 412-427. https://doi.org/10.1080/10494820.2015.1135173
  • Nurjanah. S. (2019). Using digital storytelling to ımprove students’ listening ability (a pre-experimental research at the eighth grade of MTs Syekh Yusuf sungguminasa in the academic year 2018/2019). A Thesis of English Education Department. Faculty of Teacher Training and Education. Muhammadiyah University.
  • Ozan Leylum, Ş., Odabaşı, H. F., & Kabakçı Yurdakul, I. (2017). Eğitim ortamlarında durum çalışmasının önemi. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi-Journal of Qualitative Research in Education, 5(3), 369-385. https://doi.org/10,14689/issn.2148-2624,1.5c3s16m
  • Özbay, M. (2005). Bir dil becerisi olarak dinleme eğitimi. Akçağ Yayınları.
  • Palangngan, S. T., Atmowardoyo, H., & Weda, S. (2016). English listening lesson library online (elllo) as a supporting media in learning listening. ELT Worldwide: Journal of English Language Teaching, 3(1), 51-62. https://doi.org/10.26858/eltww.v3i1.1880
  • Pürbudak A, & Usta E. (2019). Bellek destekli strateji yöntemiyle hazırlanmış dijital öykünün yabancı dil dersi tutumuna etkisi. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(2), 95-114. https://doi.org/10.30855/gjes.2019.05.02.006
  • Ramirez Verdugo, D., & Alonso Belmonte, I. (2007). Using digital stories to improve listening comprehension with Spanish young learners of English. Language Learning & Technology, 11(1), 87-101. http://llt.msu.edu/vol11num1/ramirez/
  • Robin, B. (2006) The educational uses of digital storytelling. Society for Information Technology and Teacher Education International Conference, 1, 709-716.
  • Sadik, A. (2008). Digital storytelling: A meaningful technology-integrated approach for engaged student learning. Educational Technology Research and Development, 56(4), 487–506. https://doi.org/10.1007/s11423-008-9091-8
  • Sandaran, S. C., & Kia, L. C. (2013). The use of digital stories for listening comprehension among primary Chinese medium school pupils: Some preliminary findings. Sains Humanika, 65(2). http://www.jurnalteknologi.utm.my/index.php/jurnalteknologi/article/view/2358
  • Sevim, O. (2019). Yabancı dil olarak Türkçe öğrenmeye yönelik motivasyon: bir ölçek geliştirme çalışması. Atatürk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, (65), 567-586. http://dx.doi.org/10.14222/Turkiyat4170
  • Tabak G (2017). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde dijital öykü kullanımı. [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Erciyes Üniversitesi.
  • Tabieh, A. A., Al-Hileh, M. M., Afifa, H. M. J. A., & Abuzagha, H. Y. (2021). The effect of using digital storytelling on developing active listening and creative thinking skills. European Journal of Educational Research, 10(1), 13-21. https://doi.org/10.12973/eu-jer.10.1.133
  • Tanrıkulu, F. (2020). The effect of L2 listening texts adapted to the digital story on the listening lesson. Turkish Online Journal of Distance Education, 21(1), 1-18. https://doi.org/10.17718/tojde.674382
  • Theune, M., Linssen, J., & Alofs, T. (2013). Acting, playing, or talking about the story: An annotation scheme for communication during interactive digital storytelling. In Interactive Storytelling (ss. 132–143). Cham: Springer International
  • Tozlu, E. (2017). The development of a lıstenıng test for learners of Turkısh as a foreıgn language. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Boğaziçi Üniversitesi.
  • Treasure, J. (2011). Five ways to listen better [Video file]. Available online at: http://www.ted.com/talks/julian_treasure_5_ways_to_listen_better.html
  • Tsou, W., Wang, W., & Tzeng, Y. (2006). Applying a multimedia storytelling website in foreign language learning. Computers & Education, 47(1): 17–28.
  • Tunç, Ö. A. (2016). Dijital teknolojiler bağlamında dijital öyküleme yaklaşımının güzel sanatlar eğitimine enterasyonu. [Yayımlanmamış Doktora Tezi]. Ondokuz Mayıs Üniversitesi.
  • Ungan S (2009) Dinleme eğitimi. A. Kırkkılıç & H. Akyol (Ed.) İçinde, İlköğretimde Türkçe öğretimi (ss. 135-160). Pegem Akademi.
  • Van Scoter, J., Ellis, D., & Railsback, J. (2001). Technology in early childhood education: Finding the balance. Portland, OR: Northwest Educational Technology Consortium.
  • Yang, Y., & Wu, W. (2012). Digital storytelling for enhancing student academic achievement, critical thinking, and learning motivation: A year-long experimental study. Computers & Education, 59, 339-352. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.12.012
  • Yangın, B. (2002). Kuramdan uygulamaya Türkçe öğretimi. Dersal Yayıncılık.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı). Seçkin Yayıncılık.
  • Yoon, T. (2013). Are you digitized? Ways to provide motivation for ELLs using digital storytelling. International Journal of Research Studies in Educational Technology, 2(1), 1-10. https://www.learntechlib.org/p/49787/.
  • Zamruddyn, H. (2020). The use of dıgıtal story tellıng to ımprove students’lıstenıng comprehensıon. Jurnal Pendidikan Edutama
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Aydın 0000-0002-6452-6058

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022

Kaynak Göster

APA Aydın, E. (2022). Dijital Hikâyelerin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen Lisans Öğrencilerinin Dinleme Becerisine ve Türkçe Öğrenme Motivasyonlarına Etkisi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 247-268. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1075557