Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Pandemi Döneminde Öğretmenlerin Çevrimiçi Ölçme Değerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi

Yıl 2024, , 401 - 424, 16.08.2024
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1324768

Öz

Covid-19 pandemisine hazırlıksız yakalanan öğretmenler, çevrimiçi öğretime hızlıca adapte olmaya çalışmış ve mevcut ölçme değerlendirme yöntemlerini bu süreçte değiştirmek durumunda kalmışlardır. Bu çalışmanın amacı, farklı branşlardaki ortaokul öğretmenlerinin pandemi döneminde kullanmış oldukları ölçme değerlendirme yöntemlerini belirlemek ve öğretmenlerin bu yöntemlerin uygunluğu hakkındaki değerlendirmelerini ortaya koymaktır. Öğretmenler ile yapılan mülakatlar ile yürütülen çalışmada, veriler içerik analizi yöntemiyle analiz edilmiştir. Sonuç olarak, öğretmenlerin pandemi döneminde ölçme değerlendirme uygulamalarına yönelik değerlendirmeleri; dersin doğası, öğretmen tutumu, süreçte kullanılan değerlendirme yöntem ve araçları, öğrenen özellikleri, geri bildirim, öğrenme çıktıları, geçerlilik ve güvenirlik boyutlarında şekillenmiştir. Bu boyutlardan; dersin doğası, öğretmen tutumu, öğrenen özellikleri ile çevrimiçi değerlendirmeyi sınırlandırıcı unsurlar, yöntem ve araçlar, geri bildirim ve öğrenme çıktılarının ise çevrimiçi değerlendirme sürecinin kolaylaştırıcı unsurları olduğu belirlenmiştir. Çalışmanın, acil uzaktan öğretim süreçleri için farklı branşlardaki derslere yönelik oluşturulacak değerlendirme modellerine ilişkin çalışmalara katkı sağlayabileceği değerlendirilmektedir.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2020). Salgın sürecinde uzaktan eğitim ve öğrenci başarısını değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 253-271. https://doi.org/10.37669/milliegitim.781998
  • Aksoy, D. A., Bozkurt, A., & Kurşun, E. (2021). Yükseköğretim öğrencilerinin Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik algıları. Anadolu University Journal of Education Faculty, 5(3), 285-308. https://doi.org/10.34056/aujef.900375
  • Almaleki, D. A., Alhajaji, R. A., & Alharbi, M. A. (2021). Measuring students’ interaction in distance learning through the electronic platform and its impact on their motivation to learn during Covid-19 crisis. International Journal of Computer Science and Network Security, 21(5), 98–112. https://doi.org/10.22937/ijcsns.2021.21.5.16
  • Aluko, F. R., & Omidire, M. F. (2021). A critical review of student assessment practices in distance education in an emerging economy: Benchmarking practices against policy, Africa Education Review, 17(5), 76-94. https://hdl.handle.net/10520/ejc-educare-v17-n5-a5
  • Aslan, S. A., Turgut, Y. E. & Aslan, A. (2021). Teachers' views related the middle school curriculum for distance education during the COVID-19 pandemic. Education and Information Technologies, 26(6), 7381-7405. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10587-z
  • Babacan, T., & Ören, F. Ş. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknoloji destekli mikro öğretim uygulamaları hakkındaki görüşleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 195-224.
  • Bayram, H. (2021). Challenges secondary school teachers face during the distance education process. International Journal Of Eurasian Education And Culture, 6(12), 613-658. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.306
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142. https://dergipark.org.tr/en/pub/auad/issue/56247/773769
  • Canpolat, U. & Yıldırım, Y. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin COVID-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 7(1), 74-109. https://dergipark.org.tr/en/pub/auad/issue/60075/840233
  • Capperucci, D., & Salvadori, I. (2021). Learning and performance evaluation in distance higher education: a case study during the Covid-19 pandemic. In MATEC Web of Conferences (Vol. 343, p. 11004). EDP Sciences. https://doi.org/10.1051/matecconf/202134311004
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2005). Research methods in education (5th ed.). Routledge Falmer. Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage.
  • Çelik, T. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Web 2.0 uygulamalarıyla biçimlendirici değerlendirme deneyimlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(231), 173-198. https://doi.org/10.37669/milliegitim.713075
  • Demir, S. & Kale, M. (2020). Öğretmen görüşlerine göre, Covid-19 küresel salgını döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15(8), 3445 3470. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.44492
  • d’Orville, H. (2020). COVID-19 causes unprecedented educational disruption: Is there a road towards a new normal?. Prospects, 49(1-2), 11-15. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09475-0
  • Ellis-Thompson, A., Higgins, S., Kay, J., Stevenson, J., & Zaman, M. (2020). Remote Learning: Rapid Evidence Assessment. London, UK. Retrieved from https://educationendowmentfoundation.org.uk/public/files/Publications/Covid-19_Resources/Remote_learning_evidence_review/Remote_Learning_Rapid_Evidence_Assessment.pdf. Google Scholar
  • Garbe, A., Ogurlu, U., Logan, N., & Cook, P. (2020). COVID-19 and remote learning: experiences of parents with children during the pandemic. American Journal of Qualitative Research, 4(3), 45-65. https://doi.org/10.29333/ajqr/8471
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, (March 27, 2020). https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-differencebetween-emergency-remote-teaching-and-online-learning
  • Hotaman, D. (2020). Online eğitimin başarısı açısından biçimlendirici değerlendirmenin önemi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(73), 729-738. https://doi.org/10.17719/jisr.11103
  • Karadağ, N. (2014). Açık ve uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme: Mega üniversitelerdeki uygulamalar. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. PegemA Yayıncılık.
  • Licorish, S. A., Owen, H. E., Daniel, B., & George, J. L. (2018). Students’ perception of Kahoot!’s influence on teaching and learning. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 13(1), 1-23. https://doi.org/10.1186/s41039-018-0078-8
  • López-García, N. J. (2016). Evaluation and ICT in primary education: Using Plickers to evaluate musical skills. ENSAYOS. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 31(2), 81-90. https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/1131/pdf_1
  • Manokore, V., & Kuntz, J. (2022). TPACK tried and tested: Experiences of post-secondary educators during the Covıd-19 pandemic. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 16(2), 1-13. https://doi.org/10.20429/ijsotl.2022.160214
  • Marković-Krstić, S., & Milošević-Radulović, L. (2021). Evaluating distance education in Serbia during the Covid-19 pandemic. Problems of Education in the 21st Century, 79(3), 467-484.
  • Özgül, E., Ceran, D., & Yıldız, D. (2020). Uzaktan eğitimle yapılan Türkçe dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 395-412. https://doi.org/10.37669/milliegitim.776137
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). London: Sage Publications, Inc. Sa'di,R.A., Abdelraziq, A., & Talha A. Sharadgah, T. A. (2021). E-Assessment at Jordan’s Universities in the time of the COVID-19 lockdown: Challenges and solutions. Arab World English Journal (AWEJ) Special Issue on Covid 19 Challenges, 1, 37-54. https://doi.org/10.24093/awej/covid.3
  • Socrative, (2022, 12 Haziran). Socrative. https://socrative.com/ 12 Haziran 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Syafrizal, S., & Pahamzah, J. (2020). Language assessment in English language teaching: A washback of Indonesian students’ test in COVID 19 situation. Journal of Southwest Jiaotong University, 55(4), 1-10. https://doi.org/10.35741/issn.0258-2724.55.4.40
  • Şen, E. Ö. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitim yoluyla TV’de yayınlanan ortaokul matematik derslerini değerlendirme çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40), 71-83. https://dergipark.org.tr/en/pub/zgefd/issue/66186/898850
  • Tatlı, Z. & Gündoğdu, E. (2017). Kavram öğretiminde Web 2.0, Tatlı, Z. (Ed.), Puzzle Maker, içinde (s.324-334). Pegem Akademi.
  • Uslu, E. M., & Genç, S. Z. (2022). Çevrimiçi eğitim değerlendirme ölçeği (ÇEDÖ) geliştirme çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 56(56), 22-43. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1021748
  • Vegas, E. (2020, 14 April). School closures, government responses, and learning inequality around the world during COVID-19. Brookings. https://www.brookings.edu/research/school-closures-government-responses-and-learning-inequality-around-the-world-during-covid-19/ adresinden erişilmiştir.
  • Yalçın, S. (2022). Arapça kelime öğretiminde Web 2.0 araçlarının önemi ve materyal hazırlama uygulamaları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 517-538. Google Scholar.
  • Yavuz, M., Kayalı, B., Balat, Ş. & Karaman, S. (2020). Salgın sürecinde Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarının acil uzaktan öğretim uygulamalarının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 129-154. https://doi.org/10.37669/milliegitim.784822
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık. Yörük, T. (2021). Practitioners’ opinions on student assessment process in distance education in the context of educational technologies. Shanlax International Journal of Education, 9(2), 12-17. https://doi.org/10.34293/education.v9i2.3552

Transforming of Teachers' Online Assessment and Evaluation Processes During the Pandemic Period: A Case Study

Yıl 2024, , 401 - 424, 16.08.2024
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1324768

Öz

In order to compensate for the interruption of education in all education levels in Turkey and in the world during the pandemic period, emergency distance education applications were started. It can be said that one of the biggest debates and deficiencies in the emergency distance education process is about measurement and evaluation. The unpreparedness of educational institutions for the Covid-19 pandemic has caused many countries to suspend the assessment and evaluation systems based on pass/fail, and as a result of the studies, it is important to apply different assessment and evaluation methods for different courses at the secondary school level, as well as to employ appropriate assessment and evaluation practices for these courses. marked as a point. Therefore, the aim of this study is to try to reveal the assessment and evaluation methods used by 12 secondary school teachers selected from various branches during distance education within the framework of the nature of the relevant course. The themes related to the assessment and evaluation practices carried out by the teachers were shaped in 7 dimensions: the nature of the course, teacher's attitude, assessment methods and tools used in the process, learner characteristics, feedback, learning outcomes, validity and reliability. The findings revealed that the nature of the course, teacher attitude, learner characteristics, validity and reliability are the limiting elements of online assessment, while methods and tools, feedback and learning outcomes are the facilitating elements of the online assessment process. In future research, in-depth qualitative research should be carried out for each dimension, and the online assessment process should be examined at all educational levels.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2020). Salgın sürecinde uzaktan eğitim ve öğrenci başarısını değerlendirmeye ilişkin öğretmen görüşleri. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 253-271. https://doi.org/10.37669/milliegitim.781998
  • Aksoy, D. A., Bozkurt, A., & Kurşun, E. (2021). Yükseköğretim öğrencilerinin Koronavirüs (Covid-19) pandemi sürecinde uzaktan eğitime yönelik algıları. Anadolu University Journal of Education Faculty, 5(3), 285-308. https://doi.org/10.34056/aujef.900375
  • Almaleki, D. A., Alhajaji, R. A., & Alharbi, M. A. (2021). Measuring students’ interaction in distance learning through the electronic platform and its impact on their motivation to learn during Covid-19 crisis. International Journal of Computer Science and Network Security, 21(5), 98–112. https://doi.org/10.22937/ijcsns.2021.21.5.16
  • Aluko, F. R., & Omidire, M. F. (2021). A critical review of student assessment practices in distance education in an emerging economy: Benchmarking practices against policy, Africa Education Review, 17(5), 76-94. https://hdl.handle.net/10520/ejc-educare-v17-n5-a5
  • Aslan, S. A., Turgut, Y. E. & Aslan, A. (2021). Teachers' views related the middle school curriculum for distance education during the COVID-19 pandemic. Education and Information Technologies, 26(6), 7381-7405. https://doi.org/10.1007/s10639-021-10587-z
  • Babacan, T., & Ören, F. Ş. (2018). Fen bilgisi öğretmen adaylarının teknoloji destekli mikro öğretim uygulamaları hakkındaki görüşleri. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 195-224.
  • Bayram, H. (2021). Challenges secondary school teachers face during the distance education process. International Journal Of Eurasian Education And Culture, 6(12), 613-658. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.306
  • Bozkurt, A. (2020). Koronavirüs (Covid-19) pandemi süreci ve pandemi sonrası dünyada eğitime yönelik değerlendirmeler: Yeni normal ve yeni eğitim paradigması. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 112-142. https://dergipark.org.tr/en/pub/auad/issue/56247/773769
  • Canpolat, U. & Yıldırım, Y. (2021). Ortaokul öğretmenlerinin COVID-19 salgın sürecinde uzaktan eğitim deneyimlerinin incelenmesi. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi (AUAd), 7(1), 74-109. https://dergipark.org.tr/en/pub/auad/issue/60075/840233
  • Capperucci, D., & Salvadori, I. (2021). Learning and performance evaluation in distance higher education: a case study during the Covid-19 pandemic. In MATEC Web of Conferences (Vol. 343, p. 11004). EDP Sciences. https://doi.org/10.1051/matecconf/202134311004
  • Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2005). Research methods in education (5th ed.). Routledge Falmer. Corbin, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Sage.
  • Çelik, T. (2021). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının Web 2.0 uygulamalarıyla biçimlendirici değerlendirme deneyimlerinin incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 50(231), 173-198. https://doi.org/10.37669/milliegitim.713075
  • Demir, S. & Kale, M. (2020). Öğretmen görüşlerine göre, Covid-19 küresel salgını döneminde gerçekleştirilen uzaktan eğitim sürecinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 15(8), 3445 3470. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.44492
  • d’Orville, H. (2020). COVID-19 causes unprecedented educational disruption: Is there a road towards a new normal?. Prospects, 49(1-2), 11-15. https://doi.org/10.1007/s11125-020-09475-0
  • Ellis-Thompson, A., Higgins, S., Kay, J., Stevenson, J., & Zaman, M. (2020). Remote Learning: Rapid Evidence Assessment. London, UK. Retrieved from https://educationendowmentfoundation.org.uk/public/files/Publications/Covid-19_Resources/Remote_learning_evidence_review/Remote_Learning_Rapid_Evidence_Assessment.pdf. Google Scholar
  • Garbe, A., Ogurlu, U., Logan, N., & Cook, P. (2020). COVID-19 and remote learning: experiences of parents with children during the pandemic. American Journal of Qualitative Research, 4(3), 45-65. https://doi.org/10.29333/ajqr/8471
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, (March 27, 2020). https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-differencebetween-emergency-remote-teaching-and-online-learning
  • Hotaman, D. (2020). Online eğitimin başarısı açısından biçimlendirici değerlendirmenin önemi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(73), 729-738. https://doi.org/10.17719/jisr.11103
  • Karadağ, N. (2014). Açık ve uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme: Mega üniversitelerdeki uygulamalar. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. PegemA Yayıncılık.
  • Licorish, S. A., Owen, H. E., Daniel, B., & George, J. L. (2018). Students’ perception of Kahoot!’s influence on teaching and learning. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 13(1), 1-23. https://doi.org/10.1186/s41039-018-0078-8
  • López-García, N. J. (2016). Evaluation and ICT in primary education: Using Plickers to evaluate musical skills. ENSAYOS. Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 31(2), 81-90. https://revista.uclm.es/index.php/ensayos/article/view/1131/pdf_1
  • Manokore, V., & Kuntz, J. (2022). TPACK tried and tested: Experiences of post-secondary educators during the Covıd-19 pandemic. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 16(2), 1-13. https://doi.org/10.20429/ijsotl.2022.160214
  • Marković-Krstić, S., & Milošević-Radulović, L. (2021). Evaluating distance education in Serbia during the Covid-19 pandemic. Problems of Education in the 21st Century, 79(3), 467-484.
  • Özgül, E., Ceran, D., & Yıldız, D. (2020). Uzaktan eğitimle yapılan Türkçe dersinin öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 395-412. https://doi.org/10.37669/milliegitim.776137
  • Patton, M.Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods (3rd ed.). London: Sage Publications, Inc. Sa'di,R.A., Abdelraziq, A., & Talha A. Sharadgah, T. A. (2021). E-Assessment at Jordan’s Universities in the time of the COVID-19 lockdown: Challenges and solutions. Arab World English Journal (AWEJ) Special Issue on Covid 19 Challenges, 1, 37-54. https://doi.org/10.24093/awej/covid.3
  • Socrative, (2022, 12 Haziran). Socrative. https://socrative.com/ 12 Haziran 2022 tarihinde alınmıştır.
  • Syafrizal, S., & Pahamzah, J. (2020). Language assessment in English language teaching: A washback of Indonesian students’ test in COVID 19 situation. Journal of Southwest Jiaotong University, 55(4), 1-10. https://doi.org/10.35741/issn.0258-2724.55.4.40
  • Şen, E. Ö. (2021). Pandemi sürecinde uzaktan eğitim yoluyla TV’de yayınlanan ortaokul matematik derslerini değerlendirme çalışması. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(40), 71-83. https://dergipark.org.tr/en/pub/zgefd/issue/66186/898850
  • Tatlı, Z. & Gündoğdu, E. (2017). Kavram öğretiminde Web 2.0, Tatlı, Z. (Ed.), Puzzle Maker, içinde (s.324-334). Pegem Akademi.
  • Uslu, E. M., & Genç, S. Z. (2022). Çevrimiçi eğitim değerlendirme ölçeği (ÇEDÖ) geliştirme çalışması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 56(56), 22-43. https://doi.org/10.15285/maruaebd.1021748
  • Vegas, E. (2020, 14 April). School closures, government responses, and learning inequality around the world during COVID-19. Brookings. https://www.brookings.edu/research/school-closures-government-responses-and-learning-inequality-around-the-world-during-covid-19/ adresinden erişilmiştir.
  • Yalçın, S. (2022). Arapça kelime öğretiminde Web 2.0 araçlarının önemi ve materyal hazırlama uygulamaları. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 517-538. Google Scholar.
  • Yavuz, M., Kayalı, B., Balat, Ş. & Karaman, S. (2020). Salgın sürecinde Türkiye’deki yükseköğretim kurumlarının acil uzaktan öğretim uygulamalarının incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 49(1), 129-154. https://doi.org/10.37669/milliegitim.784822
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Seçkin Yayıncılık. Yörük, T. (2021). Practitioners’ opinions on student assessment process in distance education in the context of educational technologies. Shanlax International Journal of Education, 9(2), 12-17. https://doi.org/10.34293/education.v9i2.3552
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sınıfiçi Ölçme Uygulamaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Melek Atabay 0000-0002-9585-832X

Kübra Kesik 0009-0003-6279-0714

Özkan Komar 0009-0001-7889-7095

Aslıhan Yazıcıoğlu 0009-0009-7927-3426

Ünal Çakıroğlu 0000-0001-8030-3869

Erken Görünüm Tarihi 12 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi 16 Ağustos 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Atabay, M., Kesik, K., Komar, Ö., Yazıcıoğlu, A., vd. (2024). Pandemi Döneminde Öğretmenlerin Çevrimiçi Ölçme Değerlendirme Süreçlerinin İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 401-424. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1324768