Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Reviewing the Relationship between Preservice Teachers’ Communication Skills and Classroom Management Competency Perceptions

Yıl 2018, Cilt: 15 Sayı: 1, 268 - 301, 29.11.2018

Öz



The purpose of this study is to review the
relationship between preservice teachers’ communication skills and classroom
management competency perceptions. Working group of the study consists of 504
students selected via convenience sampling method. Personal information form,
“Communication Skills Scale” and “Preservice Teachers’ Classroom  Management Competency Scale” were used as data
collection tools. In the study, it was concluded that there was no significant
difference in communication skills and classroom management competency
perceptions according to the variable of gender; no statistically significant
difference in communication skills perceptions according to the variable of
satisfaction with graduation department; a statistically significant difference
in classroom management competency perceptions on behalf of those who were
satisfied with their departments; no significant difference in communication
skills and classroom management competency perceptions according to the
variable of department and the increasing communication skills led to an
increase in classroom management competency perceptions.




Kaynakça

  • Ateş, H. & Durmaz, S. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öz-değer inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kırşehir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 517-533
  • Aypay, A. (2010). Genel Öz Yeterlik Ölçeği’nin (GÖYÖ) Türkçe ’ye uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 113-131.
  • Başaran, İ.E. (2005). Eğitim psikolojisi gelişim, öğrenme ve ortam. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Brophy, J. (1988). Educating teachers about managing classrooms and students. Teaching and teacher education. 4 (1), 1-18.
  • Bulut- Bozkurt, N. (2004). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,2 (4), 443- 454.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve disiplini. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cüceloğlu, D. (2002). İletişim donanımları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D., (2016). Yeniden insan insana. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi,19(2), 567-576.
  • Çiftçi, S. ve Taşkaya, S. M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öz yeterlik ve iletişim becerileri arasındaki ilişki. e-Journal of New World Sciences Academy, (5), 3.
  • Demirel Ö. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demirtaş, H. (2009). Sınıf yönetiminin temelleri. In, Hüseyin K. (Ed.). Etkili sınıf yönetimi. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Erdoğan, İ. (2010). Sınıf yönetimi. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (7th ed.). New York: McGraw-Hill Higher Education.
  • Gordon, T. (1996) Etkili Öğretmenlik Eğitimi, İstanbul: Sistem Yay.
  • Gökyer, N., & Özer, F. (2014). Aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliliklerine ilişkin algıları. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 691-712.
  • Gülünay S. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi eğilimlerinin belirlenmesi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gündüz, Y. (2001). Öğretmenlerin sınıf yönetimindeki yeterlikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Gürşimşek, I. (1999). Etkin sınıf yönetimi için etkili iletişim becerileri. Eğitim ve Bilim, 23, 40-44.
  • Gürşimşek, I., Vural, D. E., & Demirsöz, E. S. (2008). Öğretmen adaylarının duygusal zekâları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki.
  • Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(16), 1-11.
  • Gürüz, D.,& Temel-Eğinli, A. (2013). İletişim becerileri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • İlgar, L. (2005). Eğitim yönetimi okul yönetimi sınıf yönetimi (3. Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • İnceoğlu, M. (2004). Tutum, algı, iletişim. Ankara: Elips Kitap.
  • Jones, V.F. ve Jones, L.S. (2001). Comprehensive classroom management: craeting communities of support and solving problems. Allyn and Bacon, Boston, USA.
  • Kadalak Dölek, A. (2015). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi.(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Korkut, K., & Babaoğlan, E. (2010). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(26), 146-156.
  • Kuğuoğlu, İ. H.(2005). Sınıf öğretmenliği bölümü mezunu aday öğretmenlerin kendi algılamalarına göre sınıf yönetimi alanındaki yeterliliklerine dair görüşleri ve öneriler. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11,214-236.
  • Küçük, M. (2012). İletişim kavramı ve iletişim süreci. İçinde, Nezih O. ve Ufuk E. (Ed.) İletişim bilgisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Lasswell, H.D. (2007). The structure and function of communication in society. İletişim kuram ve araştırma dergisi, 24, 215-228.
  • Lemlech, J.K. (1988). Classroom management(Second Edition). Longman Inc., New York.
  • Levent, O. (2011). İlköğretim fen ve teknoloji, matematik öğretmenlerinin eğitime ve sınıf yönetimine ilişkin inançları arasındaki ilişki. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 39-51.
  • Nacar, F. S., & Tümkaya, S. (2011). Sınıf öğretmenlerinin iletişim ve kişilerarası problem çözme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 493-511.
  • Okçu, V. (2006). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin toplam kalite yönetimine ilişkin yönelimleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Okut, L. (2011). İlköğretim fen ve teknoloji, matematik öğretmenlerinin eğitim ve sınıf yönetimine ilişkin inançları arasındaki ilişki. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 39-51.
  • Oskay, Ü. (1999). İletişimin abc’si. İstanbul: Der Yayınları.
  • Owen, F. K., & Bugay, A. (2014). İletişim becerileri ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2),51-64.
  • Özay Köse, E. (2010). Sınıf yönetimine yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi dergisi, 3(39) 20-27.
  • Özer, F. (2013). Aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliliklerine ilişkin algıları.(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Özgan, H., Yiğit, C., Aydın, Z. & Küllük M. C. (2011). Ilköğretim okulu öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin algılarının incelenmesi ve karşılaştırılması. Sosyal Bilimler Dergisi,10(1), 615- 635.
  • Sadık, F. (2000). İlköğretim 1. aşama sınıf öğretmenlerinin sınıfta gözlemledikleri problem davranışlar.(YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Schunk, D.H. ve Gunn, T.P. (1986). Self-efficacy and skill development: influence of task strategies and attributions. Journal of Educational Research. 79(4), 238-244.
  • Şah, N. (2013). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ile akademik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi.(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Tan, Ç & Tan, S. (2016). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile sınıfı yönetme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-14.
  • Tanrıkulu B. (2002). İnsan kaynakları yönetiminin etkinliğinde iletişimin rolü. Çağın Polisi dergisi. http://www.caginpolisi.com.tr/insan-kaynaklari-yonetiminin-etkinliginde-iletisimin-rolu-2/ adresinden 19 Temmuz 2017 tarihinde alınmıştır.
  • TDK (2017). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr. adresinden 9 Kasım 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Tunçeli, H. İ. (2013). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 51-58.
  • Tutar, H., &Yılmaz, K. M. (2010). Genel iletişim kavramlar ve modeller. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Usluata, A. (1995). İletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Uşun, S. (2005). “İlköğretim Birinci Kademe (sınıf) Öğretmenlerinin Öğrenme Öğretme Sürecindeki Davranışlarının İncelenmesi.” XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Bildiri Özetleri. 28-30 Eylul. Cilt II. S. 46-50. Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Yılmaz, N. ve Altunbaş, S. (2012). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile sınıf yönetimi becerilerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1).

Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri ile Sınıf Yönetimi Yeterlik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 15 Sayı: 1, 268 - 301, 29.11.2018

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının
iletişim becerileri ile sınıf yönetimi yeterlik algıları arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubu, uygun örnekleme yöntemi ile
seçilmiş 504 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
kişisel bilgi formu, “İletişim Becerileri Ölçeği” ve “Aday Öğretmenlerin Sınıf
Yönetimi Yeterlikleri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada, cinsiyet değişkenine
göre iletişim becerileri ile sınıf yönetimi yeterlik algılarının anlamlı bir
farklılık göstermediği; öğrenim görülen bölümden memnuniyet değişkenine göre
iletişim becerileri algılarının istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
göstermediği, sınıf yönetimi yeterlilik algısında ise öğrenim gördükleri
bölümden memnun olanların lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
olduğu; öğrenim görülen ana bilim dalı değişkenine göre iletişim becerilerinin
ve sınıf yönetimi yeterlik algılarının anlamlı bir farklılık göstermediği ve
artan iletişim becerilerinin sınıf yönetimi yeterlik algısında artışı sağladığı
sonuçlarına ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ateş, H. & Durmaz, S. (2016). Fen bilgisi öğretmen adaylarının öz-değer inançlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kırşehir Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 517-533
  • Aypay, A. (2010). Genel Öz Yeterlik Ölçeği’nin (GÖYÖ) Türkçe ’ye uyarlama çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(2), 113-131.
  • Başaran, İ.E. (2005). Eğitim psikolojisi gelişim, öğrenme ve ortam. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Brophy, J. (1988). Educating teachers about managing classrooms and students. Teaching and teacher education. 4 (1), 1-18.
  • Bulut- Bozkurt, N. (2004). İlköğretim Sınıf Öğretmenlerinin İletişim Becerilerine İlişkin Algılarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi,2 (4), 443- 454.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Celep, C. (2002). Sınıf yönetimi ve disiplini. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Cüceloğlu, D. (2002). İletişim donanımları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D., (2016). Yeniden insan insana. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Çetinkaya, Z. (2011). Türkçe öğretmen adaylarının iletişim becerilerine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi,19(2), 567-576.
  • Çiftçi, S. ve Taşkaya, S. M. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öz yeterlik ve iletişim becerileri arasındaki ilişki. e-Journal of New World Sciences Academy, (5), 3.
  • Demirel Ö. (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme öğretme sanatı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Demirtaş, H. (2009). Sınıf yönetiminin temelleri. In, Hüseyin K. (Ed.). Etkili sınıf yönetimi. Anı Yayıncılık, Ankara.
  • Erdoğan, İ. (2010). Sınıf yönetimi. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Fraenkel, J. R., & Wallen, N. E. (2009). How to design and evaluate research in education (7th ed.). New York: McGraw-Hill Higher Education.
  • Gordon, T. (1996) Etkili Öğretmenlik Eğitimi, İstanbul: Sistem Yay.
  • Gökyer, N., & Özer, F. (2014). Aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliliklerine ilişkin algıları. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 9(2), 691-712.
  • Gülünay S. (2012). İlköğretim öğretmenlerinin sınıf yönetimi eğilimlerinin belirlenmesi.Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gündüz, Y. (2001). Öğretmenlerin sınıf yönetimindeki yeterlikleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Gürşimşek, I. (1999). Etkin sınıf yönetimi için etkili iletişim becerileri. Eğitim ve Bilim, 23, 40-44.
  • Gürşimşek, I., Vural, D. E., & Demirsöz, E. S. (2008). Öğretmen adaylarının duygusal zekâları ile iletişim becerileri arasındaki ilişki.
  • Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(16), 1-11.
  • Gürüz, D.,& Temel-Eğinli, A. (2013). İletişim becerileri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • İlgar, L. (2005). Eğitim yönetimi okul yönetimi sınıf yönetimi (3. Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • İnceoğlu, M. (2004). Tutum, algı, iletişim. Ankara: Elips Kitap.
  • Jones, V.F. ve Jones, L.S. (2001). Comprehensive classroom management: craeting communities of support and solving problems. Allyn and Bacon, Boston, USA.
  • Kadalak Dölek, A. (2015). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi.(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Atatürk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Korkut, K., & Babaoğlan, E. (2010). Sınıf öğretmenlerinin sınıf yönetimi becerisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(26), 146-156.
  • Kuğuoğlu, İ. H.(2005). Sınıf öğretmenliği bölümü mezunu aday öğretmenlerin kendi algılamalarına göre sınıf yönetimi alanındaki yeterliliklerine dair görüşleri ve öneriler. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 11,214-236.
  • Küçük, M. (2012). İletişim kavramı ve iletişim süreci. İçinde, Nezih O. ve Ufuk E. (Ed.) İletişim bilgisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayını.
  • Lasswell, H.D. (2007). The structure and function of communication in society. İletişim kuram ve araştırma dergisi, 24, 215-228.
  • Lemlech, J.K. (1988). Classroom management(Second Edition). Longman Inc., New York.
  • Levent, O. (2011). İlköğretim fen ve teknoloji, matematik öğretmenlerinin eğitime ve sınıf yönetimine ilişkin inançları arasındaki ilişki. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 39-51.
  • Nacar, F. S., & Tümkaya, S. (2011). Sınıf öğretmenlerinin iletişim ve kişilerarası problem çözme becerilerinin incelenmesi. İlköğretim Online, 10(2), 493-511.
  • Okçu, V. (2006). İlköğretim okulu yönetici ve öğretmenlerinin toplam kalite yönetimine ilişkin yönelimleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü
  • Okut, L. (2011). İlköğretim fen ve teknoloji, matematik öğretmenlerinin eğitim ve sınıf yönetimine ilişkin inançları arasındaki ilişki. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 39-51.
  • Oskay, Ü. (1999). İletişimin abc’si. İstanbul: Der Yayınları.
  • Owen, F. K., & Bugay, A. (2014). İletişim becerileri ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2),51-64.
  • Özay Köse, E. (2010). Sınıf yönetimine yönelik öğretmen adaylarının görüşleri. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi dergisi, 3(39) 20-27.
  • Özer, F. (2013). Aday öğretmenlerin sınıf yönetimi yeterliliklerine ilişkin algıları.(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ.
  • Özgan, H., Yiğit, C., Aydın, Z. & Küllük M. C. (2011). Ilköğretim okulu öğretmenlerinin sınıf yönetimine ilişkin algılarının incelenmesi ve karşılaştırılması. Sosyal Bilimler Dergisi,10(1), 615- 635.
  • Sadık, F. (2000). İlköğretim 1. aşama sınıf öğretmenlerinin sınıfta gözlemledikleri problem davranışlar.(YayımlanmamışYüksek Lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Schunk, D.H. ve Gunn, T.P. (1986). Self-efficacy and skill development: influence of task strategies and attributions. Journal of Educational Research. 79(4), 238-244.
  • Şah, N. (2013). Üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri ile akademik öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin incelenmesi.(Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gaziantep Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Gaziantep.
  • Tan, Ç & Tan, S. (2016). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile sınıfı yönetme becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. E-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 1-14.
  • Tanrıkulu B. (2002). İnsan kaynakları yönetiminin etkinliğinde iletişimin rolü. Çağın Polisi dergisi. http://www.caginpolisi.com.tr/insan-kaynaklari-yonetiminin-etkinliginde-iletisimin-rolu-2/ adresinden 19 Temmuz 2017 tarihinde alınmıştır.
  • TDK (2017). Türk Dil Kurumu Güncel Türkçe Sözlük. http://www.tdk.gov.tr. adresinden 9 Kasım 2017 tarihinde alınmıştır.
  • Tunçeli, H. İ. (2013). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 3(3), 51-58.
  • Tutar, H., &Yılmaz, K. M. (2010). Genel iletişim kavramlar ve modeller. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Usluata, A. (1995). İletişim. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Uşun, S. (2005). “İlköğretim Birinci Kademe (sınıf) Öğretmenlerinin Öğrenme Öğretme Sürecindeki Davranışlarının İncelenmesi.” XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi. Bildiri Özetleri. 28-30 Eylul. Cilt II. S. 46-50. Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Yılmaz, N. ve Altunbaş, S. (2012). Öğretmen adaylarının iletişim becerileri ile sınıf yönetimi becerilerinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1).
Toplam 52 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahadır Gülbahar 0000-0002-7040-1593

Sadık Yüksel Sıvacı 0000-0002-9002-3155

Yayımlanma Tarihi 29 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gülbahar, B., & Sıvacı, S. Y. (2018). Öğretmen Adaylarının İletişim Becerileri ile Sınıf Yönetimi Yeterlik Algıları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 268-301.