Bu çalışmanın amacı, ergenlerin atılganlık ve sürekli
kaygı düzeylerinin cinsiyet, sınıf ve yaş gibi değişkenlere göre farklılaşıp
farklılaşmadığını incelemektir. Araştırma ilişkisel tarama modeline dayalı
olarak yapılmıştır. Araştırmanın katılımcılarını İzmir
iline bağlı 5 farklı meslek lisesinde okumakta olan 189 kadın, 177 erkek olmak
üzere toplam 366 ergen oluşturmuştur. Araştırmanın verileri, Rathus
Atılganlık Envanteri, Sürekli Kaygı Envanteri ve Kişisel Bilgi Formu
aracılığıyla toplanmıştır. Analizlerde, betimsel istatistikler, “t-testi”, “tek yönlü
varyans analizi” ve korelasyon analizi teknikleri kullanılmıştır. Elde
edilen bulgulara göre, ergenlerin atılganlık düzeyi ile sürekli kaygı düzeyi
arasında negatif yönde anlamlı ilişki olduğu görülmüştür. Cinsiyete göre
bakıldığında; kadınların sürekli kaygı düzeyinin anlamlı olarak erkeklerden
daha yüksek olduğu, atılganlık düzeyi açısından ise anlamlı fark olmasa da
erkeklerin ortalamalarının kadınlardan yüksek olduğu bulunmuştur. Sonuçlar; 12.
sınıf öğrencilerinin atılganlık düzeylerinin anlamlı olarak 9. sınıf
öğrencilerinden yüksek olduğunu, 17 yaş grubundaki öğrencilerin 15 yaş ve 16 yaş
gruplarındaki öğrencilere oranla daha yüksek atılganlık düzeyine sahip olduklarını
ortaya koymuştur. Araştırmadan elde edilen bulgular ilgili alanyazın ışığında
tartışılarak öneriler sunulmuştur.
Atılganlık Kaygı Saldırganlık Çekingenlik Sürekli-Durumluluk Kaygı Ergen
The aim of the present study was to investigate
whether the assertiveness and trait anxiety levels of adolescents differ based
on certain variables such as gender, grade and age. The study was designed as a
relational screening model. The participants of the study consisted of total
366 adolescents (189 females, and 177 males) who were enrolled in 5 different
vocational high schools in İzmir province. The data were collected via Rathus
Assertiveness Inventory, Trait Anxiety Inventory and Demographic Information
Form. Descriptive statistics, t-test, one-way ANOVA and regression analyses
were used. The results indicated that there was a significant negative
correlation between the assertiveness and trait anxiety scores of adolescents.
When compared according to gender, females were found to have higher trait
anxiety scores compared to males. Even no significant difference was found,
males had higher mean scores on assertiveness. The results also showed that 12th
grade students have significantly higher assertiveness levels compared to 9th
grade students. Also 17-year-old students were found to have higher
assertiveness levels compared to students both 15 and 16 years old. The results
were discussed within the framework of the related literature and suggestions
were presented.
Assertiveness Anxiety Aggression Shyness Trait-State Anxiety Adolescent
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1 |