Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Öğretmenlerinin Gözünden Yaratıcılık

Yıl 2024, Cilt: 21 Sayı: 3, 735 - 753
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1413303

Öz

Eğitimde yaratıcılıkla ilgili yapılan birçok çalışmada, eğitim ortamlarında kullanılan yöntem-tekniklerin, ortamın ve fiziksel çevrenin çocukların yaratıcılıklarını geliştirmede önemli olduğu vurgusuna rastlanılmaktadır. Eğitimde bu dinamikleri oluşturan birincil faktör ise öğretmendir. Erken çocukluk yıllarında öğretmenlerin yaratıcılığa dair uygulamaları ve felsefeleri çocukların gelişimleri açısından oldukça önemlidir. Temel nitel araştırma yöntemi ile yapılan bu çalışma, okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcılık hakkındaki görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu Kırklareli ve Tokat illerinde görev yapan amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenen, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı anasınıflarında ve bağımsız anaokullarında çalışan 30 okul öncesi öğretmeni oluşturmuştur. Betimsel analiz yöntemiyle ortaya çıkan bulgular incelendiğinde, üç ana temaya ulaşılmıştır: (1) yaratıcı öğretmen, (2) yaratıcı çocuk ve (3) yaratıcılığı geliştirmek. Yaratıcı öğretmen ile ilgili olarak öğretmenler, kendi yaratıcılıkları, davranış ve düşünme biçimi olarak yaratıcılık ve ürün ortaya koyan yaratıcılık üzerinde durmuşlardır. Yaratıcı çocuk temasında, yaratıcı çocuğun özelliklerine ve çocukların yaratıcılığını nasıl değerlendirdiklerine vurgu yaparken, yaratıcılığı geliştirmek temasında, çocukların ve kendilerinin yaratıcılıklarının nasıl geliştirildiğine odaklanmışlardır.

Kaynakça

  • Anderson, D. (2002). Creative teachers: Risk, responsibility and love. Journal of Education, 183(1), 33–48.
  • Anderson, R. C., Katz-Buonincontro, J., Bousselot, T., Mattson, D., Beard, N., Land, J., & Livie, M. (2022). How am I a creative teacher? Beliefs, values, and affect for integrating creativity in the classroom. Teaching and Teacher Education, 110. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103583
  • Aral, N. (2014). Yaratıcı deneyimler. İçinde N. Aral & G. Duman (Çev. Ed.), Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi / Art & creative development for young children (ss. 32-63). Nobel
  • Aral, N., & Yıldız Çiçekler, C. (2018). Yaratıcılığa ait zihinsel süreçler ve yaratıcılığın gelişimi. İçinde N. Aral (Ed.), Yaratıcılık rehberi: Gelişimsel ve eğitimsel alanlarda yaratıcılık (ss. 36-56). Nobel.
  • Aynal, Ş. Ö. (2010). Eğitimde yaratıcılık. İçinde E. Ç. Öncü (Ed.), Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi (ss. 100-109). Pegem A.
  • Bleedron, B. (2005). Education is everybody’s business. Rowman & Littlefield Education.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. baskı). Pegem Akademi.
  • Cadwell, L. B. (2003). Bringing learning to life: The Reggio approach to early childhood education. Teachers College Press.
  • Chien, C. Y., & Hui, A. N. (2010). Creativity in early childhood education: Teachers’ perceptions in three Chinese societies. Thinking Skills and Creativity, 5(2), 49-60. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2010.02.002
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4. baskı). Sage.
  • Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. Harper Collins. American Psychologist, 56(4), 337–341.
  • Chambers, J. A. (1973). College teachers: Their effect on creativity of students. Journal of Educational Psychology, 65(3), 326.
  • Christensen, P., & Prout, A. (2002). Working with ethical symmetry in social research with children. Childhood, 9(4), 477-497.
  • Cropley, A. J. (2003). Creativity in education & learning. Routledge Falmer.
  • Davidovitch, N., & Milgram, R. M. (2006). Creative thinking as a predictor of teacher effectiveness in higher education. Creativity Research Journal, 18(3), 385–390. https://doi.org/10.1207/s15326934crj1803_12
  • Dere, Z., & Ömeroğlu, E. (2018). A study on the effects of creativity training program on the creative behaviors. Cumhuriyet International Journal of Education, 7(1), 1-15.
  • Diakidoy, I. A. N., & Kanari, E. (1999). Student teachers’ beliefs about creativity. British Educational Research Journal, 25(2), 225-243.
  • Emir, S., & Bahar, M. (2003). The opinions of teachers and students about creativity. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1).
  • Esquivel, G. (1995). Teacher behaviors that foster creativity. Educational Psychology Review, 7(2), 185–202.
  • Gopnik, A. (1996). The scientist as child. Philosophy of Science, 63(4), 485-514.
  • Gözün Kahraman, Ö., & Demirbaş, N. (2018). Eğitimde yaratıcılık. İçinde E. Ç. Öncü (Ed.), Yaratıcılık rehberi: Gelişimsel ve eğitimsel alanlarda yaratıcılık (ss. 104-126). Hedef CS Basın Yayın.
  • Hocevar, D. (1981). Measurement of creativity: Review and critique. Journal of Personality Assessment, 45(5), 450–464.
  • Horng, J. S., Hong, J. C., ChanLin, L. J., Chang, S. H., & Chu, H. C. (2005). Creative teachers and creative teaching strategies. International Journal of Consumer Studies, 29(4), 352-358. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2005.00445.x
  • Huberman, A. M., Miles, M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (4. baskı). Sage.
  • Inomjonovna, R. I. (2023). Factors for the development of imaging skills of preschool children. The Theory of Recent Scientific Research in the Field of Pedagogy, 1(5), 74-79.
  • Isbell, R., & Raines, S. C. (2012). Creativity and the arts with young children. Cengage.
  • Kampylis, P., Berki, E., & Saariluoma, P. (2009). In-service and prospective teachers’ conceptions of creativity. Thinking Skills and Creativity, 4(1), 15-29. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2008.10.001
  • Kuru Turaşlı, N. (2012). Yaratıcılığın tanımı ve kapsamı. İçinde E. Ç. Öncü (Ed.), Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi (ss. 2-14). Pegem Akademi.
  • Maloney, J. E. (1992). Teacher training in creativity: A phenomenological inquiry with teachers who have participated in creativity coursework. University of Massachusetts Amherst.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Nobel Yayın.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. baskı). Sage.
  • Montessori, M. (2013). A critical consideration of the new pedagogy in its relation to modern science. İçinde D. J. Flinders & S. J. Thornton (Eds.), The curriculum studies reader (ss. 19-32). Routledge.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. baskıdan çeviri, Çev. M. Bütün & S. B. Demir). Pegem Yayınları.
  • Pazin, A. H., Maat, S. M., & Mahmud, M. S. (2022). Factors influencing teachers' creative teaching: A systematic review. Cypriot Journal of Educational Sciences, 17(1), 240-254.
  • Shermukhammadov, B. (2022). Creativity of a teacher in an innovative educational environment. Journal of Higher Education Theory & Practice, 22(12).
  • Thorton, L., & Brunton, P. (2009). Understanding the Reggio approach. Routledge.
  • Torrance, E. P. (1972). Can we teach children to think creatively? Journal of Creative Behavior, 6, 114–143.
  • Torrance, E. (1981). Creative teaching makes a difference. In J. K. J. C. Gowan (Eds.), Creativity: Its educational implications (pp. 99–108). Kendall/Hunt.
  • Tutar, H. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik: Bir model önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 117-140.
  • Williams, M. K. (2017). John Dewey in the 21st century. Journal of Inquiry and Action in Education, 9(1), 7.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldız-Bıçakçı, M. (2014). Yaratıcılığı anlamak. İçinde N. Aral & G. Duman (Çev. Ed.), Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi (7. baskı, ss. 4, 19). Nobel.
  • Zembat, R., Ilçi Küsmüş, G., & Yılmaz, H. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı düşünme eğilimleri ve sınıf yönetimleri. İçinde S. Dinçer (Ed.), Değişen Dünyada Eğitim. 27. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi.

Creativity Through the Eyes of Preschool Teachers

Yıl 2024, Cilt: 21 Sayı: 3, 735 - 753
https://doi.org/10.33711/yyuefd.1413303

Öz

In many studies conducted on creativity in education, it is emphasized that the methods-techniques used in educational environments, the environment, and the physical environment are important in developing children's creativity. In education, the teacher is the primary factor that creates these dynamics. The practices and philosophies of teachers regarding creativity in the early childhood years are very important for the development of children. This study employs the basic qualitative research method to investigate the perspectives of preschool teachers on creativity. The study group of the research consists of 30 preschool teachers working in nursery classes affiliated with the Ministry of National Education and independent kindergartens in the provinces of Kırklareli and Tokat, determined by the criterion sampling method from the purposeful sampling methods. When the findings obtained with the descriptive analysis method were examined, three main themes were reached: (1) creative teacher, (2) creative child, and (3) developing creativity. Regarding the creative teacher, the teachers focused on their own creativity, creativity as a behavior and way of thinking, and creativity that produces products. In the creative children theme, the teachers underscored the traits of creative children and their methods of assessing their creativity, whereas in the creativity development theme, they concentrated on the process of fostering both children's and their own creativity.

Kaynakça

  • Anderson, D. (2002). Creative teachers: Risk, responsibility and love. Journal of Education, 183(1), 33–48.
  • Anderson, R. C., Katz-Buonincontro, J., Bousselot, T., Mattson, D., Beard, N., Land, J., & Livie, M. (2022). How am I a creative teacher? Beliefs, values, and affect for integrating creativity in the classroom. Teaching and Teacher Education, 110. https://doi.org/10.1016/j.tate.2021.103583
  • Aral, N. (2014). Yaratıcı deneyimler. İçinde N. Aral & G. Duman (Çev. Ed.), Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi / Art & creative development for young children (ss. 32-63). Nobel
  • Aral, N., & Yıldız Çiçekler, C. (2018). Yaratıcılığa ait zihinsel süreçler ve yaratıcılığın gelişimi. İçinde N. Aral (Ed.), Yaratıcılık rehberi: Gelişimsel ve eğitimsel alanlarda yaratıcılık (ss. 36-56). Nobel.
  • Aynal, Ş. Ö. (2010). Eğitimde yaratıcılık. İçinde E. Ç. Öncü (Ed.), Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi (ss. 100-109). Pegem A.
  • Bleedron, B. (2005). Education is everybody’s business. Rowman & Littlefield Education.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (2. baskı). Pegem Akademi.
  • Cadwell, L. B. (2003). Bringing learning to life: The Reggio approach to early childhood education. Teachers College Press.
  • Chien, C. Y., & Hui, A. N. (2010). Creativity in early childhood education: Teachers’ perceptions in three Chinese societies. Thinking Skills and Creativity, 5(2), 49-60. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2010.02.002
  • Creswell, J. W. (2013). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (4. baskı). Sage.
  • Csikszentmihalyi, M. (1996). Creativity: Flow and the psychology of discovery and invention. Harper Collins. American Psychologist, 56(4), 337–341.
  • Chambers, J. A. (1973). College teachers: Their effect on creativity of students. Journal of Educational Psychology, 65(3), 326.
  • Christensen, P., & Prout, A. (2002). Working with ethical symmetry in social research with children. Childhood, 9(4), 477-497.
  • Cropley, A. J. (2003). Creativity in education & learning. Routledge Falmer.
  • Davidovitch, N., & Milgram, R. M. (2006). Creative thinking as a predictor of teacher effectiveness in higher education. Creativity Research Journal, 18(3), 385–390. https://doi.org/10.1207/s15326934crj1803_12
  • Dere, Z., & Ömeroğlu, E. (2018). A study on the effects of creativity training program on the creative behaviors. Cumhuriyet International Journal of Education, 7(1), 1-15.
  • Diakidoy, I. A. N., & Kanari, E. (1999). Student teachers’ beliefs about creativity. British Educational Research Journal, 25(2), 225-243.
  • Emir, S., & Bahar, M. (2003). The opinions of teachers and students about creativity. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1).
  • Esquivel, G. (1995). Teacher behaviors that foster creativity. Educational Psychology Review, 7(2), 185–202.
  • Gopnik, A. (1996). The scientist as child. Philosophy of Science, 63(4), 485-514.
  • Gözün Kahraman, Ö., & Demirbaş, N. (2018). Eğitimde yaratıcılık. İçinde E. Ç. Öncü (Ed.), Yaratıcılık rehberi: Gelişimsel ve eğitimsel alanlarda yaratıcılık (ss. 104-126). Hedef CS Basın Yayın.
  • Hocevar, D. (1981). Measurement of creativity: Review and critique. Journal of Personality Assessment, 45(5), 450–464.
  • Horng, J. S., Hong, J. C., ChanLin, L. J., Chang, S. H., & Chu, H. C. (2005). Creative teachers and creative teaching strategies. International Journal of Consumer Studies, 29(4), 352-358. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2005.00445.x
  • Huberman, A. M., Miles, M., & Saldana, J. (2014). Qualitative data analysis: A methods sourcebook (4. baskı). Sage.
  • Inomjonovna, R. I. (2023). Factors for the development of imaging skills of preschool children. The Theory of Recent Scientific Research in the Field of Pedagogy, 1(5), 74-79.
  • Isbell, R., & Raines, S. C. (2012). Creativity and the arts with young children. Cengage.
  • Kampylis, P., Berki, E., & Saariluoma, P. (2009). In-service and prospective teachers’ conceptions of creativity. Thinking Skills and Creativity, 4(1), 15-29. https://doi.org/10.1016/j.tsc.2008.10.001
  • Kuru Turaşlı, N. (2012). Yaratıcılığın tanımı ve kapsamı. İçinde E. Ç. Öncü (Ed.), Erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve geliştirilmesi (ss. 2-14). Pegem Akademi.
  • Maloney, J. E. (1992). Teacher training in creativity: A phenomenological inquiry with teachers who have participated in creativity coursework. University of Massachusetts Amherst.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Nobel Yayın.
  • Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2. baskı). Sage.
  • Montessori, M. (2013). A critical consideration of the new pedagogy in its relation to modern science. İçinde D. J. Flinders & S. J. Thornton (Eds.), The curriculum studies reader (ss. 19-32). Routledge.
  • Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (3. baskıdan çeviri, Çev. M. Bütün & S. B. Demir). Pegem Yayınları.
  • Pazin, A. H., Maat, S. M., & Mahmud, M. S. (2022). Factors influencing teachers' creative teaching: A systematic review. Cypriot Journal of Educational Sciences, 17(1), 240-254.
  • Shermukhammadov, B. (2022). Creativity of a teacher in an innovative educational environment. Journal of Higher Education Theory & Practice, 22(12).
  • Thorton, L., & Brunton, P. (2009). Understanding the Reggio approach. Routledge.
  • Torrance, E. P. (1972). Can we teach children to think creatively? Journal of Creative Behavior, 6, 114–143.
  • Torrance, E. (1981). Creative teaching makes a difference. In J. K. J. C. Gowan (Eds.), Creativity: Its educational implications (pp. 99–108). Kendall/Hunt.
  • Tutar, H. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik: Bir model önerisi. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(Özel Sayı 2), 117-140.
  • Williams, M. K. (2017). John Dewey in the 21st century. Journal of Inquiry and Action in Education, 9(1), 7.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2003). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin.
  • Yıldız-Bıçakçı, M. (2014). Yaratıcılığı anlamak. İçinde N. Aral & G. Duman (Çev. Ed.), Çocuklarda sanat ve yaratıcılığın gelişimi (7. baskı, ss. 4, 19). Nobel.
  • Zembat, R., Ilçi Küsmüş, G., & Yılmaz, H. (2018). Okul öncesi öğretmenlerinin yaratıcı düşünme eğilimleri ve sınıf yönetimleri. İçinde S. Dinçer (Ed.), Değişen Dünyada Eğitim. 27. Uluslararası Eğitim Bilimleri Kongresi.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Öğretmen Eğitimi ve Eğitimcilerin Mesleki Gelişimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Arzu Akar Gençer 0000-0001-5431-3000

Nuran Tuncer 0000-0002-8748-5084

Erken Görünüm Tarihi 22 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 1 Ocak 2024
Kabul Tarihi 26 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 21 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Akar Gençer, A., & Tuncer, N. (2024). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Gözünden Yaratıcılık. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 735-753. https://doi.org/10.33711/yyuefd.1413303