The aim of this study was to analyze recent topics discussed regarding 21st century skills. One of the approaches to defining a study’s subject is to examine research studies related to that field. The journal titled “Thinking Skills and Creativity,” which publishes research aligned with the purpose of this study, was used as the main data source. Bibliometric analysis was employed to scrutinize the data (972 publications) obtained from this journal. The collected data were analyzed using descriptive statistics via the Web of Science (WOS) system initially. Subsequently, the VOSviewer software was employed for bibliometric analyses. The findings pertaining to research topics covered in this journal highlighted nine themes, which have been designated as follows: Enhancing Creativity and Learning in Education, Promoting Creativity and Problem-Solving in STEM Education, Nurturing Creativity and Development in Adolescent Education, Fostering Holistic Learning and Success in Education, Fostering Creativity and Critical Thinking in 21st Century Education, Nurturing Creativity and Learning in Children, Exploring Creative Thinking and Individual Differences, Promoting Critical Thinking and Creativity in Education, Fostering Creativity and Collaboration in Secondary Education.
Bibliometric analysis creativity critical thinking research trends thinking skills 21st century skills
Bu çalışmanın amacı, 21. yüzyıl becerileri ile ilgili olarak son dönemlerde tartışılan konuları analiz etmektir. Bir çalışmanın konusunu tanımlama yaklaşımlarından biri, o alanla ilgili araştırma çalışmalarını incelemektir. Bu çalışmanın amacına uygun araştırmalar yayımlayan "Thinking Skills and Creativity" adlı dergi, ana veri kaynağı olarak kullanılmıştır. Bu dergiden elde edilen verileri (972 yayın) incelemek için bibliyometrik analiz yöntemi uygulanmıştır. Toplanan veriler, başlangıçta Web of Science (WOS) sistemi aracılığıyla tanımlayıcı istatistikler kullanılarak analiz edilmiştir. Daha sonra, bibliyometrik analizler için VOSviewer yazılımı kullanılmıştır. Bu dergide ele alınan araştırma konularına ilişkin bulgular, şu şekilde belirlenen dokuz temayı öne çıkarmaktadır: Eğitimde Yaratıcılığı ve Öğrenmeyi Geliştirme, STEM Eğitiminde Yaratıcılığı ve Problem Çözmeyi Teşvik Etme, Ergen Eğitiminde Yaratıcılığı ve Gelişimi Destekleme, Eğitimde Bütünsel Öğrenme ve Başarıyı Teşvik Etme, 21. Yüzyıl Eğitiminde Yaratıcılığı ve Eleştirel Düşünmeyi Güçlendirme, Çocuklarda Yaratıcılığı ve Öğrenmeyi Destekleme, Yaratıcı Düşünme ve Bireysel Farklılıkları Keşfetme, Eğitimde Eleştirel Düşünme ve Yaratıcılığı Teşvik Etme, Ortaöğretimde Yaratıcılığı ve İşbirliğini Güçlendirme.
Bibliyometrik analiz yaratıcılık eleştirel düşünme araştırma eğilimleri düşünme becerileri 21. yüzyıl becerileri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Programları ve Öğretim (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 22 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 4 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 21 Sayı: 3 |