Bu çalışmanın amacı, Öz-Şefkat temelli psiko-eğitim müdahale çalışmasının lise öğrencilerinin öz-şefkat, iyi oluş, yaşamın anlamı sonuçları üzerinde etkili olup olmadığını incelemektir. Deneysel desenli bir çalışmadır. Araştırmanın, örneklemini, Türkiye'nin, Van, ilindeki, 28 lise öğrencisi oluşturmaktadır; bu, öğrencilerin, 14'ü uygulama grubunu, 14'ü kontrol grubunu oluşturmaktadır. Araştırmanın amaçlarına uygun olarak, deney grubuna öntest, sontest ve izleme testleri uygulanırken, diğer gruba öntest-sontest uygulanmıştır. Veriler, Öz-Şefkat Ölçeği Kısa Formu, Ergenler için Öznel İyi Oluş Ölçeği, Ergenler için Yaşamda Anlam Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Geliştirilen program deney grubuna altı haftalık bir süre boyunca uygulanmış ve sonrasında son test yapılmıştır. Deney grubu katılımcılarına sontestten bir ay sonra izleme testi uygulanmıştır. Araştırma verileri bağımlı ve bağımsız örneklemler için t-testi, tekrarlı ölçümler için iki yönlü anova testi kullanılarak analiz edilmiştir. Öz-şefkat, iyi oluş ve yaşamın anlamı ön test sonuçlarının deney-kontrol grupları açısından anlamlı bir farklılık göstermediğini bulduk. Bu durum muhtemelen her iki grubun üyelerinin benzer özelliklere sahip olmasından kaynaklanmaktadır. Ön test-son test uygulamasından sonra, deney ve kontrol gruplarının öz-şefkat ve iyi oluş puan ortalamalarının artış gösterdiği bulunmuştur. Ayrıca, bu puanlar arasında anlamlı bir farklılaşma ortaya çıkmıştır. Yaşamın anlamı ile ilgili olarak, deney ve kontrol grubundaki katılımcıların her iki öntest-sontest ortalamaları artmasına rağmen, bu puanlar arasında anlamlı bir farklılaşma gözlenmemiştir. Deney grubunun öz-şefkat ve iyi oluş boyutlarında sontest ve izleme testi sonuçları arasında anlamlı bir farklılaşma bulunmazken, yaşamda anlam boyutunda sontest ve izleme testi puanları arasında anlamlı bir farklılaşma bulunmuştur. Tüm bu bulgular çeşitli boyutlarda tartışılmış ve bu doğrultuda bazı öneriler sunulmuştur.
Anahtar kelimeler: Öz-şefkat, iyi oluş, yaşamın anlamı, ergenler
The purpose of this study ise examine whether the Self-Compassion-based psycho-education intervention study is effective on the self-compassion, well-being, meaning of life results of high school students. It an experimental design study. The research, sample consists of 28 high school students in Van province in Turkey; 14 of them constitute the treatment group, 14 constitute the control. In alignment with reserach objektives, pretest, posttest, and follow-up tests were applied to treatment, while a pretest-posttest were given to the other group. We collected the data by using Scale Short Form of Self-Compassion, Subjective, Well-Being Scale for Adolescents, Meaning, in Life Scale for Adolescents. The developed program was administred to the treatment group for six-week period, after which a post-test was conducted. A follow-up test were administered to experimental group participants one month after posttest. By using t-test for dependent and independent samples, two-way anova test for repeated measures, we analyzed the research data. We found that no significantly difference of pre-test results of self-compassion, well-being, meaning of life in terms of treatment-control groups. This is likely due to the similar characteristics of the members of both groups. After administring of pretest-post-test, we found that the mean scores for self-compassion and well-being treatmen and control groups demonstrated an increase. Additionally, a significant differentiation emerged between these scores. With regard to the meaning of life, although the both pretest-posttest means, of the participants in the, treatment and control groups increased, no significant differentiations were observed between these scores. While we found no significantly differentiation among the posttest and follow-up test results in self-compassion and well-being dimensions of the treatment group, a significant difference between the posttest and follow-up test scores in the meaning in life dimension were found. All these findings were discussed in various dimensions and some suggestions were presented accordingly.
Key words: Self-compassion, well-being, meaning of life, adolescents
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ağustos 2025 |
Gönderilme Tarihi | 6 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Mayıs 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 22 Sayı: 2 |