This stüdy was done to determine feed utiJized in private beef fattening farms and feeding practices and (he effect of educationı age and experience of farmers on this, 167 beef farms were surveyed in a communiiy country cenier and 24 villages chosen intentiona0y.
Feed varieties were straw, branı fattening feed (concentrate), and sugar beet putp, Mostiy üşed roughage was straw, Most of the farms 64,196) üşed both concentrate and pulp in animal feeding; 35,396 üşed only concentrate. Farmers fed animals thrice a day altogether. 61170/0 of the farmers used 'straw+ bran+ concentrate'; 2140/0 used "sugar beet pulp+ştraw+wheat bran+fattening feed"ı and %35.9 üşed both combination together during Che beginning of fattening. 52,1 % of the farms uti[ized feed additives. As the education level increased üşe and feed additives increased whereas it decreased with the increaşe in experience. 77.2% of the farms benefited from rangeland. 68,20/0 started grazing in rangeland on Marchr 31 t8 % did the same thing on April. There was an increase in initiating grazing on the rangeland on March as educational level increased. It was noted that 4896 of illiterates' farmers initiated grazing on the rangeiand on April.
Bu çalışma, Ergani ilçesi besi sığırcılığı işletmelerinde kullanılan yem ve uygulanan besleme alışkanlıkları ile buna yetiştiricilerin eğitim, yaş ve deneyimlerinin etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır, Gayeli olarak seçilen 24 köy ve ilçe merkezinde 167 işletmede anket çalışması yapılmıştır.
İşletmelerde yem çeşitleri olarak saman, kepek, besi yemi ve ş. pancarı posası bulunurken, beslemede çoğunlukla (%61.1) kaba yem olarak saman kullanılmaktadır. İşletmelerin çoğunluğu (%64.1) hayvan beslemede hem besi yemi hem de küspe kullanırken, %35.3'ü sadece besi yemi kullanmaktadır. İşletmeciler hayvanları toplu şekilde ve günde üç defa (%96.7) yemlemektedir. İşletmelerin %61.7'si besi başında "saman+kepek+besi yeminden oluşan karşımı, %2.4'ü "ş. pancarı posaşl+saman+kepek+besi yemi”, %35.9'u ise, her iki kombinasyonu birlikte uyguladığı tespit edilmiştir.
Yem katkı maddelerinin işletmelerin %52. l'de kutlanıldığı, eğitim düzeyinin artmasına paralel olarak kullanım oranı artarken, deneyimin artmasına karşın bu oranın azaldığı tespit edilmiştir. İşletmelerin %77.2'si meradan faydalanırken, %68.27 mart ayında, %31.8'inin nisanda meraya çıkarmaktadır. Eğitim düzeyine bağlı olarak mart ayında meraya çıkarmada artış olduğu ve okuryazar olmayanların %48'inin ise nisan ayında meraya çıkarmaları dikkat çekici bulunmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2009 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2009 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2009 Cilt: 14 Sayı: 2 |