Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Study on Determining the Causes of Preference of Students in Department of Plant and Animal Production of Gevaş and Başkale Vocational Schools

Yıl 2017, Cilt: 27 Sayı: 4, 613 - 622, 26.12.2017
https://doi.org/10.29133/yyutbd.309729

Öz

The aim of this study was to reveal the reasons of preference
of the students who study in Plant and Animal Production departments at Gevaş
and Başkale Vocational High Schools, Yüzüncü Yıl University and to be a light
on the plans to be made in relation to vocational education. The questionnaire
survey was conducted with the method of "under observation" on 178
(50 students from Başkale Vocational High School, 128 students from Gevaş
Vocational High School) students in 2017. According to the results, it is understood
that 24.16% of the students who participated in the survey has preferred the
program because they are interested in the related programs. 13.48% of them
have aimed the faculty departments by transit exam. After the graduation,
49.44% and 17.98% of the students have aimed "studying a faculty
department” and "establishing their own business", respectively.
Following these, 16.29% of the students have stated the aim of "working in
a governmental institution related to their profession". Among the target
variables after graduation from the school, girls generally have wanted to
study faculty departments, while boys have not had a high expectation after
graduation (p <0.05). As a result of Chi-square analysis, the relationship
between gender of the students and the reasons for preference of the program
was found statistically significant (p <0.01). According to the results, a
significant amount of the students is targeted to continue their studies in
faculty departments. This situation should be questioned in terms of training
objectives of vocational schools.

Kaynakça

  • Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M., Şahin, M. 2014. Meslek Yüksekokullarındaki Mevcut Durum: Sorunlar ve Bazı Çözüm Önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt:4, Sayı:3, s:133-140
  • Anonim 2017a. Meslek Seçimi ve Önemi. Bursa Temel Eğitim Sonrası Kariyer Danışmanlığı Projesi, Modül 3:Destek Süreçleri Modülü, Kitapçık No: 11, Bursa, 2016, Erişim Tarihi: 13.04.2017
  • Anonim 2017b. Meslek Seçiminin İnsan Hayatındaki Yeri ve Önemi, http://www.turkpdr.com /makale/mesleki-rehberlik/meslek-seciminin-insan-hayatindaki-yeri-ve-onemi.htm, Erişim Tarihi:13.04.2017
  • Anonim 2017c. Meslek Seçimi (Meslek Seçiminin Önemi ve Yeteneklerin Meslek Seçimindeki Rolü) http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/38/13/281191/dosyalar/2013_09/30120755_yazmeslekseimindeyeteneklerinrol.doc, Erişim Tarihi: 13.04.2017
  • Anonim 2017d. Kişiye Uygun Meslek Seçiminin Önemi, http://metefankara.meb.gov.tr/ baglantilar/05_mesbil/rehberlik/ogrenciler.pdf, Erişim Tarihi: 13.04.2017
  • Anonim 2017e. Meslek Seçimi Neden Önemlidir? http://bozuyukihl.meb.k12.tr/tema/ icerikler/meslek-secimi-neden-onemlidir_487307.html, Erişim Tarihi: 13.04.2017
  • Anonim 2017f. Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı 2014-2018, MEB 2014, Erişim Tarihi:11.04.2017
  • Anonim 2017g. Gayrisafi Yurtiçi Hasıla'da Zincirlenmiş Hacim Olarak Tarım ve Türkiye, www.tarim.gov.tr/SGB/Belgeler/Veriler/GSYIH.xlsx, Erişim Tarihi: 14.04.2017
  • Anonim 2017h. Maliye Bakanlığı, Yıllık Ekonomik Rapor-2015, https://www.maliye.gov.tr/ Documents/Yıllık%20Ekonomik%20Rapor%202015.pdf, Erişim Tarihi: 14.04.2017
  • Avşar, A. ve Üstün, S.R. 2014. Ulusal İstihdam Stratejisi (2014–2023) Tarım Sektörü Raporu, 2014 Yılı II. Dönem, T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, s:25.
  • Aydoğdu, M.H., Mancı, A.R. ve Aydoğan, M. 2014. Harran Üniversitesi Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Türkiye Tarımına ve Politikalarına Olan Bakış ve Algıları, International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish, Volume 9/11, p: 63-77, Ankara
  • Erdoğan, O. 2015. Türkiye ve Avrupa Birliğinde Tarım Politikaları ve Tarımda Emeklilik Sistemi, Pamukkale Üniversitesi, Yüksek Lisans Dönem Projesi, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı, 2015.
  • Özerbaş, M.A. 2017. Dünyada mesleki ve teknik eğitim nasıl yapılıyor? Eğitim ve Rehberlik Makaleleri, http://www.egitimtercihi.com/okulgazetesi/13229-dunyada-mesleki-ve-teknik-egitim-nasil-yapiliyor.html, Erişim Tarihi: 11.04.2017
  • Özkurt, İ.C. 2016. Türkiye‘de Enflasyon Hedeflemesi Politikasını Etkileyen Etmenler; Ekonometrik Bir Analiz, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 19, Sayı: 35, Haziran 2016, ISSN: 1301-5265.
  • Özuğur, AK., Sarı, H.A., Gökdal, Ö. ve Atay, O. 2016. Öğrencilerin Çine Meslek Yüksekokulu gıda ve tarım programları tercih nedenleri. International Symposium on Post- Secondary Vocational Education and Training (ISVET 2016), 12-15 October, Sözlü Bildiri, Bildiriler Kitabı, 474-478, Çorum, Turkey.
  • SAS, 2015. SAS/stat software hangen and enhanced, SAS institute incorporation, 2015, USA.
  • TOBB, 2016. 72. Genel Kurul Ekonomik Rapor. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Tasarım ve Baskı: Gökçe Ofset, TOBB Yayın No: 2016/270, ISBN: 978-605-137-546-5. S:255
  • Ulus, L., Tuncer, N., ve Sözen, Ş. 2015. Mesleki Eğitim, Gelişim ve Yeterlilik Açısından Meslek Yüksekokullarının Önemi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Yıl:3, Sayı:5, Ekim 2015, ISSN: 2148-2314, s:168-185.
  • Uçar, C. ve Özerbaş, M. A. 2013. Mesleki ve Teknik Eğitimin Dünyadaki ve Türkiye’deki Konumu, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Mayıs 2013, Cilt:2, Sayı:2, Makale No:28 ISSN: 2146-9199.
  • Yeşilova A., Denizhan İnanç E., 2016. Modeling Mite Counts Using Poisson And Negative Binomial Regressions, Fresenius Environmental Bulletin, vol.25, pp.5062-5066.
  • Yokuş, İ. 2017. Hayatımızdaki En Önemli Kararlardan Biri "Meslek Seçimi" https://www.tedankara.k12.tr/index.php/pdr-den-bakis/item/111-hayatimizdaki-en-onemli-kararlardan-biri-meslek-secimi, Erişim Tarihi: 13.04.2017

Öğrencilerin Gevaş ve Başkale Meslek Yüksekokulları Bitkisel ve Hayvansal Üretim Bölümlerini Tercih Nedenlerinin Belirlenmesine İlişkin Bir Çalışma

Yıl 2017, Cilt: 27 Sayı: 4, 613 - 622, 26.12.2017
https://doi.org/10.29133/yyutbd.309729

Öz

Bu çalışmanın
amacı, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Gevaş ve Başkale Meslek Yüksekokulları Bitkisel
ve Hayvansal Üretim bölümlerinde okuyan öğrencilerin tercih nedenlerini ortaya
koymak ve mesleki eğitim ile ilgili olarak yapılacak planlamalara ışık
tutmaktır. Anket çalışması 2017 yılı içinde 178 öğrenci üzerinde (Başkale
Meslek Yüksekokulu’ndan 50 öğrenci, Gevaş Meslek Yüksekokulu’ndan 128 Öğrenci)
“gözlem altında anket” yöntemiyle yürütülmüştür. Sonuçlar incelendiğinde,
ankete katılan öğrencilerin %24.16’sı ilgili programlara “ilgi duyduğu için”,
%13.48’i ise “dikey geçişle fakülte okumak için” okuduğu programı tercih ettiği
anlaşılmaktadır. Öğrencilerin okuduğu programdan mezuniyetleri sonrasında
hedefleri arasında %49.44 ile “dikey geçişle fakülte okumak” birinci sırada yer
alırken bunu, %17.98 oranında “kendi işini kurmak” ve %16.29 oranında da
“mesleği ile ilgili bir devlet kurumunda çalışma” hedefleri izlemektedir. Okulu
bitirdikten sonraki hedef değişkenleri arasında kızlar genellikle “dikey
geçişle fakülte okumak” isterken, erkeklerde ise mezuniyet sonrası “beklentinin
yüksek olmadığı” saptanmıştır (p<0.05). Ki-kare analizi sonucunda cinsiyet
ile öğrencilerin okudukları programı tercih nedenleri arasındaki ilişki
istatistik olarak önemli bulunmuştur (p<0.01). Öğrencilerin yarıya yakınının
tercih ve hedef olarak “dikey geçiş sınavıyla fakülte okumak” şeklinde bir
düşüncelerinin olması, meslek yüksekokulları mesleki eğitim hedefleri
bakımından değerlendirilmesi gereken dikkat çekici bir bulgudur.

Kaynakça

  • Alkan, R. M., Suiçmez, M., Aydınkal, M., Şahin, M. 2014. Meslek Yüksekokullarındaki Mevcut Durum: Sorunlar ve Bazı Çözüm Önerileri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, Cilt:4, Sayı:3, s:133-140
  • Anonim 2017a. Meslek Seçimi ve Önemi. Bursa Temel Eğitim Sonrası Kariyer Danışmanlığı Projesi, Modül 3:Destek Süreçleri Modülü, Kitapçık No: 11, Bursa, 2016, Erişim Tarihi: 13.04.2017
  • Anonim 2017b. Meslek Seçiminin İnsan Hayatındaki Yeri ve Önemi, http://www.turkpdr.com /makale/mesleki-rehberlik/meslek-seciminin-insan-hayatindaki-yeri-ve-onemi.htm, Erişim Tarihi:13.04.2017
  • Anonim 2017c. Meslek Seçimi (Meslek Seçiminin Önemi ve Yeteneklerin Meslek Seçimindeki Rolü) http://mebk12.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/38/13/281191/dosyalar/2013_09/30120755_yazmeslekseimindeyeteneklerinrol.doc, Erişim Tarihi: 13.04.2017
  • Anonim 2017d. Kişiye Uygun Meslek Seçiminin Önemi, http://metefankara.meb.gov.tr/ baglantilar/05_mesbil/rehberlik/ogrenciler.pdf, Erişim Tarihi: 13.04.2017
  • Anonim 2017e. Meslek Seçimi Neden Önemlidir? http://bozuyukihl.meb.k12.tr/tema/ icerikler/meslek-secimi-neden-onemlidir_487307.html, Erişim Tarihi: 13.04.2017
  • Anonim 2017f. Türkiye Mesleki ve Teknik Eğitim Strateji Belgesi ve Eylem Planı 2014-2018, MEB 2014, Erişim Tarihi:11.04.2017
  • Anonim 2017g. Gayrisafi Yurtiçi Hasıla'da Zincirlenmiş Hacim Olarak Tarım ve Türkiye, www.tarim.gov.tr/SGB/Belgeler/Veriler/GSYIH.xlsx, Erişim Tarihi: 14.04.2017
  • Anonim 2017h. Maliye Bakanlığı, Yıllık Ekonomik Rapor-2015, https://www.maliye.gov.tr/ Documents/Yıllık%20Ekonomik%20Rapor%202015.pdf, Erişim Tarihi: 14.04.2017
  • Avşar, A. ve Üstün, S.R. 2014. Ulusal İstihdam Stratejisi (2014–2023) Tarım Sektörü Raporu, 2014 Yılı II. Dönem, T.C. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı, s:25.
  • Aydoğdu, M.H., Mancı, A.R. ve Aydoğan, M. 2014. Harran Üniversitesi Ziraat Fakültesi Öğrencilerinin Türkiye Tarımına ve Politikalarına Olan Bakış ve Algıları, International Periodical For the Languages, Literature and History of Turkish, Volume 9/11, p: 63-77, Ankara
  • Erdoğan, O. 2015. Türkiye ve Avrupa Birliğinde Tarım Politikaları ve Tarımda Emeklilik Sistemi, Pamukkale Üniversitesi, Yüksek Lisans Dönem Projesi, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi Ana Bilim Dalı, 2015.
  • Özerbaş, M.A. 2017. Dünyada mesleki ve teknik eğitim nasıl yapılıyor? Eğitim ve Rehberlik Makaleleri, http://www.egitimtercihi.com/okulgazetesi/13229-dunyada-mesleki-ve-teknik-egitim-nasil-yapiliyor.html, Erişim Tarihi: 11.04.2017
  • Özkurt, İ.C. 2016. Türkiye‘de Enflasyon Hedeflemesi Politikasını Etkileyen Etmenler; Ekonometrik Bir Analiz, Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 19, Sayı: 35, Haziran 2016, ISSN: 1301-5265.
  • Özuğur, AK., Sarı, H.A., Gökdal, Ö. ve Atay, O. 2016. Öğrencilerin Çine Meslek Yüksekokulu gıda ve tarım programları tercih nedenleri. International Symposium on Post- Secondary Vocational Education and Training (ISVET 2016), 12-15 October, Sözlü Bildiri, Bildiriler Kitabı, 474-478, Çorum, Turkey.
  • SAS, 2015. SAS/stat software hangen and enhanced, SAS institute incorporation, 2015, USA.
  • TOBB, 2016. 72. Genel Kurul Ekonomik Rapor. Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği, Tasarım ve Baskı: Gökçe Ofset, TOBB Yayın No: 2016/270, ISBN: 978-605-137-546-5. S:255
  • Ulus, L., Tuncer, N., ve Sözen, Ş. 2015. Mesleki Eğitim, Gelişim ve Yeterlilik Açısından Meslek Yüksekokullarının Önemi. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, Yıl:3, Sayı:5, Ekim 2015, ISSN: 2148-2314, s:168-185.
  • Uçar, C. ve Özerbaş, M. A. 2013. Mesleki ve Teknik Eğitimin Dünyadaki ve Türkiye’deki Konumu, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Mayıs 2013, Cilt:2, Sayı:2, Makale No:28 ISSN: 2146-9199.
  • Yeşilova A., Denizhan İnanç E., 2016. Modeling Mite Counts Using Poisson And Negative Binomial Regressions, Fresenius Environmental Bulletin, vol.25, pp.5062-5066.
  • Yokuş, İ. 2017. Hayatımızdaki En Önemli Kararlardan Biri "Meslek Seçimi" https://www.tedankara.k12.tr/index.php/pdr-den-bakis/item/111-hayatimizdaki-en-onemli-kararlardan-biri-meslek-secimi, Erişim Tarihi: 13.04.2017
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Mühendislik
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Hasan Çelikyürek

Özdal Gökdal

Haydar Balcı

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2017
Kabul Tarihi 14 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 27 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Çelikyürek, H., Gökdal, Ö., & Balcı, H. (2017). A Study on Determining the Causes of Preference of Students in Department of Plant and Animal Production of Gevaş and Başkale Vocational Schools. Yuzuncu Yıl University Journal of Agricultural Sciences, 27(4), 613-622. https://doi.org/10.29133/yyutbd.309729

Creative Commons License
Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi CC BY 4.0 lisanslıdır.