Objective: In this study the adoption of SMART (specific, measurable, realistic and timebound) strategies for enhancing productivity and income of West African Dwarf (WAD) goat farmers was investigated in Southern Nigeria.
Materials and Methods: In April, 2019, structured questionnaire and observation were instrumental to the collection of primary data from 94 WAD goat farmers that were purposively selected using snowball sampling technique. Descriptive and inferential statistical tools were employed in data analysis.
Results: The result of study shows that their productivity enhancement adoption index is 50%. The study revealed that about 52% of the total variation in value of WAD goat is accounted for by breed of initial stock, number of kids per doe, number of matured goat consumed, and age of kidding. Further result shows that SMART strategies adopted such as extension training received, breed of initial stock, number of goat stocked, extension agent and production infrastructures used, have a positive and significant relationship with the productivity. It was revealed that the mean net farm income of non-adopters of SMART strategies was N10,552 per goat and a net farm income of adopters was N15,184 per goat. Test of hypothesis indicated that there is significant difference in the income of goat farmers that did not adopt SMART strategies and goat farmers that adopted SMART strategies in WAD goat production. The result also showed that the major constraints to the adoption of SMART strategies by WAD goat farmers were inadequate genetically improved breed for cross breeding, inadequate capital and poor management system.
Conclusion: We concluded that adopting the identified SMART strategies will significantly improve WAD farmers’ productivity and income. The provision of improved breeding stocks and improvement in management system will address the serious constraints faced by WAD goat farmers.
Akıllı Stratejiler, Verimlilik Artırma Batı Afrika Cüce Keçisi Üretim Sistemleri
Amaç: Bu çalışmada Güney Nijerya’da Güney Afrika Cüce (WAD) keçi üreticilerin verimliliğini ve gelirini artırmak için SMART (spesifik, ölçülebilir, gerçekçi ve zamana bağlı) stratejilerinin benimsenmesi araştırılmıştır.
Materyal ve Yöntem: Nisan 2019’da yapılandırılmış anket ve gözlem, kartopu örnekleme tekniği kullanılarak bilerek seçilen 94 WAD keçi çiftçisinden birincil verilerin toplanmasında etkili olmuştur. Veri analizinde tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistiksel araçlar kullanılmıştır.
Bulgular: Çalışmanın sonucu, verimlilik artırma benimseme endeksinin% 50 olduğunu göstermektedir. Çalışma, WAD keçi değerindeki toplam varyasyonun yaklaşık% 52’sinin başlangıçtaki hayvan cinsi, her bir keçi başına düşen oğlak sayısı, tüketilen olgunlaşmış keçi sayısı ve oğlaklama yaşına göre hesaplandığını ortaya koymuştur. Diğer sonuçlar, alınan yayım eğitimi, ilk stok cinsi, stoklanan keçi sayısı, yayım uzmanı ve kullanılan üretim altyapıları gibi SMART stratejilerinin verimlilikle pozitif ve önemli bir ilişkiye sahip olduğunu göstermektedir. SMART stratejilerinibenimsemeyenlerin ortalama net çiftlik geliri keçi başına 10.552N ve benimseyenlerin net çiftlik geliri keçi başına 15.184N olduğu ortaya çıkmıştır. Hipotez testi, SMART stratejileri benimsemeyen keçi çiftçilerinin ve WAD keçi üretiminde SMART stratejileri benimseyen keçi üreticilerinin gelirlerinde önemli bir fark olduğunu göstermiştir. Sonuç ayrıca, WAD keçi çiftçileri tarafından SMART stratejilerinin benimsenmesinin önündeki başlıca kısıtlamaların, çapraz üreme için genetik olarak geliştirilmiş cins, yetersiz sermaye ve yetersiz yönetim sistemi olduğunu
göstermiştir.
Sonuç: Belirlenen SMART stratejilerinin önemli verimlilik artırıcıları olduğu ve verimliliklerini ve net çiftlik gelirlerini artırmak için tüm keçi üreticileri tarafından benimsenmesi gerektiği sonucuna varılmıştır..
Smart Strategies Productivity Enhancement West African Dwarf Goat
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2020 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mayıs 2019 |
Kabul Tarihi | 20 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |