Alışveriş
merkezleri, tarih boyunca değişip gelişim göstermiş ve dünya çapında ticari
arazi kullanımı ve bina tipi bakımından özelleşmiştir. Günümüzün değişen
şartları ile kullanıcı istek ve ihtiyaçları hızla değişmekte, kullanıcılar da
yeni alışveriş alışkanlıkları ve yeni değerler talep etmektedir. Gün geçtikçe
yaşam tarzları farklılaşan insanların artık daha kaliteli, her türlü
gereksinimlerini karşılayabileceği, boş vakitlerini değerlendirebileceği,
eğlenebileceği, alışverişini yapabileceği alanları tek bir çatı altında bulma
gereksinimi artmaktadır.
Çalışma
alanı olarak Ege bölgesinde yer alan ve kullanıcılar tarafından sıklıkla
kullanılan İzmir Optimum Outlet Alışveriş Merkezi ve Manisa Forum Magnesia Alışveriş
Merkezi ele alınmış olup her iki alan da nitelik-nicelik yönünden, yapısal ve
bitkisel peyzaj elemanlarının yeterlilikleri yönünden, literatüre bağlı olarak belirlenen
peyzaj tasarım kriterleri çerçevesinde
uzman kişiler tarafından değerlendirilmiştir. Çalışma alanı, canlı ve cansız
materyaller dikkate alınarak iki grupta değerlendirilmiştir. Canlı materyaller
bölümünde araştırma alanlarının sahip olduğu bitkisel peyzaj dokusunu oluşturan
kültürel bitki materyali; cansız materyaller bölümünde ise araştırma
alanlarının yapısal peyzaj dokusunu oluşturan zorunlu kullanım alanları ve
donatı elemanları incelenmiştir.
Shopping centers have been changing and advancing
throughout the history, becoming special places in terms of worldwide
utilization of commercial lands and their structure type. With today’s changing
conditions, the requests and needs of the users are rapidly evolving so they
are demanding new shopping habits and values. With each passing day, people’s
lifestyle choices are changing. Their need to have places with higher quality
in which they can find everything they need, spend their free time, have fun and
do shopping under the same roof, is increasing.
Within the scope of
this study; criteria that need to be followed while choosing the place for a
shopping mall are addressed and an application is conducted on how suitable
these predetermined places are for a shopping center. The chosen study fields
are the frequently used places in the Aegean Region, İzmir Optimum Outlet
Shopping Center and Manisa Forum Magnesia Shopping Center. The quality and
quantity of structural/botanical landscape elements of these places and the
sufficiency of these elements are compared. Both places are evaluated by
experts and their design criteria are matched against one another. Design
criteria are evaluated under two groups as living materials and inanimate
materials. Natural and botanical landscaping texture of the study areas are
examined under the criteria of living materials. Whereas, the structural urban
landscaping fabric and the reinforcement elements of the study areas are
researched as the criteria of inanimate materials.
Urban landscaping Modern shopping centers Reinforcement elements
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Mühendislik |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mart 2018 |
Kabul Tarihi | 24 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 55 Sayı: 4 |