BibTex RIS Kaynak Göster

“Fiziksel Bilimler” Konu Alanlarına Göre Türkiye’nin TIMSS 2011 Dördüncü Sınıf Fen Sorularının Değerlendirilmesi

Yıl 2018, Sayı: 34, 83 - 89, 01.08.2018
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1903

Öz

Bu çalışmanın amacı, TIMSS 2011’ de yayımlanan Türkiye’nin başarılı ve başarısız olduğu dördüncü sınıf fen sorularının “Fiziksel Bilimler” konu alanlarına göre değerlendirmektir. Betimsel bir araştırma olan bu çalışmanın veri toplama aracı TIMSS 2011 ülke verileridir. TIMSS 2011’de yayımlanan dördüncü sınıf fen soruları “Fiziksel Bilimler” konu alanlarına göre betimsel istatistik teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmada TIMSS 2011’de yayımlanan Türkiye’nin başarılı olduğu dördüncü sınıf fen sorularından en fazla başarılı olunan “Fiziksel Bilimler” konu alanının “Maddenin Özellikleri ve Sınıflandırılması”; TIMSS 2011’de yayımlanan Türkiye’nin başarısız olduğu dördüncü sınıf fen sorularından en fazla başarısız olunan “Fiziksel Bilimler” konu alanının “Enerjinin Etkileri ve Kaynakları” olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Türkiye’nin en başarılı ve başarısız olduğu soruların dördüncü sınıf fen ve teknoloji öğretim programında yer alan kazanımları ölçmeye yönelik olduğu tespit edilmiştir. En başarısız olunan soruyla ilgili kazanımın dördüncü sınıf fen ve teknoloji öğretim programının son ünitesinde yer aldığı belirlenmiş olup, bu durum havaların ısınmaya başlamasının öğrenme motivasyonu üzerine olumsuz etkide bulunması ile ilişkilendirilebilir.

Kaynakça

  • Abazaoğlu, İ., Yıldızhan Y. & Yıldırım, O. (2014). TIMSS 2011 Türkiye 8. sınıf fen bilimleri sonuçlarının değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 278-288.
  • Akyüz, G. (2014). TIMSS 2011’de öğrenci ve okul faktörlerinin matematik başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 39 (172), 150-162.
  • Bilican, S., Demirtaşlı, R. N. & Kilmen, S. (2011). The attitudes and opinions of the students towards mathematics course: The comparison of TIMSS 1999 and TIMSS 2007. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (3), 1277-1283.
  • Bütüner S. Ö. & Güler M. (2017). Gerçeklerle yüzleşme: Türkiye’nin TIMSS matematik başarısı üzerine bir çalışma. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (23), 353-376.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakan, M., Tan, Ş. & Atar, H. Y. (2014). TIMSS 2011 ulusal matematik ve fen raporu: 8. sınıflar. Alınan yer http://timss.meb.gov.tr/wp-content/uploads/TIMSS-2011-8-Sinif.pdf
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (2), 99-114.
  • Çakmak, G. (2016). TIMSS 2007’ de yayımlanan 8. sınıf fen sorularının TIMSS 2007 öğrenme alanlarına göre değerlendirilmesi: Türkiye örneği. 12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı (pp.169). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Çakmak, G. (2017a). TIMSS 2011’ de yayımlanan 4. sınıf fen sorularının TIMSS 2011 konu alanlarına göre değerlendirilmesi: Türkiye örneği. 4. Uluslararası Avrasya Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı (pp.1287). Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Çakmak, G. (2017b). TIMSS 2011’ de yayımlanan 8. sınıf fen bilimleri sorularının TIMSS 2011 konu alanlarına göre değerlendirilmesi: Türkiye örneği. Pegem Atıf İndeksi, 0, 119-128.
  • Çakmak, G. (2018a). Türkiye’nin TIMSS 2015’de yayımlanan dördüncü sınıf fen bilimleri sorularının değerlendirilmesi. Uluslararası Bilim ve Eğitim Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı (pp.289). Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Çakmak, G. (2018b). TIMSS 2011’de yayımlanan sekizinci sınıf fen sorularının fizik konu alanına göre değerlendirilmesi: Türkiye örneği. 10. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, (pp.173). Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çoruhlu, Ş. T. & Çepni, S. (2015). “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” ünitesinde karşılaşılan öğretmen problemleri ve yanılgıları: Bir özel durum çalışması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8 (2), 268-281.
  • Gür, H. & Hangül, T. (2015). Ortaokul öğrencilerinin problem çözme stratejileri üzerine bir çalışma. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5 (1), 95-112.
  • Güzel, R. & Çakmak, G. (2017). TIMSS 2011’de yayımlanan 8. sınıf fen sorularının kimya konu alanlarına göre değerlendirilmesi: Türkiye örneği. 5. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı (pp.31). Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Kılıç B. G. (2002). Dünyada ve Türkiye’de fen öğretimi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı (pp.63). Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Koca, A. & Şen, İ. (2002). Evaluation of the results of third international mathematics and science study for Turkey. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 145-154.
  • Koğar H. & Yılmaz Koğar E. (2017). Öğretmenlerin matematik konularına yönelik hazırlık düzeylerinin matematik başarısı ile ilişkisi: TIMSS 2015 Türkiye ve Singapur örneği. Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 108-121.
  • Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Foy, P. & Stanco, G. M. (2012). TIMSS 2011 international results in science. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4-5-6-7-8 Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Basımevi.
  • Olkun, S. & Aydoğdu, T. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS) nedir? Neyi sorgular? Örnek geometri soruları ve etkinlikler. İlköğretim-Online, 2 (1), 28-35.
  • Oral, I. & McGivney, E. (2013). Türkiye’de matematik ve fen bilimleri alanlarında öğrenci performansı ve başarının belirleyicileri TIMSS 2011 analizi. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi Raporu.
  • Öztürk D. & Uçar S. (2010). TIMSS verileri kullanılarak Tayvan ve Türkiye'deki 8. sınıf öğrencilerinin fen başarısına etki eden faktörlerin belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 241- 256.
  • Seven, M. A. & Engin, A. O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 189-212. TIMSS & PIRLS International Study Center (2013). Released items. Alınan yer http://timssandpirls.bc.edu/timss2011/international-released-items.html
  • Toluk, Z. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMMS): Matematik nedir? İlköğretim- Online, 2 (1), 36-41.
  • Uzun, S., Bütüner S. Ö. & Yiğit, N. (2010). 1999-2007 TIMSS fen bilimleri ve matematik sonuçlarının karşılaştırılması: Sınavda en başarılı ilk beş ülke-Türkiye örneği. Elementary Education Online, 9 (3), 1174- 1188.
  • Yayan, B. & Berberoğlu, G. (2004). A re-analysis of the TIMSS 1999 mathematics assessment data of the Turkish students. Studies in Educational Evaluation, 30, 87-104.
  • Yıldırım, Ö., Çıkrıkçı-Demirtaşlı, N. & Akbaş, U. (2012). The opinions of mathematics teachers on homework and in-class assessment: TIMSS 1999 and TIMSS 2007 periods. Eğitim ve Bilim, 37 (163), 126-142.

Assessment of the Fourth Grade Science Questions of Turkey in the Subject Areas of Physical Science in TIMSS 2011

Yıl 2018, Sayı: 34, 83 - 89, 01.08.2018
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1903

Öz

The aim of this study is to assess Turkey’s successful and unsuccessful of the fourth grade science questions which were published in the TIMSS 2011 according to the subject areas of “Physical Science”. The data collection tool of this study, which is a descriptive study, is the TIMSS 2011 country’s data. Fourth grade science questions published in TIMSS 2011 were analyzed by using descriptive statistics according to subject areas of “Physical Science”. As a result of this study, it was found that while “Classification and Properties of Matter” was the most successful subject area; “Sources and Effects of Energy” was the most unsuccessful area in the fourth grade science questions in the subject area of “Physical Science” published in TIMSS 2011. Questions that Turkey was the most successful and unsuccessful were aimed to measure the learning outcomes of the fourth grade science and technology curriculum. It was determined that the last unit of the fourth grade science and technology curriculum was related to the learning outcome of the least successful question. This result can be attributed to changing weather conditions since the high temperature has a negative effect on students’ motivation.

Kaynakça

  • Abazaoğlu, İ., Yıldızhan Y. & Yıldırım, O. (2014). TIMSS 2011 Türkiye 8. sınıf fen bilimleri sonuçlarının değerlendirilmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 278-288.
  • Akyüz, G. (2014). TIMSS 2011’de öğrenci ve okul faktörlerinin matematik başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 39 (172), 150-162.
  • Bilican, S., Demirtaşlı, R. N. & Kilmen, S. (2011). The attitudes and opinions of the students towards mathematics course: The comparison of TIMSS 1999 and TIMSS 2007. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11 (3), 1277-1283.
  • Bütüner S. Ö. & Güler M. (2017). Gerçeklerle yüzleşme: Türkiye’nin TIMSS matematik başarısı üzerine bir çalışma. Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (23), 353-376.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakan, M., Tan, Ş. & Atar, H. Y. (2014). TIMSS 2011 ulusal matematik ve fen raporu: 8. sınıflar. Alınan yer http://timss.meb.gov.tr/wp-content/uploads/TIMSS-2011-8-Sinif.pdf
  • Çakan, M. (2004). Öğretmenlerin ölçme-değerlendirme uygulamaları ve yeterlik düzeyleri: İlk ve ortaöğretim. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 37 (2), 99-114.
  • Çakmak, G. (2016). TIMSS 2007’ de yayımlanan 8. sınıf fen sorularının TIMSS 2007 öğrenme alanlarına göre değerlendirilmesi: Türkiye örneği. 12. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı (pp.169). Trabzon: Karadeniz Teknik Üniversitesi.
  • Çakmak, G. (2017a). TIMSS 2011’ de yayımlanan 4. sınıf fen sorularının TIMSS 2011 konu alanlarına göre değerlendirilmesi: Türkiye örneği. 4. Uluslararası Avrasya Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı (pp.1287). Denizli: Pamukkale Üniversitesi.
  • Çakmak, G. (2017b). TIMSS 2011’ de yayımlanan 8. sınıf fen bilimleri sorularının TIMSS 2011 konu alanlarına göre değerlendirilmesi: Türkiye örneği. Pegem Atıf İndeksi, 0, 119-128.
  • Çakmak, G. (2018a). Türkiye’nin TIMSS 2015’de yayımlanan dördüncü sınıf fen bilimleri sorularının değerlendirilmesi. Uluslararası Bilim ve Eğitim Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı (pp.289). Afyon: Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Çakmak, G. (2018b). TIMSS 2011’de yayımlanan sekizinci sınıf fen sorularının fizik konu alanına göre değerlendirilmesi: Türkiye örneği. 10. Uluslararası Eğitim Araştırmaları Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı, (pp.173). Nevşehir: Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi.
  • Çepni, S. (2014). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çoruhlu, Ş. T. & Çepni, S. (2015). “Güneş Sistemi ve Ötesi: Uzay Bilmecesi” ünitesinde karşılaşılan öğretmen problemleri ve yanılgıları: Bir özel durum çalışması. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 8 (2), 268-281.
  • Gür, H. & Hangül, T. (2015). Ortaokul öğrencilerinin problem çözme stratejileri üzerine bir çalışma. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5 (1), 95-112.
  • Güzel, R. & Çakmak, G. (2017). TIMSS 2011’de yayımlanan 8. sınıf fen sorularının kimya konu alanlarına göre değerlendirilmesi: Türkiye örneği. 5. Ulusal Kimya Eğitimi Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı (pp.31). Elazığ: Fırat Üniversitesi.
  • Kılıç B. G. (2002). Dünyada ve Türkiye’de fen öğretimi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Kongresi Bildiri Özetleri Kitabı (pp.63). Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Koca, A. & Şen, İ. (2002). Evaluation of the results of third international mathematics and science study for Turkey. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 145-154.
  • Koğar H. & Yılmaz Koğar E. (2017). Öğretmenlerin matematik konularına yönelik hazırlık düzeylerinin matematik başarısı ile ilişkisi: TIMSS 2015 Türkiye ve Singapur örneği. Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 108-121.
  • Martin, M. O., Mullis, I. V. S., Foy, P. & Stanco, G. M. (2012). TIMSS 2011 international results in science. Chestnut Hill, MA: TIMSS & PIRLS International Study Center.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi (4-5-6-7-8 Sınıflar) öğretim programı. Ankara: Devlet Basımevi.
  • Olkun, S. & Aydoğdu, T. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS) nedir? Neyi sorgular? Örnek geometri soruları ve etkinlikler. İlköğretim-Online, 2 (1), 28-35.
  • Oral, I. & McGivney, E. (2013). Türkiye’de matematik ve fen bilimleri alanlarında öğrenci performansı ve başarının belirleyicileri TIMSS 2011 analizi. İstanbul: Eğitim Reformu Girişimi Raporu.
  • Öztürk D. & Uçar S. (2010). TIMSS verileri kullanılarak Tayvan ve Türkiye'deki 8. sınıf öğrencilerinin fen başarısına etki eden faktörlerin belirlenmesi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19, 241- 256.
  • Seven, M. A. & Engin, A. O. (2008). Öğrenmeyi etkileyen faktörler. Atatürk Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2), 189-212. TIMSS & PIRLS International Study Center (2013). Released items. Alınan yer http://timssandpirls.bc.edu/timss2011/international-released-items.html
  • Toluk, Z. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMMS): Matematik nedir? İlköğretim- Online, 2 (1), 36-41.
  • Uzun, S., Bütüner S. Ö. & Yiğit, N. (2010). 1999-2007 TIMSS fen bilimleri ve matematik sonuçlarının karşılaştırılması: Sınavda en başarılı ilk beş ülke-Türkiye örneği. Elementary Education Online, 9 (3), 1174- 1188.
  • Yayan, B. & Berberoğlu, G. (2004). A re-analysis of the TIMSS 1999 mathematics assessment data of the Turkish students. Studies in Educational Evaluation, 30, 87-104.
  • Yıldırım, Ö., Çıkrıkçı-Demirtaşlı, N. & Akbaş, U. (2012). The opinions of mathematics teachers on homework and in-class assessment: TIMSS 1999 and TIMSS 2007 periods. Eğitim ve Bilim, 37 (163), 126-142.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Gonca Çakmak

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Çakmak, G. (2018). “Fiziksel Bilimler” Konu Alanlarına Göre Türkiye’nin TIMSS 2011 Dördüncü Sınıf Fen Sorularının Değerlendirilmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(34), 83-89. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.1903