BibTex RIS Kaynak Göster

Hastane Okullarına Yönelik Geliştirilen Eğitici Eğitimi Programının Öğretmenler Üzerindeki Etkisi

Yıl 2016, Sayı: 28, 141 - 155, 01.08.2016
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.705

Öz

Hastanede yatan okul dönemi çocukları, hastaneye, hastalık sürecine, tekrar okula döndüğünde derslerine, arkadaşlarına uyum sağlamada fiziksel, psikolojik ve sosyal sorunlar yaşayabilmektedirler. Bu olumsuz etkileri azaltmak amacıyla dünyada ve Türkiye’de hastane okulları açılmıştır. Yapılan araştırmalarda hastane okulu öğretmenlerine yönelik bir hizmet içi eğitim programına ihtiyaç duyulduğu belirlenmiş ve bu öğretmenlere yönelik bir hizmet içi eğitim programı geliştirilmiştir. Bu araştırmada geliştirilen hizmet içi eğitim programının, öğretmenlerin akademik başarı puanlarına etkisinin belirlenmesi ile uygulama öncesi-sonrasında mesleki yeterlilik düzeylerine ve programa yönelik görüşlerinin alınması planlanmıştır. Ayrıca verilen hizmet içi eğitim programının uygulama sürecindeki etkililiğine ilişkin öğretmen düşünceleri de alınmıştır. Tarama modelinde betimsel olan bu araştırma için hem nicel hem de nitel veriler toplanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2013–2014 öğretim yılında Ankara ilinde bulunan tüm hastane okullarında görev yapan 17 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında, hizmet içi eğitim programına katılan öğretmenlerin, hastalık bilgisi, iletişim, ölçme-değerlendirme ve öğrenme-öğretme sürecine yönelik akademik başarı puanlarının ve mesleki yeterlilik düzeylerine ilişkin görüşlerinin eğitim sonrası olumlu yönde artış gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Aktaş, S. (1992). Hasta Çocuk ve Ailelerinin Sağlık Personeli ile İletişim Boyutları. Yüksek Lisans Tezi, Ana-Çocuk
  • Sağlığı, İstanbul. Baykoç, N. (2006). Hastanede Çocuk ve Genç. Ankara: Gazi Kitapevi. Bowling, A. (2002). Research Methods in Health: Investigating Health and Health Services. Philadelphia, PA: McGraw- Hill House. Butler, RW. & Mulhern, RK. (2005). Neurocognitive Interventions for Children and Adolescents Surviving
  • Cancer. J. Pediatr. Psychol, 30, 65-78. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Dolunay, A.B. (2002). Farklı Lise Öğretmenleri Üzerinde Hizmet İçi Eğitim İhtiyacı. Ankara Üniversitesi Tıp
  • Fakültesi Mecmuası, Ankara, 55(1), 51-62. Eiser, C., Hill JJ. & Vance YH (2002). Examining The Psychological Consequences Of Surviving Childhood
  • Cancer: Systematic Review As A Research Method İn Pediatric Psychology. Journal Of Pediatric
  • Psychology. 25(6), 449-460. Elçigil, A. (2007). Kanserli çocuk okula gidebilir mi? Ç.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11 (2). Erdogan, A. & Karaman, G. M. (2008). Kronik Ve Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk ve Ergenlerde Ruhsal
  • Sorunların Tanınması ve Yönetilmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 9, 244- 252. Fazlıoğlu, K., Hocaoğlu, Ç. & Sönmez, M. F. (2010). Çocukluk Çağı Epilepsisinin Aileye Etkisi. Psikiyatride
  • Güncel Yaklaşımlar, 2(2), 190-205 Garcia, R.A. (2004). The Difficult Relationship Between Theory and Practice In an In-Service Course For
  • Science Teachers. Int. J. Science Education, 10(26), 1223-1245. Gökdere, M. & Çepni, S. (2003). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Fen Öğretmenlerinin Eğitimine Yönelik Bir
  • Model Önerisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3 (2). Gönener, D. & Görak, G. (2009). Okul Yaş Grubu Çocukların Hastane ve Hastalığı ile İlgili Bilgilendirme
  • Durumlarının Endişe Kaynakları ile Etkileşimi. Gaziantep Tıp Dergisi. 15 (1), 41-48. Işıktekiner, S. & Altun, S. (2011). Hastane Okullarındaki Sorunlar ve Yaşantılar, Eğitim ve Bilim, 36, 161. Kamışlı, H., Yelken, Yanpar, T. & Akay, C. (2014). Hastane Okullarının Mevcut Durumuna İlişkin Öğretmen
  • Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1), 321-351. Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kayabaş, Y. (2008). Öğretmenlerin Hizmet İçi Eğitimde Yetiştirilmesinin Önemi ve Esasları. Türkiye Sosyal
  • Araştırmalar Dergisi, 2(12), 9-32 Krueger, R.A. (1994). Focus Groups: A Practical Guide For Applied Research. London: SAGE. Lähteenmäki PM., Huostila J., Hinkka & S, Salmi TT. (2002). Childhood Cancer Patients At School. European
  • Journal Of Cancer,38( 9), 1227-1240. Mayring, P. (1996). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. (Çev: A. Gümüş & M., S. Durgun). Adana: Baki Kitabevi. Miles, M. & Huberman, A. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book (2nd Ed.), Thousand
  • Oakes: Sage Publications. Ness, KK., Mertens, AC. & Hudson, MM. (2005). Limitations On Physical Performance and Daily Activities
  • Among Long-Term Survivors Of Childhood Cancer. Annals Of Internal Medicine, 143, 639-647. Patenaude, AF. & Kupst MJ. (2005). Psychosocial Functioning in Pediatric. Journal of Pediatric Psychology. 30, 9- 27. Prevatt, F., Heffer, RW. & Lowe, PA. (2000). A Review of School Reintegration Programs for Children with
  • Cancer. Journal of School Psychology, 38 (5), 447-467. Uçar, R. & C. İpek. (2006). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Yönetici ve Öğretmenlerin MEB Hizmet İçi
  • Eğitim Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 34-53. Uşun, S. ve Cömert, R. (2003) Okul Öncesi Öğretmenlerde Hizmet İçi Eğitim İhtiyacı. G.Ü., Gazi Eğitim
  • Fakültesi Dergisi, 23 (2), 125-138. Vance, YH. & Eiser, C. (2002). The School Experience of The Child with Cancer. Child: Care, Health &
  • Development. 28,1,5-19. Vannatta, K., Gartstein, MA. & Short, A. (1998). A Controlled Study of Peer Relationships of Children
  • Surviving Brain Tumors: Teacher, Peer, and Self Ratings. Journal Of Pediatric Psychology. 23(5), 279-287.
  • Citation Information Kamışlı, H., Yanpar Yelken, T. & Akay, C. (2016) Hastane Okullarına Yönelik Geliştirilen Eğitici Eğitimi Programının Öğretmenler Üzerindeki Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 141-155.

The Effect of The Training of The Trainers Programme on Hospital School Teachers

Yıl 2016, Sayı: 28, 141 - 155, 01.08.2016
https://doi.org/10.14582/DUZGEF.705

Öz

The children staying in hospital at their school time may have psychological, physical and social problems towards hospital, illness period, lessons and friends when they go back to school. Hospital schools have been founded in order to reduce these negative aspects. The researches have revealed that an in-service training for the hospital school teachers is a lack and fort his reason a training programme has been developed. It is aimed to determine the effect of the in-service training programme on the teachers’ academic achievment scores and obtain their opinions for occupational competencies and the programme itself. Qualitative and quantitative data were collected for this survey-based research. The study group was formed of 17 teachers working at all the hospital schools in Ankara. At the end of the research, teachers’ academic achievment scores for illness knowledge, communication, teaching-learning process and measurement-evaluation, have been increased positively. Furthermore they declared an affirmative progress related with their occupational competencies.

Kaynakça

  • Aktaş, S. (1992). Hasta Çocuk ve Ailelerinin Sağlık Personeli ile İletişim Boyutları. Yüksek Lisans Tezi, Ana-Çocuk
  • Sağlığı, İstanbul. Baykoç, N. (2006). Hastanede Çocuk ve Genç. Ankara: Gazi Kitapevi. Bowling, A. (2002). Research Methods in Health: Investigating Health and Health Services. Philadelphia, PA: McGraw- Hill House. Butler, RW. & Mulhern, RK. (2005). Neurocognitive Interventions for Children and Adolescents Surviving
  • Cancer. J. Pediatr. Psychol, 30, 65-78. Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler için Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Dolunay, A.B. (2002). Farklı Lise Öğretmenleri Üzerinde Hizmet İçi Eğitim İhtiyacı. Ankara Üniversitesi Tıp
  • Fakültesi Mecmuası, Ankara, 55(1), 51-62. Eiser, C., Hill JJ. & Vance YH (2002). Examining The Psychological Consequences Of Surviving Childhood
  • Cancer: Systematic Review As A Research Method İn Pediatric Psychology. Journal Of Pediatric
  • Psychology. 25(6), 449-460. Elçigil, A. (2007). Kanserli çocuk okula gidebilir mi? Ç.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 11 (2). Erdogan, A. & Karaman, G. M. (2008). Kronik Ve Ölümcül Hastalığı Olan Çocuk ve Ergenlerde Ruhsal
  • Sorunların Tanınması ve Yönetilmesi. Anadolu Psikiyatri Dergisi, 9, 244- 252. Fazlıoğlu, K., Hocaoğlu, Ç. & Sönmez, M. F. (2010). Çocukluk Çağı Epilepsisinin Aileye Etkisi. Psikiyatride
  • Güncel Yaklaşımlar, 2(2), 190-205 Garcia, R.A. (2004). The Difficult Relationship Between Theory and Practice In an In-Service Course For
  • Science Teachers. Int. J. Science Education, 10(26), 1223-1245. Gökdere, M. & Çepni, S. (2003). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Fen Öğretmenlerinin Eğitimine Yönelik Bir
  • Model Önerisi. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 3 (2). Gönener, D. & Görak, G. (2009). Okul Yaş Grubu Çocukların Hastane ve Hastalığı ile İlgili Bilgilendirme
  • Durumlarının Endişe Kaynakları ile Etkileşimi. Gaziantep Tıp Dergisi. 15 (1), 41-48. Işıktekiner, S. & Altun, S. (2011). Hastane Okullarındaki Sorunlar ve Yaşantılar, Eğitim ve Bilim, 36, 161. Kamışlı, H., Yelken, Yanpar, T. & Akay, C. (2014). Hastane Okullarının Mevcut Durumuna İlişkin Öğretmen
  • Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (1), 321-351. Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kayabaş, Y. (2008). Öğretmenlerin Hizmet İçi Eğitimde Yetiştirilmesinin Önemi ve Esasları. Türkiye Sosyal
  • Araştırmalar Dergisi, 2(12), 9-32 Krueger, R.A. (1994). Focus Groups: A Practical Guide For Applied Research. London: SAGE. Lähteenmäki PM., Huostila J., Hinkka & S, Salmi TT. (2002). Childhood Cancer Patients At School. European
  • Journal Of Cancer,38( 9), 1227-1240. Mayring, P. (1996). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. (Çev: A. Gümüş & M., S. Durgun). Adana: Baki Kitabevi. Miles, M. & Huberman, A. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Source Book (2nd Ed.), Thousand
  • Oakes: Sage Publications. Ness, KK., Mertens, AC. & Hudson, MM. (2005). Limitations On Physical Performance and Daily Activities
  • Among Long-Term Survivors Of Childhood Cancer. Annals Of Internal Medicine, 143, 639-647. Patenaude, AF. & Kupst MJ. (2005). Psychosocial Functioning in Pediatric. Journal of Pediatric Psychology. 30, 9- 27. Prevatt, F., Heffer, RW. & Lowe, PA. (2000). A Review of School Reintegration Programs for Children with
  • Cancer. Journal of School Psychology, 38 (5), 447-467. Uçar, R. & C. İpek. (2006). İlköğretim Okullarında Görev Yapan Yönetici ve Öğretmenlerin MEB Hizmet İçi
  • Eğitim Uygulamalarına İlişkin Görüşleri. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (1), 34-53. Uşun, S. ve Cömert, R. (2003) Okul Öncesi Öğretmenlerde Hizmet İçi Eğitim İhtiyacı. G.Ü., Gazi Eğitim
  • Fakültesi Dergisi, 23 (2), 125-138. Vance, YH. & Eiser, C. (2002). The School Experience of The Child with Cancer. Child: Care, Health &
  • Development. 28,1,5-19. Vannatta, K., Gartstein, MA. & Short, A. (1998). A Controlled Study of Peer Relationships of Children
  • Surviving Brain Tumors: Teacher, Peer, and Self Ratings. Journal Of Pediatric Psychology. 23(5), 279-287.
  • Citation Information Kamışlı, H., Yanpar Yelken, T. & Akay, C. (2016) Hastane Okullarına Yönelik Geliştirilen Eğitici Eğitimi Programının Öğretmenler Üzerindeki Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 141-155.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Halil Kamisli Bu kişi benim

Tuğba Yanpar Yelken Bu kişi benim

Cenk Akay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ağustos 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Sayı: 28

Kaynak Göster

APA Kamisli, H., Yelken, T. Y., & Akay, C. (2016). Hastane Okullarına Yönelik Geliştirilen Eğitici Eğitimi Programının Öğretmenler Üzerindeki Etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(28), 141-155. https://doi.org/10.14582/DUZGEF.705