The aim of this study was to analyze the relationship between scientific process skills, attitudes toward science and science teaching and to uncover third and fourth class early childhood education (ECE) teacher candidates’ views on science teaching. Mixed method research design was used in this study. Both of the quantitative and qualitative data was collected from the participants. The findings of the study showed that ECE teacher candidates’ scientific process skills were at the medium level and their attitudes toward science and science teaching were positive. There was a significant difference at their scientific process skills and attitudes toward science teaching according to the high school they graduated from. The scientific process skills variable was a moderator and partly accounted for the relationship between attitudes toward science and attitudes toward science teaching. Findings gathered from interviews indicated that the future ECE teachers could state which outcomes and methods/technics they could use in early childhood science education, but they couldn’t give comprehensive science activity examples.
early childhood science education scientific process skills attitudes toward science attitudes toward science teaching.
Araştırmanın amacı, okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının fen eğitimine ilişkin görüşlerini belirlemek, bilimsel süreç becerileri ile fene ve fen öğretimine yönelik tutumları arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmada, hem nicel hem nitel araştırma yöntemlerini barındıran karma yöntem araştırma deseni kullanılmıştır. Bulgular, öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerinin orta düzeyde, fene ve fen öğretimine ilişkin tutumlarının ise olumlu olduğunu göstermiştir. Öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerileri ve fen öğretimine ilişkin tutumları mezun oldukları lise türüne göre farklılık göstermektedir. Bilimsel süreç becerileri değişkeni, bir moderator görevi görerek, öğretmen adaylarının fene ve fen öğretimine yönelik tutumları arasındaki ilişkinin bir bölümünü açıklamıştır. Görüşlerden elde edilen bulgular sonucunda ise, geleceğin okul öncesi öğretmenlerinin okul öncesi dönemde fen eğitiminde kullanılabilecek yöntemleri ve kazanımları bildikleri ancak kapsamlı bir etkinlik örneği sunamadıkları görülmüştür.
okul öncesi fen eğitimi bilimsel süreç becerileri fene yönelik tutum fen öğretimine yönelik tutu
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Sayı: 28 |