Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de okul öncesi eğitimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesidir. Bu bağlamda son 14 yıl içerisinde yapılan 340 lisansüstü tezi çeşitli açılardan gruplandırılmaya çalışılmıştır. Bu araştırma, nitel bir araştırma olup veriler doküman incelemesi tekniğiyle toplanmıştır. Araştırmanın örneklemi amaçsal örnekleme stratejilerinden biri olan ölçüt örnekleme ile belirlenmiştir. Ulaşılan tezleri incelemek üzere araştırmacılar tarafından çalışmanın amacına yönelik geliştirilen bir “Tez İnceleme Formu” kullanılmış, verilerin çözümlenmesinde frekans (f)’tan yararlanılarak ve veriler grafikler üzerinde gösterilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular doğrultusunda okulöncesi alanında en fazla tezin 2010 yılında yayınlandığı, enstitü bazında incelendiğinde en fazla sosyal bilimler enstitüsünde yayımlandığı, çocuk açısından; olarak sosyal gelişim alanında, okul açısından; program, aile açısından; ebeveyn görüşleri, yöntem açısından; nicel yöntem, kaynakça açısından ise yerli kaynakların daha fazla tercih edildiği görülmüştür.
okul öncesi eğitim lisansüstü tezler yüksek lisans tezi tez inceleme.
The purpose of this study is to investigate the post-graduate theses in the field of pre-school education in Turkey. In this context 340 graduate theses to do in the last fourteen years will be grouped in several ways and will guide future research methods. The sample of the study will determine with criterion sampling which is one of the purposively sampling strategies. “Thesis Examination Form” developed by the researchers for the purpose of the study to examine the thesis that will use. The frequency (f) will use in data analysis process and display on graphs. 2010 and in general of last fourteen years; the social sciences institutes were published the maximum amount of thesis. In addition, when analyzed in terms of children; the social development, in terms of school; program field, in terms of family; parent opinions, in terms of method; quantitative methods and in in terms of reference; the domestic resources were preferred much more. It is thought to submit the current data to researches in pre-school education such as rapidly growing and academically increasing field is important. In this study, when it is considered that the thesis located in National Thesis Center contains all studies in this period, it is thought; this study is quite important in terms of determination the current status.
pre-school education postgraduate thesis dissertation thesis examination.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 26 |