Bu çalışmada okul müdürlerinin liderlik performanslarını ölçmeye yönelik liderlik performans ölçeği geliştirmek amaçlanmıştır. Bu ölçek literatür taramasından sonra uzman görüşlerine başvurularak 34 maddeden oluşturulmuştur. Ölçek ölçüt geçerliği için çok boyutlu liderlik envanteri ile birlikte Gaziantep’deki 9 ilköğretim okulunda görev yapan 287 öğretmene uygulanmıştır. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde; yapı geçerliği, kapsam geçerliği, ölçüt geçerliği, test tekrar test güvenirliği, iki yarı güvenirliliği ve cronbach alfa güvenirliliği sınanmıştır. Ölçeğin yapı geçerliliği için, açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Temel bileşenler analizlerine dayalı olarak ölçeğin maddelerinin tek bir faktörde (boyutta) veya doğrulayıcı faktör analizindeki uyum iyiliği göstergelerine göre üç faktör altında da toplanabileceği görülmüştür. Doğrulayıcı faktör analizinde ölçek 3 boyutlu olarak düşünüldüğünde, standart uyum indeksleri kabul edilebilir derece çıkmıştır. Cronbach alfa güvenirliği, test tekrar test güvenirliği ve iki yarı güvenirliği katsayıları da ölçeğin güvenilir olduğunu gösteren değerler arasında çıkmıştır. Sonuç olarak liderlik performans ölçeği’nin okul müdürlerinin liderlik performansını ölçebilecek derecede yeterli geçerlilik ve güvenilirliğe sahip olduğu sonucuna varılmıştır.
In this study, it is aimed to improve the leadership performnas scale which towards to evaluate school principial leadership performance. This scale was formed by 34 items. Consuling expert after literature review. Scale for the scale validity with the multi dimensional leadership inventory it is applied in 9 primary school to 287 teachers in Gaziantep. During the scale’s; improvement duratition that, constract validity, content validity, test-retest validity, two split validity and cronbach alfa validity were examined. Fort he constract validity explotory and conformatory factor analysis were applied. Based on the basic compound analysis, it is seen that scale items were gathered under 3 factor according to only are factor explotory factor analysing goodness of fit. I n the explotory factor analyzing when the scale was thought in 3 dimension, standart compatible indeksis were fonud on the acceptable level. Also cronbach alfa validity, test-retest validity and two split validity coefficients was found in the values of showing the scales validity. In conclusion, leadership performance scale is found the enough reliability and validity qualitiy for evaluating school administratives leadership performance.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 23 |