Araştırmanın amacı İlköğretim okullarında görev yapan dördüncü sınıf öğretmenlerinin öğretim stillerinin çeşitli değişkenlerle arasındaki ilişkisinin incelenmesidir. Araştırma İstanbul-Avrupa yakasındaki dördüncü sınıf öğretmenleriyle gerçekleştirilmiştir. İlişkisel tarama modelindedir. Veriler “Öğretim Stili Ölçeği” ve araştırmacılar tarafından oluşturulan kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde bağımsız grup t testi, Kruskal Wallis ve Mann whitney-U testleri kullanılmıştır. Bulgular sonucunda öğretim stili alt boyutları (Uzman, Otorite, Kişisel model, Kolaylaştırıcı, Temsilci) ile öğretmenlerin cinsiyet, yaş, medeni durum, son mezun olunan alan, lisede okunan alan, mesleki deneyim, çalıştığı kurumda geçirdiği süre ve sınıf mevcudu değişkenleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir ilişki çıkmamıştır. Son mezun olunan alan değişkeni ile uzman alt boyutu arasındaki ilişkiye bakıldığında ise eğitim fakültesi mezunlarının aleyhine bir sonuca ulaşılmıştır.
This research study aims to examine the relationship between 4th grade formal elementary school teachers’ teaching styles and different variables. The research, which is in relational survey model, was conducted with 4th grade elementary school teachers employed on the European side of İstanbul during the academic year 2012-2013. The research data were obtained using the “Teaching Style Scale” developed by Grasha (1996) and adapted into Turkish by Üredi (2006) and a personal information form prepared by the researchers. The statistical analyses of the research data were performed with the package program of SPSS16.0. Independent group t test, Kruskal Wallis and Mann Whitney-U test were used to analyse the data depending on the variables. As a result of the research findings, it was observed that there was no statistically significant difference between the sub-dimensions of teaching styles (Expert, Authority, Personal Model, Facilitator, Delegate) and the variables of teachers’ gender, age, marital status, major of graduation, major in high school, professional experience, time spent in institution/workplace, and classroom population. On the other hand, the relationship between the variable of major in high school and the sub-dimension of expert was to the disadvantage of the graduates of education faculty.
teaching style teaching elementary education classroom teacher
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 23 |