Bu araştırmada akran şiddetine maruz kalan ve kalmayan kız ve erkek okul öncesi çocukların okula uyumlarının farklılaşıp farklılaşmadığı incelenmiştir. Araştırmada tarama modeli kullanılarak veriler elde edilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Bingöl il merkezinde bulunan okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden 5-6 yaş grubu 200 çocuk ve bu çocukların devam ettiği okullardaki okul öncesi öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Akran şiddeti ölçeği ve 5-6 yaş grubu okula uyum öğretmen değerlendirme ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde “Bağımsız t testi” ve “Basit Doğrusal Regresyon Analizi” kullanılmıştır. Akran Şiddeti Ölçeği Ladd ve Kochenderfer-Ladd tarafından geliştirilmiş olup Gülay tarafından geçerlik güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. 5-6 yaş Grubu Okula Uyum Öğretmen Değerlendirme Ölçeği ise Ladd, Kochenfender ve Coleman tarafından geliştirilmiş olup Önder ve Gülay tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Araştırma sonucunda, akran şiddetine maruz kalma durumlarına göre çocukların okula uyum puanlarının farklılaştığı şiddetin kız ve erkek çocukların okula uyumlarını farklı boyutlarda etkilediği bulunmuştur.
The present study investigates school adjustment differences of preschool children according to peer victimisation variable. The study group consists of 200 children, aged 5-6, and their preschool teachers enrolled in preschools in Bingöl city centre. Relevant data has been collected based on survey model. Data collection tools were Peer Victimisation Scale and School Adaptation Teacher Evaluation Scale for children aged 5-6. Data has been analyzed using “Independent T-test” and “Simple Linear Regression Analysis”. Peer Victimisation Scale had been developed by Ladd and Kochenderfer-Ladd, then translated and validity – reliability studies made by Gülay. Teacher Rating Scale of School Adjustment for 5-6 Year Olds has also been developed by Ladd, Kochenfender and Coleman, translated, and related validity–reliability studies made by Önder and Gülay. According to the results of the present study, school adjustment scores vary according to the exposure to peer victimisation and violence has an impact on various levels to male and female children’s school adjustment.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 23 |