BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETME-ÖĞRENME ANLAYIŞLARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2014, Sayı: 22, 18 - 30, 01.06.2014

Öz

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim öğretmenlerinin cinsiyet, mesleki kıdem ve eğitim durumu değişkenlerine göre öğretme-öğrenme anlayışlarını belirlemektir. Yapılan araştırma, Niğde il merkezinde toplam beş ilköğretim okulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya, tesadüfî olarak seçilen toplam 206 ilköğretim öğretmeni katılmıştır. Araştırmada “genel tarama modeli” kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Öğretme-öğrenme anlayışları ölçeği” kullanılmıştır. Yapılan araştırmada elde edilen verilerin analiz edilmesinde SPSS 17.0 programı kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin yapılandırmacı öğretme-öğrenme anlayışı alt boyutuna ilişkin olumlu görüşlere sahip oldukları görülmüştür. Ayrıca, araştırmada öğretmenlerin öğretme-öğrenme anlayışlarının cinsiyet, mesleki kıdem ve eğitim durumu değişkenlerine göre anlamlı şekilde farklılaştığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Aypay, A. (2011). Öğretme ve öğrenme anlayışları ölçeği’nin Türkçe uyarlaması ve epistemolojik inançlar ile öğretme ve öğrenme anlayışları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7-29.
  • Bıkmaz, F. H. (2011). Öğretmen adaylarının öğretme-öğrenme anlayışları ve bilimsel epistemolojik inançları. 5-8 Ekim. I. uluslararası eğitim programları ve öğretim kongresi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eskişehir.
  • Biggs, J. (1996). Enhancing teaching throught constuctive alignment. Higher Education, 32, 347-364.
  • Brooks, J. G. & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms (Revised ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Chan, K. W. & Elliot, R. G. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 20, 817
  • Chan, K. W. (2003). Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs and approaches to learning. Research in Education, 69, 36-50.
  • Chai, C. S. & Khine, M. S. (2008). Assessing the epistemological and pedagogical beliefs among pre-service teachers in Singapore. Khine, M. S. (Ed.), In Knowing, knowledge and beliefs: Epistemological studies across diverse cultures. Amsterdam, Netherlands: Springer.
  • Cheng, M. M. H., Chan, K-W., Tang, S. Y. F., & Cheng, A. Y. N. (2009). Pre-service teacher education students' epistemological beliefs and their conceptions of teaching. Teaching and Teacher Education, 25(2), 319-327.
  • Driscoll, M. P. (2000). Psychology of learning for instruction. Boston: Allyn and Bacon.
  • Duffy, G. & Roehler, L. (1986). Constraints on teacher change. Journal of Teacher Education, 35, 55-58.
  • Dunlop, J. C. & Grabinger, R. S. (1996). Rich environments for the active learning in higher education. Wilson, G. B. (Ed.), Constructing learning environments: Case studies in instructional design. Englewood Cliffs, New Jersey: Educational Technology Publications.
  • Erdoğan, İ. (2012). Eğitimde değişim yönetimi (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Fer, S. & Cırık, I. (2007). Yapılandırmacı öğrenme: Kuramdan uygulamaya. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Gagnon, G. W. & Collay, M. (2001). Designing for learning: Six elements in constructivist classrooms. Thousand Oaks, CA: Corwin Press, Inc.
  • Gönen, S. & Andaç, K. (2009). Gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin basınç konusundaki erişilerine ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 28-40.
  • Jones, M. G. & Araje, L. B. (2002). The impact of constructivism on education: Language, discourse and meaning. American Communication Journal, 5(3), 1-10.
  • Karadağ, E. (2007). Yapılandırmacı öğrenme ile ilgili öğretmen yeterliği ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik analizleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(1), 167-175.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (15. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçüktepe, C. (2010). İlköğretim ve temel özellikleri. Oktay, A. (Ed.), İlköğretime hazırlık ve ilköğretim programları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (6th ed.). Boston: Pearson Education Ltd.
  • Moussiaux, S. J. & Norman J. T. (2003). Constructivist teaching practices: Perceptions of teachers and students. Retrieved from http://www. ed.psu.edu.
  • Oğuz, A. (2011). Öğretmen adaylarının demokratik değerleri ile öğretme ve öğrenme anlayışlarının incelenmesi. XX. Ulusal eğitim bilimleri kurultayı, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Burdur.
  • Özden, Y. (2005). Eğitimde yeni değerler: Eğitimde dönüşüm (6. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme (5. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Phillips, D. C. (2000). An opinionated account of the constructivist landscape. Phillips, D. C. (Ed), Constructivism in education: Opinions and second opinions on contoversial issues. Chicago, Illionis: The University of Chicago Press.
  • Saban, A. (2004). Öğrenme-öğretme süreci: Yeni teori ve yaklaşımlar (3. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Schunk, D. H. (2008). Learning theories: An educational perspective. (5th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (4. baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şahin, S. & Yılmaz, H. (2011). A confirmatory factor analysis of the teaching and learning conceptions questionnaire (TLCQ). Journal of Instructional Psychology, 38(3), 194
  • Şaşan, H. H. (2002). Yapılandırmacı öğrenme. Yaşadıkça Eğitim, 74-75, 49-52.
  • Turan, M. (2006). Yeni ilköğretim programları. Gürol, M. (Ed.), Öğretimde planlama ve değerlendirme (4. baskı). Ankara: Akış Yayıncılık.

Evaluation of Elementary Teachers’ Teaching-Learning Conceptions From Different Variables

Yıl 2014, Sayı: 22, 18 - 30, 01.06.2014

Öz

The purpose of this study was to analyse teaching-learning conceptions of elementary school teachers with respect to gender, occupational seniority and educational level. The study was carried out in the city centre of Nigde province from five elementary schools. Totally 206 elementary school teachers, selected randomly participated in the study. The “general survey method” was adopted in the research. “The teaching-learning conceptions scale” was used in order to collect data for the study. For the statistical analyses SPSS 17.0 was used. According to findings of the study, it was seen that teachers participated in the study had positive conceptions in constructivist teaching-learning sub-dimension. It was also understood in the research that teachers’ conceptions of teaching-learning differed significantly in relation to gender, occupational seniority and educational level.

Kaynakça

  • Aypay, A. (2011). Öğretme ve öğrenme anlayışları ölçeği’nin Türkçe uyarlaması ve epistemolojik inançlar ile öğretme ve öğrenme anlayışları arasındaki ilişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 7-29.
  • Bıkmaz, F. H. (2011). Öğretmen adaylarının öğretme-öğrenme anlayışları ve bilimsel epistemolojik inançları. 5-8 Ekim. I. uluslararası eğitim programları ve öğretim kongresi, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Eskişehir.
  • Biggs, J. (1996). Enhancing teaching throught constuctive alignment. Higher Education, 32, 347-364.
  • Brooks, J. G. & Brooks, M. G. (1999). In search of understanding: The case for constructivist classrooms (Revised ed.). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak Kılıç, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Chan, K. W. & Elliot, R. G. (2004). Relational analysis of personal epistemology and conceptions about teaching and learning. Teaching and Teacher Education, 20, 817
  • Chan, K. W. (2003). Hong Kong teacher education students’ epistemological beliefs and approaches to learning. Research in Education, 69, 36-50.
  • Chai, C. S. & Khine, M. S. (2008). Assessing the epistemological and pedagogical beliefs among pre-service teachers in Singapore. Khine, M. S. (Ed.), In Knowing, knowledge and beliefs: Epistemological studies across diverse cultures. Amsterdam, Netherlands: Springer.
  • Cheng, M. M. H., Chan, K-W., Tang, S. Y. F., & Cheng, A. Y. N. (2009). Pre-service teacher education students' epistemological beliefs and their conceptions of teaching. Teaching and Teacher Education, 25(2), 319-327.
  • Driscoll, M. P. (2000). Psychology of learning for instruction. Boston: Allyn and Bacon.
  • Duffy, G. & Roehler, L. (1986). Constraints on teacher change. Journal of Teacher Education, 35, 55-58.
  • Dunlop, J. C. & Grabinger, R. S. (1996). Rich environments for the active learning in higher education. Wilson, G. B. (Ed.), Constructing learning environments: Case studies in instructional design. Englewood Cliffs, New Jersey: Educational Technology Publications.
  • Erdoğan, İ. (2012). Eğitimde değişim yönetimi (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Fer, S. & Cırık, I. (2007). Yapılandırmacı öğrenme: Kuramdan uygulamaya. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Gagnon, G. W. & Collay, M. (2001). Designing for learning: Six elements in constructivist classrooms. Thousand Oaks, CA: Corwin Press, Inc.
  • Gönen, S. & Andaç, K. (2009). Gözden geçirme stratejisi ile desteklenmiş yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrencilerin basınç konusundaki erişilerine ve bilgilerinin kalıcılığına etkisi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 12, 28-40.
  • Jones, M. G. & Araje, L. B. (2002). The impact of constructivism on education: Language, discourse and meaning. American Communication Journal, 5(3), 1-10.
  • Karadağ, E. (2007). Yapılandırmacı öğrenme ile ilgili öğretmen yeterliği ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik analizleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 7(1), 167-175.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi (15. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Küçüktepe, C. (2010). İlköğretim ve temel özellikleri. Oktay, A. (Ed.), İlköğretime hazırlık ve ilköğretim programları. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2006). Research in education: Evidence-based inquiry (6th ed.). Boston: Pearson Education Ltd.
  • Moussiaux, S. J. & Norman J. T. (2003). Constructivist teaching practices: Perceptions of teachers and students. Retrieved from http://www. ed.psu.edu.
  • Oğuz, A. (2011). Öğretmen adaylarının demokratik değerleri ile öğretme ve öğrenme anlayışlarının incelenmesi. XX. Ulusal eğitim bilimleri kurultayı, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Burdur.
  • Özden, Y. (2005). Eğitimde yeni değerler: Eğitimde dönüşüm (6. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Özden, Y. (2003). Öğrenme ve öğretme (5. baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Phillips, D. C. (2000). An opinionated account of the constructivist landscape. Phillips, D. C. (Ed), Constructivism in education: Opinions and second opinions on contoversial issues. Chicago, Illionis: The University of Chicago Press.
  • Saban, A. (2004). Öğrenme-öğretme süreci: Yeni teori ve yaklaşımlar (3. baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Schunk, D. H. (2008). Learning theories: An educational perspective. (5th ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education, Inc.
  • Senemoğlu, N. (2004). Gelişim, öğrenme ve öğretim: Kuramdan uygulamaya (4. baskı). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Şahin, S. & Yılmaz, H. (2011). A confirmatory factor analysis of the teaching and learning conceptions questionnaire (TLCQ). Journal of Instructional Psychology, 38(3), 194
  • Şaşan, H. H. (2002). Yapılandırmacı öğrenme. Yaşadıkça Eğitim, 74-75, 49-52.
  • Turan, M. (2006). Yeni ilköğretim programları. Gürol, M. (Ed.), Öğretimde planlama ve değerlendirme (4. baskı). Ankara: Akış Yayıncılık.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Gökhan Baş Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Sayı: 22

Kaynak Göster

APA Baş, G. (2014). İLKÖĞRETİM ÖĞRETMENLERİNİN ÖĞRETME-ÖĞRENME ANLAYIŞLARININ FARKLI DEĞİŞKENLER AÇISINDAN DEĞERLENDİRİLMESİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(22), 18-30.