BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Çevre Sorunları Bağlamında Öğrenim Gördükleri Programa İlişkin Görüşleri

Yıl 2012, Sayı: 18, 120 - 132, 01.06.2012

Öz

Bu araştırmada çevre sorunları bağlamında öğretmen adaylarının öğrenim gördükleri programa ilişkin görüşleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bu bağlamda öğretmen adaylarının çevre sorunlarına ilişkin görüşleri ile öğrenim gördükleri programı çevre sorunları açısından değerlendirmeleri istenmiştir. Araştırmaya Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği programında öğrenim gören 65 son sınıf öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak açık uçlu sorulardan oluşan anket formu kullanılmış; veriler nitel araştırmada kullanılan veri çözümleme tekniklerden betimsel analiz tekniğiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonunda öğretmen adayları çevre sorunlarının kaynağı olarak insanların duyarsızlığını gerekçe olarak göstermişlerdir. Öğrenim gördükleri programın ise çevre sorunları bağlamında kimi boyutlarıyla yeterli kimi boyutlarıyla yetersiz kaldığını ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Aydın, F. and Çepni, O. (2010). University Students’ Attitudes Towards Environmental Problems: A case study from Turkey. International Journal of the Physical Sciences, 5(17), 2715-2720.
  • Baykal, H., ve Baykal T. (2008). Küreselleşen Dünya’da Çevre Sorunları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9). ss.1-17.
  • Bell, D. R. (2004). “Creating Green Citizens? Political Liberalism and Environmental Education”, Journal of Philosophy of Education, 38(1), 37-55.
  • Çabuk, B. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Çevre ile ilgili Görüşlerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 189-198.
  • Erten, S. (2003). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarında Çevre Dostu Davranışların Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28.
  • Fisman, L. (2006). The Effects of Local Learning on Environmental Awareness in Children: an Empirical Investigation. The Journal of Environmental Education. Sipring, 36(3), 39-50.
  • Gültekin, M., Yılmaz, F., ve Dal, S. (2008). Sürdürülebilir kalkınma ve Çevre Eğitimine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu. Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, 2-4 Mayıs 2008.
  • Haftacı, V. ve Soylu, K. (2007). Çevre Kirlenmesi ve Çevre Koruma Bağlamında Çevre Muhasebesinin Önemi. Muhasebe ve Finansman Dergisi. 33, 102-120.
  • Hansmann, R, Scholz, Roland W., Francke, Carl-Johan A. C. and WeymannMartin. (2005) Enhancing Environmental Awareness: Ecological and Economic Effects of Food Consumption. Simulation and Gaming.36(3), 364-382.
  • Havlick D. & Hourdequin, M.(2005). Practical Wisdom in Environmental Educationethics. Place and Environment. 8(3), 385–392.
  • Hsu, S., & Roth, R. E.(1996). An Assessment of Environmental Knowledge And Attitudes Held by Community Leaders in the Hualien Area of Taiwan. Journal of Environmental Education, 28(1), 24-31.
  • Ilgar, R. (2007). Çevre Eğitiminde Yaygın Eğitimin Rolü ve Önemi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergis, 23, 38-50.
  • İleri, R. (1998). Çevre Eğitiminin ve Katılımın Sağlanmas. Ekoloji Dergisi,7(28), 3-9.
  • Kennelly, J., Taylor, N., and Maxwell, T. W. (2008). Addressing the Challenge of Preparing Australian Pre-service Primary Teachers in Environmental Education: an Evaluation of a Dedicated Unit. Journal of Education for Sustainable Development, 2, 141-156.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Okada, M, Tarumi, H. and Yoshimura, T. (2001). Collaborative Environmental Education Using Distributed Virtual Environment Accessible From Real and Virtual Worlds. ACM SIGAPP Applied Computing Review. 9(1), 15-21.
  • Özdemir, N. ve Çobanoğlu, E. O. (2008). Türkiye’de Nükleer Santrallerin Kurulması Ve Nükleer Enerji Kullanımı Konusundaki Öğretmen Adaylarının Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 218-232.
  • Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E. ve Sarışen, Ö. (2004). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalık ve Duyarlılıkları, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57(3) 117-127.
  • Pooley, J. A. & O’connor, M. (2000). Environmental Education and Attitudes Emotions and Beliefs are What is Needed?. Environment And Behavior. 32(5), 711-723.
  • Tuncer, G., Tekkaya, C., Sungur, S. (2006). Öğretmen Adaylarının Sürdürülebilir Kalkınma İle İlgili İnançları: Cinsiyet ve Çevre Dersine Katılımın Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 179-187.
  • Türkiye Çevre Atlası. TC Çevre ve Orman Bakanlığı, 2004. http://www.cedgm.gov.tr/cevreatlasi/atlasin_metni.pdf adlı internet sitesinden 16.06.2007 tarihinde alınmıştır.
  • Unesco-UNEP International Environmental Education Programme. (1987). Strategies for the Training of Teachers in Environmental Education. Division of Science, Technical and Environmental Education.
  • Ünal, S. ve Dımışkı, E. (1999). Unesco-Unep Himayesinde Çevre Egitiminin Gelişimi ve Türkiye'de Ortaögretim Çevre Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17; 142-154.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Nitel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. ve Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgi ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162.

The Pre-Service Primary School Teachers’ Opinions Related To Their Program Within The Context Of The Environmental Issues

Yıl 2012, Sayı: 18, 120 - 132, 01.06.2012

Öz

The aim of the present study is to figure out the pre-service primary school teachers’ opinions related to their program within the context of the environmental issues. With reference to the aim of the study, the pre-service primary school teachers’ opinions related to the environmental issues were gathered and additionally, they were asked to evaluate their program in terms of its contribution in the subject of the environmental issues. The participants of this study were 65 pre-service primary school teachers who enrolled in the 4th grade of Primary School Teacher Training Program at Anadolu University. The data of the present study were gathered through a questionnaire which has open-ended questions. The gathered data were analyzed through descriptive analysis technique which is one of the data analysis techniques in quantitative studies. The findings of the study revealed, the pre-service primary school teachers believe that the main source of the environmental issues is the insensitivity of the human. Participants state that water pollution, air pollution and global warming are the fundamental environmental issues. In terms of the contribution of the program to the pre-service teachers’ perception related to the environmental issues, some of the participants found it relatively inefficient, whereas, some of the participants found the contribution as sufficient.

Kaynakça

  • Aydın, F. and Çepni, O. (2010). University Students’ Attitudes Towards Environmental Problems: A case study from Turkey. International Journal of the Physical Sciences, 5(17), 2715-2720.
  • Baykal, H., ve Baykal T. (2008). Küreselleşen Dünya’da Çevre Sorunları. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(9). ss.1-17.
  • Bell, D. R. (2004). “Creating Green Citizens? Political Liberalism and Environmental Education”, Journal of Philosophy of Education, 38(1), 37-55.
  • Çabuk, B. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2003). Üniversite Öğrencilerinin Çevre ile ilgili Görüşlerinin İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 36(1-2), 189-198.
  • Erten, S. (2003). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarında Çevre Dostu Davranışların Araştırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28.
  • Fisman, L. (2006). The Effects of Local Learning on Environmental Awareness in Children: an Empirical Investigation. The Journal of Environmental Education. Sipring, 36(3), 39-50.
  • Gültekin, M., Yılmaz, F., ve Dal, S. (2008). Sürdürülebilir kalkınma ve Çevre Eğitimine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri: Anadolu Üniversitesi Örneği. VIII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu. Çanakkale 18 Mart Üniversitesi, 2-4 Mayıs 2008.
  • Haftacı, V. ve Soylu, K. (2007). Çevre Kirlenmesi ve Çevre Koruma Bağlamında Çevre Muhasebesinin Önemi. Muhasebe ve Finansman Dergisi. 33, 102-120.
  • Hansmann, R, Scholz, Roland W., Francke, Carl-Johan A. C. and WeymannMartin. (2005) Enhancing Environmental Awareness: Ecological and Economic Effects of Food Consumption. Simulation and Gaming.36(3), 364-382.
  • Havlick D. & Hourdequin, M.(2005). Practical Wisdom in Environmental Educationethics. Place and Environment. 8(3), 385–392.
  • Hsu, S., & Roth, R. E.(1996). An Assessment of Environmental Knowledge And Attitudes Held by Community Leaders in the Hualien Area of Taiwan. Journal of Environmental Education, 28(1), 24-31.
  • Ilgar, R. (2007). Çevre Eğitiminde Yaygın Eğitimin Rolü ve Önemi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergis, 23, 38-50.
  • İleri, R. (1998). Çevre Eğitiminin ve Katılımın Sağlanmas. Ekoloji Dergisi,7(28), 3-9.
  • Kennelly, J., Taylor, N., and Maxwell, T. W. (2008). Addressing the Challenge of Preparing Australian Pre-service Primary Teachers in Environmental Education: an Evaluation of a Dedicated Unit. Journal of Education for Sustainable Development, 2, 141-156.
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Okada, M, Tarumi, H. and Yoshimura, T. (2001). Collaborative Environmental Education Using Distributed Virtual Environment Accessible From Real and Virtual Worlds. ACM SIGAPP Applied Computing Review. 9(1), 15-21.
  • Özdemir, N. ve Çobanoğlu, E. O. (2008). Türkiye’de Nükleer Santrallerin Kurulması Ve Nükleer Enerji Kullanımı Konusundaki Öğretmen Adaylarının Tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34, 218-232.
  • Özdemir, O., Yıldız, A., Ocaktan, E. ve Sarışen, Ö. (2004). Tıp Fakültesi Öğrencilerinin Çevre Sorunları Konusundaki Farkındalık ve Duyarlılıkları, Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Mecmuası, 57(3) 117-127.
  • Pooley, J. A. & O’connor, M. (2000). Environmental Education and Attitudes Emotions and Beliefs are What is Needed?. Environment And Behavior. 32(5), 711-723.
  • Tuncer, G., Tekkaya, C., Sungur, S. (2006). Öğretmen Adaylarının Sürdürülebilir Kalkınma İle İlgili İnançları: Cinsiyet ve Çevre Dersine Katılımın Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 179-187.
  • Türkiye Çevre Atlası. TC Çevre ve Orman Bakanlığı, 2004. http://www.cedgm.gov.tr/cevreatlasi/atlasin_metni.pdf adlı internet sitesinden 16.06.2007 tarihinde alınmıştır.
  • Unesco-UNEP International Environmental Education Programme. (1987). Strategies for the Training of Teachers in Environmental Education. Division of Science, Technical and Environmental Education.
  • Ünal, S. ve Dımışkı, E. (1999). Unesco-Unep Himayesinde Çevre Egitiminin Gelişimi ve Türkiye'de Ortaögretim Çevre Eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16-17; 142-154.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2003). Nitel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, A., Morgil, İ., Aktuğ, P. ve Göbekli, İ. (2002). Ortaöğretim ve Üniversite Öğrencilerinin Çevre, Çevre Kavramları ve Sorunları Konusundaki Bilgi ve Öneriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, 156-162.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Fatih Yılmaz Bu kişi benim

Mehmet Gültekin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2012
Yayımlandığı Sayı Yıl 2012 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Yılmaz, F., & Gültekin, M. (2012). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Çevre Sorunları Bağlamında Öğrenim Gördükleri Programa İlişkin Görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(18), 120-132.