BibTex RIS Kaynak Göster

EĞİTİMİN EKONOMİYE VE KALKINMAYA ETKİSİ

Yıl 2008, Sayı: 11, 33 - 41, 01.12.2008

Öz

Bu çalışmanın amacı, eğitimin ekonomi ve kalkınmadaki önemini vurgulamaktır. Toplumlar, eğitim düzeyinin artmasıyla, verimlilik arasında bağ kurmakta, bireyin yaşadığı topluma, aldığı eğitim ölçüsünde katkıda bulunduğuna inanmaktadır. Eğitim etkinliklerinin nitelik düzeyinin ise bireyin yaşadığı toplumun ekonomik, sosyal, politik ve kültürel gelişiminin niteliği üzerine etki ettiği kabul edilmektedir. Bilimsel araştırmalar eğitim düzeyi ile kalkınmanın unsurları olan ekonomik büyüme, siyasal ve toplumsal gelişme arasında doğrusal ilişkiler olduğunu ortaya çıkarmıştır. İnsan kaynağının, özellikle sosyal iyileşmeye ve buna bağlı olarak ekonomik gelişmeye katkısı oldukça büyüktür. Eğitim iktisatçılarına göre ekonomik kalkınmanın temel noktası eğitimdir. Eğitimin amacı hem ülkenin hem de halkın her çeşit istek ve ihtiyaçlarını karşılamaktır. Türkiye'de nüfusun eğitim durumu, ekonomik ve toplumsal göstergeleri ile gelişmiş ülkelerin verileri karşılaştırıldığında, Türkiye'nin ekonomik göstergelerinin gelişmiş ülkelerin ortalamasına yakın olmadığı belirlenmiştir. Türkiye'nin gerekli önlemleri alarak nüfusun eğitim düzeyini yükseltmesi, kalkınma açısından önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • Adem, M. (2005). Ulusal Eğitim Politikamız ve Finansmanı, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Adem, M. (1981). Eğitim Planlaması, Ankara: EBF Yayını.
  • Alkan, C. (1982). Eğitim Teknolojisi ve Öğretmen Eğitimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 377-379.
  • DİE (2006). Türkiye İstatistik Yıllığı, Ankara: DİE Matbaası.
  • Duman, T. (1991). Türkiye’de Orta Öğretime Öğretmen Yetiştirme, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları No:2322, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Erdoğan, İ. (2006). Eğitime Yeni Yönelimler, Demirel, Özcan ve Z. Kaya (Ed.) Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Ereş, F. (2005). Eğitimin Sosyal Faydaları: Türkiye–AB Karşılaştırması, Milli Eğitim Dergisi, 167, 33-42.
  • Ertürk, S.(1972) Eğitimde Program Geliştirme, Ankara: Yelken Tepe Yayınları.
  • Fidan, N. ve Erden, M. (1991). Eğitime Giriş, Ankara: Feryal Matbaacılık
  • Hesapçıoğlu, M. (1984). Türkiye'de İnsangücü ve Eğitim Planlaması, A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No: 127, Ankara.
  • Karakütük, K. (2000). Eğitimin Ekonomik Temelleri, V. Sönmez (Ed.) Öğretmenlik Mesleğine Giriş (ss. 115-116). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kasliwal P. (1995). Development Economics, South Western Collage Publishing, Ohio.
  • Kaya, Y. K. (1984). İnsan Yetiştirme Düzenimiz, Ankara: Ertem Matbaacılık.
  • Kaya, Y. K. (1995). Kalkınmada Eğitimin Rolü. Abece, 102, 60-68.
  • Kim L. (1997). Imitation to Innovation: The Dynamics of Korea’s Technological Learning, Boston and Massachusetts: Harvard Business School Press.
  • Korkmaz, A. (2006). Eğitimin ve Ekonomi Arasındaki İlişkiler, L. Küçükahmet (Ed.) Eğitim Bilimine Giriş (ss. 96-97), Ankara: Nobel Yayınevi.
  • OECD (2005). Education at a Glance, OECD indicators 2005.
  • Sami, Z. (2003). Eğitimin Bir İşlevinin Kalkınma Olduğu Unutuluyor Mu? Milli Eğitim Dergisi, 159, 47-59.
  • Sedef, A. (2005). Bölgesel Kalkınma. www.gap.gov.tr/Turkish/Dergi/D7131999/Bkegit.Html adresinden 05.02.2006 tarihinde indirilmiştir.
  • Sönmez, V. (2001). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TÜBİTAK (2006). www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/vizyon2023/eik/EK1.pdf. adresinden 18 Nisan 2007 tarihinde indirilmiştir.
  • Türkmen, F. (1999). A Comprehensive Study on Education, Ankara: DPT, Ağustos s. 2.
  • Türkmen, F. (2002). Eğitimin Ekonomik ve Sosyal Faydaları ve Türkiye’de Eğitim Ekonomik Büyüme İlişkisinin Araştırılması, Ankara: DPT, Eylül s. 100.
  • Ünal, I. (1985). Eğitimin Ekonomik Değeri, Eğitim ve Bilim, 57, 32- 41.
  • Yılmaz, T. (2003). Kalkınma Planlarında Yüksek Öğretim, Milli Eğitim Dergisi, 160, 11-23.

The Influence of Education on Economy and Development

Yıl 2008, Sayı: 11, 33 - 41, 01.12.2008

Öz

The purpose of the study is to stress the importance of education on economy and development. Societies establish a relationship between the increase of education level and productivity and believe that people make some contribution to his society proportional to the education they received. It is admitted that quality level of educational activities has an influence on the quality of economic, social, political and cultural development of the society. Scientific researches reveal that there is a linear relationship among economic growth, political and social development which are components of development. Human has a great contribution on social improvement and accordingly on economic growth. According to education economists, the base of the economic development is education. The aim of education is to meet needs and requirements not only of the nation but also the people. As the education level of the Turkish population with its economic indicators is compared to data of advanced countries , it is determined that economic and social indicators of Turkey is not close to advanced countries average. It is important for Turkey to increase the education level by taking the necessary precautions for development.

Kaynakça

  • Adem, M. (2005). Ulusal Eğitim Politikamız ve Finansmanı, Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Adem, M. (1981). Eğitim Planlaması, Ankara: EBF Yayını.
  • Alkan, C. (1982). Eğitim Teknolojisi ve Öğretmen Eğitimi, Ankara Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 377-379.
  • DİE (2006). Türkiye İstatistik Yıllığı, Ankara: DİE Matbaası.
  • Duman, T. (1991). Türkiye’de Orta Öğretime Öğretmen Yetiştirme, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları No:2322, İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Erdoğan, İ. (2006). Eğitime Yeni Yönelimler, Demirel, Özcan ve Z. Kaya (Ed.) Öğretmenlik Mesleğine Giriş, Ankara: Pegem A. Yayıncılık.
  • Ereş, F. (2005). Eğitimin Sosyal Faydaları: Türkiye–AB Karşılaştırması, Milli Eğitim Dergisi, 167, 33-42.
  • Ertürk, S.(1972) Eğitimde Program Geliştirme, Ankara: Yelken Tepe Yayınları.
  • Fidan, N. ve Erden, M. (1991). Eğitime Giriş, Ankara: Feryal Matbaacılık
  • Hesapçıoğlu, M. (1984). Türkiye'de İnsangücü ve Eğitim Planlaması, A.Ü. Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, No: 127, Ankara.
  • Karakütük, K. (2000). Eğitimin Ekonomik Temelleri, V. Sönmez (Ed.) Öğretmenlik Mesleğine Giriş (ss. 115-116). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Kasliwal P. (1995). Development Economics, South Western Collage Publishing, Ohio.
  • Kaya, Y. K. (1984). İnsan Yetiştirme Düzenimiz, Ankara: Ertem Matbaacılık.
  • Kaya, Y. K. (1995). Kalkınmada Eğitimin Rolü. Abece, 102, 60-68.
  • Kim L. (1997). Imitation to Innovation: The Dynamics of Korea’s Technological Learning, Boston and Massachusetts: Harvard Business School Press.
  • Korkmaz, A. (2006). Eğitimin ve Ekonomi Arasındaki İlişkiler, L. Küçükahmet (Ed.) Eğitim Bilimine Giriş (ss. 96-97), Ankara: Nobel Yayınevi.
  • OECD (2005). Education at a Glance, OECD indicators 2005.
  • Sami, Z. (2003). Eğitimin Bir İşlevinin Kalkınma Olduğu Unutuluyor Mu? Milli Eğitim Dergisi, 159, 47-59.
  • Sedef, A. (2005). Bölgesel Kalkınma. www.gap.gov.tr/Turkish/Dergi/D7131999/Bkegit.Html adresinden 05.02.2006 tarihinde indirilmiştir.
  • Sönmez, V. (2001). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı Ankara: Anı Yayıncılık.
  • TÜBİTAK (2006). www.tubitak.gov.tr/tubitak_content_files/vizyon2023/eik/EK1.pdf. adresinden 18 Nisan 2007 tarihinde indirilmiştir.
  • Türkmen, F. (1999). A Comprehensive Study on Education, Ankara: DPT, Ağustos s. 2.
  • Türkmen, F. (2002). Eğitimin Ekonomik ve Sosyal Faydaları ve Türkiye’de Eğitim Ekonomik Büyüme İlişkisinin Araştırılması, Ankara: DPT, Eylül s. 100.
  • Ünal, I. (1985). Eğitimin Ekonomik Değeri, Eğitim ve Bilim, 57, 32- 41.
  • Yılmaz, T. (2003). Kalkınma Planlarında Yüksek Öğretim, Milli Eğitim Dergisi, 160, 11-23.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Özlem Çakmak

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Çakmak, Ö. (2008). EĞİTİMİN EKONOMİYE VE KALKINMAYA ETKİSİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(11), 33-41.