BibTex RIS Kaynak Göster

İLKÖĞRETİM 6. SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERS KİTAPLARININ BELİRLİ DEĞİŞKENLER BAKIMINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2008, Sayı: 11, 53 - 68, 01.12.2008

Öz

Öğretim programlarının etkili bir biçimde devamının sağlanmasında önemli bir yere sahip olan ders kitaplarının iyi bir biçimde organize edilmesi gereklidir. 2003-2004 öğretim yılından itibaren ücretsiz olarak dağıtımı yapılan ders kitapları, öğretmen ve öğrencilerin ilk başvuru kaynağı olarak yer almaktadır. Bu amaçla araştırmada, uygulamadaki ilköğretim 6.sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarının genel olarak değerlendirilmesi; öğretmen, öğretmen adayları ve ilköğretim öğrencileri bakımından yapılmıştır. Ders kitapları hakkındaki görüşler “İçerik Seçimi ve Düzenlenmesi”, “Öğrenme ve Öğretme Süreçleri”, “Değerlendirme”, “Bilimsel İçerik” alt başlıkları altında incelenmiştir. Araştırmaya katılan kişilerin görüşleri incelendiğinde, genel olarak ilköğretim 6.sınıf fen ve teknoloji ders kitaplarının belirlenen kriterleri sağladığı görülmektedir.

Kaynakça

  • Altun, M.; Arslan, Ç. & Yazgan, Y. (2004) Lise Matematik Ders Kitaplarının Kullanım Şekli ve Sıklığı Üzerine Bir Çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 2, 131- 147
  • Ceyhan, E. & Yiğit, B.(2005) Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Ankara, Anı Yayıncılık
  • Demirel, Ö. & diğ. (2005) Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Ankara, Öğreti Yayınları
  • Kabapınar, F. (2003) Oluşturmacı Anlayışı Yansıtması Açısından Türk ve İngiliz Fen Bilgisi ve Kimya Ders Kitaplarındaki Görsel Öğeler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 119-126
  • Kanlı, U. & Yağbasan, R. (2004) Ortaöğretim Fen ve Matematik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımlarının Değerlendirilmesi, Eğitim ve Bilim, 29, 133, 3-10
  • Kaptan, A. Y. & Kaptan, S. (2005) Ders Kitaplarındaki Tasarım Sorunları ve Öğrencilerin Öğrenme Düzeyine Etkisi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 59-66
  • Kaptan, S. (1991) Bilimsel Araştırma Teknikleri, Ankara, Tekışık Veb Ofset
  • Karamustafaoğlu, O. & Üstün, A. (2005) Türkiye’ de Yürürlükte Olan Fen Bilgisi 7. Sınıf Fen Bilgisi Kitabının Değerlendirilmesi: Bir Durum Çalışması, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 1, 2-14
  • Kılıç ve diğ. (2001). Fen Bilgisi 4-8, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım
  • MEB. (2007). Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ile Eğitim Araçlarının İncelenmesi ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönerge, Haziran 2007-2597, Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi
  • Tekin, H. (1996) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara, Yargı Yayınları
  • Ünsal, Y. & Güneş, B. (2003a) Bir Kitap İnceleme Çalışması Örneği Olarak M.E.B İlköğretim 8. Sınıf Fen Bilgisi Ders Kitabına Fizik Konuları Yönünden Eleştirel Bir Bakış, Kastamonu Eğitim Dergisi, 11, 2, 387-394
  • Ünsal, Y. & Güneş, B. (2003b).Bir Kitap İnceleme Çalışması Örneği Olarak M.E.B İlköğretim 6. Sınıf Fen Bilgisi Ders Kitabına Fizik Konuları Yönünden Eleştirel Bir Bakış G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 3,115-130
  • Yıldırım, Ü. N. & Ateş, S. (2003) İlköğretim 7.Sınıf Fen Bilgisi Kitabının Fen Bilgisi Öğretmenlerine Göre Yeterlilik Derecesinin Araştırılması, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3-5, 78-86.

Reviewing Science and Technology Courses Books of Primary Education 6th Grade in terms of Certain Variables

Yıl 2008, Sayı: 11, 53 - 68, 01.12.2008

Öz

It is necessary to properly compile content of course books, which play an important role in ensuring effective maintenance of every curriculum. Course books granted to students since 2003-2004 instruction years constitute the first resource that both teachers and students apply. For this purpose, present study has been carried out to review science and technology course books used by 6th grade of primary education from point of views of teachers, prospective teachers and primary school students. Views regarding the course books were reviewed by sub-headings such as “Selection and Compiling Content”, “Learning and Teaching Processes”, “Assessment” and “Scientific Content”. As a result of analyzing participants’ views, it is seen that science and technology course books used by 6th grade of primary education generally comply with determined criteria.

Kaynakça

  • Altun, M.; Arslan, Ç. & Yazgan, Y. (2004) Lise Matematik Ders Kitaplarının Kullanım Şekli ve Sıklığı Üzerine Bir Çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 2, 131- 147
  • Ceyhan, E. & Yiğit, B.(2005) Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Ankara, Anı Yayıncılık
  • Demirel, Ö. & diğ. (2005) Konu Alanı Ders Kitabı İncelemesi, Ankara, Öğreti Yayınları
  • Kabapınar, F. (2003) Oluşturmacı Anlayışı Yansıtması Açısından Türk ve İngiliz Fen Bilgisi ve Kimya Ders Kitaplarındaki Görsel Öğeler, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 119-126
  • Kanlı, U. & Yağbasan, R. (2004) Ortaöğretim Fen ve Matematik Ders Kitaplarının Eğitimsel Tasarımlarının Değerlendirilmesi, Eğitim ve Bilim, 29, 133, 3-10
  • Kaptan, A. Y. & Kaptan, S. (2005) Ders Kitaplarındaki Tasarım Sorunları ve Öğrencilerin Öğrenme Düzeyine Etkisi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 59-66
  • Kaptan, S. (1991) Bilimsel Araştırma Teknikleri, Ankara, Tekışık Veb Ofset
  • Karamustafaoğlu, O. & Üstün, A. (2005) Türkiye’ de Yürürlükte Olan Fen Bilgisi 7. Sınıf Fen Bilgisi Kitabının Değerlendirilmesi: Bir Durum Çalışması, Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 7, 1, 2-14
  • Kılıç ve diğ. (2001). Fen Bilgisi 4-8, Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım
  • MEB. (2007). Millî Eğitim Bakanlığı Ders Kitapları ile Eğitim Araçlarının İncelenmesi ve Değerlendirilmesine İlişkin Yönerge, Haziran 2007-2597, Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi
  • Tekin, H. (1996) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme, Ankara, Yargı Yayınları
  • Ünsal, Y. & Güneş, B. (2003a) Bir Kitap İnceleme Çalışması Örneği Olarak M.E.B İlköğretim 8. Sınıf Fen Bilgisi Ders Kitabına Fizik Konuları Yönünden Eleştirel Bir Bakış, Kastamonu Eğitim Dergisi, 11, 2, 387-394
  • Ünsal, Y. & Güneş, B. (2003b).Bir Kitap İnceleme Çalışması Örneği Olarak M.E.B İlköğretim 6. Sınıf Fen Bilgisi Ders Kitabına Fizik Konuları Yönünden Eleştirel Bir Bakış G.Ü. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 3,115-130
  • Yıldırım, Ü. N. & Ateş, S. (2003) İlköğretim 7.Sınıf Fen Bilgisi Kitabının Fen Bilgisi Öğretmenlerine Göre Yeterlilik Derecesinin Araştırılması, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3-5, 78-86.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Research Article
Yazarlar

Murat Demirbaş

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2008
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Demirbaş, M. (2008). İLKÖĞRETİM 6. SINIF FEN VE TEKNOLOJİ DERS KİTAPLARININ BELİRLİ DEĞİŞKENLER BAKIMINDAN İNCELENMESİ. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi(11), 53-68.