This study aims to analyze the educational status of Çüngüş district in Diyarbakır province and prepare an educational plan by proposing solutions for future needs. The document review method was utilized, and a general survey model was chosen to gain an overall understanding of the study universe. The research encompasses the center, villages, and hamlets of Çüngüş district. Evaluations were conducted using data from 2010 to 2020. The data were obtained from TÜİK (Turkish Statistical Institute), Provincial Directorate of National Education, District Directorate of National Education, District Municipality, Governorship, and the Ministry of National Education's MERNİS (Central Population Administration System). The technique of creating an instruction map was used for data analysis. While constructing the instruction map, population pyramid, five-year age groups, least squares method, student flow chart, geometric growth methods, semi-logarithmic pattern, and statistical formulas were utilized. This study is structured around a general assessment of the current situation, trends, predictions, results, and recommendations to anticipate future needs through a detailed analysis of local education. According to the calculations, the district's population is expected to decrease by 2% by 2030. Examination of the development, trends, and predictions regarding the numbers of students and teachers indicated an increasing trend in the numbers of students and teachers at the preschool, primary, and middle school levels. It was concluded that this increase would significantly exceed the age group population at the high school level.
Educational Planning Instruction Map Trend Prediction Student Flow Model
Bu çalışma, Diyarbakır ili Çüngüş ilçesinin eğitim durumunu analiz etmeyi ve geleceğe yönelik çözüm önerileri sunarak bir eğitim planı hazırlamayı amaçlamaktadır. Araştırmada doküman incelemesi yöntemi kullanılmış olup çalışma evreni hakkında genel bir anlayışa ulaşmak amacıyla genel tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırma Çüngüş ilçesi merkez, köy ve mezralarını kapsamaktadır. Araştırmada 2010-2020 yılları arasındaki veriler dikkate alınarak değerlendirmeler yapılmıştır. Veriler TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu), İl Milli Eğitim Müdürlüğü, İlçe Milli Eğitim Müdürlüğü, İlçe Belediyesi, Valilik ve Millî Eğitim Bakanlığı MERNİS (Merkezi Nüfus İdaresi Sistemi) sisteminden elde edilmiştir. Verilerin analizinde öğretim haritası oluşturma tekniği kullanılmıştır. Öğretim haritası oluşturulurken, nüfus piramidi, 5'li yaş grupları, en küçük kareler yöntemi, öğrenci akış şeması, geometrik artış yöntemleri, yarı logaritmik kalıp ve istatistiksel formüller kullanılmıştır. Bu çalışma, yerel eğitimin ayrıntılı bir analizini yaparak gelecekteki ihtiyaçları öngörmek amacıyla genel durum saptaması, eğilimler, kestirimler, sonuçlar ve öneriler şeklinde yapılandırılmıştır. Yapılan hesaplamalara göre ilçe nüfusun 2030 yılına kadar %2 oranında azalması beklenmektedir. Öğrenci ve öğretmen sayılarına ilişkin gelişim, eğilim ve tahminlerin incelenmesi sonucunda, okul öncesi, ilkokul ve ortaokul kademelerinde öğrenci ve öğretmen sayılarında artış eğilimi olduğu görülmüştür. Bu artışın lise düzeyinde yaş grubu nüfusunu önemli ölçüde aşacağı sonucuna varılmıştır.
Eğitim Planlaması Öğretim Haritası Eğilim Kestirim Öğrenci Akış Modeli.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Yönetimi, Eğitim Planlaması |
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 27 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 46 |