Year 2018, Volume , Issue , Pages 399 - 414 2018-01-18

BAŞLIK YENİ ÜRÜNÜN BASS DİFÜZYON MODELİ İLE SATIŞ ÖNRAPORLAMASI
SALES FORECAST OF NEW PRODUCT WITH BASS DIFFUSION MODEL

Melih KARA [1] , Mustafa SEVÜKTEKİN [2] , Tuğba YILMAZ [3]

130 515

Bass Difüzyon Modeli, dayanıklı yeni bir ürünün ilk satışlarının tahmininde kullanılan yaygın bir difüzyon modelidir. Bu modelin amacı ise, yeni ürünün ilk satışlarının matematiksel bir form yardımıyla toplumda nasıl benimsendiğini göstermektir. Frank Bass’a göre bu benimsenme olayını gerçekleştirecek iki müşteri tipi vardır. Bunlardan biri yenilikçiler iken diğeri taklitçilerdir.  Benimsenme durumunu göstermek için ise Bass Difüzyon Modelinin temel parametreleri olan p, q ve m’nin tahmin edilmesi gerekmektedir. Frank Bass p, q ve m parametrelerini bulmak için En Küçük Kareler tekniğini uygulamıştır. Yapılan bu çalışmada, TÜİK kurumundan elde edilen su ısıtıcısı/kettle satış verileri kullanılarak parametre tahminleri gerçekleştirilmiştir. Parametre tahminlerinden sonra, zirve satış zamanı ve zirve satış sayısı tahmin edilmiştir. Elde edilen sonuçlardan sonra, gerçekleşen ve önraporlanan satış verileri karşılaştırıldığında, Bass Difüzyon Modelinin dayanıklı yeni bir ürünün ilk satışlarını tahmin etmede başarılı olduğu görülmüştür. Makalemizin amacı da, yeni ürünün satışlarını önraporlayan Bass Difüzyon Modelinin tanıtılmasını ve Türkiye’de henüz uygulanmamış olan bu modelin yeni ürün ile ilgilenen şirketlere bir literatür oluşturmasını sağlamaktır.

The Bass Diffusion Model is a common diffusion model used to predict the initial sales of a durable new product. The purpose of this model is to show how the first sales of a new product are adopted in the society with the help of a mathematical form. According to Frank Bass, there are two types of customers to realize this adoption. One of these is the innovators while the other imitators. To illustrate the adoption, the basic parameters of the Bass Diffusion Model, p, q and m, must be estimated. Frank Bass applies the Least Squares technique to find the parameters p, q, and m. In this study, parameter estimations were made using the water heater / kettle sales data obtained from TUIK. After the parameter estimates, peak sales time and peak sales numbers were estimated. After the results obtained, it was seen that the Bass Diffusion Model succeeded in predicting the first sales of a new durable product when comparing actual and preliminary sales data. The aim of our production is to introduce the Bass Diffusion Model, which pre-sells new product sales, and to ensure that this model, which has not yet been implemented in Turkey, provides a literature to companies interested in the new product.

  • Bass, F. (1969). A New Product Growth Model for Consumer Durables. Management Science,15 (5), 215-227.
  • Zuhaimy İ. ve Noratikah A., (2013). A Study on New Product Demand Forecasting Based on Bass Diffusion Model. Journal of Mathematics and Statistics, 9 (2), 84-90.
  • Sevüktekin M. (2017). Önraporlama: Geçmişe Bak Geleceği Öngör (1. Baskı). Bursa: Ezgi Matbaacılık
Subjects Social
Journal Section Articles
Authors

Author: Melih KARA
Country: Turkey


Author: Mustafa SEVÜKTEKİN

Author: Tuğba YILMAZ

Dates

Publication Date: January 18, 2018

Bibtex @research article { ulikidince351667, journal = {Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi}, issn = {1307-9832}, eissn = {1307-9859}, address = {Kenan ÇELİK}, year = {2018}, volume = {}, pages = {399 - 414}, doi = {10.18092/ulikidince.351667}, title = {BAŞLIK YENİ ÜRÜNÜN BASS DİFÜZYON MODELİ İLE SATIŞ ÖNRAPORLAMASI}, key = {cite}, author = {KARA, Melih and SEVÜKTEKİN, Mustafa and YILMAZ, Tuğba} }
APA KARA, M , SEVÜKTEKİN, M , YILMAZ, T . (2018). BAŞLIK YENİ ÜRÜNÜN BASS DİFÜZYON MODELİ İLE SATIŞ ÖNRAPORLAMASI. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi, (), 399-414. DOI: 10.18092/ulikidince.351667
MLA KARA, M , SEVÜKTEKİN, M , YILMAZ, T . "BAŞLIK YENİ ÜRÜNÜN BASS DİFÜZYON MODELİ İLE SATIŞ ÖNRAPORLAMASI". Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi (2018): 399-414 <http://dergipark.org.tr/ulikidince/issue/34379/351667>
Chicago KARA, M , SEVÜKTEKİN, M , YILMAZ, T . "BAŞLIK YENİ ÜRÜNÜN BASS DİFÜZYON MODELİ İLE SATIŞ ÖNRAPORLAMASI". Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi (2018): 399-414
RIS TY - JOUR T1 - BAŞLIK YENİ ÜRÜNÜN BASS DİFÜZYON MODELİ İLE SATIŞ ÖNRAPORLAMASI AU - Melih KARA , Mustafa SEVÜKTEKİN , Tuğba YILMAZ Y1 - 2018 PY - 2018 N1 - doi: 10.18092/ulikidince.351667 DO - 10.18092/ulikidince.351667 T2 - Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 399 EP - 414 VL - IS - SN - 1307-9832-1307-9859 M3 - doi: 10.18092/ulikidince.351667 UR - https://doi.org/10.18092/ulikidince.351667 Y2 - 2018 ER -
EndNote %0 International Journal of Economics and Administrative Studies BAŞLIK YENİ ÜRÜNÜN BASS DİFÜZYON MODELİ İLE SATIŞ ÖNRAPORLAMASI %A Melih KARA , Mustafa SEVÜKTEKİN , Tuğba YILMAZ %T BAŞLIK YENİ ÜRÜNÜN BASS DİFÜZYON MODELİ İLE SATIŞ ÖNRAPORLAMASI %D 2018 %J Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi %P 1307-9832-1307-9859 %V %N %R doi: 10.18092/ulikidince.351667 %U 10.18092/ulikidince.351667
ISNAD KARA, Melih , SEVÜKTEKİN, Mustafa , YILMAZ, Tuğba . "BAŞLIK YENİ ÜRÜNÜN BASS DİFÜZYON MODELİ İLE SATIŞ ÖNRAPORLAMASI". Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi / (January 2018): 399-414. https://doi.org/10.18092/ulikidince.351667
AMA KARA M , SEVÜKTEKİN M , YILMAZ T . BAŞLIK YENİ ÜRÜNÜN BASS DİFÜZYON MODELİ İLE SATIŞ ÖNRAPORLAMASI. IJEAS. 2018; 399-414.
Vancouver KARA M , SEVÜKTEKİN M , YILMAZ T . BAŞLIK YENİ ÜRÜNÜN BASS DİFÜZYON MODELİ İLE SATIŞ ÖNRAPORLAMASI. Uluslararası İktisadi ve İdari İncelemeler Dergisi. 2018; 414-399.