The purpose of this study is to review the
relationship between preservice teachers’ communication skills and classroom
management competency perceptions. Working group of the study consists of 504
students selected via convenience sampling method. Personal information form,
“Communication Skills Scale” and “Preservice Teachers’ Classroom Management Competency Scale” were used as data
collection tools. In the study, it was concluded that there was no significant
difference in communication skills and classroom management competency
perceptions according to the variable of gender; no statistically significant
difference in communication skills perceptions according to the variable of
satisfaction with graduation department; a statistically significant difference
in classroom management competency perceptions on behalf of those who were
satisfied with their departments; no significant difference in communication
skills and classroom management competency perceptions according to the
variable of department and the increasing communication skills led to an
increase in classroom management competency perceptions.
Teacher education communication skills classroom management.
Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının
iletişim becerileri ile sınıf yönetimi yeterlik algıları arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Araştırmanın çalışma grubu, uygun örnekleme yöntemi ile
seçilmiş 504 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak
kişisel bilgi formu, “İletişim Becerileri Ölçeği” ve “Aday Öğretmenlerin Sınıf
Yönetimi Yeterlikleri Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada, cinsiyet değişkenine
göre iletişim becerileri ile sınıf yönetimi yeterlik algılarının anlamlı bir
farklılık göstermediği; öğrenim görülen bölümden memnuniyet değişkenine göre
iletişim becerileri algılarının istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
göstermediği, sınıf yönetimi yeterlilik algısında ise öğrenim gördükleri
bölümden memnun olanların lehine istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık
olduğu; öğrenim görülen ana bilim dalı değişkenine göre iletişim becerilerinin
ve sınıf yönetimi yeterlik algılarının anlamlı bir farklılık göstermediği ve
artan iletişim becerilerinin sınıf yönetimi yeterlik algısında artışı sağladığı
sonuçlarına ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 15 Sayı: 1 |