The aim of this study is to develop a Teacher Organizational Identity
Perception Scale (ÖÖKAÖ) to measure teachers' perceptions of organizational
identity and determine the relationship between the level of teachers’
satisfaction from teaching profession and organizational identity perception.
The validity and reliability studies of the ÖÖKAÖ developed by the researchers
were conducted on 204 (Female: 137, Male: 67) teachers. SPSS 21.00 package
program was used to analyze the data. ÖÖKAÖ is a Likert type measurement
instrument with a rating of 17 items and three factors, including “Perceived
Organizational Support” (8 items) 17,
“Organizational Belonging” (4 Articles) and “ “Organizational
Communication” (5 Articles) “. The construct validity of ÖÖKAÖ was investigated
by exploratory factor analysis. The factor load values of the items in the
ÖÖKAÖ are between .56 and .89. These three sub-dimensions explain 72.1% of the
total variance related to the perception of organizational identity. The
reliability of the scale was calculated as Cronbach Alpha coefficient (α =
.94), perceived organizational support (α = .94), corporate identity (α = .80)
and internal communication (α = .80). . In addition, the correlation analysis
showed a positive and significant relationship between the perception of
organizational identity and satisfaction from the teaching profession (r = .33,
p <.01). As a result, it can be said that ÖÖKAÖ is a valid and reliable
measurement tool.
Bu çalışmanın amacı, okullarda çalışan öğretmenlerin örgütsel kimlik
algıları ölçmeye yönelik, Öğretmen Örgütsel Kimlik Algısı Ölçeği (ÖÖKAÖ)
geliştirmek ve Türkiye’deki öğretmenlerin mesleğinden memnuniyetle örgütsel
kimlik algısı arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Araştırma kapsamında
geliştirilen ÖÖKAÖ’nün geçerlik ve güvenirlik çalışmaları 204 (Kadın: 137,
Erkek: 67) öğretmen üzerinde yapılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde SPSS
21.00 paket programı kullanılmıştır. ÖÖKAÖ, “Algılanan Kurumsal Destek (8 madde)”, “Kurumsal Aidiyet (4 Madde)” ve “Kurum
İçi İletişim (5 Madde)” olmak
üzere 17 madde ve üç faktörden oluşan beşli derecelendirmeli likert tipi bir
ölçme aracıdır. ÖÖKAÖ’nün yapı geçerliği, açımlayıcı faktör analizi ile
incelenmiştir. ÖÖKAÖ’de yer alan maddelerin faktör yük değerleri .56 ile .89
arasındadır. Bu üç alt boyut öğretmen örgütsel kimlik algısına ilişkin, toplam
varyansın %72.1’ini açıklamaktadır. ÖÖKAÖ’nün güvenirliği Cronbach Alpha
katsayısı ile hesaplanmış ölçeğin toplamı (α= .94), algılanan kurumsal destek
(α= .94), kurumsal aidiyet (α= .80) ve kurum içi iletişim için (α= .80) olarak
tespit edilmiştir. Ayrıca yapılan korelasyon analizi, örgütsel kimlik algısı ve
mesleğinden memnuniyet arasında pozitif ve manidar bir ilişki olduğunu
göstermiştir (r= .33, p < .01). Sonuç olarak ÖÖKAÖ’nin
geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Makaleler |
Authors | |
Publication Date | October 27, 2019 |
Submission Date | May 20, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 52 |