Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Assessment Literacy Levels of Social Studies Teacher Candidates in Terms of Various Variables

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 27 - 55, 01.02.2019
https://doi.org/10.18039/ajesi.520816

Öz

The aim of this research is to investigate the assessment literacy levels of social studies
teacher candidates in terms of various variables. In this respect, the assessment literacy levels of
the social studies teacher candidates have been examined according to, their genders, grade levels,
taking assesment and evaluation courses, high school graduates and academic achievement
averages. In this research, screening model was used. In this research, which was used
convenience sampling method, the study group was composed of 282 teacher candidates in Ömer
Halisdemir University, Faculty of Education, Department of Turkish and Social Sciences
Education, Department of Social Studies Education, 1st, 2nd, 3rd and 4th classes. "Assessment
Literacy Inventory" developed by Mertler and Campell (2005) and adapted to Turkish by Tümer,
Yiğit and Çimer (2010) has been used as data collection tool in the research. The obtained data
were analyzed with SPSS 22.0 package program. Mann Whitney U, One Way ANOVA and
Kruskal Wallis H tests were used in the analysis of the data. According to the results obtained
from the research, the social studies teacher candidates' assessment literacy levels are at a very low
level and need to be improved. Besides, there is no statistically significant difference between the
assessment literacy levels of the teacher candidates and their sexes and the high school graduates
they graduated from, but there is a statistically significant difference between the grade levels,
taking the assesment and evaluation courses and the academic achievement averages. In line with
the results obtained from the research, it is suggested to increase the credit of the measurement and
evaluation course given in the education faculties and to courses having the content of
measurement and evaluation are given from the first year of university.

Kaynakça

  • Akdağ Gürsoy, G. (2015). Alan ile ilişkilendirilmiş uygulamalı ölçme ve değerlendirme dersinin öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme okuryazarlık düzeylerine, tutumlarına ve alan bilgilerine etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bütüner, S. Ö., Yiğit, N. ve Çimer, S. O. (2010). Ölçme değerlendirme okuryazarlığı envanterinin Türkçeye uyarlanması. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 792-809.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Campbell, C., Murphy, J. A. & Holt, J. K. (2002). Psychometric analysis of an assessment literacy instrument: Applicability to preservice teachers. Mid-Western Educational Research Association’da sunulan bildiri. Amerika Birleşik Devletleri.
  • Davies, A. (2008). Textbook trends in teaching language testing. Language Testing, 25(3), 327–347.
  • DeLuca, C. & Klinger, D. A. (2010). Assessment literacy development: Identifying gaps in teacher candidates’ learning. Assessment in Education: Principles, Policy&Practice, 17(4), 419-438.
  • Donoho, D. (2000). High-dimensional data analysis: The curses and blessings of dimensionality. American Math Society 2000 Conference’da sunulan bildiri. http://statweb.stanford.edu/~donoho/Lectures/AMS2000/Curses.pdf. (Erişim tarihi: 05.12.2016).
  • Fulcher, G. (2012). Assessment literacy for the language classroom. Language Assessment Quarterly, 9(2), 113-132.
  • Gül, E. (2011). İlköğretim öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlığı ve ölçme-değerlendirmeye ilişkin tutumlarının belirlenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Fırat Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Karaca, E. (2003). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme yeterliklerine ilişkin algıları (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaman, P. (2014). Öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlıklarının belirlenmesi ve mikro-öğretim yoluyla geliştirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Karaman, P. & Şahin, Ç. (2014). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlıklarının belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 175-189.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Lai, E. R. & Waltman, K. (2008). Test preparation: Examining teacher perceptions and practices. Educational Measurement: Issues and Practice, 27(2), 28-42.
  • Mertler, C. A. (2003). Preservice versus inservice teachers' assessment literacy: Does classroom experience make a difference? Mid- Western Educational Research Association’da sunulan bildiri. Amerika Birleşik Devletleri.
  • Mertler, C. A. & Campbell, C. (2005). Measuring teachers’ knowledge&application of classroom assessment concepts: Development of the assessment literacy inventory. American Educational Research Association’da sunulan bildiri. Kanada.
  • Ogan-Bekiroglu, F. & Suzuk, E. (2014). Pre-service teachers’ assessment literacy and its implementation into practice. The Curriculum Journal, 25(3), 344-371.
  • Popham, W. J. (2004). Why assessment illiteracy is professional suicide. Educational Leadership, 62(1), 82-83.
  • Popham, W. J. (2011). Assessment literacy overlooked: A teacher educator’s confession. The Teacher Educator, 46(4), 265–273.
  • Stiggins, R. J. (1991). Assessment literacy. Phi Delta Kappan, 72(7), 534-539.
  • Stiggins, R. J. (1995). Assessment literacy for the 21st century. Phi Delta Kappan, 77(3), 238-245.
  • Yamtim, V. & Wongwanich, S. (2014). A study of classroom assessment literacy of primary school teachers. Social and Behavioral Sciences, 116, 2998-3004.
  • Yeşilyurt, E. & Yaraş, Z. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin algıladıkları bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 95-118.
  • Wang, T. H., Wang, K. H. & Huang, S. C. (2008). Designing a web-based assessment environment for improving pre-service teacher assessment literacy. Computers &Education, 51(1), 448–462.
  • Webb, N. L. (2002). Assessment literacy in a standards-based urban education setting. American Educational Research Association’da sunulan bildiri. Amerika Birleşik Devletleri.

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 27 - 55, 01.02.2019
https://doi.org/10.18039/ajesi.520816

Öz

Bu araştırmanın amacı, sosyal bilgiler öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme
okuryazarlık düzeylerini çeşitli değişkenler açısından incelemektir. Bu doğrultuda sosyal bilgiler
öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlık düzeyleri, cinsiyetlerine, sınıf
düzeylerine, ölçme ve değerlendirme dersi alma durumlarına, mezun oldukları lise türüne ve
akademik başarı ortalamalarına göre karşılaştırılmıştır. Araştırmada tarama modeli kullanılmıştır.
Uygun örnekleme yönteminin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu Ömer Halisdemir
Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü, Sosyal Bilgiler Eğitimi
Ana Bilim Dalı’nda 1., 2., 3. ve 4. sınıfta öğrenim gören 282 öğretmen adayı oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak Mertler ve Campell (2005) tarafından geliştirilen ve
Bütüner, Yiğit ve Çimer (2010) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Ölçme-Değerlendirme
Okuryazarlığı Envanteri” kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS 22.0 paket programı ile analiz
edilmiştir. Verilerin analizinde Mann Whitney U, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) ve
Kruskal Wallis H testleri kullanılmıştır. Araştırma sonunda öğretmen adaylarının ölçmedeğerlendirme okuryazarlık düzeylerinin yeterli seviyede olmadığı ve geliştirilmeye açık olduğu
sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlık
düzeyleri ile cinsiyetleri ve mezun oldukları lise türü arasında istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılık bulunmazken, sınıf düzeyleri, ölçme ve değerlendirme dersi alma durumları ve akademik
başarı ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Araştırmadan
elde edilen sonuçlar doğrultusunda, eğitim fakültelerinde verilen ölçme değerlendirme dersinin
kredisinin artırılması ve ölçme değerlendirme içeriğine sahip derslere üniversite 1. sınıftan itibaren
yer verilmesi önerilebilir.

Kaynakça

  • Akdağ Gürsoy, G. (2015). Alan ile ilişkilendirilmiş uygulamalı ölçme ve değerlendirme dersinin öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme okuryazarlık düzeylerine, tutumlarına ve alan bilgilerine etkisi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bütüner, S. Ö., Yiğit, N. ve Çimer, S. O. (2010). Ölçme değerlendirme okuryazarlığı envanterinin Türkçeye uyarlanması. E-Journal of New World Sciences Academy, 5(3), 792-809.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. & Demirel, F. (2018). Bilimsel araştırma yöntemleri (24. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Campbell, C., Murphy, J. A. & Holt, J. K. (2002). Psychometric analysis of an assessment literacy instrument: Applicability to preservice teachers. Mid-Western Educational Research Association’da sunulan bildiri. Amerika Birleşik Devletleri.
  • Davies, A. (2008). Textbook trends in teaching language testing. Language Testing, 25(3), 327–347.
  • DeLuca, C. & Klinger, D. A. (2010). Assessment literacy development: Identifying gaps in teacher candidates’ learning. Assessment in Education: Principles, Policy&Practice, 17(4), 419-438.
  • Donoho, D. (2000). High-dimensional data analysis: The curses and blessings of dimensionality. American Math Society 2000 Conference’da sunulan bildiri. http://statweb.stanford.edu/~donoho/Lectures/AMS2000/Curses.pdf. (Erişim tarihi: 05.12.2016).
  • Fulcher, G. (2012). Assessment literacy for the language classroom. Language Assessment Quarterly, 9(2), 113-132.
  • Gül, E. (2011). İlköğretim öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlığı ve ölçme-değerlendirmeye ilişkin tutumlarının belirlenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Fırat Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Elazığ.
  • Karaca, E. (2003). Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme yeterliklerine ilişkin algıları (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Karaman, P. (2014). Öğretmen adaylarının ölçme-değerlendirme okuryazarlıklarının belirlenmesi ve mikro-öğretim yoluyla geliştirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale.
  • Karaman, P. & Şahin, Ç. (2014). Öğretmen adaylarının ölçme değerlendirme okuryazarlıklarının belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 175-189.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Lai, E. R. & Waltman, K. (2008). Test preparation: Examining teacher perceptions and practices. Educational Measurement: Issues and Practice, 27(2), 28-42.
  • Mertler, C. A. (2003). Preservice versus inservice teachers' assessment literacy: Does classroom experience make a difference? Mid- Western Educational Research Association’da sunulan bildiri. Amerika Birleşik Devletleri.
  • Mertler, C. A. & Campbell, C. (2005). Measuring teachers’ knowledge&application of classroom assessment concepts: Development of the assessment literacy inventory. American Educational Research Association’da sunulan bildiri. Kanada.
  • Ogan-Bekiroglu, F. & Suzuk, E. (2014). Pre-service teachers’ assessment literacy and its implementation into practice. The Curriculum Journal, 25(3), 344-371.
  • Popham, W. J. (2004). Why assessment illiteracy is professional suicide. Educational Leadership, 62(1), 82-83.
  • Popham, W. J. (2011). Assessment literacy overlooked: A teacher educator’s confession. The Teacher Educator, 46(4), 265–273.
  • Stiggins, R. J. (1991). Assessment literacy. Phi Delta Kappan, 72(7), 534-539.
  • Stiggins, R. J. (1995). Assessment literacy for the 21st century. Phi Delta Kappan, 77(3), 238-245.
  • Yamtim, V. & Wongwanich, S. (2014). A study of classroom assessment literacy of primary school teachers. Social and Behavioral Sciences, 116, 2998-3004.
  • Yeşilyurt, E. & Yaraş, Z. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının ölçme ve değerlendirme yöntemlerine ilişkin algıladıkları bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(4), 95-118.
  • Wang, T. H., Wang, K. H. & Huang, S. C. (2008). Designing a web-based assessment environment for improving pre-service teacher assessment literacy. Computers &Education, 51(1), 448–462.
  • Webb, N. L. (2002). Assessment literacy in a standards-based urban education setting. American Educational Research Association’da sunulan bildiri. Amerika Birleşik Devletleri.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yakup Azrak Bu kişi benim

Elvan Yalçınkaya

Yayımlanma Tarihi 1 Şubat 2019
Gönderilme Tarihi 12 Mart 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Azrak, Y., & Yalçınkaya, E. (2019). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 9(1), 27-55. https://doi.org/10.18039/ajesi.520816
AMA Azrak Y, Yalçınkaya E. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1. AJESI. Şubat 2019;9(1):27-55. doi:10.18039/ajesi.520816
Chicago Azrak, Yakup, ve Elvan Yalçınkaya. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 9, sy. 1 (Şubat 2019): 27-55. https://doi.org/10.18039/ajesi.520816.
EndNote Azrak Y, Yalçınkaya E (01 Şubat 2019) Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1. Anadolu Journal of Educational Sciences International 9 1 27–55.
IEEE Y. Azrak ve E. Yalçınkaya, “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1”, AJESI, c. 9, sy. 1, ss. 27–55, 2019, doi: 10.18039/ajesi.520816.
ISNAD Azrak, Yakup - Yalçınkaya, Elvan. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1”. Anadolu Journal of Educational Sciences International 9/1 (Şubat 2019), 27-55. https://doi.org/10.18039/ajesi.520816.
JAMA Azrak Y, Yalçınkaya E. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1. AJESI. 2019;9:27–55.
MLA Azrak, Yakup ve Elvan Yalçınkaya. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1”. Anadolu Journal of Educational Sciences International, c. 9, sy. 1, 2019, ss. 27-55, doi:10.18039/ajesi.520816.
Vancouver Azrak Y, Yalçınkaya E. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ölçme-Değerlendirme Okuryazarlık Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi1. AJESI. 2019;9(1):27-55.