Medya okuryazarlığı eğitimi, bir
yandan aktif izleyici vurgusu yaparken, diğer yandan da bu izleyicilerin sadece
medya içeriği kullanımında değil demokratik haklar ve toplumsal roller
bağlamında da kontrol sahibi olabilmesini sağlar. Ne var ki, medya
teknolojilerinin değişken özelliği nedeniyle, genelde takipçinin, özelde
öğrencinin ve medya okuryazarlığı eğitiminin, bu hızı yakalaması kolay olamamaktadır.
Bu çalışmanın da işaret ettiği üzere medya okur-yazarlığı konusunda güçlü bir
alt yapıya sahip olması beklenilen iletişim fakültesi öğrencilerinin,
beklenenin aksine pasif takipleri ve çok yönlü olamamaları daha etkin bir medya
okur-yazarlığı kültürünün oluşmasını engellemektedir.
Bu çerçevede, bu çalışma iletişim
fakültesi öğrencilerinin medya takibi alışkanlıklarından yola çıkarak, bu
takibin, medya içeriğine yönelik davranışlarının belirlenmesinde etkili olup
olamayacağını yarı yapılandırılmış görüşme ve içerik analizi yöntemleriyle
değerlendirmeye çalışmıştır. Ana-evrenin Sakarya Üniversitesi İletişim
Fakültesi olarak seçildiği çalışmada, farklı bölümlerde okuyan 56 öğrenciyle
mülakatlar yapılmıştır. Çalışmanın sonuçları; iletişim fakültesi öğrencilerinin,
medya okuryazarlık eğitiminin, bilinçli okuyuculara ihtiyaç olduğu için gerekli
olduğunu düşündüklerini ortaya çıkarmıştır. Ayrıca medya okuryazarlık
eğitiminin; kullanıcının bilinçli olmasını sağladığı, yorumlama yeteneğini
geliştirdiği, izleyiciye, haberlerin doğru şekilde analiz etme ve eleştirel
bakış açısına sahip olma yeteneğini kazandırdığı ortaya çıkmıştır. Elde edilen
bir diğer sonuç ise araştırmaya katılan öğrencilerin günlük haberleri en çok
internet ve sosyal medya üzerinden takip etmesi olmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Beşeri Bilimler Sayısı |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 16 Sayı: 3 |