BibTex RIS Kaynak Göster

SANAT EĞİTİMİNDE BİR ALT DİSİPLİN OLARAK SANAT ELEŞTİRİSİ VE BİR AKADEMİK ELEŞTİRİ ÖRNEĞİ

Yıl 2008, Sayı: 20, 59 - 81, 01.03.2010

Öz

Eğitimin bütünlüğü içerisinde yerini alan sanat eğitimi kavramı, “salt görsel
ve plastik alandaki eğitim değil, tüm ifade biçimlerini kapsayan bir eğitim
anlaşılmalıdır.
Bu çalışmanın temel konusunu, dört temel disiplin, yani sanat eğitiminde
öğretim alanları ve bir alt disiplin olarak sanat eleştirisi oluşturmaktadır. Okul
düzeyinde yapılan eleştiri çalışmalarına “sanat eseri incelemek” demek daha doğru
olabilir.
Sanat eseri inceleme, düzenli bir hazırlık ve bilgili bir uygulama ister. Bu
yaklaşımlarda ağırlığı öğretmen ayarlar. Eleştiri aktiviteleri, günümüzde uygulanan
öğretmen merkezli yaklaşımdan uzaklaşmayı sağlamaktır.
Sonuç olarak bu araştırmada, tek boyutlu sanat eğitimi yerine, neden
birleştirilmiş sanat eğitimi yöntemlerinin gerekli olduğu, sanat eğitimi öğretim
alanlarının bir alt disiplini olan, sanat eleştirisinin ne olduğunu, niçin sanat
eleştirisi yapmayı öğrenmemiz gerektiğini, sanat eleştirmenlerinin ne yaptığını ve
eleştirinin nasıl öğretileceğini, kısaca, sanat eleştirisinin doğasını ve sürecini,
akademik ve pedagojik sanat eleştirisi stratejilerinin tanıtımı ve eğitimindeki
öneminin ne olduğu sorusuna cevap arandı.

Kaynakça

  • AKYÜREK, Engin, Erwin Panofsky ve “İkonografi ve İkonoloji Üzerine”, Afa AYTAÇ, Kemal, Çağdaş Eğitim Akı mları, A.Ü. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi BEKSAÇ, Engin, Avrupa Sanatı, Troya Y CARLAUI, J.C., ve FİLLOX, J.C., Edebi Eleştiri, Çev:A.Hümeyra ÇAKMAKLI, ayıncılık, İstanbul: 1994.
  • CÖMERT, Bedrettin, Mitololji ve İkonografi, Ayraç Yayınevi, A Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul: 1997.
  • ERİNÇ, M.Sıtkı, Resmin Eleştirisi Üzerine, Hilal Yayıncılık, İstanbul: 1995.
  • ERGÜVEN, Mehmet, Yoruma Doğru, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul: 1992.
  • ___________,Sırdaş Görüntüler, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul: 1995.
  • ___________,Görmece, Metis Yayınevi, İstanbul: 1997.
  • FELDMAN, E.B.,Varieties of Visual Experience, (Çev:Boşdaş), New York: Third GENÇ, Adem, Görsel Alg ılama, “Sanatta Yaratıcı Süreç”, Sergi Yayınevi, İzmir: GOMBRİCH, E. H., Sanatın Öyküsü, Çev:Bedrettin CÖMERT, Remzi Kitabevi, GÖKAY, Melek, Birleş tirilmiş Sanat Eğitimi Yöntemine Göre İlköğretim GÜRER, Latife, Görsel Sanat Eğitimi ve Mekân-Form, İ.T.Ü. M imarlık Fakültesi GÜVENÇ, Bozkurt, İnsan ve Kültür, Rem İPŞİROĞLU, Nazan, “Türk Eğitim Sisteminde Yaratıcılık”, Yaratıcılık ve Eğitim, zi Kitabevi, Ankara: 1993.
  • ___________,Resimde Müziğin Etkisi, Remz ___________,Sanattan Güncel Yaşama, Pan Yayıncılık, İstanbul: 1998.
  • KINAY, Cahit, Sanat Tarihi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara: 1994.
  • KIRIŞOĞLU, Olcay Tekin, Sanatta Eğitim (Görmek-Anlamak-Yaratmak), MORAN, Berna, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, C PANOFSKY, Erwin, İkonografi ve İkonoloji “Rönesans Sanatının İncelenmesine em Yayınevi, İstanbul: 1994.
  • SAN, İnci, Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık, Türkiye İş Bankası Y ayınları, Ankara: 1977.
  • ___________,Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara: 1979. YORUMUN KONUSU YORUMSAL DAVRANIŞ GEREKLİ DONANIM İLKELER (gelenek tarihi)
Yıl 2008, Sayı: 20, 59 - 81, 01.03.2010

Öz

Kaynakça

  • AKYÜREK, Engin, Erwin Panofsky ve “İkonografi ve İkonoloji Üzerine”, Afa AYTAÇ, Kemal, Çağdaş Eğitim Akı mları, A.Ü. Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi BEKSAÇ, Engin, Avrupa Sanatı, Troya Y CARLAUI, J.C., ve FİLLOX, J.C., Edebi Eleştiri, Çev:A.Hümeyra ÇAKMAKLI, ayıncılık, İstanbul: 1994.
  • CÖMERT, Bedrettin, Mitololji ve İkonografi, Ayraç Yayınevi, A Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul: 1997.
  • ERİNÇ, M.Sıtkı, Resmin Eleştirisi Üzerine, Hilal Yayıncılık, İstanbul: 1995.
  • ERGÜVEN, Mehmet, Yoruma Doğru, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul: 1992.
  • ___________,Sırdaş Görüntüler, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul: 1995.
  • ___________,Görmece, Metis Yayınevi, İstanbul: 1997.
  • FELDMAN, E.B.,Varieties of Visual Experience, (Çev:Boşdaş), New York: Third GENÇ, Adem, Görsel Alg ılama, “Sanatta Yaratıcı Süreç”, Sergi Yayınevi, İzmir: GOMBRİCH, E. H., Sanatın Öyküsü, Çev:Bedrettin CÖMERT, Remzi Kitabevi, GÖKAY, Melek, Birleş tirilmiş Sanat Eğitimi Yöntemine Göre İlköğretim GÜRER, Latife, Görsel Sanat Eğitimi ve Mekân-Form, İ.T.Ü. M imarlık Fakültesi GÜVENÇ, Bozkurt, İnsan ve Kültür, Rem İPŞİROĞLU, Nazan, “Türk Eğitim Sisteminde Yaratıcılık”, Yaratıcılık ve Eğitim, zi Kitabevi, Ankara: 1993.
  • ___________,Resimde Müziğin Etkisi, Remz ___________,Sanattan Güncel Yaşama, Pan Yayıncılık, İstanbul: 1998.
  • KINAY, Cahit, Sanat Tarihi, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara: 1994.
  • KIRIŞOĞLU, Olcay Tekin, Sanatta Eğitim (Görmek-Anlamak-Yaratmak), MORAN, Berna, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, C PANOFSKY, Erwin, İkonografi ve İkonoloji “Rönesans Sanatının İncelenmesine em Yayınevi, İstanbul: 1994.
  • SAN, İnci, Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık, Türkiye İş Bankası Y ayınları, Ankara: 1977.
  • ___________,Sanatsal Yaratma ve Çocukta Yaratıcılık, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara: 1979. YORUMUN KONUSU YORUMSAL DAVRANIŞ GEREKLİ DONANIM İLKELER (gelenek tarihi)
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil tr; en
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Necmettin Karabulut Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2010
Gönderilme Tarihi 1 Mart 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2008 Sayı: 20

Kaynak Göster

APA Karabulut, N. (2010). SANAT EĞİTİMİNDE BİR ALT DİSİPLİN OLARAK SANAT ELEŞTİRİSİ VE BİR AKADEMİK ELEŞTİRİ ÖRNEĞİ. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi(20), 59-81.

Etik kurallarla ilgili maddelerin uygulanması konusunda etik kurul izni gerektiren çalışmalar için izinlerin alınıp, izinle ilgili bilgilere makalede yer verilmesi hususu kriterlere eklenmiştir. Bu doğrultuda dergimize gönderilen ve aşağıda belirtilen koşullara uyan makaleler için Etik Kurul İzni alınması gerekmektedir.
• Anket, mülakat, odak grup çalışması, gözlem, deney, görüşme teknikleri kullanılarak katılımcılardan veri toplanmasını gerektiren nitel ya da nicel yaklaşımlarla yürütülen her türlü araştırmalar.
Ayrıca;
• Başkalarına ait ölçek, anket, fotoğrafların kullanımı için sahiplerinden izin alınması ve belirtilmesi,
• Kullanılan fikir ve sanat eserleri için telif hakları düzenlemelerine uyulduğunun belirtilmesi gerekmektedir.