BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 16 Sayı: 1, 165 - 176, 24.07.2015
https://doi.org/10.12984/eed.36378

Öz

Media literacy is to understand the messages which are given via media tool and react after analyzing and evaluating the messages. It is critical to know how to teach media literacy. Therefore, this study aims to investigate the level of pre-school teachers’ media literacy level. This study also seeks to understand relations between media literacy and the frequency of watching TV, reading newsletter and having internet connection. Current study was conducted with 188 pre-school teachers at Ege University during fall semester in 2014-2015 academic year. The Media and TV Literacy Level Survey created by Korkmaz and Yeşil (2011) was carried out. According to results of the current study, there is no significant different between gender and Media Literacy as well as between social media and Media Literacy. There is a significant difference between the participants who follow the magazines/newsletters regularly and Media Literacy, and no significant difference between the participants who follow the magazines/newsletters regularly and addiction

Kaynakça

  • Andrew, B. ve Durran, J. (2007). Media literacy in schools: Practice, production and progression (1st ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Aufderheide P. ve Firestone, C. (1993) Media literacy: A report of the national leadership conference on media literacy. Queenstown, MD: Aspen Institute
  • Deveci, H ve Çengelci, A. G. T. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarından medya okuryazarlığına bir bakış. Yüzüncü Yıl Ünıversıtesı Eğıtım Fakültesi Dergisi, 5(2).
  • Elma, C., Kesten, A., Dicle, A.N. ve Uzun, E. M. (2010). Türkiye’de medya okuryazarlığı eğitimi: medyanın işleyişi ve etik ilkeler açısından bir değerlendirme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 10 (3), 1409-1458.
  • Engin, G. ve Sarsar, F. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının küresel vatandaşlık düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 150-161.
  • Filiz, Y. ve Fisun, A. (2012). Social studies teacher candidates’ perceptions about media literacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 4897-4901.
  • Gül, A. A. (2013). Avrupa birliği’nde medya okuryazarlığı: düzenleme ve çalışmalarda gözlemlenen eğilimler. AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology . 4 (11) ,15-33.
  • Karaman, M. K. (2010). Öğretmen adaylarının tv ve internet teknolojilerini kullanma amaç ve beklentilerinin medya okuryazarlığı bağlamında değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi ,2010 (6), 51-62.
  • Karaman, M. K. ve Karataş, A. (2009). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri. İlköğretim Online, 8 (3), 798-808.
  • Korkmaz, Ö. ve Yeşil, R. (2011). Medya ve televizyon okuryazarlık düzeyleri ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (2), 110- 126.
  • Kurt, A. A. ve Kürüm, D. (2010). Medya okuryazarlığı ve eleştirel düşünme arasındaki ilişki: Kavramsal bir bakış. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (2), 20-34.
  • Lee, A. Y. L. ve So, C. Y. K. (2014). Media literacy and information literacy: Similarities and differences. Comunicar, 21(42).
  • Potter, W. J. (2010). The state of media literacy. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 54(4), 675-696.
  • Sarsar, F. ve Harmon, S. (2011). Facebook as an online learning environment: Perceptions of undergraduate students. Proceedings in Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (1), 715-720
  • Sarsar, F. ve Harmon, S. W. (2012). Facebook as a learning environment (FOLE): Graduate students’perspectives. Proceedings in Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (1), 3759-3763
  • Schwarz, G. (2003). Renewing the humanities through media literacy. Journal of Curriculum and Supervision. 19(1), 44-53.
  • Som, S. ve Kurt, A. A. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International. 2(1),104-119.
  • TTKB (2013), Ortaokul ve imam hatip ortaokulu medya okuryazarlığı öğretim programı,
  • http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 erişim: 15.10.2014 Erişim Tarihi:
  • Tüzel, S. ve Tok, M. (2013). Öğretmen adaylarının dijital yazma deneyimlerinin incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi. 6(15), 577-596. Yalvaç,
  • M. (2012). Bilginin Gücü. Haberdar Gazetesi. Erişim:
  • http://www.neu.edu.tr/docs/byam/byam_(3).pdf

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Medya Okur-yazarlık Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2015, Cilt: 16 Sayı: 1, 165 - 176, 24.07.2015
https://doi.org/10.12984/eed.36378

Öz

Bu araştırmanın temel amacı, öğretmen adaylarının medya okur-yazarlık düzeylerini cinsiyet, gazete ve dergileri takip etme ve sosyal medya hesabı kullanım durumunu göre incelemektir. Bu araştırmanın çalışma grubunu, kolay ulaşılabilir olması sebebiyle seçilen 2014-2015 öğretim yılında Ege Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören Sınıf Öğretmenliği Lisans programındaki toplam 188 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışmada veriler, Korkmaz ve Yeşil (2011) tarafından geliştirilen “Medya ve Televizyon Okuryazarlık Düzeyleri Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, cinsiyet ve sosyal medya hesabı kullanımı açısından alt boyutlarda anlamlı farklılaşma bulunmuştur. Gazete ve dergi kullanımının düzenli oluşu okuryazarlık alt boyutunda düzenli takip yapanlar lehine anlamlı farklılık oluşturmuş, bağımlılık alt boyutunda ise anlamlı farklılık oluşturmamıştır. 

Kaynakça

  • Andrew, B. ve Durran, J. (2007). Media literacy in schools: Practice, production and progression (1st ed.). Thousand Oaks, CA: SAGE Publications.
  • Aufderheide P. ve Firestone, C. (1993) Media literacy: A report of the national leadership conference on media literacy. Queenstown, MD: Aspen Institute
  • Deveci, H ve Çengelci, A. G. T. (2008). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarından medya okuryazarlığına bir bakış. Yüzüncü Yıl Ünıversıtesı Eğıtım Fakültesi Dergisi, 5(2).
  • Elma, C., Kesten, A., Dicle, A.N. ve Uzun, E. M. (2010). Türkiye’de medya okuryazarlığı eğitimi: medyanın işleyişi ve etik ilkeler açısından bir değerlendirme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri / Educational Sciences: Theory & Practice, 10 (3), 1409-1458.
  • Engin, G. ve Sarsar, F. (2015). Sınıf öğretmeni adaylarının küresel vatandaşlık düzeylerinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(1), 150-161.
  • Filiz, Y. ve Fisun, A. (2012). Social studies teacher candidates’ perceptions about media literacy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 4897-4901.
  • Gül, A. A. (2013). Avrupa birliği’nde medya okuryazarlığı: düzenleme ve çalışmalarda gözlemlenen eğilimler. AJIT‐e: Online Academic Journal of Information Technology . 4 (11) ,15-33.
  • Karaman, M. K. (2010). Öğretmen adaylarının tv ve internet teknolojilerini kullanma amaç ve beklentilerinin medya okuryazarlığı bağlamında değerlendirilmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi ,2010 (6), 51-62.
  • Karaman, M. K. ve Karataş, A. (2009). Öğretmen adaylarının medya okuryazarlık düzeyleri. İlköğretim Online, 8 (3), 798-808.
  • Korkmaz, Ö. ve Yeşil, R. (2011). Medya ve televizyon okuryazarlık düzeyleri ölçeği geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8 (2), 110- 126.
  • Kurt, A. A. ve Kürüm, D. (2010). Medya okuryazarlığı ve eleştirel düşünme arasındaki ilişki: Kavramsal bir bakış. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (2), 20-34.
  • Lee, A. Y. L. ve So, C. Y. K. (2014). Media literacy and information literacy: Similarities and differences. Comunicar, 21(42).
  • Potter, W. J. (2010). The state of media literacy. Journal of Broadcasting & Electronic Media, 54(4), 675-696.
  • Sarsar, F. ve Harmon, S. (2011). Facebook as an online learning environment: Perceptions of undergraduate students. Proceedings in Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (1), 715-720
  • Sarsar, F. ve Harmon, S. W. (2012). Facebook as a learning environment (FOLE): Graduate students’perspectives. Proceedings in Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (1), 3759-3763
  • Schwarz, G. (2003). Renewing the humanities through media literacy. Journal of Curriculum and Supervision. 19(1), 44-53.
  • Som, S. ve Kurt, A. A. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri. Anadolu Journal of Educational Sciences International. 2(1),104-119.
  • TTKB (2013), Ortaokul ve imam hatip ortaokulu medya okuryazarlığı öğretim programı,
  • http://ttkb.meb.gov.tr/www/ogretim-programlari/icerik/72 erişim: 15.10.2014 Erişim Tarihi:
  • Tüzel, S. ve Tok, M. (2013). Öğretmen adaylarının dijital yazma deneyimlerinin incelenmesi. Tarih Okulu Dergisi. 6(15), 577-596. Yalvaç,
  • M. (2012). Bilginin Gücü. Haberdar Gazetesi. Erişim:
  • http://www.neu.edu.tr/docs/byam/byam_(3).pdf
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fırat SARSAR

Gizem ENGİN

Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 16 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA SARSAR, F., & ENGİN, G. (2015). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Medya Okur-yazarlık Düzeylerinin İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi, 16(1), 165-176. https://doi.org/10.12984/eed.36378

Cited By





Z Kuşağı YouTube Kullanım Motivasyonları
Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
Aysun KÖKTENER
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.679505