Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation into the Reasons Why Preservice Teachers at the Atatürk Teacher Training Academy Choose the Teaching Profession

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 18 - 35, 27.06.2025
https://doi.org/10.47214/adeder.1647723

Abstract

This study aims to examine why preservice teachers at Atatürk Teacher Academy (AÖA), the only state institution in TRNC for primary education training, prefer the teaching profession. The research group includes 116 female and 54 male preservice teachers from the 2023-2024 academic year. The study used a survey model, a quantitative research method. Data were collected through the Personal Information Form and the Reasons for Preference of Teaching Profession Scale, administered online Google Forms. The data were analyzed SPSS, and findings were presented with descriptive statistics, t-tests, and ANOVA. The results revealed that intrinsic and altruistic reasons were more dominant than extrinsic factors in career preferences. Variables such as gender and parental occupation showed significant effects on the scale's sub-dimensions, but other variables did not create a significant difference. It can be concluded that preservice teachers share a common motivation for their profession, with female candidates choosing teaching more consciously.

References

  • Aşkar, P., & Erden, M. (1987). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği. Çağdaş Eğitim, 121(12), 8-11.
  • Akyol K., A., & Çiftçibaşı K., H. (2005). Okul öncesi öğretmen adaylarının empatik beceri düzeylerinin belirlenmesi. Eurasian Journal of Educational Research, (21), 13-23.
  • Bastick, T. (2000). Why teacher trainees choose the teaching profeSSion: Comparing trainees in metropolitan and developing countries. International Review of Education/Internationale Zeitschrift für ErziehungswiSSenschaft/Revue Internationale de l'Education, 46(3/4), 343-349.
  • Boz, Y., & Boz, N. (2008). Kimya ve Matematik Öğretmen Adaylarının Öğretmen Olma Nedenleri. Kastamonu Education Journal, 16(1), 137-144.
  • Çelikten, M., & Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Çermik, H., & Şahin, B. D. A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 201-212.
  • Dardağan, M., & Hesapçıoğlu, M. (1997). Çeşitli yıllar itibariyle üniversiteleri kazanan öğrencilerin kaçıncı tercihleriyle üniversiteleri kazandıkları-bir çözümleme. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(3), 717-727.
  • Erginer, A., & Saklan, E. (2020). Öğretmenlik mesleğinin bir kadın mesleğine dönüşmesinin yaratabileceği sorunlara yönelik öğretmen adaylarının geliştirdikleri çözüm önerileri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 363-393.
  • Eryetiş, M. V. (2016). Meslek seçimi ve mesleki rehberlik. Anadolu bil meslek yüksekokulu dergisi, (44).
  • Eş, Ü. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının ve öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Gültekin, M. (2010). Sınıf öğretmenliği programı öğretmen adaylarının sınıf öğretmenliğine yönelik algıları. Education Sciences, 5(4), 2178-21197.
  • Ivanec, T. P. (2023). Motivation for the choice of a teaching career: comparison of different types of prospective teachers in Croatia. Journal of Education for Teaching, 49(3), 355-369.
  • İlan, İ. (2019). John Holland kişilik envanteri bakış açısıyla çalışan kişiliği ve kariyer seçimi arasındaki ilişki üzerine bir inceleme: Şanlıurfa ili örneği [Doctoral dissertation, Şanlıurfa Üniversitesi].
  • Kılıç, E. (2019). Meslek seçiminde ailenin etkisine yönelik bir araştırma (Master's thesis, Maltepe University (Turkey).
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları
  • Ök, M., Göde, O., & Alkan, V. (2017). İlköğretimde öğretmen-öğrenci etkileşimine sınıf yönetimi kurallarının etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 145.
  • Övet, O. (2006). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi. Unpublished master’s thesis, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Papanastasiou, C., & Papanastasiou, E. (1998). Papanastasiou, C. & Papanastasiou, E. (1998). What influences students to choose the elementary education major : the case of Cyprus. Mediterranean Journal of Educational Studies, 3(1), 35-45
  • Poyraz, H., & Dere, H. (2001). Okulöncesi eğitimin ilke ve yöntemleri. Ankara: Ankara Yayıncılık.
  • Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19(8), 829-846.
  • Şara, P. & Kocabaş, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmenliğini tercih nedenleri ve aldıkları eğitimle ilgili görüşleri. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling, 1(2), 8-17.
  • Türk Dil Kurumu. (2024). Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu. https://sozluk.gov.tr
  • Yurdakal, İ. H. (2019). Öğretmen adaylarinin öğretmenlik mesleğini seçmelerinde rol alan etmenler. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8(2), 1205-1221.

ATATÜRK ÖĞRETMEN AKADEMİSİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ SEÇME SEBEPLERİNİN İNCELENMESİ

Year 2025, Volume: 10 Issue: 1, 18 - 35, 27.06.2025
https://doi.org/10.47214/adeder.1647723

Abstract

Bu araştırmanın amacı, KKTC’de ilköğretim kurumlarına öğretmen yetiştiren tek devlet kurumu olan Atatürk Öğretmen Akademisi'nde (AÖA) öğrenim gören öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında AÖA'da öğrenim gören 116 kadın ve 54 erkek öğretmen adayı teşkil etmektedir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Veriler, öğretmen adaylarına Google Forms aracılığıyla çevrimiçi olarak sunulan Kişisel Bilgi Formu ve Öğretmenlik Mesleğini Tercih Sebepleri Ölçeği yoluyla toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiş ve bulgular betimsel istatistikler, t test ve ANOVA ile sunulmuştur. Araştırma bulguları, öğretmen adaylarının meslek tercihlerinde içsel ve özgeci nedenlerin, dışsal faktörlere kıyasla daha baskın olduğunu ortaya koymuştur. Araştırmada incelenen değişkenler, öğretmen adaylarının ölçek puanları üzerinde anlamlı bir farklılık yaratmazken, cinsiyet ve anne-baba mesleği değişkenlerinin ölçeğin alt boyutlarında anlamlı etkiler göstermiştir. Öğretmen adaylarının meslek seçimi ortak bir motivasyon temelinde birleşerek kadın öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini daha bilinçli seçtiği söylenebilir.

References

  • Aşkar, P., & Erden, M. (1987). Öğretmenlik mesleğine yönelik tutum ölçeği. Çağdaş Eğitim, 121(12), 8-11.
  • Akyol K., A., & Çiftçibaşı K., H. (2005). Okul öncesi öğretmen adaylarının empatik beceri düzeylerinin belirlenmesi. Eurasian Journal of Educational Research, (21), 13-23.
  • Bastick, T. (2000). Why teacher trainees choose the teaching profeSSion: Comparing trainees in metropolitan and developing countries. International Review of Education/Internationale Zeitschrift für ErziehungswiSSenschaft/Revue Internationale de l'Education, 46(3/4), 343-349.
  • Boz, Y., & Boz, N. (2008). Kimya ve Matematik Öğretmen Adaylarının Öğretmen Olma Nedenleri. Kastamonu Education Journal, 16(1), 137-144.
  • Çelikten, M., & Şanal, M. ve Yeni, Y. (2005). Öğretmenlik mesleği ve özellikleri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 19(2), 207-237.
  • Çermik, H., & Şahin, B. D. A. (2010). Sınıf öğretmenliği öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih sebepleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 201-212.
  • Dardağan, M., & Hesapçıoğlu, M. (1997). Çeşitli yıllar itibariyle üniversiteleri kazanan öğrencilerin kaçıncı tercihleriyle üniversiteleri kazandıkları-bir çözümleme. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 17(3), 717-727.
  • Erginer, A., & Saklan, E. (2020). Öğretmenlik mesleğinin bir kadın mesleğine dönüşmesinin yaratabileceği sorunlara yönelik öğretmen adaylarının geliştirdikleri çözüm önerileri. Uluslararası Sosyal Bilimler Eğitimi Dergisi, 6(2), 363-393.
  • Eryetiş, M. V. (2016). Meslek seçimi ve mesleki rehberlik. Anadolu bil meslek yüksekokulu dergisi, (44).
  • Eş, Ü. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarının ve öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Gültekin, M. (2010). Sınıf öğretmenliği programı öğretmen adaylarının sınıf öğretmenliğine yönelik algıları. Education Sciences, 5(4), 2178-21197.
  • Ivanec, T. P. (2023). Motivation for the choice of a teaching career: comparison of different types of prospective teachers in Croatia. Journal of Education for Teaching, 49(3), 355-369.
  • İlan, İ. (2019). John Holland kişilik envanteri bakış açısıyla çalışan kişiliği ve kariyer seçimi arasındaki ilişki üzerine bir inceleme: Şanlıurfa ili örneği [Doctoral dissertation, Şanlıurfa Üniversitesi].
  • Kılıç, E. (2019). Meslek seçiminde ailenin etkisine yönelik bir araştırma (Master's thesis, Maltepe University (Turkey).
  • Oktay, A. (1999). Yaşamın Sihirli Yılları: Okul Öncesi Dönem. İstanbul: Epsilon Yayınları
  • Ök, M., Göde, O., & Alkan, V. (2017). İlköğretimde öğretmen-öğrenci etkileşimine sınıf yönetimi kurallarının etkisi. Milli Eğitim Dergisi, 145.
  • Övet, O. (2006). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğini tercih etmelerinde etkili olan faktörlerin belirlenmesi. Unpublished master’s thesis, Yeditepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Papanastasiou, C., & Papanastasiou, E. (1998). Papanastasiou, C. & Papanastasiou, E. (1998). What influences students to choose the elementary education major : the case of Cyprus. Mediterranean Journal of Educational Studies, 3(1), 35-45
  • Poyraz, H., & Dere, H. (2001). Okulöncesi eğitimin ilke ve yöntemleri. Ankara: Ankara Yayıncılık.
  • Saban, A. (2003). A Turkish profile of prospective elementary school teachers and their views of teaching. Teaching and Teacher Education, 19(8), 829-846.
  • Şara, P. & Kocabaş, A. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının sınıf öğretmenliğini tercih nedenleri ve aldıkları eğitimle ilgili görüşleri. Turkish International Journal of Special Education and Guidance & Counselling, 1(2), 8-17.
  • Türk Dil Kurumu. (2024). Türkçe Sözlük. Türk Dil Kurumu. https://sozluk.gov.tr
  • Yurdakal, İ. H. (2019). Öğretmen adaylarinin öğretmenlik mesleğini seçmelerinde rol alan etmenler. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 8(2), 1205-1221.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Classroom Education
Journal Section Araştırma Makaleleri
Authors

Berkant Raşit Kargı 0009-0006-9852-5869

Aygil Takır 0000-0003-3042-7585

Publication Date June 27, 2025
Submission Date February 26, 2025
Acceptance Date June 27, 2025
Published in Issue Year 2025 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Kargı, B. R., & Takır, A. (2025). ATATÜRK ÖĞRETMEN AKADEMİSİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ SEÇME SEBEPLERİNİN İNCELENMESİ. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, 10(1), 18-35. https://doi.org/10.47214/adeder.1647723
AMA Kargı BR, Takır A. ATATÜRK ÖĞRETMEN AKADEMİSİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ SEÇME SEBEPLERİNİN İNCELENMESİ. (REJ). June 2025;10(1):18-35. doi:10.47214/adeder.1647723
Chicago Kargı, Berkant Raşit, and Aygil Takır. “ATATÜRK ÖĞRETMEN AKADEMİSİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ SEÇME SEBEPLERİNİN İNCELENMESİ”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi 10, no. 1 (June 2025): 18-35. https://doi.org/10.47214/adeder.1647723.
EndNote Kargı BR, Takır A (June 1, 2025) ATATÜRK ÖĞRETMEN AKADEMİSİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ SEÇME SEBEPLERİNİN İNCELENMESİ. Araştırma ve Deneyim Dergisi 10 1 18–35.
IEEE B. R. Kargı and A. Takır, “ATATÜRK ÖĞRETMEN AKADEMİSİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ SEÇME SEBEPLERİNİN İNCELENMESİ”, (REJ), vol. 10, no. 1, pp. 18–35, 2025, doi: 10.47214/adeder.1647723.
ISNAD Kargı, Berkant Raşit - Takır, Aygil. “ATATÜRK ÖĞRETMEN AKADEMİSİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ SEÇME SEBEPLERİNİN İNCELENMESİ”. Araştırma ve Deneyim Dergisi 10/1 (June2025), 18-35. https://doi.org/10.47214/adeder.1647723.
JAMA Kargı BR, Takır A. ATATÜRK ÖĞRETMEN AKADEMİSİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ SEÇME SEBEPLERİNİN İNCELENMESİ. (REJ). 2025;10:18–35.
MLA Kargı, Berkant Raşit and Aygil Takır. “ATATÜRK ÖĞRETMEN AKADEMİSİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ SEÇME SEBEPLERİNİN İNCELENMESİ”. Araştırma Ve Deneyim Dergisi, vol. 10, no. 1, 2025, pp. 18-35, doi:10.47214/adeder.1647723.
Vancouver Kargı BR, Takır A. ATATÜRK ÖĞRETMEN AKADEMİSİNDE ÖĞRENİM GÖREN ÖĞRETMEN ADAYLARININ ÖĞRETMENLİK MESLEĞİNİ SEÇME SEBEPLERİNİN İNCELENMESİ. (REJ). 2025;10(1):18-35.