This study aims to examine why preservice teachers at Atatürk Teacher Academy (AÖA), the only state institution in TRNC for primary education training, prefer the teaching profession. The research group includes 116 female and 54 male preservice teachers from the 2023-2024 academic year. The study used a survey model, a quantitative research method. Data were collected through the Personal Information Form and the Reasons for Preference of Teaching Profession Scale, administered online Google Forms. The data were analyzed SPSS, and findings were presented with descriptive statistics, t-tests, and ANOVA. The results revealed that intrinsic and altruistic reasons were more dominant than extrinsic factors in career preferences. Variables such as gender and parental occupation showed significant effects on the scale's sub-dimensions, but other variables did not create a significant difference. It can be concluded that preservice teachers share a common motivation for their profession, with female candidates choosing teaching more consciously.
Bu araştırmanın amacı, KKTC’de ilköğretim kurumlarına öğretmen yetiştiren tek devlet kurumu olan Atatürk Öğretmen Akademisi'nde (AÖA) öğrenim gören öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini tercih etme nedenlerini incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2023-2024 eğitim-öğretim yılında AÖA'da öğrenim gören 116 kadın ve 54 erkek öğretmen adayı teşkil etmektedir. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Veriler, öğretmen adaylarına Google Forms aracılığıyla çevrimiçi olarak sunulan Kişisel Bilgi Formu ve Öğretmenlik Mesleğini Tercih Sebepleri Ölçeği yoluyla toplanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiş ve bulgular betimsel istatistikler, t test ve ANOVA ile sunulmuştur. Araştırma bulguları, öğretmen adaylarının meslek tercihlerinde içsel ve özgeci nedenlerin, dışsal faktörlere kıyasla daha baskın olduğunu ortaya koymuştur. Araştırmada incelenen değişkenler, öğretmen adaylarının ölçek puanları üzerinde anlamlı bir farklılık yaratmazken, cinsiyet ve anne-baba mesleği değişkenlerinin ölçeğin alt boyutlarında anlamlı etkiler göstermiştir. Öğretmen adaylarının meslek seçimi ortak bir motivasyon temelinde birleşerek kadın öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğini daha bilinçli seçtiği söylenebilir.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Classroom Education |
| Journal Section | Araştırma Makaleleri |
| Authors | |
| Publication Date | June 27, 2025 |
| Submission Date | February 26, 2025 |
| Acceptance Date | June 27, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 10 Issue: 1 |