Research Article
BibTex RIS Cite

Ortaokul Öğrencileri İçin Biyolojik Çeşitlilik Konusunda Ders Planı Tasarlama

Year 2017, Volume: 8 Issue: 2, 41 - 65, 31.12.2017

Abstract

Bu çalışmanın amacı, 5E
Öğretim Modeli temel alınarak 5. sınıf İnsan ve Çevre İlişkileri Ünitesi
Biyolojik Çeşitlilik konusu ile ilgili bir ders planı geliştirmektir. Plan
kapsamında 5E modelinin her aşaması için Fen Bilimleri Öğretim Programı’nda
belirtilen kazanımlara uygun öğrenci rehber materyalleri tasarlanmıştır. Planın
ana amacı; öğrencilerin, biyolojik çeşitlilik konusunda anlamlı bir öğrenme
sağlamasıdır. Plan; kavram haritası, argüman geliştirme, örnek olay, argüman
değerlendirme, balık kılçığı gibi yöntem ve teknikler kullanılarak, Fen
Bilimleri Öğretim Programı’nda öngörüldüğü gibi 6 ders saatlik bir ders planı
olarak hazırlanmıştır. Plan örneğinin ortaokul fen bilgisi öğretmenlerinin
biyolojik çeşitlilik konusunu etkin bir şekilde derslerinde yer vermesine,
anlamlı öğrenmeler gerçekleştirmesine ve öğrencilerin eğlenerek öğrenmesine
katkı sağlayacağı düşünülmektedir. Ayrıca, tasarlanan öğrenci rehber
materyalleri bu konu kapsamında çalışma yapacak olan öğretmenlere, öğretmen
adaylarına ve araştırmacılara yardımcı olacaktır.

References

  • Açışlı, S. (2014). Genel Fizik Laboratuvar Uygulamalarında 5E Öğrenme Modeline Göre Geliştirilen Materyallerin Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerine ve Akademik Başarılarına Etkisinin İncelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014, 33(2), 628-641. doi:10.7822/omuefd.33.2.20.
  • Aktamış, H. & Atmaca, A. C. (2016). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Yaklaşımına Yönelik Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(58).
  • Akter, S., Arslan, H. B. & Şimşek, M. (2017). 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı. Murat Taş, Aykut Emre Bozdoğan ve Ahmet Tekbıyık (Eds). İnsan ve Çevre/Biyoçeşitlilik. (s. 210-221). Ankara.
  • Baş, G. (2011). Türkiye’de Eğitim Programlarında Yapılandırmacılık: Dün, Bugün, Yarın. Eiğitişim Dergisi ISSN 1307-1785, Sayı 32- Ekim 2011.
  • Bekereci, Ü. (2016). Balık kılçığı tekniğinin, ortaokul 6. sınıf fen bilimleri dersindeki vücudumuzda sistemler ünitesinde kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Bıyıklı, C. & Yağcı, E. (2014). 5E Öğrenme Modeli’ne Göre Düzenlenmiş Eğitim Durumlarının Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 45-79.
  • Bıyıklı, C.,& Yağcı, E. (2015). 5E Öğrenme Modeline Göre Düzenlenmiş Eğitim Durumlarının Akademik Başarı Ve Tutuma Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Bozdoğan, A. E. ve Altunçekiç, A. (2007). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 5E Öğretim Modelinin Kullanabilirliği Hakkındaki Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi Ekim 2007 Cilt:15 No:2 579-590.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, Co: BSCS, 5, 88-98.
  • Bybee, R. W. (2009). The BSCS Instructional Model and 21st Century Skills.TheNationalAcademies Board on ScienceEducation. January 2009.
  • Çinici, A., Özden, M., Akgün, A., Herdem, K., Deniz, Ş. M., & Karabiber, H. L. (2014). Kavram Karikatürleriyle Desteklenmiş Argümantasyon Temelli Uygulamaların Etkinliğinin İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2014(18).
  • Dervişoğlu, S. (2010). Üniversite öğrencilerinin canlı türlerine yönelik değer yönelimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39).
  • Dönel Akgül, G., Geçikli, E. & Doğan, L. (2017). Fen Eğitiminde Hikayelendirme Tekniği İle Kavram Öğretimine Bir Aksiyon Örneği. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi. Yıl: 4, Sayı: 11, s. 246-274
  • Ergin, E. (2014). Biyolojik Çeşitlilik ve Koruma Biyolojisi. Tübitak, Bilim ve Genç. http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/biyocesitlilik-ve-koruma-biyolojisi(05/01/2017)
  • Ergin, İ., Kanlı, U. & Tan, M. (2007). Fizik Eğitiminde 5E Modeli’nin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisinin İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 27, Sayı 2 (2007) 191-209.
  • Hiğde, E. & Aktamış, H. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının argümantasyon temelli fen derslerinin incelenmesi: Eylem araştırması. İlköğretim Online, 16(1).
  • Karadüz, A. (2009). Türkçe Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirme Uygulamalarının “Yapılandırmacı Öğrenme” Kavramı Bağlamında Eleştirisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. XXII (1), 2009, 189-210.
  • Kaya, O. N. (2003). Eğitimde alternatif bir değerlendirme yolu: Kavram haritaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25).
  • Keleş, Y. (2010).Fen Eğitiminde Öğrenme Döngüsü Modelleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. file:///C:/Users/Hp/Downloads/38-119-1-PB.pdf (27/02/2017).
  • M.E.B. (2006). Ilköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6., 7. ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • M.E.B. (2013). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (3., 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • M.E.B. (2017). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Metz, K. E. (2004). Children's understanding of scientific inquiry: Their conceptualization of uncertainty in investigations of their own design. Cognition and Instruction, 22(2), 219-290.
  • Öğreten, B. &Uluçınar-Sağır, Ş. (2014). Argümantasyona dayalı fen öğretiminin etkililiğinin incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 11(1), 75-100.
  • Ören, F. Ş.,& Tezcan, R. (2009). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersinde öğrenme halkası yaklaşımının öğrencilerin tutumları üzerine etkisi. İlköğretim Online, 8(1).
  • Özoğlu, H. & Mısırlıoğlu, Z. (2014). 7 Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı. İlknur Özkan(Ed.) İnsan ve Çevre İlişkileri/Biyolojik Çeşitlilik (s. 169-180). Ankara.
  • Özsevgeç, T. (2006). Kuvvet ve hareket ünitesine yönelik 5E modeline göre geliştirilen öğrenci rehber materyalinin etkililiğinin değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 36-48.
  • Parker, V. & Gerber, B. (2000). Effects of a Science Intervention Program on Middle‐Grade Student Achievement and Attitudes. School Science and Mathematics, 100(5), 236-242.
  • Saka, A. & Akdeniz, A. (2006). Genetik Konusunda Bilgisayar Destekli Materyal Geliştirilmesi ve 5E Modeline Göre Uygulanması. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET January 2006 ISSN: 1303-6521 volume 5 Issue 1 Article 14.
  • Şahin, Ç., & Çepni, S. (2012). Effectiveness of instruction based on the 5e teaching model on students’ conceptual understanding about gas pressure. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 6(1), 220-264.
  • Şıklar, S. (2001). Orman Ağaçlarında Genetik Çeşitlilik, Gen Koruma ve Ülkemizdeki Uygulamalar. Orman Ağaçları ve Tohumları Islah Araştırma Müdürlüğü Dergisi, sayı 2, yıl 2001, ss 95-104.
  • Tuncel, E. (2015). 7. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı. Kadem Erbaş (Ed.). İnsan ve Çevre İlişkileri/Biyolojik Çeşitlilik. (s. 199-208). Ankara
  • Turgut, Ü. & Gürbüz, F. (2011). Effects Of Teaching With 5e Model On Students' Behaviors And Their Conceptual Changes About The Subject Of Heat And Temperature. International Online Journal Of Educational Sciences, 3(2).
  • Turkmen, H. & Ünver, E. (2012). Fen eğitiminde hikayelendirme tekniği. Journal of European Education, 2(1).
  • Uzun, N., Özsoy, S., & Keleş, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının biyolojik çeşitlilik kavramına yönelik görüşleri. Biyoloji Bilimleri Araştırma Dergisi, 3(1), 85-91
  • Yeşildağ-Hasançebi, F. & Günel, M. (2013). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının dezavantajlı öğrencilerin fen bilgisi başarılarına etkisi. İlköğretim Online, 12(4).
  • Yörek, N. (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin biyolojik çeşitlilik (Biyoçeşitlilik) konusunda kavramsal anlama düzeylerinin araştırılması (Doctoral dissertation, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Yurdakul, B. (2008). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Sosyal-Bilişsel Bağlamda Bilgiyi Oluşturmaya Katkısı. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt 11, Sayı20, Aralık 2008, ss.39-67.

Designing a Lesson Plan About Biological Diversity for Secondary School Students

Year 2017, Volume: 8 Issue: 2, 41 - 65, 31.12.2017

Abstract

Aim of this study develops
the lesson plan that is about the subject of Biological Diversity in Unit of
Relationships Human and Environment at 5th  grade. As part of lesson plan,
activities which are suitable for objectives in Science Education Curriculum were
designed for each stage of 5E model. Main goal of this plan provides meaningful
learning for topic of biological diversity. In this study, the lesson plan was prepared
for 6 lesson hours while using some methods and techniques that are concept map,
deveolping argumen, example story, evaluating argumen and fishbone. The example
of lesson plan is though to contribute to the students for meaningful and entertaining
learning also that teacher should teach the subject of biological diversity.
And also, designed these ınstructional materials will be able to provided for science
teachers, preservice science teachers and researchers about the subject of
biological diversity. 

References

  • Açışlı, S. (2014). Genel Fizik Laboratuvar Uygulamalarında 5E Öğrenme Modeline Göre Geliştirilen Materyallerin Öğrencilerin Bilimsel Süreç Becerilerine ve Akademik Başarılarına Etkisinin İncelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2014, 33(2), 628-641. doi:10.7822/omuefd.33.2.20.
  • Aktamış, H. & Atmaca, A. C. (2016). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Argümantasyon Tabanlı Öğrenme Yaklaşımına Yönelik Görüşleri. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(58).
  • Akter, S., Arslan, H. B. & Şimşek, M. (2017). 5. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı. Murat Taş, Aykut Emre Bozdoğan ve Ahmet Tekbıyık (Eds). İnsan ve Çevre/Biyoçeşitlilik. (s. 210-221). Ankara.
  • Baş, G. (2011). Türkiye’de Eğitim Programlarında Yapılandırmacılık: Dün, Bugün, Yarın. Eiğitişim Dergisi ISSN 1307-1785, Sayı 32- Ekim 2011.
  • Bekereci, Ü. (2016). Balık kılçığı tekniğinin, ortaokul 6. sınıf fen bilimleri dersindeki vücudumuzda sistemler ünitesinde kullanımının öğrencilerin akademik başarılarına etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans). Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi, Kahramanmaraş.
  • Bıyıklı, C. & Yağcı, E. (2014). 5E Öğrenme Modeli’ne Göre Düzenlenmiş Eğitim Durumlarının Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisi. Ege Eğitim Dergisi, 15(1), 45-79.
  • Bıyıklı, C.,& Yağcı, E. (2015). 5E Öğrenme Modeline Göre Düzenlenmiş Eğitim Durumlarının Akademik Başarı Ve Tutuma Etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Bozdoğan, A. E. ve Altunçekiç, A. (2007). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının 5E Öğretim Modelinin Kullanabilirliği Hakkındaki Görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi Ekim 2007 Cilt:15 No:2 579-590.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Bybee, R. W., Taylor, J. A., Gardner, A., Van Scotter, P., Powell, J. C., Westbrook, A., & Landes, N. (2006). The BSCS 5E instructional model: Origins and effectiveness. Colorado Springs, Co: BSCS, 5, 88-98.
  • Bybee, R. W. (2009). The BSCS Instructional Model and 21st Century Skills.TheNationalAcademies Board on ScienceEducation. January 2009.
  • Çinici, A., Özden, M., Akgün, A., Herdem, K., Deniz, Ş. M., & Karabiber, H. L. (2014). Kavram Karikatürleriyle Desteklenmiş Argümantasyon Temelli Uygulamaların Etkinliğinin İncelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2014(18).
  • Dervişoğlu, S. (2010). Üniversite öğrencilerinin canlı türlerine yönelik değer yönelimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39(39).
  • Dönel Akgül, G., Geçikli, E. & Doğan, L. (2017). Fen Eğitiminde Hikayelendirme Tekniği İle Kavram Öğretimine Bir Aksiyon Örneği. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi. Yıl: 4, Sayı: 11, s. 246-274
  • Ergin, E. (2014). Biyolojik Çeşitlilik ve Koruma Biyolojisi. Tübitak, Bilim ve Genç. http://www.bilimgenc.tubitak.gov.tr/makale/biyocesitlilik-ve-koruma-biyolojisi(05/01/2017)
  • Ergin, İ., Kanlı, U. & Tan, M. (2007). Fizik Eğitiminde 5E Modeli’nin Öğrencilerin Akademik Başarısına Etkisinin İncelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 27, Sayı 2 (2007) 191-209.
  • Hiğde, E. & Aktamış, H. (2017). Fen bilgisi öğretmen adaylarının argümantasyon temelli fen derslerinin incelenmesi: Eylem araştırması. İlköğretim Online, 16(1).
  • Karadüz, A. (2009). Türkçe Öğretmenlerinin Ölçme ve Değerlendirme Uygulamalarının “Yapılandırmacı Öğrenme” Kavramı Bağlamında Eleştirisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. XXII (1), 2009, 189-210.
  • Kaya, O. N. (2003). Eğitimde alternatif bir değerlendirme yolu: Kavram haritaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(25).
  • Keleş, Y. (2010).Fen Eğitiminde Öğrenme Döngüsü Modelleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. file:///C:/Users/Hp/Downloads/38-119-1-PB.pdf (27/02/2017).
  • M.E.B. (2006). Ilköğretim Fen ve Teknoloji Dersi (6., 7. ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • M.E.B. (2013). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (3., 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • M.E.B. (2017). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Temel Eğitim Genel Müdürlüğü.
  • Metz, K. E. (2004). Children's understanding of scientific inquiry: Their conceptualization of uncertainty in investigations of their own design. Cognition and Instruction, 22(2), 219-290.
  • Öğreten, B. &Uluçınar-Sağır, Ş. (2014). Argümantasyona dayalı fen öğretiminin etkililiğinin incelenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 11(1), 75-100.
  • Ören, F. Ş.,& Tezcan, R. (2009). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersinde öğrenme halkası yaklaşımının öğrencilerin tutumları üzerine etkisi. İlköğretim Online, 8(1).
  • Özoğlu, H. & Mısırlıoğlu, Z. (2014). 7 Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı. İlknur Özkan(Ed.) İnsan ve Çevre İlişkileri/Biyolojik Çeşitlilik (s. 169-180). Ankara.
  • Özsevgeç, T. (2006). Kuvvet ve hareket ünitesine yönelik 5E modeline göre geliştirilen öğrenci rehber materyalinin etkililiğinin değerlendirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3(2), 36-48.
  • Parker, V. & Gerber, B. (2000). Effects of a Science Intervention Program on Middle‐Grade Student Achievement and Attitudes. School Science and Mathematics, 100(5), 236-242.
  • Saka, A. & Akdeniz, A. (2006). Genetik Konusunda Bilgisayar Destekli Materyal Geliştirilmesi ve 5E Modeline Göre Uygulanması. The Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET January 2006 ISSN: 1303-6521 volume 5 Issue 1 Article 14.
  • Şahin, Ç., & Çepni, S. (2012). Effectiveness of instruction based on the 5e teaching model on students’ conceptual understanding about gas pressure. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 6(1), 220-264.
  • Şıklar, S. (2001). Orman Ağaçlarında Genetik Çeşitlilik, Gen Koruma ve Ülkemizdeki Uygulamalar. Orman Ağaçları ve Tohumları Islah Araştırma Müdürlüğü Dergisi, sayı 2, yıl 2001, ss 95-104.
  • Tuncel, E. (2015). 7. Sınıf Fen Bilimleri Ders Kitabı. Kadem Erbaş (Ed.). İnsan ve Çevre İlişkileri/Biyolojik Çeşitlilik. (s. 199-208). Ankara
  • Turgut, Ü. & Gürbüz, F. (2011). Effects Of Teaching With 5e Model On Students' Behaviors And Their Conceptual Changes About The Subject Of Heat And Temperature. International Online Journal Of Educational Sciences, 3(2).
  • Turkmen, H. & Ünver, E. (2012). Fen eğitiminde hikayelendirme tekniği. Journal of European Education, 2(1).
  • Uzun, N., Özsoy, S., & Keleş, Ö. (2010). Öğretmen adaylarının biyolojik çeşitlilik kavramına yönelik görüşleri. Biyoloji Bilimleri Araştırma Dergisi, 3(1), 85-91
  • Yeşildağ-Hasançebi, F. & Günel, M. (2013). Argümantasyon tabanlı bilim öğrenme yaklaşımının dezavantajlı öğrencilerin fen bilgisi başarılarına etkisi. İlköğretim Online, 12(4).
  • Yörek, N. (2006). Ortaöğretim öğrencilerinin biyolojik çeşitlilik (Biyoçeşitlilik) konusunda kavramsal anlama düzeylerinin araştırılması (Doctoral dissertation, DEÜ Eğitim Bilimleri Enstitüsü).
  • Yurdakul, B. (2008). Yapılandırmacı Öğrenme Yaklaşımının Sosyal-Bilişsel Bağlamda Bilgiyi Oluşturmaya Katkısı. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Cilt 11, Sayı20, Aralık 2008, ss.39-67.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Studies on Education
Journal Section Research Article
Authors

Ferdiye Keleş

Hatice Özenoğlu

Publication Date December 31, 2017
Submission Date November 3, 2017
Acceptance Date December 29, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Keleş, F., & Özenoğlu, H. (2017). Ortaokul Öğrencileri İçin Biyolojik Çeşitlilik Konusunda Ders Planı Tasarlama. Adnan Menderes Üniversitesi Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 8(2), 41-65.