Textbooks are a decisive and guiding tool in teaching lessons for reasons such as being prepared according to learning outcomes and being accepted by the Ministry of National Education Board of Education and Instruction. The Social Studies Curriculum mentions that the course should be supported with literary products “by using genres such as legends, epics, tales, proverbs, true stories, folk songs and poems”. In this framework, literary genres should be utilised in the content of textbooks to set an example. This study examines the social studies textbooks taught in the 4th grade regarding the number of literary genres and their contexts. The document analysis method, a qualitative research method, was used in this study. The collected data were analysed via content analysis. As a result, it was determined that the most common genres in the textbook were interviews, anecdotes, and biographies. The interview, the most common literary genre found in all units, was analysed in terms of the contexts it addressed. The program's acquisitions, basic skills, values, and explanations were considered.
Ders kitapları kazanımlara göre hazırlanması ve Millî Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı kararı ile kabul ediliyor olması gibi sebeplerle derslerin işlenmesinde tayin edici ve kılavuzlayıcı araçlardan biridir. Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı’nda dersin “efsane, destan, masal, atasözü, hak hikâyesi, türkü ve şiir gibi türlerden yararlanılarak” edebi ürünlerle desteklenmesi gerekliliğine değinilmektedir. Bu çerçevede ders kitaplarının içeriğinde örneklik etmesi açısından edebi türlerden yararlanılması beklenebilir. Bu çalışmanın amacı 4. sınıflarda okutulmakta olan Sosyal Bilgiler Ders Kitabını edebi türlere yer verme miktarı ve bağlamları açısından incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Toplanan veriler içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonucunda ders kitabında en çok yer verilen türlerin röportaj, anekdot ve biyografi olduğu tespit edilmiştir. En çok yer verilen ve tüm ünitelerde bulunan edebi tür olan röportaj ele alındığı bağlamlar açısından incelenmiştir. Bağlam olarak kazanımlar, temel beceriler, değerler ve programdaki açıklamaların dikkate alındığı tespit edilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Social Studies Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 27, 2024 |
Submission Date | June 4, 2024 |
Acceptance Date | December 15, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 14 Issue: 2 |