Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin kodlama eğitimine dönük tutumlarının ve bilgisayarca düşünme beceri düzeyleri

Yıl 2023, , 873 - 892, 30.11.2023
https://doi.org/10.31592/aeusbed.1350287

Öz

Bu çalışma Bilişim Teknolojileri alanında eğitim gören Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin bilgisayarca düşünme beceri seviyelerini ve kodlama eğitimine dönük tutumlarını incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada nicel araştırma desenlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2022-2023 eğitim öğretim yılında Kırşehir ili sınırları içinde Bilişim teknolojileri alanında öğrenim gören 309 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Altay ve Kışla (2018) tarafından geliştirilen “Programlamaya Yönelik Tutum Ölçeği” ve Korkmaz, Çakır ve Özden (2015) tarafından geliştirilen “Bilgisayarca Düşünme Beceri Düzeyleri Ölçeği” kullanılmıştır. Veri analizi için SPSS 25.0 veri analiz programı kullanılmış ve betimsel analiz, bağımsız örneklem t testi, tek yönlü varyans analizi, korelasyon testi ve basit doğrusal regresyon analizi yapılmıştır. Sonuç olarak öğrencilerin kodlama eğitimine dönük tutum ve bilgisayarca düşünme beceri düzeylerinin orta düzeyde olduğu, cinsiyete göre farklılaşmadığı ve öğrenim gördüğü dallara ve sınıf kademelerine göre farklılaştığı belirlenmiştir. Ayrıca öğrencilerin kodlama eğitimine dönük tutumlarıyla bilgisayarca düşünme beceri düzeyleri arasında anlamlı orta düzey pozitif yönlü bir ilişki olduğu ve birbirlerini yordadıkları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Abdüsselam, M. S., ve Uzoğlu, M. (2021). Ortaokul Öğrencilerinin Kodlamaya Karşı Tutumlarının Farklı Değişkenlere Göre Araştırılması. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2022(18), 81-92.
  • Adsay, C., Korkmaz, Ö., Çakır, R., ve Erdoğmuş, F. U. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin Blok Temelli Kodlama Eğitimine Dönük Öz-Yeterlik Algı Düzeyleri, Stem ve Bilgisayarca Düşünme Beceri Düzeyleri. Eğitim Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 10(2), 469-489.
  • Altay, G., ve Kışla, T. (2018). Programlamaya yönelik tutum ölçeği ve psikometrik özellikleri. Ege Eğitim Dergisi, 19(2), 559-574.
  • Altun, A., ve Mazman, S. G. (2012). Programlamaya İlişkin Öz Yeterlilik Algısı Ölçeğinin Türkçe Formunun Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Journal of Measurement And Evaluation in Education and Psychology, 3(2), 297-308.
  • Angeli, C., and Valanides, N. (2020). Developing young children's computational thinking with educational robotics: An interaction effect between gender and scaffolding strategy. Computers in human behavior, 105, 105954.
  • Angeli, C., and Giannakos, M. (2020). Computational thinking education: Issues and challenges. Computers in human behavior, 105, 106185. Aydoğdu, Ü. R., Karamustafaoğlu, O., ve Bülbül, M. Ş. (2017). Akademik Araştırmalarda Araştırma Yöntemleri ile Örneklem İlişkisi: Doğrulayıcı Doküman Analizi Örneği. Dicle University Journal of Ziya Gokalp Education Faculty, (30). 556-56.
  • Aytekin, A., Çakır, F. S., Yücel, Y. B., ve Kulaözü, İ. (2018). Geleceğe Yön Veren Kodlama Bilimi Ve Kodlama Öğrenmede Kullanılabilecek Bazı Yöntemler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 5(5), 24-41.
  • Barr, D., Harrison, J., and Conery, L. (2011). Computational thinking: A digital age skill for everyone. Learning & Leading with Technology, 38(6), 20-23.
  • Bers, M. U. (2018). Coding and computational thinking in early childhood: The impact of ScratchJr in Europe. European Journal of STEM Education, 3(3), 8.
  • Büyüköztürk, S. (2012). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (17. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Calao, L. A., Moreno-León, J., Correa, H. E., and Robles, G. (2015, September). Developing mathematical thinking with scratch. In European conference on technology enhanced learning (pp. 17-27). Springer, Cham.
  • Czerkawski, B. C., and Lyman, E. W. (2015). Exploring issues about computational thinking in higher education. TechTrends, 59(2), 57-65.
  • Demirer, V. ve Sak, N. (2016). Dünyada ve Türkiye' de programlama eğitimi ve yeni yaklaşımlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(3), 521-546.
  • Erdem, A. R. (2005). Öğrenmede etkili yollar: öğrenme stratejileri ve öğretimi. İlköğretim Online, 4(1), 1-6.
  • Erol, O ve Kurt, A. A. (2017). BÖTE bölümü öğrencilerinin programlamaya karşı tutumlarının incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 314-325.
  • Farkas, D., and Murthy, N. (2005, June). Attitudes toward computers, the introductory course and recruiting new majors: Preliminary results. In 17th Workshop of the Psychology of Programming Interest Group, Sussex University (pp. 268-277).
  • Fesakis, G., and Serafeim, K. (2009). Influence of the familiarization with" scratch" on future teachers' opinions and attitudes about programming and ICT in education. Acm SIGCSE Bulletin, 41(3), 258-262.
  • Gomes, A., and Mendes, A. J. (2007, September). Learning to program-difficulties and solutions. In International Conference on Engineering Education–ICEE.
  • Göksoy, S., ve Yılmaz, İ. (2018). Bilişim Teknolojileri Öğretmenleri Ve Öğrencilerinin Robotik Ve Kodlama Dersine İlişkin Görüşleri. Düzce Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(1), 178-196.
  • Grover, S., and Pea, R. (2013). Computational thinking in K--12: A review of the state of the field. Educational Researcher, 42(1), 38–43.
  • Guggemos, J. (2021). On the predictors of computational thinking and its growth at the high-school level. Computers & Education, 161, 104060.
  • Gurbetoğlu, A. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. http://www.agurbetoglu.com/files/3%20ARA%C5%9ETIRMA%20S%C3%9CREC%C4%B0.pdf. Erişim Tarihi: 12.11.2022.
  • İbili, E., Günbatar, M. S., ve Sırakaya, M. (2020). Bilgi-işlemsel düşünme becerilerinin incelenmesi: Meslek liseleri örneklemi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 1067-1078.
  • Kaučič, B., and Asič, T. (2011, May). Improving introductory programming with Scratch? In 2011 Proceedings of the 34th International Convention MIPRO (pp. 1095-1100). IEEE.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., Özden, M. Y., Oluk, A. ve Sarıoğlu, S. (2015). Bireylerin bilgisayarca düşünme becerilerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi. Ondokuz Mayis University Journal of Education Faculty, 34(2), 68-87.
  • Korkmaz, Ö., Çakır, R., ve Özden, M. Y. (2015). Bilgisayarca Düşünme Beceri Düzeyleri Ölçeğinin (BDBD) Ortaokul Düzeyine Uyarlanması. Gazi Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(2), 67-86.
  • Korkmaz, Ö., Karaçaltı, C., ve Çakır, R. (2018). Öğrencilerin Programlama Başarılarının Bilgisayarca-Eleştirel Düşünme Ile Problem Çözme Becerileri Çerçevesinde Incelenmesi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(2), 343-370.
  • Mason, S. L., and Rich, P. J. (2020). Development and analysis of the elementary student coding attitudes survey. Computers & Education, 153, 103898.
  • Michael, K. A., and Omoloye, E. A. (2014). Improving structural designs with computer programming in building construction. IOSR Journal of Computer Engineering (IOSR-JCE), 16(3), 10-16.
  • Oluk, A., ve Çakır, R. (2019). Üniversite öğrencilerinin bilgisayarca düşünme becerilerinin mantıksal matematiksel zekâ ve problem çözme becerileri açısından incelenmesi. Journal of Theoretical Educational Science, 12(2), 457-473.
  • Özyurt, Ö., ve Özyurt, H. (2015). Bilgisayar programcılığı öğrencilerinin programlamaya karşı tutum ve programlama öz-yeterliklerinin belirlenmesine yönelik bir çalı. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11(1), 51-67.
  • Saygıner, Ş., ve Tüzün, H. (2017). Programlama Eğitiminde Yaşanan Zorluklar ve Çözüm Önerileri. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu, İnönü Üniversitesi, 24, 27.
  • Sayın, Z., ve Seferoğlu, S. S. (2016). Yeni bir 21. yüzyıl becerisi olarak kodlama eğitimi ve kodlamanın eğitim politikalarına etkisi. Akademik Bilişim Konferansı, 3(5).
  • Selby, C. C. (2012). Promoting computational thinking with programming. In Proceedings of the 7th workshop in primary and secondary computing education. 74-77.
  • Selby, C., & Woollard, J. (2013). Computational thinking: the developing definition.
  • Sebetci, Ö., ve Aksu, G. (2014). Öğrencilerin Mantıksal ve Analitik Düşünme Becerilerinin Programlama Dilleri Başarısına Etkisi. Baş Editör, 65.
  • Sun, L., Hu, L., and Zhou, D. (2022). Programming attitudes predict computational thinking: Analysis of differences in gender and programming experience. Computers & Education, 181, 104457.
  • Tang, X., Yin, Y., Lin, Q., Hadad, R., and Zhai, X. (2020). Assessing computational thinking: A systematic review of empirical studies. Computers & Education, 148, 103798.
  • Wing, J. M. (2008). Computational thinking and thinking about computing. Philosophical Transactions of the Royal Society A: Mathematical, Physical and Engineering Sciences, 366(1881), 3717-3725.
  • Yağcı, M. (2016). Bilişim Teknolojileri (BT) Öğretmen Adaylarının Ve Bilgisayar Programcılığı (BP) Öğrencilerinin Programlamaya Karşı Tutumlarının Programlama Öz Yeterlik Algılarına Etkisi. Journal Of Human Sciences, 13(1), 1418-1432.
  • Yağcı, M. (2018). A Study on Computational Thinking and High School Students’computational Thinking Skill Levels. International Online Journal of Educational Sciences, 10(2), 81-96.
  • Yalçın, N., ve İkinci, A. (2020). Meslek Liseleri Bilişim Teknolojileri Alan Öğrencilerinin Bilgisayarca Düşünme Beceri Düzeylerinin Eğitim Program Türüne Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(4), 1639-1656.
  • Yükseltürk, E. ve Altıok, S. (2015). Bilişim teknolojileri öğretmen adaylarının bilgisayar programlama öğretimine yönelik görüşleri. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 50-65.
  • Zhang, S., Wong, G. K., and Chan, P. C. (2023). Playing coding games to learn computational thinking: What motivates students to use this tool at home? Education and Information Technologies, 28(1), 193-216.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ümit Ar Bu kişi benim 0009-0002-8074-6867

Özgen Korkmaz 0000-0003-4359-5692

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2023
Gönderilme Tarihi 26 Ağustos 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Ar, Ü., & Korkmaz, Ö. (2023). Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi öğrencilerinin kodlama eğitimine dönük tutumlarının ve bilgisayarca düşünme beceri düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(3), 873-892. https://doi.org/10.31592/aeusbed.1350287