In this study It is tried to be indicated whether SQ3R fluency reading strategy has an effect upon students’ attitude towards skills in Science and Technology lesson or not. The research was designed in the model of pre-test post-test control grouped. The sample of the research involves 4th grade students having been chosen among the students in two different classes in Akpınar in Kırşehir. The study was applied on an experimental group and a control group for ten weeks.During the application SQ3R fluency reading strategy was applied in the experimental group in Science classes and in the control group lessons were carried out according to the plans provided by the available program . The research was designed in the model of pre-test post-test control grouped. The sample of the research involves 4th grade students having been chosen among the students in two different classes in Akpınar in Kırşehir. The study was applied on an experimental group and a control group for ten weeks.During the application SQ3R fluency reading strategy was applied in the experimental group in Science classes and in the control group lessons were carried out according to the plans provided by the available program. According to the data obtained as the result of the study When Students’ post test results of their attitude towards Science was compared both in experimental and control group, a meaningful difference could not be found in favour of experimental group in SQ3R technique. However, a little increase was observed in post-test results of students.
Reading Reading Comprehension Read Fluently SQ3R Fluency Reading Strategy
Bu araştırmada SQ3R tekniğinin, fen ve teknoloji dersinde ilköğretim 4. Sınıf öğrencilerinin fen ve teknoloji dersi tutumları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmada bağımsız değişken olan SQ3R tekniğinin, öğrencilerin fen ve teknoloji dersine yönelik tutumları üzerinde etkili olup olmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırma, ön test- son test kontrol gruplu deneme modelinde tasarlanmıştır Araştırmanın amacı doğrultusunda, bir deney ve bir kontrol grubu belirlenmiştir. Deney grubunda dersler SQ3R tekniği, kontrol grubunda ise mevcut programın öngördüğü etkinlikler doğrultusunda yürütülmüştür. Araştırmanın çalışma grubunu Kırşehir ili, Akpınar ilçesinin 4.sınıf öğrencileri arasından uygun örnekleme ile seçilen 2 şubedeki öğrencileri oluşturmuştur. Uygulama çalışmaları 10 hafta sürmüştür. Verilerin elde edilmesinde araştırmacı tarafından geliştirilmiş olan ölçme aracı ve öğrencilere SQ3R akıcı okuma stratejisini uygulamak üzere düzenlenmiş 8 adet okuma metni kullanılmıştır. Ölçme aracı ve metinlerin geliştirilmesi sürecinde problemi tanımlama, taslak form oluşturma, uzman görüşü alma, ön uygulama formu oluşturma ve uygulamanın gerçekleştirilmesi aşamaları izlenmiştir. Ayrıca deney ve kontrol grubu öğrencilerine kişisel bilgilerini almak ve sosyo-ekonomik düzeylerini belirlemek için kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Deney ve kontrol grubu öğrencilerine “fen tutum ölçeği” ise ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Araştırma sonucu elde edilen bulgulara göre fen ve teknoloji dersinde deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin fen tutumlarına yönelik son test puanları karşılaştırıldığında deney grubu öğrencilerinin son test puanlarında bir miktar artış olsa da, bu farkın istatistiksel olarak anlamlı olmadığı tespit edilmiştir.
Okuma Okuduğunu Anlama Akıcı Okuma SQ3R Akıcı Okuma Stratejisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2014 |
Gönderilme Tarihi | 7 Eylül 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 1 Sayı: 1 |