Kapsayıcı eğitim bağlamında, Türkiye’de
ilköğretim programlarının çokkültürlülük açısından analizini amaçlayan çalışma
kapsamında, Türkiye’de İlköğretim düzeyindeki öğretim programları incelenmiş;
çokkültürlülük ve kapsayıcılığın programların felsefesi, amaçları, ilkeleri ve
değerlerine ne ölçüde yansıdığı belirlenmeye çalışılmıştır. Nitel desende
tasarlanmış olan çalışmada veriler, Ocak 2018 Talim Terbiye Kurulu Başkanlığını
tarafından güncellenen ilköğretim 1-8 öğretim programlarından elde edilmiş ve
içerik analizi kullanılarak tema ve alt temalar oluşturulmuştur. Analizler
sonucunda, İlköğretim düzeyinde okutulan 16 dersin öğretim programında
çokkültürlülük ile ilgili toplam 63 kazanım tespit edilmiştir. Kazanımların
kodlanması sonucunda 38 alt tema belirlenmiştir. Alt temaların birbiriyle
karşılaştırılması sonucunda, ilköğretim programlarında %41,3 ile farklılıkları tanımaya yönelik bir
hassasiyetin olduğu görülmüştür. Çokkültürlülük ile ilgili kazanımların
kodlanması sonucunda elde edilen alt temaların birbiriyle yakınlığı dikkate
alınarak farklılıkları tanıma, değer verme ve etkileşim olmak üzere üç ana tema üretilmiştir. Her üç temaya
ilişkin alt temalara bakıldığında ise düşük düzey öğrenim hedeflerini içerdiği
anlaşılmıştır. Öğretim programlarının kapsayıcı olabilmesi için özellikle
etkileşime ağırlık verecek şekilde düzenlenmesi ve daha üst düzey öğrenim
hedeflerine sahip olması gerekmektedir. Buna ek olarak Türkiye’de ilköğretim
programlarında kapsayıcı eğitim bağlamında çokkültürlü eğitim programlarının
sahip olması gereken temel özelliklerin neler olabileceğine dair önerilerde
bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 24, 2019 |
Submission Date | May 11, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 5 Issue: 2 |