Research Article
BibTex RIS Cite

Stratejik Yönetim ve İnovasyon İlişkisi: KOBİ’ler Üzerine Bir Araştırma

Year 2019, Volume: 5 Issue: 2, 349 - 367, 24.12.2019
https://doi.org/10.31592/aeusbed.598079

Abstract






















Bu çalışmanın amacı, küçük ve orta büyüklükteki
işletmelerde stratejik yönetim ve inovasyon arasındaki sinerjiyi incelemektir.
Nicel bir araştırma deseninde planlanan çalışmada Ankara çevresinde faaliyet
gösteren 35 farklı sektördeki 300 KOBİ yöneticisiyle yüz yüze anket tekniğinden
yararlanılarak veriler toplanmıştır. Toplanan veriler SPSS 23.0 ve Lisrel
programlarına aktarılmış ve çözümleyici analizlere tabi tutulmuştur.
Analizlerden elde edilen sonuçlar, yapılan literatür çalışmasıyla desteklenerek
KOBİ’lerde stratejik yönetim ve inovasyon arasındaki sinerji ortaya
konulmuştur. Analizler sonucunda işletme yöneticilerinin stratejik yönetim
algılarıyla inovasyon süreçlerine yönelik algılarının arasında anlamlı bir
doğru orantı tespit edilmiştir. Ulaşılan sonuçlar doğrultusunda KOBİ’lerde
stratejik yönetim ve inovasyon süreçleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmuş
ve bir takım öneriler sunulmuştur. Ulaşılan sonuçların ve sunulan önerilerin bu
doğrultuda yapılacak çalışmalara ışık tutacağı düşünülmektedir.




References

  • Akdemir , B. (2010). Stratejik Yol Haritası Uygulamasının Stratejik Yönetim Bilincine Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma .e-Journal of New World Sciences Academy, 5-4, s. 321.
  • Akgül, A.,& Çevik, O. (2003). İstatistiksel Analiz Teknikleri (SPSS’ te İşletme Yönetimi Uygulamaları), 1.Baskı. Ankara: Emek Ofset.
  • Aktaş, E. (2018). İnovasyon Yönetimi ve İşletmelerde İnovasyon Yönetimine Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İşletme Programı, İstanbul, s. 18.
  • Athapaththu , H. H. (2016). An Overview of Strategic Management: An Analysis of the Concept sand the Importance of Strategic Management. International Journal of Scientific and Research Publications, 6-2, s. 125-126.
  • Baykal, T. (2018). Örgütlerde Etkinlik ve Etkililik için Stratejik Yönetim ve Stratejik Planlama .Social Sciences Research Journal, 7-2, s. 153-154.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, S., & Demirel , F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PegemA Akademi.
  • Cormican, K.,&O'sullgvan, D. (2004). Auditing Best Practice for Effective Product Innovation Management. Technovation.
  • Çavuş, M. F. (2005). Aile İşletmelerinde Stratejik Yönetim . Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14-2, s. 152.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları . Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demir , Ö.,& Sezgin, E. E. (2016). Kobilerde Stratejik Yönetim Anlayışına İnovasyon Perspektifinden Bakış . Siirt Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisadi Yenilik Dergisi, 4-1 , s. 22.
  • Demir, D. (2017). Stratejik Yönetim ve Marka Yönetimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Bir Sektör Uygulaması (Tekstil Hazır Giyim). Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Dursun, Ö. O. (2017). İnovasyon Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. International Journal of Management and Administration, 1-1, s. 12-13.
  • Emeksizoğlu , B. (2008). İmalat Sektöründe İnovasyon, Türkiye'de İnovasyona Yönelik Engeller, Kaynaklar Ve Teşvikler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, s. 4-5.
  • Esmaeili, N. (2015). Strategic Management and Its Application in Modern Organizations . International Journal of OrganizationalLeadership, 4, s. 121-125.
  • Eşki, H. (2009). Stratejik Yönetim ve Örgüt Kültürü; İlişkisel Bir Analiz. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 24 , s. 165.
  • Günay, Ö. (2007). KOBİ’lerde Yenilik Türlerinin Analizi ve Yenilik Engellerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Karsavuran, S. (2013). Stratejik Değerlendirme ve Kontrol: Dengeli Puan Kartı’nın Sağlık Hizmetlerinde Kullanımı . Hacettepe Üniversitesi Sağlık İdaresi Dergisi, 16-2, s. 69-72.
  • Keskin, S. (2018). Girişimcilik ve İnovasyon Arasındaki İlişki . Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5-13, s. 186-188.
  • Kılcı, H. (2013). ''Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerde Stratejik Yönetim Uygulamaları: Tokat İli İmalat Kobileri Üzerinde Bir Çalışma'', Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı,Tokat. 36-37-38-58-59.
  • Kılıç, R.,& Keklik, B. (2012). Kobi’lerde Genel Firma Özelliklerinin İnovasyon Uygulamalarına Etkisi: Balıkesir İlinde Bir Araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 39, s. 93-118.
  • Öztokmak, Z. (2018). Yeni Tüketim Kültürü ve İnovasyon Çerçevesinde Konya İlinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Fast Food Tüketim Alışkanlıklarının İncelenmesi . Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, KTO Karatay Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Programı, s. 25.
  • Peker, A. E.,&Boyraz, A. (2017). Stratejik Yönetim Kavramına Teorik Bir Yaklaşım. Fırat Üniversitesi İktisadi ve İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi,1-2, s. 70-72.
  • Persaud, N.,Woodhouse, M., &Scriven, M. (2016 ). Enhancing the Strategic Management Process Through the Use of Professional Evaluation Methods and the Logic of Evaluation, 12-26. Journal of Multi Diciplinary Evaluation , s. 3.
  • Pınar, İ.,Kamaşak, R., & Bulutlar, F. (2009). Strateji Geliştirme Süreçlerinin Yenilikçilik Üzerinde Etkisi. 21-23 Mayıs 17. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, (s. 399-404). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi .
  • Satı, Z. E.,& Işık, Ö. (2011). İnovasyon ve Stratejik Yönetim Sinerjisi: Stratejik İnovasyon. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9-2, s. 542.
  • Schermelleh, E. K.,Moosbrugger, H., &Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8-2.
  • Tabachnic, B.,&Fidell, L. (2007). Using multi variale statistics. Cambridge: Harper&Row.
  • Turengül, M. (2007). Stratejik Yönetim ve Kriz Dönemlerinde Önemi. Dumlupınar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 14, s. 65.
  • Türk , M.,& Kara, E. (2017). Konaklama İşletmelerinde Stratejik Yönetim Süreci : Yöneticiler Üzerine Bir Araştırma . Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7-13, s. 554-555.
  • Utterback, J. M.,&Abernathy, W. J. (1975). A Dynamic Model of Processand Product Innovation. The International Journal of Management Science, 3-6, s. 642-644.
  • Van Veen-Dirks, P.,&Wijn, M. (2002). Strategic Control: Meshing Critical Success Factors with the Balanced Scorecard. Long Range Planning, 35 , s. 410-411-412.
  • www.oecd.org. (2018, 12 20). OECD: https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=6870 adresinden alınmıştır.
  • www.oecd.org. (2018, 11 14). OECD: https://www.oecd.org/site/innovationstrategy/defininginnovation.htm adresinden alınmıştır.
  • www.oecd.org. (2018, 9 21). OECD: https://www.oecd.org/site/innovationstrategy/defininginnovation.htm adresinden alınmıştır.
  • www.oecd.org. (2019, 1 2). OEDC: https://www.oecd.org/site/innovationstrategy/defininginnovation.htm adresinden alınmıştır.
  • www.oecd.org. (2019, 1 3). OECD: https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=6871 adresinden alınmıştır.
  • www.oecd.org. (2019, 1 7). OECD: https://www.oecd.org/site/innovationstrategy/defininginnovation.htm adresinden alınmıştır.
  • www.oecd.org. (2019, 1 10). OECD: https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=6873 adresinden alınmıştır.
  • www.oecd.org. (2019, 1 24). OECD: https://www.oecd.org/site/innovationstrategy/defininginnovation.htm adresinden alınmıştır.
Year 2019, Volume: 5 Issue: 2, 349 - 367, 24.12.2019
https://doi.org/10.31592/aeusbed.598079

Abstract

References

  • Akdemir , B. (2010). Stratejik Yol Haritası Uygulamasının Stratejik Yönetim Bilincine Etkisinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma .e-Journal of New World Sciences Academy, 5-4, s. 321.
  • Akgül, A.,& Çevik, O. (2003). İstatistiksel Analiz Teknikleri (SPSS’ te İşletme Yönetimi Uygulamaları), 1.Baskı. Ankara: Emek Ofset.
  • Aktaş, E. (2018). İnovasyon Yönetimi ve İşletmelerde İnovasyon Yönetimine Yönelik Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Okan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İşletme Programı, İstanbul, s. 18.
  • Athapaththu , H. H. (2016). An Overview of Strategic Management: An Analysis of the Concept sand the Importance of Strategic Management. International Journal of Scientific and Research Publications, 6-2, s. 125-126.
  • Baykal, T. (2018). Örgütlerde Etkinlik ve Etkililik için Stratejik Yönetim ve Stratejik Planlama .Social Sciences Research Journal, 7-2, s. 153-154.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, S., & Demirel , F. (2010). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: PegemA Akademi.
  • Cormican, K.,&O'sullgvan, D. (2004). Auditing Best Practice for Effective Product Innovation Management. Technovation.
  • Çavuş, M. F. (2005). Aile İşletmelerinde Stratejik Yönetim . Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14-2, s. 152.
  • Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, Ş. (2010). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik SPSS ve LISREL Uygulamaları . Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Demir , Ö.,& Sezgin, E. E. (2016). Kobilerde Stratejik Yönetim Anlayışına İnovasyon Perspektifinden Bakış . Siirt Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi İktisadi Yenilik Dergisi, 4-1 , s. 22.
  • Demir, D. (2017). Stratejik Yönetim ve Marka Yönetimi Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: Bir Sektör Uygulaması (Tekstil Hazır Giyim). Arel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Dursun, Ö. O. (2017). İnovasyon Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. International Journal of Management and Administration, 1-1, s. 12-13.
  • Emeksizoğlu , B. (2008). İmalat Sektöründe İnovasyon, Türkiye'de İnovasyona Yönelik Engeller, Kaynaklar Ve Teşvikler. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, s. 4-5.
  • Esmaeili, N. (2015). Strategic Management and Its Application in Modern Organizations . International Journal of OrganizationalLeadership, 4, s. 121-125.
  • Eşki, H. (2009). Stratejik Yönetim ve Örgüt Kültürü; İlişkisel Bir Analiz. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 24 , s. 165.
  • Günay, Ö. (2007). KOBİ’lerde Yenilik Türlerinin Analizi ve Yenilik Engellerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Karsavuran, S. (2013). Stratejik Değerlendirme ve Kontrol: Dengeli Puan Kartı’nın Sağlık Hizmetlerinde Kullanımı . Hacettepe Üniversitesi Sağlık İdaresi Dergisi, 16-2, s. 69-72.
  • Keskin, S. (2018). Girişimcilik ve İnovasyon Arasındaki İlişki . Gazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 5-13, s. 186-188.
  • Kılcı, H. (2013). ''Küçük ve Orta Ölçekli İşletmelerde Stratejik Yönetim Uygulamaları: Tokat İli İmalat Kobileri Üzerinde Bir Çalışma'', Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı,Tokat. 36-37-38-58-59.
  • Kılıç, R.,& Keklik, B. (2012). Kobi’lerde Genel Firma Özelliklerinin İnovasyon Uygulamalarına Etkisi: Balıkesir İlinde Bir Araştırma. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 39, s. 93-118.
  • Öztokmak, Z. (2018). Yeni Tüketim Kültürü ve İnovasyon Çerçevesinde Konya İlinde Bulunan Üniversite Öğrencilerinin Fast Food Tüketim Alışkanlıklarının İncelenmesi . Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, KTO Karatay Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Tezli Yüksek Lisans Programı, s. 25.
  • Peker, A. E.,&Boyraz, A. (2017). Stratejik Yönetim Kavramına Teorik Bir Yaklaşım. Fırat Üniversitesi İktisadi ve İİBF Uluslararası İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi,1-2, s. 70-72.
  • Persaud, N.,Woodhouse, M., &Scriven, M. (2016 ). Enhancing the Strategic Management Process Through the Use of Professional Evaluation Methods and the Logic of Evaluation, 12-26. Journal of Multi Diciplinary Evaluation , s. 3.
  • Pınar, İ.,Kamaşak, R., & Bulutlar, F. (2009). Strateji Geliştirme Süreçlerinin Yenilikçilik Üzerinde Etkisi. 21-23 Mayıs 17. Ulusal Yönetim ve Organizasyon Kongresi, (s. 399-404). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi .
  • Satı, Z. E.,& Işık, Ö. (2011). İnovasyon ve Stratejik Yönetim Sinerjisi: Stratejik İnovasyon. Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 9-2, s. 542.
  • Schermelleh, E. K.,Moosbrugger, H., &Müller, H. (2003). Evaluating the fit of structural equation models: Tests of significance and descriptive goodness-of-fit measures. Methods of Psychological Research Online, 8-2.
  • Tabachnic, B.,&Fidell, L. (2007). Using multi variale statistics. Cambridge: Harper&Row.
  • Turengül, M. (2007). Stratejik Yönetim ve Kriz Dönemlerinde Önemi. Dumlupınar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 14, s. 65.
  • Türk , M.,& Kara, E. (2017). Konaklama İşletmelerinde Stratejik Yönetim Süreci : Yöneticiler Üzerine Bir Araştırma . Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7-13, s. 554-555.
  • Utterback, J. M.,&Abernathy, W. J. (1975). A Dynamic Model of Processand Product Innovation. The International Journal of Management Science, 3-6, s. 642-644.
  • Van Veen-Dirks, P.,&Wijn, M. (2002). Strategic Control: Meshing Critical Success Factors with the Balanced Scorecard. Long Range Planning, 35 , s. 410-411-412.
  • www.oecd.org. (2018, 12 20). OECD: https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=6870 adresinden alınmıştır.
  • www.oecd.org. (2018, 11 14). OECD: https://www.oecd.org/site/innovationstrategy/defininginnovation.htm adresinden alınmıştır.
  • www.oecd.org. (2018, 9 21). OECD: https://www.oecd.org/site/innovationstrategy/defininginnovation.htm adresinden alınmıştır.
  • www.oecd.org. (2019, 1 2). OEDC: https://www.oecd.org/site/innovationstrategy/defininginnovation.htm adresinden alınmıştır.
  • www.oecd.org. (2019, 1 3). OECD: https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=6871 adresinden alınmıştır.
  • www.oecd.org. (2019, 1 7). OECD: https://www.oecd.org/site/innovationstrategy/defininginnovation.htm adresinden alınmıştır.
  • www.oecd.org. (2019, 1 10). OECD: https://stats.oecd.org/glossary/detail.asp?ID=6873 adresinden alınmıştır.
  • www.oecd.org. (2019, 1 24). OECD: https://www.oecd.org/site/innovationstrategy/defininginnovation.htm adresinden alınmıştır.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Fatih Ferhat Çetinkaya This is me 0000-0003-2263-0479

Hamdi Orhun Gülbahar This is me 0000-0003-3246-8305

Publication Date December 24, 2019
Submission Date July 29, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Çetinkaya, F. F., & Gülbahar, H. O. (2019). Stratejik Yönetim ve İnovasyon İlişkisi: KOBİ’ler Üzerine Bir Araştırma. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 349-367. https://doi.org/10.31592/aeusbed.598079

Cited By