Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye’de Öğrenim Gören Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Hukuk Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi

Year 2021, Volume: 7 Issue: 1, 341 - 359, 31.03.2021
https://doi.org/10.31592/aeusbed.834389

Abstract

Araştırmanın amacı, Türkiye’de öğrenim gören Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının hukuk okuryazarlık düzeylerini belirlemektir. Araştırma, karma yöntemlerden birisi olan yakınsayan paralel deseni ile oluşturulmuştur. Araştırmanın örneklemini oransız küme örnekleme yolu ile seçilen 2016-2017 Eğitim Öğretim Yılında Sosyal Bilgiler Eğitimi Anabilim Dalı’nda öğrenim gören 610 3. sınıf öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmanın nitel boyutunda yer alan çalışma grubu ise amaçlı rastgele örneklem yolu ile belirlenmiştir. Bu bağlamda araştırmada yer alan 12 üniversitenin her birinden bir kadın ve bir erkek olmak üzere toplam 24 Sosyal Bilgiler öğretmen adayı katılımcı olarak belirlenmiştir. Araştırmada nicel veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen hukuk okuryazarlık ölçeği ve hukuk okuryazarlık bilgi testi kullanılmıştır. Nitel veri toplama aracı olarak ise araştırmacı tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırmada, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının hukuk okuryazarlık bilgi, tutum ve davranış düzeylerinin orta düzeyde yer aldığı; hukuk okuryazarlık bilgi düzeylerinin erkek öğretmen adaylarının lehine anlamlı bir fark gösterdiği; hukuki süreç yaşamış olma değişkenine göre hukuki süreç yaşayan öğretmen adaylarının hukuk okuryazarlık bilgi, tutum ve davranışlarının daha yüksek düzeyde olduğu; öğretmen adaylarının birçoğunun Sosyal Bilgiler dersi kapsamında hukuk konularının öğretiminde kendilerini yeterli görmedikleri ve hukuk öğrenimini uygulamaya dayalı ve sosyal yaşam ile birleştirilmiş olarak almak istedikleri sonuçlarına ulaşılmıştır.

Supporting Institution

Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Bilimsel Araştırma Projeleri

Project Number

16/152

References

  • Addis Ababa University. (n.d.). Legal literacy, rights advice and information for people. Retrieved from http://www.aau.edu.et/humanrights/index.php/project/legal-literacy-rights-advice-informatio
  • Aydın, O. G. (2015). Gelecekten geleneğe Türkiye’de hukuk eğitimi. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, 6(21), 621-656. Erişim adresi http://www.taa.gov.tr/indir/gelenekten-gelecege-turkiyede-hukuk-egitimi-bWFrYWxlfDA0OTkyLTc2NzQyLWJlNzQwLTk3ZGI2LnBkZnw2ODc/
  • Bakır, K. (2014). Demokratik eğitim: Jonh Dewey’in eğitim felsefesi üzerine (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
Year 2021, Volume: 7 Issue: 1, 341 - 359, 31.03.2021
https://doi.org/10.31592/aeusbed.834389

Abstract

Project Number

16/152

References

  • Addis Ababa University. (n.d.). Legal literacy, rights advice and information for people. Retrieved from http://www.aau.edu.et/humanrights/index.php/project/legal-literacy-rights-advice-informatio
  • Aydın, O. G. (2015). Gelecekten geleneğe Türkiye’de hukuk eğitimi. Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, 6(21), 621-656. Erişim adresi http://www.taa.gov.tr/indir/gelenekten-gelecege-turkiyede-hukuk-egitimi-bWFrYWxlfDA0OTkyLTc2NzQyLWJlNzQwLTk3ZGI2LnBkZnw2ODc/
  • Bakır, K. (2014). Demokratik eğitim: Jonh Dewey’in eğitim felsefesi üzerine (3. baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
There are 3 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hatice Kara 0000-0003-1585-0000

Zafer Tangülü 0000-0003-1596-442X

Project Number 16/152
Publication Date March 31, 2021
Submission Date December 1, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 1

Cite

APA Kara, H., & Tangülü, Z. (2021). Türkiye’de Öğrenim Gören Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Hukuk Okuryazarlık Düzeylerinin Belirlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1), 341-359. https://doi.org/10.31592/aeusbed.834389