Research Article
BibTex RIS Cite

Sinemada Dramatik Yapıyı Oluşturan Unsurların “400 Darbe” Filmi Üzerinden Çözümlenmesi

Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 738 - 756, 31.07.2021
https://doi.org/10.31592/aeusbed.832442

Abstract

Kamera keşfedildiği günden bu yana insanın hikâyesini görsel olarak yazan bir araçtır. Bu aracın çektikleri yirminci yüzyılın ilk çeyreğine kadar sinema salonlarında ilgiyle izlenmiştir. Yüzyılın ortalarında teknolojik gelişmelerle birlikte filmler daha portatif kameralarla çekilmeye başlanmış, böylece konu seçiminde de özgürleşilmiştir. Bu dönemde Fransa’da ortaya çıkan ‘Yeni Dalga’ Sineması dramatik yapıyı tamamen yönetmenin oluşturduğu doğal mekânlarda çekilen, sade anlatım dili olan ve kendine özgü bir sinema anlayışını benimsemiştir. ‘Auteur Sineması’ olarak adlandırılan bu kuramın ilk filmi sayılan ‘400 Darbe’ aynı zamanda ‘Yeni Dalga’nın da ilk filmidir. Fransızca adı ‘okulu kırmak’ anlamına gelen filmde; ailesi tarafından istenmeyen, okuldaki katı disiplin kuralları yüzünden eğitim sisteminin mutsuz ettiği Antoine adında bir çocuğun hikâyesi anlatılmaktadır. Filmde; ilgisiz ebeveynler ve öğrenciye önem vermeyen, otoriter öğretmenlerin çocukların gelişimine verdiği zarar gözler önüne serilmiştir. ‘400 Darbe’ Filmi gösterime girdikten sonra filmin etkisiyle Fransız eğitim sisteminde köklü değişikliklere gidilmiş, öğrenci odaklı eğitim sistemine geçilmesine neden olmuştur. Bu çalışmada; keşfedildiği günden bu yana ilgi ile seyredilen sinemanın toplumu değiştirici etkisi konu edilmiştir. Eğitim sisteminin sinema yoluyla eleştirilmesi ve toplumsal değişim disiplinler arası bir çalışma bağlamında ele alınmış, ‘400 Darbe’ Filmi dramatik yapının tüm unsurlarına bakılarak çözümlenmiştir.

References

  • Aksakallı, A. (2019). Eleştirel pedagojiye yönelik öğretmenlerin eğitim inançları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7 (2). 583-605. https://dergipark.org.tr/tr/pub/enad/issue/45025/560612.
  • Bergan, R. (2011). The Film Book A Complete Guide to The World of Cinema. Londra: Dorling Kindersley.
  • Büker, S. (2012). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Büyükgöze, H., Fındık L.Y. (2018). Eleştirel pedagojinin eğitim sistemindeki görünümü: öğretmenler üzerine bir çalışma”. http://ilkogretimonline.org.tr/index.php/io/article/view/2475 adresinden 22.09.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Dmytryk, E. (1990). Sinemada Yönetmenlik. Çev. Utku Uzun. İstanbul, AFA Yayınları.
  • Esen, Ş. K. (2013). “Sinemada Auteur Kuramı”. Özarslan Z.(Ed.). Sinema Kuramları 2, İstanbul: Su Yayınları.
  • Ergün, M. (2018). Modern Eğitim Sistemlerinin Doğuşu ve Gelişimi - Cilt-1, Ankara: Pagem Akademi Yayınları. Foss, B. (2012). Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji. (Çev. M. K. Gerçeker). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Gök, C. (2007). Sinema ve Gerçeklik. Sosyal Bilimler Dergisi. 1 (2). 2007. 112-123.
  • Gökmen, E. (2018). Auteur kuramı ve bir auteur yönetmen olarak Ömer Kavur. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 11 Sayı: 58 Ağustos.
  • Herme, G. (2006). "The 400 Blows"-children lost in the health care system. ResearchGate. publication at: https://www.researchgate.net/publication/233908115 adresinden 25.08.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Jaich, L. (2017). Constraints of childhood in truffaut's "The 400 Blows". ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/316171313 adresinden 25.08.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Kemp, P. (2014). Sinemanın Tüm Öyküsü. (Çev. E. Yılmaz, N. Yılmaz). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Maher, B. (2013). Les Quatre Cents Coups aka The 400 Blows. Fresh Film Festival Study Guide. https://julianwhiting.files.wordpress.com/2013/09/400-blows-film-guide-blows.pdf adresinden 31.08.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • McKim, K. (2015). Teaching The 400 Blows. The Cine-Files. file:///C:/Users/Esennur/Downloads/Teaching_The_400_Blows_The_Cine-Files%20(1).pdf adresinden 31.08.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. (2011). Avrupa Sinemaları. Ankara: T.C Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Monaco, J. (2013). Bir Film Nasıl Okunur? Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı. (Çev. E. Yılmaz). İstanbul: Oğlak Yayınları.
  • Onaran, Â. Ş. (1986). Sinemaya Giriş. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Özdemir, B. François Truffaut'un "The 400 Blows"u mercek altında. Habertürk internet sitesi https://www.haberturk.com/francois-truffaut-un-the-400-blowsu-mercek-altinda-1694877-sinema adresinden 01.11.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Özön, N. (1990). 100 Soruda Sinema Sanatı. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Sarıgöz, O. ve Y. Özkara (2015). Öğretmen adaylarının eleştirel pedagoji ve ilkeleri hakkındaki görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 8 Sayı: 39
  • The Buffalo Film Seminars, (February 19, 2008. XVI:6). François Truffaut, 400 Blows. The Market Arcade Film & Arts Center.
  • Vincenti, G. (1993). Sinemanın Yüz Yılı. (Çev. E. Ayça). İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Wollen, P. (2017). Sinemada Göstergeler ve Anlam. (Çev. Z. Aracagök, B. Doğan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Yıldız, S. (2014). Sinematografik Anlatım. İstanbul: Su Yayınları.
  • 400 Darbe Görseller https://www.google.com/search?q=400+darbe&sxsrf=ALeKk00jjtMFdhqJqq0gRCe_HSyP0sKvg:1591364821034&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwino_b25rpAhWmk4sKHbz9BNcQ_AUoAnoECBcQBA&biw=1266&bih=595 adresinden 01.06.2020 tarihinde erişilmiştir.

The Transformative Effect of Cinema on the Education System

Year 2021, Volume: 7 Issue: 2, 738 - 756, 31.07.2021
https://doi.org/10.31592/aeusbed.832442

Abstract

The camera is a instrument that visually writes the human story since the day it was discovered. The filming of this instrument was followed with interest in movies until the first quarter of the twentieth century. With the technological developments in the middle of the century, films started to be shot with more portable cameras, thus freedom in the selection of the theme. The "New Wave" Cinema, which appeared in France during this period, adopted a distinctive understanding of cinema, with a simple narrative language, shot in natural spaces completely created by the director, the dramatic structure. "400 Blows", which is considered the first film of this theory called "Auteur Cinema", is also the first film of "New Wave". In the film whose French name means "to break the school"; it tells the story of a boy named Antoine, who is unwanted by his family and the education system is unhappy due to the strict disciplinary rules at school. In the film; the damage done by disinterested parents and authoritarian teachers who do not care about the student has been shown to the development of children. After the "400 Blows" movie was released, radical changes were made in the French education system with the effect of the film, leading to the transition to a student-oriented education system. In this study; the society-changing effect of the cinema, which has been interested in since its discovery, has been the subject. The criticism of the education system through cinema and social change has been handled in the context of an interdisciplinary study, the "400 Blows" Movie has been analyzed by looking at all the elements of the dramatic structure.

References

  • Aksakallı, A. (2019). Eleştirel pedagojiye yönelik öğretmenlerin eğitim inançları. Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi, 7 (2). 583-605. https://dergipark.org.tr/tr/pub/enad/issue/45025/560612.
  • Bergan, R. (2011). The Film Book A Complete Guide to The World of Cinema. Londra: Dorling Kindersley.
  • Büker, S. (2012). Sinemada Anlam Yaratma. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Büyükgöze, H., Fındık L.Y. (2018). Eleştirel pedagojinin eğitim sistemindeki görünümü: öğretmenler üzerine bir çalışma”. http://ilkogretimonline.org.tr/index.php/io/article/view/2475 adresinden 22.09.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Dmytryk, E. (1990). Sinemada Yönetmenlik. Çev. Utku Uzun. İstanbul, AFA Yayınları.
  • Esen, Ş. K. (2013). “Sinemada Auteur Kuramı”. Özarslan Z.(Ed.). Sinema Kuramları 2, İstanbul: Su Yayınları.
  • Ergün, M. (2018). Modern Eğitim Sistemlerinin Doğuşu ve Gelişimi - Cilt-1, Ankara: Pagem Akademi Yayınları. Foss, B. (2012). Sinema ve Televizyonda Anlatım Teknikleri ve Dramaturji. (Çev. M. K. Gerçeker). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Gök, C. (2007). Sinema ve Gerçeklik. Sosyal Bilimler Dergisi. 1 (2). 2007. 112-123.
  • Gökmen, E. (2018). Auteur kuramı ve bir auteur yönetmen olarak Ömer Kavur. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 11 Sayı: 58 Ağustos.
  • Herme, G. (2006). "The 400 Blows"-children lost in the health care system. ResearchGate. publication at: https://www.researchgate.net/publication/233908115 adresinden 25.08.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Jaich, L. (2017). Constraints of childhood in truffaut's "The 400 Blows". ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/316171313 adresinden 25.08.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Kemp, P. (2014). Sinemanın Tüm Öyküsü. (Çev. E. Yılmaz, N. Yılmaz). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Maher, B. (2013). Les Quatre Cents Coups aka The 400 Blows. Fresh Film Festival Study Guide. https://julianwhiting.files.wordpress.com/2013/09/400-blows-film-guide-blows.pdf adresinden 31.08.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • McKim, K. (2015). Teaching The 400 Blows. The Cine-Files. file:///C:/Users/Esennur/Downloads/Teaching_The_400_Blows_The_Cine-Files%20(1).pdf adresinden 31.08.2020 tarihinde erişilmiştir.
  • Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları. (2011). Avrupa Sinemaları. Ankara: T.C Millî Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Monaco, J. (2013). Bir Film Nasıl Okunur? Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı. (Çev. E. Yılmaz). İstanbul: Oğlak Yayınları.
  • Onaran, Â. Ş. (1986). Sinemaya Giriş. İstanbul: Filiz Kitabevi.
  • Özdemir, B. François Truffaut'un "The 400 Blows"u mercek altında. Habertürk internet sitesi https://www.haberturk.com/francois-truffaut-un-the-400-blowsu-mercek-altinda-1694877-sinema adresinden 01.11.2019 tarihinde erişilmiştir.
  • Özön, N. (1990). 100 Soruda Sinema Sanatı. İstanbul: Gerçek Yayınevi.
  • Sarıgöz, O. ve Y. Özkara (2015). Öğretmen adaylarının eleştirel pedagoji ve ilkeleri hakkındaki görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 8 Sayı: 39
  • The Buffalo Film Seminars, (February 19, 2008. XVI:6). François Truffaut, 400 Blows. The Market Arcade Film & Arts Center.
  • Vincenti, G. (1993). Sinemanın Yüz Yılı. (Çev. E. Ayça). İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Wollen, P. (2017). Sinemada Göstergeler ve Anlam. (Çev. Z. Aracagök, B. Doğan). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Yıldız, S. (2014). Sinematografik Anlatım. İstanbul: Su Yayınları.
  • 400 Darbe Görseller https://www.google.com/search?q=400+darbe&sxsrf=ALeKk00jjtMFdhqJqq0gRCe_HSyP0sKvg:1591364821034&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwino_b25rpAhWmk4sKHbz9BNcQ_AUoAnoECBcQBA&biw=1266&bih=595 adresinden 01.06.2020 tarihinde erişilmiştir.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Esennur Sirer 0000-0003-0345-4158

Publication Date July 31, 2021
Submission Date November 27, 2020
Published in Issue Year 2021 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Sirer, E. (2021). Sinemada Dramatik Yapıyı Oluşturan Unsurların “400 Darbe” Filmi Üzerinden Çözümlenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(2), 738-756. https://doi.org/10.31592/aeusbed.832442