Kamera keşfedildiği günden bu yana insanın hikâyesini görsel olarak yazan bir araçtır. Bu aracın çektikleri yirminci yüzyılın ilk çeyreğine kadar sinema salonlarında ilgiyle izlenmiştir. Yüzyılın ortalarında teknolojik gelişmelerle birlikte filmler daha portatif kameralarla çekilmeye başlanmış, böylece konu seçiminde de özgürleşilmiştir. Bu dönemde Fransa’da ortaya çıkan ‘Yeni Dalga’ Sineması dramatik yapıyı tamamen yönetmenin oluşturduğu doğal mekânlarda çekilen, sade anlatım dili olan ve kendine özgü bir sinema anlayışını benimsemiştir. ‘Auteur Sineması’ olarak adlandırılan bu kuramın ilk filmi sayılan ‘400 Darbe’ aynı zamanda ‘Yeni Dalga’nın da ilk filmidir. Fransızca adı ‘okulu kırmak’ anlamına gelen filmde; ailesi tarafından istenmeyen, okuldaki katı disiplin kuralları yüzünden eğitim sisteminin mutsuz ettiği Antoine adında bir çocuğun hikâyesi anlatılmaktadır. Filmde; ilgisiz ebeveynler ve öğrenciye önem vermeyen, otoriter öğretmenlerin çocukların gelişimine verdiği zarar gözler önüne serilmiştir. ‘400 Darbe’ Filmi gösterime girdikten sonra filmin etkisiyle Fransız eğitim sisteminde köklü değişikliklere gidilmiş, öğrenci odaklı eğitim sistemine geçilmesine neden olmuştur. Bu çalışmada; keşfedildiği günden bu yana ilgi ile seyredilen sinemanın toplumu değiştirici etkisi konu edilmiştir. Eğitim sisteminin sinema yoluyla eleştirilmesi ve toplumsal değişim disiplinler arası bir çalışma bağlamında ele alınmış, ‘400 Darbe’ Filmi dramatik yapının tüm unsurlarına bakılarak çözümlenmiştir.
The camera is a instrument that visually writes the human story since the day it was discovered. The filming of this instrument was followed with interest in movies until the first quarter of the twentieth century. With the technological developments in the middle of the century, films started to be shot with more portable cameras, thus freedom in the selection of the theme. The "New Wave" Cinema, which appeared in France during this period, adopted a distinctive understanding of cinema, with a simple narrative language, shot in natural spaces completely created by the director, the dramatic structure. "400 Blows", which is considered the first film of this theory called "Auteur Cinema", is also the first film of "New Wave". In the film whose French name means "to break the school"; it tells the story of a boy named Antoine, who is unwanted by his family and the education system is unhappy due to the strict disciplinary rules at school. In the film; the damage done by disinterested parents and authoritarian teachers who do not care about the student has been shown to the development of children. After the "400 Blows" movie was released, radical changes were made in the French education system with the effect of the film, leading to the transition to a student-oriented education system. In this study; the society-changing effect of the cinema, which has been interested in since its discovery, has been the subject. The criticism of the education system through cinema and social change has been handled in the context of an interdisciplinary study, the "400 Blows" Movie has been analyzed by looking at all the elements of the dramatic structure.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 27 Kasım 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 2 |