Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sınıf Eğitimi ve Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Çevre Eğitimi Tutumlarının İncelenmesi

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 3, 964 - 980, 30.11.2024
https://doi.org/10.31592/aeusbed.1523125

Öz

Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının fen etkinliklerinde çevre eğitimi tutum düzeylerini araştırmaktır. Araştırmanın evrenini 2021-2022 Akademik Yılı Bahar Dönemi’nde Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi oluştururken, örneklemini Sınıf Eğitimi ve Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı öğrencileri olan 460 sınıf ve okul öncesi öğretmen adayı oluşturmaktadır. Araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında okul öncesi eğitimi ve sınıf eğitimi anabilim dalında öğrenim gören 460 öğretmen adayına ulaşılmıştır. Araştırma verileri araştırmacı Artun ve Özsevgeç (2013) tarafından geliştirilen “Çevre Eğitimi Tutum Ölçeği ” ile elde edilmiştir. Araştırmada kullanılan 27 soruluk tutum ölçeğinin KR-20 güvenirlik katsayısı .89 olarak hesaplanmıştır. Ulaşılan araştırma verileri bilgisayar ortamında analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda; cinsiyet, çevre eğitimi ile ilgili bir projede yer alma durumu ve çevre sorunlarına yönelik çözüm önerileri geliştirmek isteme değişkenleri ile çevre eğitimi tutumları arasında anlamlı farklılık olduğu sonuçlarına ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının tutumlarına bakıldığında ise çevre eğitimi tutumuna yönelik bir değişiklik meydana geldiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ada, S. (2003). Halk eğitim merkezlerindeki kurslara katılan bayan kursiyerlerin çevre ve insan sağlığı ile ilgili uygulamalarının saptanması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 17, 17, 1-12.
  • Ardoin, N. M. (2009). Sense of place and environmental behavior at an ecoregicnal scale. A Dissertation Presented to the Faculty of the Graduate School of Yale University in Candidacy for the Degree of Doctor of Philosophy.
  • Atasoy, E. (2006). Çevre için eğitim çocuk doğa etkileşimi. Bursa: Ezgi Kitabevi.
  • Ballantyne, R. and Packer, J. (2005). Promoting sustainable environmental practices: the role of applied environmental education. Environmental Education Research, 11(2).
  • Convention on Biological Diversity (CBD). (2020). Global Biodiversity Outlook 5.
  • Davis, J. (1998). Young children, environmental education, and the future. Early Childhood Education Journal, 26(2), 117-123.
  • Dikmen, S. (1993). İlköğretim kurumlarında çevre için eğitim, çevre eğitimi. Ankara: Türkiye Çevre Vakfı Yayını.
  • Erol, G. H. ve Gezer, K. (2006). Prospective of elementary school teachers’ attitudes toward environment and environmental problems. International Journal of Environmental and Science Education, 1(1), 65- 77.
  • Erten, S. (2005). The need for environmental education in every age group. Journal of Environmental Education and Science, 5(3), 115-122.
  • European Commission (2018). Environmental education in EU policies: building a sustainable future. Brussels: EU Publications.
  • European Commission. (2020). Circular economy action plan.
  • Fisman, L. (2005). The effects of local learning on environmental awareness in children: an empirical ınvestigation. The Journal of Envıronmental Educatıon, 36(3), 39-50.
  • Greenpeace. (2022). Youth activism for environmental justice.
  • Güler, T. (2007). Yaygın eğitimde çevre eğitimi. İçinde Çevre Eğitimi, Türkiye Çevre Vakfı Yayını No: 178, Ankara, 99-116.
  • Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). (2021). Climate change 2021: the physical science basis. Cambridge University Press.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kollmuss, A. and Agyeman, J. (2002). Mind the gap: why do people act environmentally and what are the barriers to pro-environmental behavior? Environmental Education Research, 8(3), 239-260.
  • Ozaner, F. S. (2004). Türkiye’de okul dışı çevre eğitimi ne durumda ve neler yapılmalı? V. Ulusal Ekoloji ve Çevre Kongresi, 5-8 Ekim 2004, Taksim International Abant Palace, Abant İzzet Baysal Üniversitesi & Biyologlar Derneği, Abant-Bolu.
  • Palmberg, I, E. ve Kuru, J. (2001). Children and nature. ATEE 26th Annual Conference: RDC 17: Environmental Education.
  • Palmer, J. (1998). Environmental education in the 21st century: Theory, practice, progress. Routledge.
  • Piaget, J. (1954). The construction of reality in the child. New York: Basic Books.
  • SEI. (2019). The role of environmental policy in sustainable development.
  • Sterling, S. (2001). Sustainable education: re-visioning learning and change. Green Books.
  • Şahin, N. and Erkal, S. (2010). The effects of applied education on environmental awareness: a focus on gender differences. Journal of Environmental Education, 41(1).
  • Şeker, S. (2009). Adnan Menderes Üniversitesi’nin farklı akademik alanlarında öğrenim gören ilk ve son sınıf öğrencilerinin çevre sorunlarına yönelik tutumları ve duyarlılıkları. Kastamonu Eğitim Dergisi, 17(1), 125-136.
  • Tilbury, D. (1995). Environmental education for sustainability: defining the new focus of environmental education in the 1990s. Environmental Education Research, 1(2), 195-212.
  • Tuncer, G., Tekkaya, C., and Sungur, S. (2009). Environmental sensitivity and attitudes toward environmental problems: the role of gender and environmental education. Environmental Education Research, 15(2), 181-195.
  • UNEP. (2020). Environmental rule of law: first global report.
  • UNESCO, (1978). Tbilisi declaration: final report of the intergovernmental conference on environmental education (Paris: UNESCO).
  • UNESCO, (2019). Education for sustainable development: a roadmap.
  • United Nations. (2015). Transforming our world: the 2030 agenda for sustainable development.
  • Ünal, S. ve Dımışlı, E. (1999). UNESCO-UNEP himayesinde çevre eğitiminin gelişimi ve Türkiye'de ortaöğretim çevre eğitimi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(17).
  • WCED (World Commission on Environment and Development) (1987). Our common future (Brundtland Report). Oxford University Press.
  • WWF. (2021). Leadership and environmental advocacy: a guide for young leaders.
  • Zelezny, L. C., Chua, P. and Aldrich, C. (2000). A critical review of the influence of gender on environmental attitudes. Journal of Social Issues, 56(3), 443-457.
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Özgeçen Sağdıç 0000-0001-8332-5449

Çavuş Şahin 0000-0002-4250-9898

Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 17 Eylül 2024
Kabul Tarihi 28 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Özgeçen Sağdıç, Ö., & Şahin, Ç. (2024). Sınıf Eğitimi ve Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Çevre Eğitimi Tutumlarının İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(3), 964-980. https://doi.org/10.31592/aeusbed.1523125