Bu araştırma, özel eğitim öğretmenliği bölümü öğrencilerinin erken okuryazarlık becerilerine ilişkin müfredat hakkındaki görüşlerini analiz etmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, Türkiye'nin Batı Karadeniz Bölgesi'nde yer alan bir üniversitenin özel eğitim öğretmenliği bölümünde öğrenim gören 17 öğrenciyle, fenomenoloji deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, katılımcıların demografik özelliklerini inceleyen sorulara ek olarak, lisans programlarını erken okuryazarlık becerileri açısından değerlendirmeye yönelik altı açık uçlu sorudan oluşan bir yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmen adayları erken okuryazarlık becerilerinin özel gereksinimli öğrenciler için önemli olduğunu, bu becerilerin okuma yazmanın temeli olduğunu ve süreci kolaylaştırdığını ifade etmiştir. Ayrıca, müfredatlarının erken okuryazarlık becerilerine yönelik ders içeriklerinin yetersiz ve uygulamalı eğitimin eksik olduğu yönünde eleştirilerde bulunmuşlardır. Öğretmen adayları, meslek hayatlarında erken okuryazarlık becerilerini öğretirken öğrencilerden kaynaklanan dikkat ve motivasyon eksikliği gibi zorluklarla, kendilerinden kaynaklanan bilgi eksiklikleriyle karşılaşabileceklerini öngörmektedir. Araştırma bulgularına dayanarak, özel eğitim öğretmenliği lisans programına erken okuryazarlık becerilerine ilişkin derslerin eklenmesi önerilebilir. Ayrıca, ilerleyen çalışmalarda farklı üniversitelerdeki özel eğitim öğretmen adaylarıyla nitel ve nicel araştırmalar yapılması önerilmektedir.
Erken okuryazarlık özel eğitim öğretmen adayı özel eğitim müfradatı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Özel Eğitim ve Engelli Eğitimi (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 8 Kasım 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1 |