Dissertation
BibTex RIS Cite

Gastronomi Festivalleri Kapsamında Konya Mutfağının Değerlendirilmesi

Year 2022, Volume: 25 Issue: 1, 68 - 97, 29.06.2022
https://doi.org/10.55931/ahbvtfd.1099916

Abstract

Festivaller ve etkinlikler şehir yaşamının önemli bir parçasıdır. Gıda temelli etkinlikler ve festivaller, sağladıkları birçok faydayı, gerçekleştirildikleri destinasyonlara çekmek amacıyla hem büyük şehirlerde hem de küçük kasabalarda giderek daha fazla düzenlenmektedir. Bu çalışmada Konya yemek kültürü hakkında yerel halkın ne düşündüğü, yemekler hakkında ne derece bilgiye sahip olduğu ve gastronomi festivalleri düzenlendiğinde destek verip vermeyeceği gibi durumlar göz önünde bulundurularak, Konya yemek kültürünün tanıtımının ve gastronomi festivallerinin sürdürülebilirliğinin nasıl olması gerektiğine dair çözüm yollarının bulunması amaçlanmıştır. Araştırmada Konya ilinin merkez alan seçilmesinin nedeni, bölgenin geniş bir yemek kültürünü barındırmasına rağmen yeterince turizm odaklı kullanılamaması ve yapılan etkinliklerin yetersizliğinin öngörülmesidir.
Çalışmada kolayda örnekleme yöntemi ile Konya ili esnafı, turizm sektörü içerisinde bulunan aşçı, öğrenci ve turizm ile ilgili uzman kişilerden oluşan toplam 509 katılımcıya anket formu uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında frekans, standart sapma, ortalama ve Non-parametrik test olan ki-kare test analizleri yapılarak değerlendirilmiştir. Elde edilen sonuçlarda Konya’nın sahip olduğu değerlerin altında bir bilinirliğe sahip olduğu, gastronomisi çok kuvvetli olan bir şehrin yemeklerinin “etli ekmek, fırın kebabı, bamya çorbası” ile sınırlı kalıp sahip olduğu diğer yemeklerin adından çok fazla söz ettiremediği tespit edilmiştir. Tüm bu sonuçlar doğrultusunda çalışmada Konya mutfağının tanınırlığının artırılması için öneriler geliştirilmiş; belediyeler, üniversiteler ve işletme sahiplerinin iş birliğiyle ulusal düzeyde etkinliklerin organize edilmesi gerektiği vurgulanmıştır.

Thanks

Bu makale, Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü bünyesinde, Yıldız ÜNLÜ tarafından hazırlanan ve Prof. Dr. Hatice Ferhan NİZAMLIOĞLU danışmanlığında yürütülen yüksek lisans tezinden üretilmiştir. Bu çalışma sırasında kıymetli bilgi, birikim ve tecrübeleri ile bana yol gösterici ve destek olan değerli danışman hocama sonsuz teşekkür ve saygılarımı sunarım.

References

  • Akbulut, B. A. ve Yazıcıoğlu, İ. (2020). Destinasyon Markası Oluşumunda Gastronomik Kimlik ve imaj: Konya Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1): 100-120.
  • Alptekin, A. (2007). Konya Mutfağı, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı.
  • Atak, O. (2009). Türk Turizminin Tanıtımında Festivallerin Yeri ve Önemi: Antalya Örneği, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydın, E. (2015). Gastronomi turizminin şehir markalaşmasına etkisi: Afyonkarahisar ili örneği, Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Afyonkocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm letmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Afyonkarahisar.
  • Bakan, İ. ve Büyükbeşe, T. (2004), “Çalışanların İş Güvencesi ve Genel İş Davranışları İlişkisi: Bir Alan Çalışması”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 23, Temmuz-Aralık , s. 35-59.
  • Beşirli, H. (2011). Türk kültüründe güç, iktidar, itaat ve sadakatin yemek sembolizmi esasında değerlendirilmesi Türk Kültürü ve Hacı Bektaşi Veli Araştırma Dergisi, 58. 139-152.
  • Bircan, H., Karagöz, Y. ve Kasapoğlu, Y. (2003), Ki-Kare ve Kolmogorov Smirnov Uygunluk Testlerinin Similasyon ile Elde Edilen Veriler Üzerinde Karşılaştırılması, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 1, Sivas.
  • Bottyán, I. (2015). The Impact Of Domestic Gastronomic Festivals On The Local Accomodations, Deturope. 7 (2).188-205.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimciler İçin Veri Analizi El Kitabı, 2. Baskı. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Cohen, E. & Avieli, N. (2004). Food in Tourism: Attraction and Impediment, Annals of Tourism Research, 31(4). 755-778.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı, Sakarya Kitapevi.
  • Cömert, M., Çetin, K. (2017). Gastronomi temalı yerel festivaller üzerine bir değerlendirme, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 10(54).
  • Çela A., Lankford-Knowles, J. & Lankford, S. (2007). Local Food Festivals İn Northeast Iowa Communities: A Visitor And Economic İmpact Study. Managing Leisure, 12(2-3), 171-186.
  • Çetin, M., Demirel, H., Çetin, K. (2019). Gastronomi konulu festivaller: Türkiye örneği, VIII. National IV. International Eastern Mediterranean Tourism Symposium. Mersin. Demirgil, H. (2005). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ed: Şeref Kalaycı, 1. Baskı. Ankara.
  • Dilek, S.E., Çoban, Ö., Harman, S. (2017). Hasankeyf Halkının Turizmin Gelişimine Yönelik Tutumu, Turizm ve Araştırma Dergisi, 6 (2).59-72.
  • Doğanlı, B. (2006). Turizmde Destinasyon Markalaşması ve Antalya Örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Doğdubay, M., İlsay, S. (2016). Bir iletişim biçimi olarak gastronomi konulu festivaller, Detay Yayıncılık, Ankara. 169-193.
  • Getz, D., Brown, G. (2006) Critical Success Factors For Wine Tourism Regions: A Demand Analysis, Tourism Management, 27(1). 146–158.
  • Güler, S. (2010), Türk Mutfak Kültürü ve Yeme İçme Alışkanlıkları, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, (26), 24- 30.
  • Halıcı, F., (1982), Neolitik Çağdan Günümüze Anadolu Mutfağı ve Bu Mutfağın İnancımızdaki Kutsal Yeri. Türk Mutfağı Sempozyumu Bildirileri. Kültür ve Turizm Bakanlığı, MİFAD Yayınları: 41, Seminer, Kongre Bildirileri Dizisi:12. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.133-138.
  • Halıcı, N. (2005). Konya Yemek Kültürü ve Konya Yemekleri, Rûmî Yayınları, İstanbul.
  • Halıcı, N. (2014). Geçmişin İzleriyle Sille Mutfağı, Selçuklu Belediyesi Yayınları, Konya.
  • Kut, G. (2000). Mutfağın Günlük Yaşamımızdaki Yeri Dünü-Bugünü, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Lee, S. & Arcodia, C. (2011). The role of regional food festivals for destination branding, International Journal of Tourism Research,13 (4), 355-367.
  • Long , L.M. ( 2004 ). Culinary Tourism. University Press Of Kentucky, Lexington.
  • Mıtchell , R. & Hall , C.M. ( 2003 ). Consuming tourism: Food tourism consumer behavior. In Hall , C.M. , Sharples , L. , Mitchell , R. , Macions , N. and Cambourne , B. (Eds.) Food Tourism Around The World: Development, Management And Markets, Butterworth-Heinemann. Boston.
  • Odabaşı, A. S, (2001). Konya Mutfak Kültürü, Konya Ticaret Odası Kültür ve Eğitim Yayınları, No:26, Konya.
  • Odabaşı, A.S. (2000). Geçmişten Günümüze Konya Kültürü, Selçuklu Belediyesi Kültür Yayınları, Konya.
  • Özdamar, K. (2003), Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Kaan Kitabevi, Eskişehir, s. 52-53.
  • Özdemir, Ş. ve Karaca, Y. (2009). Kent Markası ve Marka İmajının Ölçümü: Afyonkarahisar Kenti İmajı Üzerine Bir Araştırma, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi, Afyonkarahisar, 5(2).
  • Pederson, L. B. (2012). Creativity in gastronomy- exploring the connection between art and craft, (Unpublished Thesis), Copenhagen Business School, Frederiksberg.
  • Quan, S. & Wang, N. (2004) Towards a structural model of the tourist experience: an ıllustration from food experiences ın tourism, Tourism Management, 25(3), 297–305.
  • Saatcı, G., Yalçınkaya, T. (2018). Yöresel festivallerin yerel halk üzerindeki etkileri: Alaçatı Ot festivali örneği, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Van, (18), s.153-170.
  • Sağır, A. (2012). Bir yemek sosyolojisi denemesi örneği olarak tokat mutfağı. Turkish Studies, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(4).
  • Seçim, Y. (2019). Konya Mutfağı Mutfak Kültürü ve Yemekleri, Literatürk Academia Yayınları, Konya.
  • Sormaz, Ü. (2018). Konya Mutfak Kültürü, Necmettin Erbakan Üniversitesi Kültür Yayınları, 34, Konya.
  • Sürücüoğlu, M.S, Özçelik, A.Ö. (2008). Türk Mutfak Ve Beslenme Kültürünün Tarihsel Gelişimi, 38. İCANAS Kongres, Ankara, 1289-1310.
  • Vısser , M. ( 1991 ). The Rituals of Dinner, Penguin Group , New York .
Year 2022, Volume: 25 Issue: 1, 68 - 97, 29.06.2022
https://doi.org/10.55931/ahbvtfd.1099916

Abstract

References

  • Akbulut, B. A. ve Yazıcıoğlu, İ. (2020). Destinasyon Markası Oluşumunda Gastronomik Kimlik ve imaj: Konya Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(1): 100-120.
  • Alptekin, A. (2007). Konya Mutfağı, Yüksek Lisans Tezi, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Türk Dili ve Edebiyatı Anabilim Dalı.
  • Atak, O. (2009). Türk Turizminin Tanıtımında Festivallerin Yeri ve Önemi: Antalya Örneği, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aydın, E. (2015). Gastronomi turizminin şehir markalaşmasına etkisi: Afyonkarahisar ili örneği, Yüksek Lisans Tezi, Afyonkarahisar Afyonkocatepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Turizm letmeciliği ve Otelcilik Anabilim Dalı, Afyonkarahisar.
  • Bakan, İ. ve Büyükbeşe, T. (2004), “Çalışanların İş Güvencesi ve Genel İş Davranışları İlişkisi: Bir Alan Çalışması”, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Sayı: 23, Temmuz-Aralık , s. 35-59.
  • Beşirli, H. (2011). Türk kültüründe güç, iktidar, itaat ve sadakatin yemek sembolizmi esasında değerlendirilmesi Türk Kültürü ve Hacı Bektaşi Veli Araştırma Dergisi, 58. 139-152.
  • Bircan, H., Karagöz, Y. ve Kasapoğlu, Y. (2003), Ki-Kare ve Kolmogorov Smirnov Uygunluk Testlerinin Similasyon ile Elde Edilen Veriler Üzerinde Karşılaştırılması, Cumhuriyet Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 4, Sayı: 1, Sivas.
  • Bottyán, I. (2015). The Impact Of Domestic Gastronomic Festivals On The Local Accomodations, Deturope. 7 (2).188-205.
  • Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimciler İçin Veri Analizi El Kitabı, 2. Baskı. Pegem Yayıncılık, Ankara.
  • Cohen, E. & Avieli, N. (2004). Food in Tourism: Attraction and Impediment, Annals of Tourism Research, 31(4). 755-778.
  • Coşkun, R., Altunışık, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2015). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri SPSS uygulamalı, Sakarya Kitapevi.
  • Cömert, M., Çetin, K. (2017). Gastronomi temalı yerel festivaller üzerine bir değerlendirme, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 10(54).
  • Çela A., Lankford-Knowles, J. & Lankford, S. (2007). Local Food Festivals İn Northeast Iowa Communities: A Visitor And Economic İmpact Study. Managing Leisure, 12(2-3), 171-186.
  • Çetin, M., Demirel, H., Çetin, K. (2019). Gastronomi konulu festivaller: Türkiye örneği, VIII. National IV. International Eastern Mediterranean Tourism Symposium. Mersin. Demirgil, H. (2005). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ed: Şeref Kalaycı, 1. Baskı. Ankara.
  • Dilek, S.E., Çoban, Ö., Harman, S. (2017). Hasankeyf Halkının Turizmin Gelişimine Yönelik Tutumu, Turizm ve Araştırma Dergisi, 6 (2).59-72.
  • Doğanlı, B. (2006). Turizmde Destinasyon Markalaşması ve Antalya Örneği. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
  • Doğdubay, M., İlsay, S. (2016). Bir iletişim biçimi olarak gastronomi konulu festivaller, Detay Yayıncılık, Ankara. 169-193.
  • Getz, D., Brown, G. (2006) Critical Success Factors For Wine Tourism Regions: A Demand Analysis, Tourism Management, 27(1). 146–158.
  • Güler, S. (2010), Türk Mutfak Kültürü ve Yeme İçme Alışkanlıkları, Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, (26), 24- 30.
  • Halıcı, F., (1982), Neolitik Çağdan Günümüze Anadolu Mutfağı ve Bu Mutfağın İnancımızdaki Kutsal Yeri. Türk Mutfağı Sempozyumu Bildirileri. Kültür ve Turizm Bakanlığı, MİFAD Yayınları: 41, Seminer, Kongre Bildirileri Dizisi:12. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.133-138.
  • Halıcı, N. (2005). Konya Yemek Kültürü ve Konya Yemekleri, Rûmî Yayınları, İstanbul.
  • Halıcı, N. (2014). Geçmişin İzleriyle Sille Mutfağı, Selçuklu Belediyesi Yayınları, Konya.
  • Kut, G. (2000). Mutfağın Günlük Yaşamımızdaki Yeri Dünü-Bugünü, Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara.
  • Lee, S. & Arcodia, C. (2011). The role of regional food festivals for destination branding, International Journal of Tourism Research,13 (4), 355-367.
  • Long , L.M. ( 2004 ). Culinary Tourism. University Press Of Kentucky, Lexington.
  • Mıtchell , R. & Hall , C.M. ( 2003 ). Consuming tourism: Food tourism consumer behavior. In Hall , C.M. , Sharples , L. , Mitchell , R. , Macions , N. and Cambourne , B. (Eds.) Food Tourism Around The World: Development, Management And Markets, Butterworth-Heinemann. Boston.
  • Odabaşı, A. S, (2001). Konya Mutfak Kültürü, Konya Ticaret Odası Kültür ve Eğitim Yayınları, No:26, Konya.
  • Odabaşı, A.S. (2000). Geçmişten Günümüze Konya Kültürü, Selçuklu Belediyesi Kültür Yayınları, Konya.
  • Özdamar, K. (2003), Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Kaan Kitabevi, Eskişehir, s. 52-53.
  • Özdemir, Ş. ve Karaca, Y. (2009). Kent Markası ve Marka İmajının Ölçümü: Afyonkarahisar Kenti İmajı Üzerine Bir Araştırma, Afyon Kocatepe Üniversitesi, İİBF Dergisi, Afyonkarahisar, 5(2).
  • Pederson, L. B. (2012). Creativity in gastronomy- exploring the connection between art and craft, (Unpublished Thesis), Copenhagen Business School, Frederiksberg.
  • Quan, S. & Wang, N. (2004) Towards a structural model of the tourist experience: an ıllustration from food experiences ın tourism, Tourism Management, 25(3), 297–305.
  • Saatcı, G., Yalçınkaya, T. (2018). Yöresel festivallerin yerel halk üzerindeki etkileri: Alaçatı Ot festivali örneği, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Van, (18), s.153-170.
  • Sağır, A. (2012). Bir yemek sosyolojisi denemesi örneği olarak tokat mutfağı. Turkish Studies, International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(4).
  • Seçim, Y. (2019). Konya Mutfağı Mutfak Kültürü ve Yemekleri, Literatürk Academia Yayınları, Konya.
  • Sormaz, Ü. (2018). Konya Mutfak Kültürü, Necmettin Erbakan Üniversitesi Kültür Yayınları, 34, Konya.
  • Sürücüoğlu, M.S, Özçelik, A.Ö. (2008). Türk Mutfak Ve Beslenme Kültürünün Tarihsel Gelişimi, 38. İCANAS Kongres, Ankara, 1289-1310.
  • Vısser , M. ( 1991 ). The Rituals of Dinner, Penguin Group , New York .
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Tourism (Other)
Journal Section Articles
Authors

Yıldız Ünlü 0000-0003-4706-7934

Hatife Ferhan Nizamlıoğlu 0000-0003-2644-6265

Publication Date June 29, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 25 Issue: 1

Cite

APA Ünlü, Y., & Nizamlıoğlu, H. F. (2022). Gastronomi Festivalleri Kapsamında Konya Mutfağının Değerlendirilmesi. Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Turizm Fakültesi Dergisi, 25(1), 68-97. https://doi.org/10.55931/ahbvtfd.1099916