Küresel rekabet ortamında artan müşteri istek ve beklentileri işletmelerin faaliyetlerini giderek daha da zorlaştırmaktadır. Hizmet işletmelerinin en önemli faaliyetleri arasında ise doğru tedarikçi seçimi gelmektedir. İşletmelerin türü ve yapısına göre tedarikçi seçimi ve yönetimi farklılaşsa da tedarikçi seçimi işletmelerin karlılığına ve performansına etki eden önemli unsurlardan bir tanesidir. İşletmeler açısından doğru tedarikçilerle uygun boyutta çalışmak, önemli stratejik kararlardan biri olarak karşımıza çıkmaktadır. İşletmeler çalışacakları tedarikçi sayısına ve onlarla yapılacak sözleşmelerin sürelerine stratejik bir bakış açısıyla karar vermelidirler.
Rekabet koşullarının değişimi ve tedarikçi sayılarında görülen artış, işletmelerde tedarikçi seçim kararlarının karmaşık bir sürece dönüşmesine sebep olmuştur. Tedarikçi seçimini etkileyen faktörlerin fazla olmasından dolayı, tedarikçi seçimi bir “çok kriterli karar verme(çkkv)” problemidir. İşletmeler için doğru tedarikçi; talep edilen ürünleri doğru yer ve zamanda, istenilen miktar ve kalitede, istenilen şartlarda tedarik eden iş ortağıdır. Doğru tedarikçi seçimi işletmelerde tedarik zincirinin de başarılı bir şekilde yönetilmesini sağlamakta ve işletmenin performansını ile birlikte hizmet kalitesini olumlu olarak etkilemektedir.
Her şey dahil konsepti ile faaliyette bulunan konaklama işletmelerinde ise ürün çeşitliliği ve yüksek ürün tüketimi nedeniyle tedarikçi seçiminin ve tedarik zinciri yönetiminin bu işletmeler için daha da önemli olduğunu göstermektedir. Bu çalışmada Alanya’da faaliyet gösteren ve her şey dahil konseptini kullanan beş yıldızlı bir konaklama işletmesinde tedarikçi seçim problemini çözmek için aralık tip - 2 bulanık TOPSIS (IT2FT) yöntemi önerilmektedir. Çalışmada aralık tip 2 bulanık kümelerin kullanılma nedeni, tip 1 bulanık kümelere göre belirsizlik ortamlarında daha etkili karar verme olanağı sağlamasıdır.
Çalışmanın temel amacı belirsizlik koşulları altındaki yöneticilere karar desteği sağlamaktır. Bu amaç doğrultusunda uygulama yapılan konaklama işletmesinin süt ve süt ürünleri tedarikçileri değerlendirilmiştir. İşletmenin satın almadan sorumlu üst düzey yöneticileri (satın alma müdürü, finans müdürü ve işletme müdürü) ile yapılan görüşmelere ve ilgili literatüre dayalı olmak kaydıyla, tedarikçi seçiminde yedi temel kriter belirlenmiştir. Bu kriterler; ürün teslimat performansı, satış sonrası hizmet, marka bilinirliği, fiyat avantajı, ödeme avantajı, güvenilirlik ve stok kapasitesidir. Sonuç olarak önerilen model doğrultusunda tedarikçiler değerlendirilerek sıralama yapılmıştır.
Tedarikçi Seçimi Çok Kriterli Karar Verme Aralık Tip -2 Bulanık Topsis Konaklama İşletmeleri
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Main Section |
Authors | |
Publication Date | July 2, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 20th International Symposium on Econometrics, Operations Research and Statistics EYI 2020 Special Issue |