The aim of this descriptive content analysis study was to analyze recent research articles related to developing and adapting scale/achievement tests. For this purpose national journals were searched. Totally 62 articles published in 21 different journals between 2002 and 2013 were analyzed in terms of participants, subjects, validity and reliability studies, data collection tools, research methods/designs employed, sample sizes, data analysis methods, variance range, factor loading, and Cronbach-Alpha values. “Scale/Achievement Test Classification Form” developed by researchers was used to analyze the data. The results of the study revealed that science and technology discipline was the most common subject for the developed/adapted scales and achievement tests. The most common participant groups were undergraduate and secondary level students and the common sample sizes were around 101-200. In addition, the common research trend in scales was student attitudes. Exploratory factor analysis was the most preferred analysis (74 %) for the developed/adapted scales, and confirmatory factor analysis was run for a small number of studies (4%).
Achievement test descriptive content analysis scale adaptation scale development science education
Bu çalışmayla fen eğitimi alanında geliştirilen ve Türk kültürüne uyarlanan ölçeklerde ve başarı testlerinde yazarların yoğunlaştığı alanları, araştırmalarda tercih edilen konuları, araştırma metodunu, örneklemi ve verilerin analizinde tercih edilen veri analiz yöntemini, sonuç da ise geliştirilen/uyarlama yapılan aracı belirlemek amaçlanmıştır. Bu amaçla 2002-2013 yılları arasında 21 farklı ulusal dergide yayımlanmış fen eğitimi alanında geliştirilen/uyarlanan ölçeklerden/başarı testlerinden oluşan toplam 62 makalenin doküman incelemesi yapılmıştır. Geliştirilen/uyarlanan ölçeklerde ve başarı testlerinde daha çok fen ve teknoloji alanında yapılan çalışmaların ağırlık kazandığı, örneklem grubu olarak lisans ve ortaöğretim öğrencileriyle ve örneklem büyüklüğü olarak ise 101-200 aralığındaki örneklem büyüklükleriyle çalışmaların yapıldığı anlaşılmaktadır. Ayrıca daha çok öğrencilerin tutumlarını belirlemeye yönelik ölçeklerin geliştirildiği görülmektedir. Geliştirilen/adaptasyon çalışması yapılan ölçeklerin büyük bir çoğunluğunda açımlayıcı faktör analizinin (%74) tercih edildiği, çok az çalışmada ise doğrulayıcı faktör analizinin (%4) uygulandığı görülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 21, 2015 |
Submission Date | December 21, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 |