Research Article
BibTex RIS Cite

DEMOGRAFİK ÖZELLİKLER VE TUTUMUN TÜKENMİŞLİK ÜZERİNE YORDAYICILIK ETKİSİ

Year 2016, , 305 - 318, 24.03.2016
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2016.16.1-5000182923

Abstract

Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin, bazı demografik özellikler ve denetim tutumlarının tükenmişlik üzerine yordayıcılık etkisini betimlemektir. Araştırmanın modeli ilişkisel tarama modeline dayalı betimsel bir çalışmadır. Bu çalışmada öğretmenlerin demografik özellikleri ve denetim tutumlarının örgütsel tükenmişlik üzerine etkisi belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin demografik değişkenlerinin ve denetim tutumlarının tükenmişlik düzeylerini yordadığını göstermektedir. Öğretmenlerin demografik değişkenleri ve denetim tutumlarının tükenmişlik düzeylerini yordama düzeylerinin düşük ve anlamlı (p= .000) olduğu görülmektedir. Araştırma kapsamında ele alınan yordayıcı değişkenlerin bağımlı değişkeni birlikte açıklama yüzdesi %8’dir. Bu durum öğretmenlerin tükenmişlik düzeylerini açıklayan başka değişkenlerin olabileceğinin göstergesi olarak kabul edilebilir.

DEMOGRAPHIC FEATURES AND PREDICTIVE EFFECT OF ATTITUDE UPON BURNOUT

Year 2016, , 305 - 318, 24.03.2016
https://doi.org/10.17240/aibuefd.2016.16.1-5000182923

Abstract

This study aims to describe predictive effect of teachers’ some demographic features and control attitudes upon burnout. Research model is a descriptive study based on relational review model. In this study, the effect of teachers’ demographic features and control attitudes upon organizational burnout has been tried to be determined. Research results show that teachers’ demographic features and control attitudes predict the burnout level. It has been found out that the predictive level for teachers’ demographic features and control attitudes upon burnout is low and meaningful (p= .000). The percentage of predictive variables (number of teachers, control and attitude, age, working hours) within the scope of the research to explain dependent variable is 8%. This case can be evaluated as a sign of existence for some other variables explaining teachers’ burnout levels. 

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Celal Teyyar Ugurlu

H. Gonca Usta

Publication Date March 24, 2016
Submission Date March 24, 2016
Published in Issue Year 2016

Cite

APA Ugurlu, C. T., & Usta, H. G. (2016). DEMOGRAFİK ÖZELLİKLER VE TUTUMUN TÜKENMİŞLİK ÜZERİNE YORDAYICILIK ETKİSİ. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(1), 305-318. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2016.16.1-5000182923