Bu araştırmanın amacı sosyal beceri puanı en düşük ve en yüksek
olan okul öncesi dönem çocuklarının kişilerarası problem çözme becerilerinin ve
arkadaşlık ilişkilerinin değerlendirilmesidir. Bu amaç doğrultusunda
araştırmada, nitel ve nicel verilerin harmanlandığı karma yöntem
kullanılmıştır. Çalışma grubunu okul
öncesi eğitim almakta olan 17’si 48-60 ay, 92’si ise 60-72 ay olan 57 kız ve 52
erkek çocuk olmak üzere toplam 109 çocuk oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel
boyutunda, her çocuğun sosyal becerileri öğretmenleri tarafından “Sosyal Beceri
Derecelendirme Sistemi-Öğretmen Formu” ile değerlendirilmiştir. Sosyal becerisi
en düşük (n=9) ve en yüksek (n=10)
toplam 19 çocuğa araştırmacılar tarafından “Okul Öncesi Kişiler Arası
Problem Çözme Testi” uygulanmış ve öğretmen tarafından “Drexel Erken Çocukluk
Davranış Değerlendirme Ölçeği” ile bu çocukların davranışları
değerlendirilmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda çocuklar araştırmacılar
tarafından bir tam gün boyunca akran ilişkileri açısından gözlemlenmiştir.
Araştırmanın sonucunda çocukların sosyal becerisi ile sosyal olmayan akran çözümleri
arasında negatif yönde anlamlı ilişki bulunmuştur. Sosyal becerisi yüksek olan
çocukların akran ilişkileri incelendiğinde birlikte oyun, akranlarını uyararak
uygun davranışa yönlendirme, liderlik, akranlarıyla iletişim kurma, akranlarına
yardım etme, nezaket sözcüklerini kullanma, sabretme/bekleme, akranlarıyla
fiziksel yakınlık kurma, davranışların
nedenlerini sorgulama, akranları tarafından reddedilme/tercih edilmeme,
akranlarını şikâyet etme, akranlarıyla olumsuz sözel iletişim ve akranlarıyla alay
etme temaları ortaya çıkmıştır. Sosyal becerisi düşük olan çocukların akran
ilişkileri incelendiğinde yalnız kalma isteği, akranlarını fiziksel olarak
zorlama/müdahale, akranları tarafından reddedilme/tercih edilmeme, akranlarını
şikâyet etme, otoriteden korkma, arkadaşlığı kaybetme korkusu, akranlarıyla
olumsuz sözel iletişim, akranlarıyla sözel iletişim kurmadan oyun oynama ve
akranlarıyla iletişim kurma temaları ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 11, 2019 |
Submission Date | November 5, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 |